Головна > Аналітика > Коронакриза, нові формати, гучні відкриття, злиття і банкрутство: 10 головних подій в рітейлі та девелопменті України 2020 року
Коронакриза, нові формати, гучні відкриття, злиття і банкрутство: 10 головних подій в рітейлі та девелопменті України 2020 року

Коронакриза, нові формати, гучні відкриття, злиття і банкрутство: 10 головних подій в рітейлі та девелопменті України 2020 року

Огляд подій 2020 року, які, на думку команди RAU, сильно вплинули або навіть змінили розвиток сегментів рітейлу і торговельної нерухомості України.

Читати російською

Цілком можливо, що 2020 рік увійде в історію українського бізнесу як найскладніший та найнепередбачуваніший. Пандемія коронавірусу  та коронакриза, яка послідувала за нею, внесли свої корективи в плани рітейлерів України та всього світу: багатьом довелося перераховувати бізнес-плани, скорочувати штат співробітників і скасовувати заплановані відкриття. Але в цьому році також відбулося і багато знакових подій, які задали високу планку і ознаменували собою початок нової епохи для всіх гравців ринку.

Асоціація рітейлерів України пропонує ознайомитися з найбільш значущими подіями 2020 року, які вплинуть і на хід 2021-го.

“Чорний лебедь” року: всесвітня пандемія коронавірусу

Найнесподіванішим і нищівним ударом для світової економіки в цілому і для рітейлу зокрема стала пандемія коронавірусу. Локдаун та карантинні заходи призвели до найсильнішої економічної кризи, яку, за оцінкою експертів, можна порівняти з Великою депресією 1930-х років.

Безробіття, закриття або істотне скорочення фізичної роздробу, ресторанів і кінотеатрів – це лише верхівка айсбергу наслідків пандемії. Коронавірус все ще продовжує свою ходу по світу, а це означає, що навіть після адаптації до нової реальності наслідки коронакризи люди будуть відчувати ще кількох років.

Але, як відомо, будь-яка криза – це не тільки падіння і збитки, а й величезні можливості для зростання і розвитку. Тож не дивно, що навіть під час обвалу ринків і скорочення світової торгівлі в багатьох сферах відбувся колосальний стрибок вгору. За оцінками експертів McKinsey & Company, за 3-5 тижнів світ пройшов шлях розвитку, який у звичайний час зайняв би близько десяти років. Свої позиції посилили такі сфери як IT, медицина, фармацевтика, рітейл та освіта.

Головними трендами цього року стали:

  • Діджіталізація та омніканальність. Майже всі великі українські рітейлери відкрили свої онлайн-магазини, організували доставку і запустили нові формати, які передбачають безконтактні покупки.
  • Зміна споживчого попиту. Цього року люди почали дуже економити. Частота покупок скоротилася, але при цьому виріс розмір споживчого кошика – багато хто почав детально планувати шопінг і купувати про запас.
  • Безпека і позитивні емоції. Для споживачів на перше місце вийшли здоров’я та безпека. Але через постійне напруження і сильну тривогу, люди стали дуже потребувати більшої кількості позитивних емоцій. Це зміцнило позиції супер-брендів, які гарантують якість і вселяють почуття впевненості, а також позиції локальних виробників, які роблять ставку на екологічність та постійну пряму комунікацію зі своєю цільовою аудиторією.

Новий формат року: Ашан Pick Up Point

17 січна 2020 року відбувся запуск інноваційного формату точок продажів великої продуктової мережі Ашан – Pick Up Point. Це найменший формат мережі – близько 50 кв. м, де можна придбати 600-2000 найменувань товару. Перший Ашан Pick Up Point у вуличному форматі відкрився в лютому і знаходиться всього в 250 метрах від метро Почайна (Петрівка) у Києві. Другий – у концепті residence – відкрився в червні в столичному ЖК Комформ Таун. Третій Ашан Pick Up Point у форматі residence почав працювати 5 грудня у жилому комплексі Ліко-Град на вулиці Композитора Мейтуса, 4.

Головні завдання формату pick up point – залучення нових клієнтів, поширення і збільшення впізнаваності бренду Ашан, інформування про послуги, програми лояльності та переваги мережі. У компанії зробили ставку на швидкісті та якісті обслуговування як офлайн, так і онлайн – в Pick Up Point можна швидко і зручно отримати замовлення з сайтів auchan.ua і auchan.zakaz.ua.

Основні інновації та сервіси Ашан Pick Up Point: планшети для онлайн-замовлень товарів з магазинів Ашан, pick up зона для отримання інтернет-замовлень, облаштована зона для кава-брейку, наявність каси самообслуговування, гнучкість і ротація асортименту відповідно запитам клієнтів.

Французький рітейлер планує і далі відкривати інноваційні Pick up point поруч з іншими магазинами Ашан. Також компанія запустила новий формат Ашан Drive.

Відкриття року: life-style центр Retroville

Відразу після весняного локдауна відкрив двері для відвідувачів ТРЦ Retroville – це перший в Україні life-style центр, який об’єднує всі затребувані формати в одному місці: дозвілля, спорт, розваги та шопінг. Повне відкриття торгово-розважального центру відбулося 1 серпня 2020 року. В цей день ТРЦ відвідало понад 30 000 людей.

ТРЦ і БЦ Retroville розташований по проспекту Правди, 47. Загальна площа об’єкту – 118 990 кв м, площа під оренду – понад 91 860 кв м. Проектом передбачено 3245 місць для наземного паркінгу. Якірними орендарями молу є гіпермаркет Novus (10640 кв м), будівельний гіпермаркет Leroy Merlin (4805 кв м), перший в Києві кінотеатр Multiplex з новою технологією ScreenX, дитячий розважальний центр Fly Kids (4640 кв м), фітнес-клуб SportLife (4436 кв м) з басейнами і джакузі, а також найбільший фуд-корт в місті на 725 посадкових місць, де будуть представлені 8 окремих ресторанів, а також 16 операторів, в тому числі McDonald’s, KFC, Salateira та інші.

Одна з особливостей Retroville – інноваційність. ТРЦ впровадив сучасні рішення для комфорту не тільки відвідувачів, але і орендарів. Тут вперше в Україні запустили в дію WiFi-систему Shopster. Ця технологія дозволяє аналізувати поведінку покупців відразу за кількома параметрами. На основі отриманих даних можна постійно удосконалювати рекламні та інші активності для стимулювання продажів.

“Вихід на ринок” року: інтернет-магазин IKEA в Україні 

Шведський меблевий гігант IKEA почав експансію українського ринку в онлайн просторі і цієї весни запустив свій інтернет-магазин www.ikea.ua, де представлено близько 3600 товарів для дому всіх категорій. Зараз в Києві працює вже три пункти видачі онлайн-замовлень IKEA – в ТРЦ Lavina Mall, ТЦ Auchan Rive Gauche і ТЦ Metro Cash & Carry.

Покупці можуть вибирати, де і як забрати свій товар – в одному з пунктів для отримання замовлень в Києві безкоштовно або за допомогою послуги доставки додому. Служба доставки організована у співпраці з компанією DB Schenker.

У першому півріччі 2021 року IKEA також планує відкрити свій магазин у форматі city store в київському ТРЦ Blockbuster Mall.

Рітейл-події року: RAU Expo, RAU Awards и RAU Summit

9-10 вересня у столичному НСК Олімпійський відбулася IV Міжнародна спеціалізована виставка індустрії рітейлу і девелопменту — RAU Expo.

Гостями RAU Expo 2020 стали топ-менеджери та власники практично всіх ключових компаній роздрібної торгівлі та комерційної нерухомості, а також організацій, що пропонують ефективні рішення для рітейлу та девелопменту. Серед гостей RAU Expo були Дмитро Деревицький (АЛЛО), Вячеслав Климов (Нова Пошта), Борис Марков (АТБ), Руслан Шостак (EVA і Varus), Сергій Бадрітдінов (Intertop), Олексій Зозуля (Фокстрот), Дмитро Борисов (мережа ресторанів Діми Борисова) і багато інших.

Крім експозони, в три потоки проходили ділові конференції, на яких близько 80-ти спікерів з українських і міжнародних компаній ділилися своїм досвідом, презентували цікаві кейси та нові проекти, обговорювали актуальні проблеми галузі, шляхи їх вирішення та ключові тенденції ринку. Загалом програма складалася з 13-ти тематичних блоків, які відображали всі сторони роботи україського рітейлу.

В рамках RAU Expo 10 вересня також пройшла IV щорічна церемонія нагородження кращих рітейлерів і девелоперів України — RAU Awards 2020. На церемонії Асоціація рітейлерів України нагородила переможців конкурсів «Рітейлер року» і «Кращий ТРЦ / Shopping Centre Awards».

Кращі компанії сфери роздрібної торгівлі боролися за перемогу в 14-ти номінаціях, ще в 6-ти номінаціях за перемогу боролися інтернет-магазини. Особливий приз вручили найуспішнішій людині зі сфери роздрібної торгівлі: “Персона року в рітейлі”, а також людині, яка зробила найбільший внесок у розвиток української інтернет-торгівлі: “Персона року в e-commerce”. Переможців визначили голосуванням Експертної ради, в яку увійшли представники профільних асоціацій, рітейлу, девелопменту, консалтингових і брокерських компаній, та відкритим голосуванням учасників ринку. Ознакомиться зі списком усіх переможців можна за посиланням.

Ще однією важливою подією у сфері українського рітейлу став RAU-Summit, який цього року відбувся у форматі рітейл-шоу в прямому ефірі.

Через пандемію COVID-19, цього року найбільша підсумкова подія року ринку роздрібної торгівлі та комерційної нерухомості RAU Summit проходила в онлайн-форматі. Глядачі могли не тільки спостерігати за рітейл-шоу в прямому ефірі, а й ставити запитання спікерам в спеціальному Telegram-чаті і на сторінці заходу.

Ключовою темою саміту цього року стала «Нова реальність – новий ритейл». Експерти ринку в прямому ефірі ділилися інформацією про світові тенденції і напрямки розвитку у сфері рітейлу і девелопменту, аналітикою ринку і прогнозами на найближчий рік. Виступи проходили в форматі презентацій, інтерв’ю та панельних дискусій. Всього програма включала в себе п’ять тематичних сесій, на яких розглядалися найважливіші питання роботи рітейлу в умовах карантину.

Поглинання року: рітейлер Novus придбав 100% уставного капіталу компанії Білла-Україна 

Закінчення 2020 року ознаменувалось великою угодою між двома гравцями ринку FMCG: на початку грудня компанія Novus повідомила про успішну покупку Billa і початок процесу злиття торгових мереж.

За словами топ-менеджера продуктового рітейлера Novus Олексія Панасенка, компанія планує закінчити інтеграцію і перевести всі магазини Billa під бренд Novus до кінця листопада 2021 року. У всіх 35-ти придбаних магазинах Billa буде проведено ребрендинг, який торкнеться не тільки зовнішнього вигляду і назви, але і всіх бізнес-процесів всередині торгових точок. Керівництво Novus підкреслило, що гарантує виконання всіх попередньо узгоджених договірних зобов’язань перед партнерами і контрагентами Billa.

Поглинання мережі Billa дозволить рітейлеру істотно збільшити охоплення цільової аудиторії, наблизитися до лідерів ринку, збільшити свою присутність на ринку і впізнаваність бренду Novus. В цілому ця подія істотно вплине не тільки на діяльність мережі, але і на розвиток продуктового рітейлу України у найближчі роки.

Формат року: Food Market від Епіцентр 

У листопаді 2020 мережу Епіцентр запустив новий напрямок FOOD Market в форматі shop-in-shop. Це повноцінні супермаркети з асортиментом продовольчих товарів від фреш-групи (фрукти, овочі) до м’ясо-молочної продукції в бакалії, снеків, алкогольних і безалкогольних напоїв. Асортимент FOOD Market налічує близько 5000 позицій.

Уже відкрито десять магазинів FOOD Market – у Вінниці, Бучі, Києві, Чернівцях, Мелітополі та два у Львові, Запоріжжі, Калуші та Первомайську.

У ТЦ Епіцентр “оптимального формату” їх площа становить 600-650 кв. м, в звичайних ТЦ – від 850 кв. м. Найбільший FOOD Market у Львові на вул. Городоцькій. Деякі магазини FOOD Market мають також власні фуд-корти і функцію «to go» (кава та солодощі на виніс).

У 2021 році компанія планує відкривати в діючих торгових центрах протягом року продовольчі магазини FOOD Market.

Портал НВ Бізнес з посиланнями на власні джерела повідомляв, що для активізації розвитку власного продовольчого напряму Епіцентр може придбати компанію Рітейл Груп, яка управляє 63-ма магазинами різних форматів під брендами Велика кишеня, Велмарт, ВК Експрес і ВК Select.

Розвіртуалізація року: Makeup відкрив перший офлайн-магазин у Києві

Восени 2020 року найбільший в Україні онлайн-рітейлер косметики і парфумерії відкрив свій перший фізичний магазин у Києві, а незабаром планує запуск власного шоу-руму в Польщі. Перша офлайн-точка компанії розпочала роботу в столичному торгово-розважальному центрі Атмосфера. Загальна площа магазину склала близько 260 кв. м, а площа торгового залу – понад 230 кв. м.

Тут компанія втілила концепт шоу-руму, представивши ті продукти і бренди, які клієнту бажано побачити і спробувати перед покупкою. Зокрема, представила провідні торгові марки luxury-сегменту, нішеву парфумерію, цікаві та рідкісні бренди косметики по догляду за обличчям, волоссям і тілом. В цілому на старті роботи магазину в його асортименті представлено більше 4000 товарів до усіх основних категорій – парфумерія, косметика по догляду за обличчям, тілом, професійні продукти для волосся, продукти для чоловіків і аксесуари.

За інформацією компанії, зараз мережа працює над подібним проектом в Європейському союзі, і незабаром планує відкриття шоу-руму Makeup в столиці Польщі Варшаві.

Запуск року: три нових формата від МХП

У 2020 році найбільший в Україні та Європі виробник м’яса птиці – компанія Миронівський хлібопродукт (МХП) – відкрив роздрібні магазини трьох нових форматів:

1. Гастростудію «Секрети шефа» – м’ясний магазин з інтегрованим рестораном всередині. У ньому можна купити готову їжу додому, придбати продукти для приготування або перекусити на місці.

2. М’ясомаркет – мережа магазинів у форматі біля будинку (convenient store), що динамічно розвивається. До кінця 2020 року компанія встигла відкрити 50 торгових точок по всій країні. Основна ідея таких сучасних магазинів – полегшити життя кожної родини і подарувати новий досвід гастро-шопінгу. У розробку концепції М’ясомаркету було інвестовано понад 5 млн грн. При цьому в новий формат трансформують частину точок Наша Ряба, які також розвиває МХП.

3.Стріт-фуд Döner Market – мережа ресторанів швидкого харчування, в якій представлений якісний, здоровий продукт. Протягом двох років разом з партнерами МХП планує відкрити в Україні близько 2000 таких точок.

Нові формати МХП працюють виключно по франшизі. Порогова сума входу в бізнес М’ясомаркет МХП – $ 25 000.

За словами рітейлера, франчайзингова схема дозволяє аналізувати кращі практики з усіх регіонів країни, збирати їх воєдино і кристалізувати в найбільш ефективну бізнес-модель. Різнобічна експертиза франчайзі робить роздрібну систему від МХП більш сильною та розвинутою.

Банкрутство року: закриття Вопак та Пакко

В середині грудня 2020 року стало відомо, що Пакко холдинг – один з найбільших рітейлерів Західної України – закрив усі свої торгові точки. Вивільнені площі вже почали займати конкуренти. А близько 500 постачальників подали до суду з вимогами виплатити мільйонні борги. Так, Глобинському м’ясокомбінату мережі повинні близько 3,6 млн грн, імпортеру алкогольних напоїв Дісна – 617 000 долл, а компанії Галичина – 4,7 млн грн.

У кращі роки Пакко Холдинг керував більше ніж 80-мв магазинами в дев’яти областях України. Але з часом бурхливий розвиток пішло на спад. У 2019-му в мережу Вопак входило 56 магазинів, а в Пакко – всього 10. Деякі з них працювали по франчайзингу. Зараз у Луцьку ще працює п’ять магазинів Вопак, які незабаром після ребрендингу перетворяться в супермаркети Spar. Інші ж площі почали займати конкуренти: в Рівному на місці Вопак вже працює Сільпо.

Офіційно мережами володіє кіпрський офшор Сі Бі Рітейл Інвестментс Паблік Лімітед. Але інвестиційні банкіри, рітейлери і постачальники пов’язують Пакко із засновником аграрного холдингу Ukrlandfarming Олегом Бахматюком, яким вже давно цікавляться правоохоронні органи. Хоча сам Бахматюк заперечував факт володіння компанією.

Читайте також – 

Відчайдушна дев’ятка: які бренди вийшли на український ринок у 2020 році

Про автора