Топ-10 продуктових мереж України за сумарною торговою площею
У кого з провідних продуктових рітейлерів України найбільше торгових площ і як змінювався їх розмір протягом перших шести місяців поточного року.
Цей матеріал доступний російською мовою
Дослідницька компанія GT Partners Ukraine презентувала чергове дослідження, присвячене основним тенденціям розвитку найбільших гравців продуктового мережевого роздробу України. На цей раз у фокусі аналітиків – сумарна торгова площа операторів за перше півріччя 2021-го. У рейтингу представлені 180 найбільших з нині діючих торгових мереж FMCG України. На цей раз дослідження включає на 20 операторів більше, ніж рік тому.
У ньому вказана сумарна торгова площа магазинів кожного оператора на кінець червня 2021 року сумарна торгова площа магазинів оператора на кінець 2020-го, динаміка приросту площ.
Лідери йдуть у відрив
У першій половині 2021 року основні гравці українського продуктового рітейлу зберегли позиції, зайняті рік тому. Однак лише частина з них зуміла зміцнити свої позиції. Так, Fozzy Group як і раніше лідирує в списку найбільших за площею рітейлерів, наростивши «потужності» за 2020-й майже на 48 000 кв. м. За перше півріччя 2021-го загальна торгова площа всіх магазинів Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry, Le Silpo, Thrash!, Favore зросла більше ніж на 49 000 кв. м (+ 8%). Тобто фактично більше, ніж за весь попередній рік.
Успіх Fozzy Group в 2021 році можна пояснити купівлею 25-ти магазинів Фуршет, місце яких тепер займають нові супермаркети Сільпо. Що також дозволило Fozzy Group вийти в лідери серед FMCG-мереж за темпами розширення, відкривши в цілому 49 магазинів і потіснивши колишнього лідера – АТБ – відразу на третє місце з показником 39 торгових точок.
В результаті найближчий конкурент Сільпо – мережа АТБ – знову відстає на 67 000 кв. м. Проте, АТБ впевнено нарощує свої показники. За перше півріччя 2021-го мережа збільшила площі майже на 22 000 кв. м (+ 3,7%). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року площі магазинів АТБ і АТБ express виросли майже на 13%.
Купівля мережею Novus продуктового ритейлера Billa дозволила додати до 46-ти магазинах Novus ще 35 торгових точок. Що позначилося на загальних результатах рітейлера, який увійшов до першої п’ятірки за сумарною торговою площею, потіснивши одеську мережу Таврія В на шосте місце. І це незважаючи на формальне скорочення торгових площ Novus на 3,6%, яке було обумовлено тим, що з 2021 року в дослідженні не враховуються об’єкти Novus в Криму, які були закриті.
Міцні середняки
Ашан, що потіснив Metro Cash & Carry Ukraine з третьої на четверту позицію рік тому, так і залишився в трійці лідерів, навіть з урахуванням скорочення сумарної торговельної площі: за 2020-й рік загальна площа магазинів рітейлера скоротилася на 3700 кв. м. Правда, в цьому році Ашан знову став розширюватися, додавши за перші шість місяців 240 кв. м (+ 0,1%). Причиною цих змін стала зміна концепції розвитку рітейлера: коли замість великих магазинів, таких, наприклад, як в ТРЦ Sky Mall (на 18 000 кв. м загальної площі, який закрився в квітні 2019 року) почали з’являтися об’єкти меншого формату. Зокрема, мережа Ашан в 2020 році відкрила в Києві три торгові об’єкти нового формат ultra-proximity – Ашан Pick Up Point. Це найменший формат мережі площею близько 50 кв. м і з асортиментом 600-2000 найменувань. Таким чином до кінця 2020 року рітейлер об’єднував 27 магазинів різних форматів в дев’яти містах країни, в тому числі гіпермаркети, супермаркети, магазини біля дому і точки pick up point.
У той же час Metro продовжив роботу в основному, на колишніх локаціях і загальний показник площ рітейлера залишався незмінним аж до кінця 2020 року. Хоча ще в 2019 році Metro запланував відкривати магазини зменшеного формату зі скороченим асортиментом під брендом Бери-Вези. Всього було відкрито три магазини оптової торгівлі Бери-Вези в Тернополі, Луцьку та Чернігові. Пізніше ця ідея отримала нове втілення. Так, 22 травня Metro Cash & Carry Ukraine відкрив у Тернополі новий ТЦ смарт-формату замість Бери-Вези. Зміна локації в рамках оновленої концепції торгових центрів малого формату Metro зумовила скорочення площ цього ритейлера в 2021 році на 485 кв. м (-0,3%).
Одесити наступають
Невеликі зміни в першій половині цього року відбулися в другій п’ятірці: замість збанкрутілого Фуршет топ-10 рітейлерів по площі замикає тепер мережа Копійка (Копійка-мінімаркет, Santim), яка за півроку розширилася на 1640 кв. м або 3,3%. Нагадаємо, торговельна мережа Копійка була створена в 2001 році в Одесі. Сьогодні компанія об’єднує 97 магазинів двох форматів – універсами та міні-маркети. Мережа представлена на півдні України – в Одеській, Херсонській та Миколаївській областях. Велика частина магазинів знаходиться в Одесі і Одеській області. У компанії працює більше 4000 співробітників.
Уже згадуваний одеський рітейлер Таврія В, який за шість місяців 2020-го “втратив” приблизно 2900 кв. м до кінця минулого року зумів повернутися на колишні показники, а в першій половині 2021-го – наростити площі до 142 200 кв. м, що на 0,7% краще, ніж на початку року.
Решта рітейлерів в другій п’ятірці рейтингу скорочували свої площі в 2021 році, зберігаючи свої позиції. Так, у дніпровській мережі Varus – в першу чергу, через закриття двох досить великих об’єктів в київських ТЦ Квадрат загальні площі зменшилися майже на 3000 кв. м.
Найменші втрати у ПАТ «Рітейл груп» (Велика Кишеня, Велмарт, ВК Експрес, ВК Select) – всього на 2,1% від загальної площі мережі. Як повідомлялося, до кінця 2021 року в Києві закриються чотири з тринадцяти магазинів Велика Кишеня. На їх місці будуть працювати нові точки мережі Велмарт. Зараз в ній 35 магазинів. Це частина процесу трансформації компанії: Retail group поступово відмовляється від торгової марки Велика Кишеня, замінюючи її на Велмарт. Найбільше просіли показники у ЕКО маркет, відразу на 4%. І тепер загальна площа магазинів цієї мережі менше 100 000 кв. м. Проте, рітейлер міцно займає восьме місце в рейтингу.
ПОВНУ ВЕРСІЮ ДОСЛІДЖЕННЯ GT PARTNERS UKRAINE МОЖНА ПРИДБАТИ ЗА ПОСИЛАННЯМ
Читайте також –
Топ-10 продуктових мереж України за сумарною торговою площею