Фуршет по-новому: мережа починає масштабне оновлення магазинів

Фуршет по-новому: мережа починає масштабне оновлення магазинів

21.04.2017 09:00
  1821
Іван Зайцев

Навіщо ветеран FMCG-ринку України почав оновлення супермаркетів і зможе Фуршет повернути втрачені ринкові позиції.

Перше за довгий час відкриття оновленого супермаркету Фуршет пройшло 8 квітня у Києві, на вулиці Вишгородській, 21. У коментарі rau.ua директор з маркетингу мережі Фуршет Наталія Литвинчук зазначила, що нинішні реалії вимагають постійних змін, а торгова точка на Вишгородській за всіма параметрами потребувала оновлення. Крім того, вона підкреслила, що внаслідок нестабільної фінансової ситуації в країні покупці стали більш розумно витрачати гроші, відмовляючись від ряду товарів. «Ми це бачимо по скороченню споживання за окремими категоріями, так що відповідним чином коригуємо асортимент: в оновленому магазині ставка робиться на більш широку фреш-групу, товари власного виробництва, випічку і кулінарію», – деталізувала топ-менеджер.

У ході реконструкції в маркеті також встановили нове сучасне обладнання. «Відразу після відкриття ми зібрали відгуки покупців, і можемо сказати, що оновлення вдалося, хоча ще є над чим працювати», – додала Наталія Литвинчук.

Краще пізно, ніж ніколи…

Варто відзначити, що Фуршет – далеко не перша мережа, що зважилася на масштабне оновлення та/або реконцепцію своїх об’єктів. Найбільший FMCG-рітейлер України АТБ ще в минулому році почав відкривати магазини в новому форматі, поступово оновлюють торгові точки ЕКО Маркет і Брусничка, а ще два великих гравці вирішили паралельно зі зміною концепції провести ребрендинг супермаркетів. Рітейл Груп поступово замінює частину маркетів Велика Кишеня дискаунт-супермаркетами ВЕЛМАРТ, а Fozzy Group активно відкриває на місці Сільпо дискаунтери Thrash! Експериментують з форматами навіть такі глобальні мережі, як АШАН і METRO Cash&Carry Україна. Тепер приєднався і Фуршет.

У той же час, якщо інші оператори вирішуються на кардинальні зміни, то про відмінності оновлених і старих супермаркетів Фуршет в компанії намагаються говорити досить обережно. «Ми потроху експериментуємо з форматами, – розповіла Наталія Литвинчук. – Фуршет – магазин доступних покупок, до цього ми докладаємо багато зусиль і майже все для щоденного споживання у нас можна придбати за найкращою ціною». Також невизначено в мережі відповідають і на питання про плани подальших оновлень: «В цьому році запланований ряд реконструкцій, слідкуйте за нами. Все попереду!» Але ані бюджет проекту, ні навіть приблизні терміни та точну кількість об’єктів, які буде оновлено, називати в компанії не захотіли.

Фуршет під прицілом

В останні роки Фуршет демонструє ненайкращі показники, і частіше опиняється в центрі уваги через інформаційні атаки і суперечки з кредиторами (досить згадати «вкидання» про нібито спробу вивести з компанії активи, ініційоване, на думку власника Фуршету Ігоря Баленка, Альфа Банк Україна), ніж у зв’язку з відкриттям нових магазинів або відмінними фінансовими показниками.

Більше того, скорочується і кількість торгових точок мережі (за даними GT Partners, 2016 рік компанія закінчила з 81 супермаркетом проти 97 роком раніше), і загальна торгова площа – за 2016-й Фуршет «схуднув» на 28 000 кв. м торгової площі. Але ці невтішні підсумки частково пов’язані з визнанням втрати контролю над магазинами в Криму та окремих районах Донецької і Луганської областей. Фінансову звітність компанія не публікує, тому про зростання або падіння виручки можна судити лише по окремих коментарях керівників Фуршет. У жовтні минулого року в інтерв’ю журналу Новое Время Ігор Баленко стверджував, що в грошовому вираженні доходи мережі зростають, але в одиницях проданої продукції показники стають гірше. При цьому точних цифр він не називав, обмежившись ухильним «всі мережі рік до року зростають однаково – в межах 7-12%».

Так що прагнення подолати неприємні тенденції і поліпшити результати мережі більш ніж зрозуміло.

…але краще рано, ніж пізно

Але як би не виявилося, що Фуршет намагається застрибнути на підніжку поїзда, що вже пішов. Опитані rau.ua експерти практично одностайні в тому, що рітейлер змарнував час. Тепер йому доведеться витратити набагато більше часу і грошей, щоб повернути покупців, які пішли в більш проактивні та сучасні мережі.

«Це рішення запізнилося на кілька років: останні три-чотири роки, коли мережа стагнувала, були явно зайві, – категоричний засновник і генеральний директор компанії IDNT Микола Чумак. – Зараз перед Фуршетом стоїть дуже великий виклик: будь-яке оновлення мережі вимагає значних інвестицій, і тим більших, чим довше відкладається оновлення». Експерт підкреслює, що в останні роки food-рітейл розвивався дуже швидко, і відставання мережі Фуршет від конкурентів значно зросло. «А повернути клієнтів – завжди складніше і дорожче, ніж утримати, – розмірковує СЕО IDNT. – Інші рітейлери поміняли навіть не концепцію супермаркетів, а поведінкову матрицю споживачів, і нинішні уподобання клієнтів значно відрізняються від того, як вони сприймають Фуршет – як маркет зразка 15-річної давнини».

«Перспективи мережі дуже туманні», – коротко прокоментував голова однієї з компаній, багато років працює на ринку. Непрямою ознакою проблем рітейлера може служити навіть те, що французький АШАН, що має частку в Фуршеті, в планах розвитку більше орієнтується на відкриття нових об’єктів в інших локаціях, а не на викуп площ у свого партнера.

«Проблема не в якості торгового обладнання, асортименті або зовнішньому вигляді супермаркетів Фуршет, – вважає Олексій Дорошенко, директор Української асоціації постачальників торговельних мереж. – Проблема в глибинних процесах, принципах побудови бізнесу компанії, перш за все, у взаєминах з партнерами». На його думку, зараз в набагато вигіднішому положенні виявляються ті мережі, які вибудовували довгострокову стратегію роботи з постачальниками та компаніями-партнерами. Ті ритейлери, що постійно намагаються відкладати виконання зобов’язань, живуть одним днем – виявляються в незавидній ситуації і навряд чи зможуть конкурувати з більш прозорливими колегами.

Досить спокійно ставляться до ініціативи Фуршету і конкуренти. «Ми з великою повагою ставимося до всіх конкурентів, постійно моніторимо їх активності і рішення, – говорить Максим Попов, директор з продажів мереж Велика Кишеня і ВЕЛМАРТ в Києві. – У нинішніх економічних умовах цілком зрозуміло бажання інших мереж запропонувати споживачам товар за найменш можливими цінами. Але здорова конкуренція не заважає, а навпаки, стимулює розвиток. На наші плани по зростанню товарообігу та інших показників це не вплине».

Читайте також –

Перспективи-2017: з чим великі торгові мережі входять в новий рік


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку