
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Навіщо ветеран FMCG-ринку України почав оновлення супермаркетів і зможе Фуршет повернути втрачені ринкові позиції.
Перше за довгий час відкриття оновленого супермаркету Фуршет пройшло 8 квітня у Києві, на вулиці Вишгородській, 21. У коментарі rau.ua директор з маркетингу мережі Фуршет Наталія Литвинчук зазначила, що нинішні реалії вимагають постійних змін, а торгова точка на Вишгородській за всіма параметрами потребувала оновлення. Крім того, вона підкреслила, що внаслідок нестабільної фінансової ситуації в країні покупці стали більш розумно витрачати гроші, відмовляючись від ряду товарів. «Ми це бачимо по скороченню споживання за окремими категоріями, так що відповідним чином коригуємо асортимент: в оновленому магазині ставка робиться на більш широку фреш-групу, товари власного виробництва, випічку і кулінарію», – деталізувала топ-менеджер.
У ході реконструкції в маркеті також встановили нове сучасне обладнання. «Відразу після відкриття ми зібрали відгуки покупців, і можемо сказати, що оновлення вдалося, хоча ще є над чим працювати», – додала Наталія Литвинчук.
Варто відзначити, що Фуршет – далеко не перша мережа, що зважилася на масштабне оновлення та/або реконцепцію своїх об’єктів. Найбільший FMCG-рітейлер України АТБ ще в минулому році почав відкривати магазини в новому форматі, поступово оновлюють торгові точки ЕКО Маркет і Брусничка, а ще два великих гравці вирішили паралельно зі зміною концепції провести ребрендинг супермаркетів. Рітейл Груп поступово замінює частину маркетів Велика Кишеня дискаунт-супермаркетами ВЕЛМАРТ, а Fozzy Group активно відкриває на місці Сільпо дискаунтери Thrash! Експериментують з форматами навіть такі глобальні мережі, як АШАН і METRO Cash&Carry Україна. Тепер приєднався і Фуршет.
У той же час, якщо інші оператори вирішуються на кардинальні зміни, то про відмінності оновлених і старих супермаркетів Фуршет в компанії намагаються говорити досить обережно. «Ми потроху експериментуємо з форматами, – розповіла Наталія Литвинчук. – Фуршет – магазин доступних покупок, до цього ми докладаємо багато зусиль і майже все для щоденного споживання у нас можна придбати за найкращою ціною». Також невизначено в мережі відповідають і на питання про плани подальших оновлень: «В цьому році запланований ряд реконструкцій, слідкуйте за нами. Все попереду!» Але ані бюджет проекту, ні навіть приблизні терміни та точну кількість об’єктів, які буде оновлено, називати в компанії не захотіли.
В останні роки Фуршет демонструє ненайкращі показники, і частіше опиняється в центрі уваги через інформаційні атаки і суперечки з кредиторами (досить згадати «вкидання» про нібито спробу вивести з компанії активи, ініційоване, на думку власника Фуршету Ігоря Баленка, Альфа Банк Україна), ніж у зв’язку з відкриттям нових магазинів або відмінними фінансовими показниками.
Більше того, скорочується і кількість торгових точок мережі (за даними GT Partners, 2016 рік компанія закінчила з 81 супермаркетом проти 97 роком раніше), і загальна торгова площа – за 2016-й Фуршет «схуднув» на 28 000 кв. м торгової площі. Але ці невтішні підсумки частково пов’язані з визнанням втрати контролю над магазинами в Криму та окремих районах Донецької і Луганської областей. Фінансову звітність компанія не публікує, тому про зростання або падіння виручки можна судити лише по окремих коментарях керівників Фуршет. У жовтні минулого року в інтерв’ю журналу Новое Время Ігор Баленко стверджував, що в грошовому вираженні доходи мережі зростають, але в одиницях проданої продукції показники стають гірше. При цьому точних цифр він не називав, обмежившись ухильним «всі мережі рік до року зростають однаково – в межах 7-12%».
Так що прагнення подолати неприємні тенденції і поліпшити результати мережі більш ніж зрозуміло.
Але як би не виявилося, що Фуршет намагається застрибнути на підніжку поїзда, що вже пішов. Опитані rau.ua експерти практично одностайні в тому, що рітейлер змарнував час. Тепер йому доведеться витратити набагато більше часу і грошей, щоб повернути покупців, які пішли в більш проактивні та сучасні мережі.
«Це рішення запізнилося на кілька років: останні три-чотири роки, коли мережа стагнувала, були явно зайві, – категоричний засновник і генеральний директор компанії IDNT Микола Чумак. – Зараз перед Фуршетом стоїть дуже великий виклик: будь-яке оновлення мережі вимагає значних інвестицій, і тим більших, чим довше відкладається оновлення». Експерт підкреслює, що в останні роки food-рітейл розвивався дуже швидко, і відставання мережі Фуршет від конкурентів значно зросло. «А повернути клієнтів – завжди складніше і дорожче, ніж утримати, – розмірковує СЕО IDNT. – Інші рітейлери поміняли навіть не концепцію супермаркетів, а поведінкову матрицю споживачів, і нинішні уподобання клієнтів значно відрізняються від того, як вони сприймають Фуршет – як маркет зразка 15-річної давнини».
«Перспективи мережі дуже туманні», – коротко прокоментував голова однієї з компаній, багато років працює на ринку. Непрямою ознакою проблем рітейлера може служити навіть те, що французький АШАН, що має частку в Фуршеті, в планах розвитку більше орієнтується на відкриття нових об’єктів в інших локаціях, а не на викуп площ у свого партнера.
«Проблема не в якості торгового обладнання, асортименті або зовнішньому вигляді супермаркетів Фуршет, – вважає Олексій Дорошенко, директор Української асоціації постачальників торговельних мереж. – Проблема в глибинних процесах, принципах побудови бізнесу компанії, перш за все, у взаєминах з партнерами». На його думку, зараз в набагато вигіднішому положенні виявляються ті мережі, які вибудовували довгострокову стратегію роботи з постачальниками та компаніями-партнерами. Ті ритейлери, що постійно намагаються відкладати виконання зобов’язань, живуть одним днем – виявляються в незавидній ситуації і навряд чи зможуть конкурувати з більш прозорливими колегами.
Досить спокійно ставляться до ініціативи Фуршету і конкуренти. «Ми з великою повагою ставимося до всіх конкурентів, постійно моніторимо їх активності і рішення, – говорить Максим Попов, директор з продажів мереж Велика Кишеня і ВЕЛМАРТ в Києві. – У нинішніх економічних умовах цілком зрозуміло бажання інших мереж запропонувати споживачам товар за найменш можливими цінами. Але здорова конкуренція не заважає, а навпаки, стимулює розвиток. На наші плани по зростанню товарообігу та інших показників це не вплине».
Читайте також –
Перспективи-2017: з чим великі торгові мережі входять в новий рік