Головна > Новини > Новини компаній > Французький гамбіт: АШАН купує мережу гіпермаркетів Караван
Французький гамбіт: АШАН купує мережу гіпермаркетів Караван

Французький гамбіт: АШАН купує мережу гіпермаркетів Караван

Незабаром мережа Караван може перейти в управління українського підрозділу французького холдингу АШАН.

Цю інформацію RAU підтвердили джерела в мережі АШАН, кілька консультантів з торгової нерухомості, а також представники компаній, що працюють з гіпермаркетами Караван. Угода ще не закрита, але близька до завершення.

Офіційного підтвердження даної інформації до моменту виходу публікації отримати не вдалося ні в мережі гіпермаркетів Караван, ні в АШАН Україна. Втім, це не дивно: як правило, компанії ретельно приховують навіть сам факт угоди до підписання всіх документів.

Караван іде

«Враховуючи, що АШАН – частина великого міжнародного холдингу, вони точно не будуть нічого розголошувати до завершення угоди. Але інформація про купівлю мережі Караван не безпідставна. Вони почали предметно обговорювати це питання ще три місяці тому. Цілком можливо, що зараз вже домовилися», – говорить співрозмовник RAU.

Директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко додає, що бажання нинішніх власників продати мережу цілком зрозуміло: «Зараз в Україні бажання вийти з бізнесу є у багатьох власників торгових мереж. Багато невеликих мереж збиткові, і власники розуміють, що не зможуть і далі продовжувати працювати. Деякі ведуть переговори про продаж вже по третьому колу, постійно знижуючи ціну, щоб виручити за свої активи хоч щось. Думаю, Караван в цьому плані не виняток і інформація про переговори може бути достовірною».

При цьому він зазначає, що дозволити собі придбання таких великих активів може лише кілька компаній, що працюють в Україні.

«Достатніми фінансовими ресурсами оперують лише Сільпо, АТБ і АШАН. Інших потенційних покупців у нас в країні немає. А враховуючи формат Каравану, їх об’єкти можуть бути цікаві лише Сільпо або АШАН», – додає експерт.

Про те, що порівняно невеликим мережам все складніше виживати на ринку, можуть свідчити кілька угод минулого року. Так, мережа АТБ придбала у концерна Євротек Михайла Весельського відразу 17 маркетів Барвінок, а BILLA позбавилася двох своїх харківських супермаркетів, продавши їх локальним операторам. До речі, з того ж Харкова пішла і мережа дискаунтерів Фора, що входить до Fozzy Group: вісім магазинів бренду перейшли до місцевого рітейлера Digma.

Караван без ручки

Втім, це далеко не перший випадок, коли чутки на ринку «продають» супермаркети Караван. Мережа була створена в 2003 році бізнесменами Сергієм Хрипковим і Андрієм Гордієнко, які управляли однойменною мережею торгово-розважальних центрів у Києві, Харкові та Дніпрі. У 2013 році частку в керуючій компанії ТРЦ – Karavan Real Estate Limited – викупив власник DCH Group Олександр Ярославський. А в 2016 році бізнесмен став одноосібним власником мережі ТРЦ, викупивши у фондів прямих інвестицій частки.

Від супермаркетів засновники намагалися позбутися неодноразово, причому компанії, що управляють мережею, не раз змінювалися. У 2008-му на ринку з’явилися перші чутки про швидку зміну власника мережі. Тоді говорили, що у виході на український ринок, де вже працювали BILLA, Auchan, METRO Cash&Carry, зацікавлена друга за розміром продуктова мережа світу – французька Carrefour.

За різними оцінками, за 50%+1 акцію керуючої компанії Carrefour була готова заплатити $120-150 млн.

Тоді сторони також категорично відмовлялися коментувати можливість угоди, а незабаром зник і привід для розмови: почалася світова економічна криза, і французи різко втратили інтерес до України.

Менш ніж через рік після цього ТОВ «Караван», що управляла однойменною мережею гіпермаркетів, успішно збанкрутувало, залишивши боргів майже на 140 млн грн. До того часу активи перейшли до ТОВ «Адвентіс», а згодом – до ТОВ «Група рітейлу України». Формально обидві юрособи належать кіпрським офшорним компаніям, але де-факто весь цей час контроль над гіпермаркетами зберігали Хрипков і Гордієнко. Зараз мережа складається з дев’яти гіпермаркетів в Києві, Харкові, Дніпропетровську, Чернівцях та Житомирі. Раніше також працював маркет в Донецьку, але після початку збройного конфлікту і вторгнення російських військ у Донбас керуюча компанія втратила над ним контроль. Останнє відкриття торгового об’єкта Караван відбулося в грудні 2015 року. Тоді мережа поповнилася гіпермаркетом в столичному ТРЦ Магелан, що відкрився на місці супермаркету Країна. З того часу компанія не відкривала нові торговельні об’єкти.

Нескінченна історія

Другий виток чуток про можливий продаж мережі маркетів Караван з’явився в 2012 році, і саме тоді потенційним покупцем вперше назвали АШАН Україна. АШАН Україна – четверта роздрібна мережа в країні за розміром виручки після АТБ, Сільпо і МЕТРО. За інформацією delo.ua оборот Ашан Україна в 2015 році зріс на третину і склав майже 8,9 млрд грн. Мережа гіпермаркетів Ашан складається з 11 торгових об’єктів – шість у Києві, дві у Львові, по одному в Одесі, Кривому Розі і Запоріжжі. В останні роки компанія розвивається не надто активно. У 2014 і 2015-му вона відкрила всього по одному гіпермаркету в Києві та Львові. А 2016-й і зовсім закінчила без нових відкриттів.

Втім, у 2012-му припущення про купівлю було висловлено мимохідь, у зв’язку з великим придбанням французького рітейлера: він викупив у Metro Cash&Carry мережу гіпермаркетів Real за 1,1 млрд євро. До Auchan відійшов 91 торговий об’єкт німецького концерну, два з яких працювали в Україні – у Києві та Одесі.

Вже тоді аналітики, прогнозуючи перспективи розвитку АШАН України, передбачали, що крім відкриття власних об’єктів мережа зосередиться на поглинанні менш успішних колег. У числі потенційних «жертв» називали і Караван.

Однак, як і чотирма роками раніше, покупка не відбулася. Чи дійсно в АШАН були плани з поглинання Каравану в 2012-му, так і залишилося загадкою: сторони традиційно утримувалися від коментарів, а після того як почалася рецесія в українській економіці і падіння платоспроможного попиту населення, події зими 2013-14 років і зовсім відбили у європейців усіляке бажання інвестувати в непередбачувану Україну. Ще на чотири роки гіпермаркети Караван залишилися у власності Хрипкова та Гордієнко.

АШАН наступає

Наступного разу мережу Караван «почали продавати» приблизно в середині минулого року. І, що характерно, знову АШАН Україна. Офіційно факт переговорів не визнаний жодною із сторін, проте гравці й учасники ринку не роблять з цього таємниці. І, схоже, що цього разу угода все-таки відбудеться. Після початку зростання української економіки в 2016-му і першого за останні два з половиною роки пожвавленню ринку рітейлу, французи прагнуть випередити конкурентів і зміцнити свої позиції. Зокрема, Іммошан Україна – девелоперський підрозділ, що входить в той же холдинг Auchan, що і АШАН Україна – інвестує в будівництво відразу трьох об’єктів в Україні. «Ми зосереджені на реалізації трьох проектів: ТЦ на Позняках, рітейл-парк Петрівка і проект в Одесі», – сказала в інтерв’ю RAU комерційний директор Іммошан Україна Анна Корягіна.

Якщо французький холдинг готовий інвестувати в настільки довгоокупні проекти з будівництвом торгових центрів, то чому б не припустити, що він зацікавлений і в «розширенні поглинанням»?

Тим більше, що враховуючи ситуацію на ринку і не найкращі фінансові показники гіпермаркетів Караван(чистий прибуток мережі у 2015 році склав 14 млн грн при доході у 3,3 млрд грн), за мережу навряд чи запросять дуже багато. За словами Олексія Дорошенка, продати активи за хороші гроші в існуючій на українському ринку ситуації практично неможливо. «Зате придбати мережу за дуже привабливою ціною – більш ніж реально», – говорить він. Не виключено, що Auchan вирішив скористатися випадком і за недорого придбати об’єкти, розташовані в хороших локаціях з гарантовано високим трафіком, а заодно і вийти на нові для себе регіони.

У той же час, Олексій Дорошенко наголошує, що говорити про угоду як про факт поки що рано. «Досвід подібних угод показує, що переговори про продаж в будь-який момент можуть бути припинені. Тому з упевненістю говорити про цю угоду можна буде тільки після офіційного оголошення», – вважає Дорошенко.

Перспективи-2017: з чим великі торгові мережі входять в новий рік

Про автора
Иван Зайцев (vitalij-zurov)

Editor-in-chief Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора
Виктор Нагорский

Deputy Chief Editor Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора