Як отримати кредит від IFC і які рітейл проекти цікавлять фінансистів
Глава регіонального офісу IFC в Україні та Білорусі Джейсон Пеллмар про те, як активно IFC планує фінансувати український рітейл, яким проектам буде віддаватися перевага по кредитуванню і на які суми зможуть розраховувати позичальники.
В умовах відсутності в Україні доступного банківського кредитування, пошук інвестицій залишається одним з найбільш болючих питань для українського бізнесу. Представники сфери рітейлу в цьому відношенні не виключення, адже динамічний розвиток роздрібної мережі вимагає істотних вкладень в оренду та ремонт приміщень, закупівлю товару і обладнання, персонал і багато іншого. В умовах дорожнечі кредитів в українських банках, одним з джерел залучення дешевих і «довгих» грошей можуть бути представлені в Україні міжнародні фінансові організації. Благо, успішний досвід співпраці з ними у місцевого рітейла вже є.
З останніх прикладів залучення грошових коштів від міжнародних фінансових інституцій найбільш яскравими є кредити від Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) і Міжнародної фінансової корпорації (IFC). ЄБРР на початку 2017 го надав західноукраїнській мережі продуктових магазинів Рукавичка кредит на 135 млн грн для відкриття 42 нових магазинів, модернізацію і підвищення енергоефективності, а також розширення логістичного центру. А не так давно стало відомо, що восьмирічний кредит на суму близько 400 млн грн компанії Ашан Рітейл виділяє IFC. Як заявив глава регіонального офісу IFC в Україні та Білорусі Джейсон Пеллмар (Jason Pellmar), тепер в організації готові розгорнути програму надання індивідуалізованих фінансових продуктів українським клієнтам з різних секторів економіки і допомагати продовжувати терміни фінансування в гривні. Редакція RAU розпитала керівника регіонального офісу IFC про те, наскільки активно організація планує надалі фінансувати український рітейл, яким проектам буде віддаватися перевага по кредитуванню і на які суми зможуть розраховувати позичальники.
Про недоступність кредитування і попит на кошти IFC в Україні
З одного боку, рівень ліквідності української банківської системи зараз досить високий. Але доступ до фінансування для багатьох компаній, особливо середніх і невеликих, продовжує залишатися обмеженим, особливо якщо ми говоримо про довгі ресурси.
Тому попит на засоби IFC на українському ринку досить великий. Наше фінансування вдало поєднує в собі вартість і довжину фінансових ресурсів.
Дуже важливо також, що ми отримали можливість кредитувати в гривні. Це дозволяє розширити доступність нашого фінансування для компаній, які зосереджені на роботі на українському ринку.
Про інвестиції IFC в сферу рітейлу
Якщо говорити безпосередньо про рітейл, то це важливий сектор для нас. На сьогодні ми проінвестували понад $2 млрд в 75 проектів в рітейлі в 30 країнах світу.
Глобально в рітейлі зайняті більше 150 млн осіб і галузь відповідає за приблизно 9% світового ВВП.
Про вибір партнерів і проектів для кредитування
Ми досить обережні при виборі компанії-партнера. Наприклад, для малого бізнесу прийти до нас безпосередньо за фінансуванням в $100 000 немає ніякого сенсу. Цей сегмент ми закриваємо шляхом надання грошей українським банкам та іншим фінансовим посередникам на ринку.
Ми інвестуємо в технічно спроможні, потенційно прибуткові проекти, які зможуть внести вклад в розвиток сектора або всієї економіки країни. Крім того, проекти, в які ми інвестуємо, повинні бути екологічно і соціально спроможні і відповідати стандартам як місцевого законодавства, так і вимогам, і стандартам IFC.
Про розмір кредитів і використовувані фінансові інструменти
Як правило, розмір проекту IFC зазвичай починається від $5 млн. Для забезпечення участі в проекті приватних інвесторів, ми не фінансуємо проект на 100% загальної вартості. Якщо ми говоримо про проекти, націлені на зростання, то ми можемо профінансувати до 50% загальної вартості.
Якщо говорити про фінансові інструменти, які ми надаємо, то це – довгі оборотні кошти, інвестиційний довгостроковий кредит, безпосередньо входження в капітал компанії, коли IFC стає міноритарним акціонером, а також гібридні продукти, які поєднують як боргове фінансування, так і інвестиції в капітал.
По суті, ми формуємо угоду, виходячи з інтересів компанії, і намагаємося фокусуватися на довгостроковій перспективі.
Про підтримку локальних постачальників через фінансування рітейлу
У секторі рітейлу ми підтримуємо різні проекти за розміром і типом фінансування, але для нас важливо, наскільки цей проект буде сприяти розвитку локальних ланцюжків поставок, тому що це, в свою чергу, сприяє розвитку інших галузей – агробізнесу, харчової промисловості, дистрибуції, логістики. Наприклад, спільно з нашими партнерами з Ашан, ми протягом кількох років працювали з українськими постачальниками – виробниками м’яса, молочних продуктів, іншої продукції, щоб допомогти їм поліпшити стандарти управління харчовою безпекою. Така робота дозволила відкрити нові можливості і нові ринки для українських виробників.
Читайте також –
Дискаунтери змінюють світовий рітейл: як вижити класичним форматам