Сільпо 20 років: топ-20 маловідомих фактів про флагманську мережу Fozzy Group
Цікаві факти про засновників Сільпо, становлення їх бізнесу, а також розвиток мережі, поглинання конкурентів, власне виробництво і результати роботи компанії.
Зовсім нещодавно торговельна мережа Сільпо відсвяткувала свій 20-й ювілей. За роки роботи компанії вдалося стати одним з лідерів українського ринку продуктового рітейлу. Зараз Сільпо – мережа магазинів, яка задає тренди і встановлює нові стандарти в роздрібній торгівлі України. Редакція RAU приєднується до привітань, і в честь свята підготувала 20 цікавих фактів про флагманський бренд групи компаній Fozzy.
1. Торгова мережа Сільпо входить в групу Fozzy, яку в 1997 році заснували Володимир Костельман, Роман Чигир, Олег Сотніков і Юрій Гнатенко. Вони володіють компанією і зараз. Mажоритарним власником є Володимир Костельман, а найменшу частку в бізнесі має Юрій Гнатенко.
2. Власники Сільпо входять до числа найбагатших людей України за версією журналу Новое время. Журналісти оцінили статок Володимира Костельмана в $269 млн, а у Романа Чигиря і Олега Сотнікова нарахували по $121 млн.
3. У власників мережі Сільпо є спільне хобі: Володимир Костельман, Роман Чигир та Олег Сотніков – учасники аматорської рок-групи «Ремонт води». Лідером колективу, як і всього бізнесу, виступає Костельман, Роман Чигир грає на соло-гітарі, а Олег Сотніков – на бас-гітарі.
4. Втім, підприємців об’єднує не лише спільна творчість. Всі вони дружили ще в шкільні часи і закінчили Дніпровський металургійний інститут. Бізнес починали з дрібнооптових поставок чаю і кави в Дніпрі в середині 90-х. У 1997 році вони переїхали до Києва, де організували оптову компанію.
5. Першим магазином, відкритим співвласниками Сільпо, був гіпермаркет Fozzy. Він почав роботу в 1997 році в місті Вишневе під Києвом. Тепер мережа торгових об’єктів Fozzy Cash & Carry об’єднує 10 гіпермаркетів в Україні. Крім Fozzy і Сільпо, бізнесмени володіють брендами Le Silpo, Фора, Thrash!, Favore, Біла ромашка і rіngoo. Загалом – майже 700 торгових точок.
6. Зараз бізнес засновників Cільпо об’єднує активи не тільки в сфері рітейлу. Крім торгових мереж в Fozzy Group входять виробничі об’єкти: Ніжинський консервний завод, птахофабрика Варто, Богуславський завод продтоварів, підприємство Вогні Гестії, що займається консервацією і переробкою риби, та інші. Також група керує банком Восток і низкою ресторанів.
7. Роком заснування мережі Сільпо вважається 1998-й. Тоді бізнесмени відкрили перший супермаркет у Києві. Зараз мережа бренду в столиці налічує 69 магазинів.
8. В інших великих містах країни кількість супермаркетів Сільпо істотно менша. На другому місці за чисельністю торгових точок Одеса (23), на третьому – Запоріжжя (16).
9. У перший рік роботи мережа Сільпо зросла до п’яти магазинів. Через п’ять років – у 2003-му – рітейлер об’єднував 40 торгових точок в 9 містах країни. Ще активніше мережа росла в наступні п’ять років – до кінця 2008-го в Україні працювало вже 150 супермаркетів Сільпо.
10. В процесі розвитку Fozzy Group неодноразово використовувала M&A для масштабування бізнесу, в тому числі – мережі Сільпо. Більшість угод компанія провела в «золотий» для української економіки час – в період з 2004-го по 2008 рік. Так, в 2004-му Fozzy придбала два столичних магазини Тіко-Маркет, в 2005-му – 8 об’єктів мережі Да! Маркет, в 2006-му – 12 точок мережі Панич і 14 супермаркетів Рорус, а в 2007-му – поглинула 24 маркети запорізької мережі Кит і 40 магазинів біля дому мережі Бумі-маркет.
11. У 2010 році також ходили чутки про можливий продаж торгових мереж Fozzy Group. За інформацією російських ЗМІ, тоді українським рітейлером активно цікавився один з найбільших гравців ринку продуктового роздробу РФ – X5 Retail Group. Втім, переговори про поглинання закінчилися нічим, а всі наступні спроби X5 RG закріпитися на українському ринку провалилися.
12. Зараз Сільпо налічує вже 238 торгових об’єктів в 60 містах України. Середній розмір магазину – 1440 кв. м, а загальна площа всіх супермаркетів мережі становить близько 345 000 кв. м. Для порівняння, це майже в три рази більше, ніж площа всієї комерційної нерухомості на головній вулиці країни – Хрещатику.
13. Асортимент торгових об’єктів Сільпо налічує до 20 000 найменувань продукції. При цьому частка продовольчих товарів по магазинам в середньому становить близько 80%. У маркетах мережі представлено і власне виробництво: в Сільпо працює 235 кулінарних цехів, 32 кондитерських цехи і 119 пекарень. На території деяких супермаркетів також діють кав’ярні, піцерії та навіть ресторани.
14. В магазинах Сільпо присутні товари власних торгових марок Премія, Премія Рікі Тікі, Premiya Select, Повна Чаша, Зелена Країна і Protex. Всього ж в торгових мережах Fozzy Group представлено 14 ВТМ різних товарних категорій.
15. Також Сільпо активно розвиває напрямок власного імпорту. Компанія поставляє в свої магазини більше 8000 товарів від 850 виробників. Географія імпорту – більше ніж 60 країн світу.
16. Однією з найбільш яскравих відмінних характеристик мережі Сільпо останніх років є дизайн інтер’єру магазинів. Сільпо – єдиний великий гравець українського ринку, який відкриває магазини в абсолютно різних концептуальних стилях. Так, компанія вже відкрила магазини в стилі Арт Деко та Ілюзія, в стилі середньовічного замку та Аліси в країні чудес, в стилі німецького села та залізниці, і навіть «Ямайський супермаркет».
17. Сільпо – серед найбільших роботодавців країни. За інформацією на сайті компанії, штат співробітників мережі налічує 27 000 осіб. Як розповідав в інтерв’ю RAU директор з персоналу Сільпо Павло Сич, роботі з кадрами компанія приділяє підвищену увагу. Завдяки цьому за останні 10 років плинність персоналу по мережі скоротилася приблизно в два рази.
18. Програма лояльності Сільпо “Власний рахунок” була запущена в 2006 році, а зараз вона найбільша за кількістю залучених користувачів в українському рітейлі. За інформацією Fozzy Group, до програми вже приєдналися понад 5,24 млн українських домогосподарств, і ця цифра продовжує зростати.
19. Мережа Сільпо – одна з найбільш дохідних в продуктовому рітейлі України. За інформацією портала Бізнес-Цензор, в 2017 році виручка компанії Сільпо-фуд склала понад 44 млрд грн. Більше за підсумками минулого року наторгувала лише мережа дискаунтерів АТБ.
20. Компанія Сільпо-фуд ще й один з найбільших платників податків країни. За даними Державної фіскальної служби, в 2017 році вона сплатила податків на 800 млн грн. Більше відрахувань до бюджету серед компаній сфери рітейлу зробили тільки АТБ-маркет і Епіцентр К.
Читайте також –
Чверть століття АТБ: топ-25 маловідомих фактів про найбільшу мережу магазинів в Україні