Інна Печериця, EVA: Люди цінують стабільність, прагнуть бути впевненими, що роботодавець виконуватиме свої зобов’язання

Інна Печериця, EVA: Люди цінують стабільність, прагнуть бути впевненими, що роботодавець виконуватиме свої зобов’язання

26.04.2023 09:00
  2480
Іван Зайцев

HRD найбільшої української мережі у сегменті drogerie про особливість кадрової політики під час воєнного стану, пошук та утримання фахівців, залучення співробітників до досягнення спільної мети та багато іншого.

Лінія магазинів EVA — найбільша національна мережа магазинів краси та здоров’я, яка займає 79% ринку в своєму сегменті, пропонує понад 30 000 асортиментних позицій косметики, парфумерії, аксесуарів, засобів для догляду за малюками та побутових товарів. Мережа управляє більш ніж 990 торговими точками та інтернет-магазином EVA.UA. У 2022 році товарообіг мережі склав 15,7 млрд грн, що на 7% менше порівняно з 2021 роком. В ексклюзивному інтерв’ю RAU директор з персоналу ТОВ «РУШ» (мережа EVA та інтернет-магазин EVA.UA) Інна Печериця розповіла про те, як у найскладніші часи у сучасній історії України рітейлер працює з кадрами, з якими проблемами стикається та як їх вирішує.

– Яка зараз ситуація з кадрами у сегменті drogerie?

– Ситуація на ринку праці зараз непроста. Велика кількість людей, переважно жінок, виїхала за кордон у зв’язку з війною. А жінки – це не тільки цільова аудиторія EVA, але й, наприклад, основна частина торгового персоналу, відповідно, потенційних кандидатів на закриття вакансій у магазинах. Водночас багато чоловіків відправились захищати Україну до лав Сил оборони. В EVA таких близько 400, при тому що частка працівників-чоловіків у нас в принципі порівняно невелика. Здебільшого вони працюють у розподільчих центрах та в офісах. Частину ми забронювали, й продовжуємо це робити, діємо в рамках законодавства.

Вплив внутрішньої міграції населення на ситуацію з кадрами неоднозначний. Як це розуміти? Ми доклали максимум зусиль, аби зберегти команду і підтримувати роботу магазинів всюди, де це можливо.

Працівників, що релокувалися в межах країни, компанія забезпечила робочими місцями в інших магазинах зі збереженням їхньої зарплатні. У корпоративному чат-боті EVAfamily для цього створили опцію, яка дозволяє повідомити про зміну локації та зробити запит на отримання роботи. З її допомогою на нових місцях влаштували близько 500 працівників зі сходу та півдня.

Це допомогло частково закрити питання з пошуком персоналу в інших регіонах. Ми відновлюємо роботу магазинів, як тільки це стає можливим. Зараз, наприклад, збільшуємо кількість працюючих магазинів у деокупованому Херсоні, поступово повертаємо до роботи раніше зачинені торгові точки в містах Донецької області.

Ще один важливий фактор, який впливає на ситуацію на ринку праці – можливість для офісних співробітників працювати віддалено. В EVA, наприклад, віддалений або гібридний формат роботи прийнятий ще з 2020-го. Плюс тут полягає в тому, що співробітники компанії, які після 24 лютого перемістились в межах країни або виїхали за кордон, переважно залишились в команді, й продовжують успішно виконувати свої функції. Але щодо закриття нових вакансій є певні складнощі. Люди, які релокувалися та працюють дистанційно, здебільшого ігнорують офери від інших бізнесів. Якщо їм більш-менш комфортно на поточному місці, вони обирають стабільність і не схильні до зміни роботодавця. Це плюс, коли роботодавець – ви, але мінус, якщо ви виступаєте в ролі хантера.

– Як вирішуєте ці проблеми?

– Нинішній кризовий період EVA зустріла, будучи зрілим роботодавцем з добре відомим позитивним бекграундом. За перший рік повномасштабного вторгнення, попри всі труднощі, компанія не втратила свого іміджевого капіталу та продемонструвала найважливіші зараз риси – стабільність, відповідальність перед клієнтами та персоналом, чітку громадянську позицію. Ми – №1 у своєму сегменті. Не припиняли роботу, сумлінно виконуємо всі зобов’язання перед співробітниками, щодо оплати праці залишаємось чітко в ринку, підтримуємо та зберігаємо свою команду. Залишаємось прибутковим бізнесом. Продовжуємо розвиватись, хай і не так інтенсивно, як у попередні роки, продовжуємо реалізовувати масштабні проекти, таким чином даємо простір для професійного та кар’єрного зростання. Надаємо можливості навчання для розвитку необхідних компетенцій. Все це робить компанію привабливою для потенційних кандидатів і спрощує пошук та рекрутинг.

Крім того, ми стежимо за тим, наскільки наші нинішні співробітники залучені та задоволені EVA як роботодавцем. Докладаємо зусиль, щоб перетворити їх на амбасадорів компанії та її HR-бренду. Це великою мірою сприяє більш успішному залученню нових кандидатів. Не в останню чергу завдяки цьому і показник плинності кадрів у нас – найнижчий в нашому сегменті.

– Які фахівці зараз найбільш затребувані?

– Як завжди, це – торговий персонал. В рітейлі, що розвивається, просто не може бути інакше. Щодо вузькокваліфікованих офісних вакансій найбільш затребуваними для EVA є спеціалісти в сфері маркетингу та IT: розробники, бізнес-аналітики. Ми – максимально діджиталізована компанія, яка реалізує багато амбітних проєктів навіть зараз. Звідти й такий запит.

– Де і як шукаєте необхідні кадри? Наскільки вдається закривати вакансії і скільки на це потрібно часу?

– Для пошуку кадрів ми використовуємо всі традиційні канали: сайти для працевлаштування, об’яви, вакансії в соцмережах, на корпоративних сторінках, LinkedIn, прямий пошук. Працюємо з резюме, які нам надсилають, і самі шукаємо потрібних спеціалістів. Для пошуку торговельного персоналу, особливо в невеликих містах, найкраще спрацьовують соціальні мережі. Для ключових співробітників – прямий пошук.

Вакансії торгового персоналу, звісно, закривати легше. Процес займає до двох тижнів, бо ми готові розглядати кандидатів без досвіду. А от кваліфікованих кандидатів, професійних спеціалістів мало навіть попри високий показник безробіття в Україні. Процес закриття офісної лінійної вакансії займає від двох тижнів до місяця. З ключовими співробітниками ще складніше, і термін закриття таких вакансій може займати до двох місяців, подекуди й довше.

Тим не менш, ми знаходимо достойних кандидатів на всі посади, проводимо співбесіди й успішно їх залучаємо, бо EVA – знаний на ринку надійний роботодавець. Приєднання до нашої команди відкриває гарні перспективи. Наразі показник укомплектованості персоналу в EVA складає 97%, що для рітейлу – справжній успіх.

– Як змінилися запроси шукачів щодо зарплати? Чи переглядали ви ставки та бонусну частину для своїх співробітників?

– Тут все зрозуміло. З початку 2022 року суттєво змінився курс, зросли ціни на товари та послуги. Відповідно, зросли й очікування кандидатів щодо зарплат. Проте крім того, люди дуже цінують стабільність, прагнуть бути впевненими, що роботодавець попри все виконуватиме свої зобов’язання. Не скажу, що це – новина останнього року, але це стало більш помітним. Люди переважно не схильні змінювати роботу, якщо поточне місце їх більш-менш влаштовує. Щодо оплати праці, як вище зазначила, ми загалом тримаємось чітко в ринку. Плюс адекватна система KPI’s дозволяє працівникам заробити додаткові бонуси/премії.

– На вашу думку, коли ситуація з кадрами в рітейлі стабілізується?

– Я почала з того, що ситуація на ринку праці зараз непроста, але справедливо буде зауважити, що простою в рітейлі вона не була ніколи. Принаймні за ті 20 років, що я працюю в цій сфері. Дефіцит торгового персоналу, кваліфікованих спеціалістів був завжди, змінюються лише чинники, які його зумовлюють. Зараз це війна: одні люди їдуть за кордон заради безпеки, інші йдуть на фронт. Раніше люди виїжджали за кордон на заробітки, торговий персонал постійно мігрував з одного рітейлу в інший. Тому тут треба не думати, коли ситуація поліпшиться, а готуватись працювати з тими факторами, які її формуватимуть, працювати з тим, що буде. Передбачити це доволі складно, бо наше майбутнє зараз не визначене.

– Що буде з кадровою ситуацією у найближчі роки? Особливо, коли почнеться відновлення економіки? Чи варто очікувати жорсткого дефіциту кадрів?

– Дефіцит якісних кваліфікованих кадрів буде, бо він просто був завжди. Обережно припускаю, що ситуація може покращитись порівняно із теперішнім станом. Але наразі  точно не бачу ніяких передумов для того, щоб вона в близькому майбутньому стала кращою, ніж була до вторгнення. Це ще навіть не враховуючи того, наскільки останні роки, спочатку ковідні, потім воєнні, вплинули на навчальний та освітній процес – підготовку майбутніх спеціалістів.

У зв’язку з відбудовою країни, в майбутньому, скоріше за все, зросте попит на будівельників. Дефіцит в принципі спостерігатиметься в тих спеціальностях і сферах, які традиційно вважаються чоловічими.

Наші захисники, а це переважно хлопці (хоч я в жодному разі не хочу применшувати роль жінок-захисниць), гинуть, отримують серйозні фізичні та психологічні травми, інвалідність. Це трагедія національного масштабу, на фоні якої дефіцит на ринку праці не найстрашніше. Зважаючи на це, зросте попит на спеціалістів, які сприятимуть фізичному та психологічному відновленню людей, що повернулись з війни, з окупації чи евакуації, просто психологічно виснажені через події.

Ймовірно, до кінця 2023 року ми будемо доволі чітко розуміти ситуацію з міграцією людей, розуміти кількість і портрет населення, що залишилось в Україні: вік, професії тощо. Вже зрозуміло, що роботодавцям треба буде розвивати інклюзивні програми щодо віку та фізичних особливостей кандидатів і співробітників. Розвивати системи адаптації та програми навчання необхідним знанням в тій чи іншій галузі людей старшого віку. Включати до штату психологів та психотерапевтів, щоб працювати з душевними травмами та виснаженням людей.

– Ви вже готуєтесь до відновлення розвитку мережі після перемоги? Формуєте кадровий резерв на різні посади?

– За великим рахунком, ми не припиняли розвиток, хоча певна пауза після вторгнення, звісно, була, і на наші плани воно вплинуло суттєво. Та навіть протягом 2022-го EVA відкрила 26 нових магазинів, створивши таким чином близько 200 робочих місць. Цього року планується відкрити близько 50 нових торгових точок. Крім того, ми розвиваємо напрям e-com, розвиваємо та вдосконалюємо логістичну структуру. Формування кадрового резерву – безперервний процес, без якого ускладнився б розвиток компанії в цілому. Бо навіть якщо брати до уваги лише напрям роздрібної торгівлі, майже 90% нинішніх керівників: супервайзери, керуючі – це працівники, які виросли в компанії, пройшли школу кадрового резерву.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку