Аліна Кіптик, франчайзі KFC в Україні: Ми продовжуємо розвиток там, де є така можливість та актуалізуємо плани, виходячи із реалій сьогодення
Генеральний директор компанії «Тесті Фуд», одного із представників міжнародного ресторанного бренду KFC в Україні, розповіла про перебудову та відновлення бізнесу під час повномасштабної війни, роботу з постачальниками, принципи функціонування мережі та багато іншого.
На ринку України існує три франчайзі-оператори ресторанів громадського харчування, які працюють пліч-о-пліч, розвиваючи бренд KFC: ТОВ «Глобальна ресторанна група – Україна», ТОВ «Тесті Фуд» та ТОВ «ДТС-Харків», офіси яких знаходяться у Києві, Дніпрі та Харкові відповідно. У сукупності ці компанії володіють 54 закладами KFC на території України та невпинно працюють над відкриттям нових.
Генеральний директор компанії «Тесті Фуд» Аліна Кіптик в інтерв’ю RAU поділилася: як зараз розвивається бренд, скільки магазинів і в яких містах працюють, як долають виклики і завдяки чому відкривають нові ресторани.
– Скільки всього зараз працює ресторанів KFC в Україні, та в яких містах вони представлені?
– Наразі в Україні відкрито 54 ресторани. Із них не працює лише один, який знаходиться у Харкові в ТРЦ Караван, оскільки комплекс був пошкоджений у наслідок ракетного удару.
Наша географія вже досить широка: від Львова на заході країни до Харкова на сході, та від Сум на півночі до Одеси на півдні. Також ми також активно представлені у столиці й майже у всіх великих містах.
Що стосується саме компанії «Тесті Фуд», ми родом із Дніпра, тому, звісно, почали із розвитку рідного регіону (Дніпро, Павлоград, Кривий Ріг). Далі пішли до столиці та півдня України, відкрившись в Одесі. На 2022-й в наших планах було розширити географію – Запоріжжя, Херсон, Миколаїв – та життя внесло свої корегування. Поки ми продовжуємо розвиток там, де є така можливість та актуалізуємо плани, виходячи із реалій сьогодення.
– Скільки компаній отримали право відкривати ресторани під всесвітньовідомим брендом в Україні, і як координується їх діяльність?
– В Україні працює три франчайзингові партнери. Ми – Тесті Фуд (23 заклади), активно розвиваємо столицю, центральний та південний регіони. Компанія «Глобальна Ресторанна Група» (18 закладів) – столичний партнер з інтересами у Києві та прилеглих областях. Та компанія ДТС (13 закладів) із Харкова, котрі дуже активно стартанули та одночасно розвивають Схід та Захід. Можливості та плани партнерів повністю покривають географію нашої країни.
Щоб не створювалась внутрішня конкуренція між партнерами, у кожного є своя територія розвитку, так ми ефективно співпрацюємо.
Крім партнерства в рамках країни, ми виступаємо партнерами з командою франшизотримачем Yum! Brand.Inc. Партнерство на цьому рівні можна розглянути у двох площинах. Перша: це підтримка та допомога по побудові та розвитку бренду. Це партнер, котрий ділиться досвідом, кейсами та кращими практиками інших ринків і відпрацьованими правилами. Друга: це контроль над дотриманням відповідності до світових стандартів.
Що треба розуміти про франшизу – вона дає картинку та інструкцію, як побудувати бізнес в ідеальних умовах, а адаптація та реалізація на локальному ринку це вже відповідальність партнерів.
– Як head office сприймає реалії бізнесу в Україні, та як реагує на повномасштабну війну з росією? Чи відчуваєте підтримку від власників бренду?
– Стосовно реалій бізнесу, той факт що ми працюємо і відкрилися після вторгнення, мабуть, одними із перших в країні зі світових брендів – показує довіру head office до партнерів та дозвіл на підтримку економіки тут. Відновлення роботи було 100% ініціатива партнерів в Україні та центральний офіс це погодив, і ми дуже пишаємось тим що нам вдалось зробити за останні 1,5 року. Стосовно власників бренду – є офіційна сторінка yum.com, де є ряд офіційних прес-релізів стосовно їх бізнесу в росії та підтвердження виходу із ринку.
– Як працювали ресторани KFC минулого року? Чи довелося закрити якісь об’єкти?
– 24 лютого як і всі в Україні ми прокинулися від вибухів. Першу нараду я провела вже о 6-й ранку, де звісно пріоритетом номер один була безпека наших людей. Ми прийняли рішення зачинити заклади.
Через тиждень ми почали розуміти, що необхідно відновлювати роботу, що ми можемо та хочемо бути корисними для економіці. Та оскільки ми міжнародний бренд, ми не могли самостійно приймати рішення про відкриття ресторанів. Для отримання дозволу була зроблена колосальна робота локальних команд – необхідно було переконати head office, що ми зможемо працювати з дотриманням усіх стандартів і адаптувати процедури під реалії сьогодення. Так, наприклад, ми не працюємо під час повітряних тривог та суворо дотримуємось рекомендацій з безпеки.
Що ще було необхідним для відновлення роботи ресторанів – це люди та продукти.
Люди: відверто кажучи, команду ми зібрали досить легко. Протягом усього часу, коли ми не працювали, підтримували зв’язок з кожним і знали, що більшість залишилася в країні, зустрічались під час волонтерства, спілкувались та жадали відновлення роботи наших закладів. По-перше, це економічна підтримка нашої країни, по-друге, люди бажали відволіктися від новин та повернутись до свого буденного життя.
Продукти: це основна задача, яку необхідно було вирішити для відкриття. Наші постачальники постраждали, хтось взагалі не міг працювати, комусь необхідно було робити релокацію. Наші склади були пусті, один під Києвом повністю зруйнований, інший під окупацією та третій у Дніпрі вивезений під благодійність. Тому нам необхідно було заново відновити та налагоджувати ланцюжки постачання.
З середини квітня ми почали каскадовано відновлювати роботу ресторанів.
Перший відкрили 12 квітня у Львові, а через 1,5 місяця було запущено 80% ресторанів KFC майже у всіх регіонах країни. На той час, в нас не було можливості відкрити ресторани, які постраждали під час війни, це заклади в Харкові (нашого партнера ДТС) та наші заклади в ТРЦ Retroville Київ, Riviera Одеса. Ресторани в цих ТРЦ відновили свою роботу в перший же день відновлення ТРЦ, чим показували підтримку партнерам та економіки каїни.
– Як перебудували логістику та роботу з персоналом в умовах воєнного часу?
– Робота з персоналом суттєво не змінилась: ми весь цей час їх підтримували та тримали зв’язок, за період простою не було скорочено жодної людини. В цей час нам вдалось ще більше згуртуватися за допомогою волонтерства, в період коли ми не працювали, ми активно допомагали тим хто цього потребував – готували та розвозили обіди, здавали кров, збирали речі та організовували збори.
Кожного року ми прикладаємо багато зусиль для навчання та розвитку нашого персоналу. Фокусом цього року для нас стала емоційна рівновага та ментальне здоров’я наших співробітників, актуальні теми цього року – «Життя і робота в умовах війни», «Що таке ПТСР як реагувати та як поводитися», «Емоційний стан під час війни». Ми розуміємо, що війна залишить свій відбиток на абсолютно кожному з нас та прагнемо допомагати своїм співробітникам та надавати інформацію як можна реагувати на зовнішні події не тільки в робочому середовищі, а й в особистому житті.
Щодо логістики – повторюся, це було ключовим питанням для відновлення нашої роботи. Ми її просто перебудували. В нас не було жодних запасів для старту, їх потрібно було заново нарощувати.
Для повного розуміння, треба знати що KFC працює тільки з затвердженими постачальниками. Щоб стати постачальником KFC необхідно пройти сертифікацію за GFSI й перевірку на відповідність міжнародним стандартам здоров’я та безпеки як міжнародними рейтинговими агентствами, так і незалежними внутрішніми інспекторами.
Деякі затвердженні постачальники не могли відновити свої потужності, тому нам довелося повністю передивитися логістику та меню. Дякуючи плідній роботі партнерів, supply chain, маркетингу та команди Yum! – ми у стислі строки запустити всі ресторани. Ми розуміли що запуск такого ланцюга позитивно вплине на економіку країни. Наше відновлення: це не тільки про співробітників KFC, це відновлення/збільшення потужностей виробництв наших постачальників, логістичних компаній, агрегаторів доставки та інших підприємств.
– Наскільки змінилася поведінка споживачів, їх уподобання?
– В перший час після відновлення роботи ми виявили значний приріст середнього чека, помітили збільшення множинності (наповненості) чеку. Вона зросла, оскільки до нас стали ходити великими компаніями з друзями, сім’ями, з дітьми – тому, що нас сприймали як можливість відчути нормальне життя.
Через рік повномасштабної війни, поведінка наших споживачів повернулася до стандартної. Це наші реалії – ми адаптувалися та продовжуємо жити.
Так, сьогодні чек зріс, є інфляція, купа зовнішніх факторів та ми прикладаємо максимум зусиль, щоб усі здороження не перекладати на наших клієнтів. Працюючи над оптимізацією внутрішніх процесів, роботою з постачальниками та supply chain нам вдається утримувати ціни нижчими на 10% ніж у конкурентів.
– Які були коливання трафіку в ресторанах і які тенденції спостерігаєте за 6 місяців цього року? Як змінювалася кількість позицій в чеку та сума середнього чеку?
– За п’ять місяців цього року суттєвих змін не відбулось, єдине що помітили за останні пів року – це зниження долі доставки, що своєю чергою впливає на середній чек, можливо це пов’язано з тим, що людям більше хочеться виходити та проводити час на вулиці.
Що стосовно трафіку – то дійсно розглядаючи їх по територіях помітний вплив внутрішньої міграції, та в загальному – кількість транзакцій збереглась на рівні початку 2022 року.
– Як змінилася маркетингова стратегія під час повномасштабної війни: які канали комунікації зараз найбільш задіяні та найбільш ефективні?
– Раніше ми адаптували найкращі практики з інших ринків, де KFC активно представлений. Зараз ми розуміємо, що порівнювати роботу в Україні з роботою в інших країнах неможливо, тому ми змінили свій підхід. Ми почали складати стратегію виключно під реалії українського ринку. З початку повномасштабної війни ми працюємо лише з українськими компаніями, увесь production лише в Україні – що в своєю чергою підтримує локальний бізнес та економіку. Ми стали набагато більш різноманітними, креативними та постійними у своїх комунікаціях. За благодійний проект із «Лігою Допомоги», розроблений агенцією креативного маркетингу Idealers, ми отримали нагороду X-RAY в номінації «Соціальний маркетинг». Зараз ще з двома проектами для KFC вони номіновані на Effie.
У поточній кампанії ми розповідаємо про наших постачальників, ми пишаємось, що переважна більшість із них це українські компанії, які відповідають світовим стандартам. Для нас було відкриттям, що багато наших відвідувачів асоціюють нас лише із міжнародним брендом і вважають що в нас все закордонне. Для створення кампанії ми залучили наших талановитих стріт-арт художниць – сестер Фельдман. Ця колаборація підкреслює, що KFC в Україні ідеально поєднує оригінальний рецепт із Кентуккі та наші локальні продукти та таланти.
Що ще суттєво відрізняє ринок України – це увага до соціальних проектів та підтримка країни. Ми давно робили масштабні соціальні ініціативи декілька разів на рік, та зараз розуміємо що Україні та людям допомога потрібна більше, тому і в цьому напрямку ми зайняли більш активну позицію. На зараз провели дві соціальні кампанії. Перша для «Фонд Маша» для проекту «Незламна мама», де KFС зі своїми гостями зібрали 4,5 млн грн на психологічну реабілітацію жінок і дітей, постраждавших від будь-якого виду насилля під час повномасштабного вторгнення. Друга колаборація із фондом «Лігою Допомоги» – збирали кошти на модульні будинки для людей, котрі втратили своє житло в результаті воєнної агресії. Загальна сума зборів склала 3,2 млн грн і цього вистачило на 7 будиночків, всі вони вже встановлені у Київській області та сім’ї отримали старт для нового життя. Наразі ми поновили збір, долучитись можна у наших закладах або онлайн https://help-league.com/
Щодо каналів комунікації – ми розглядаємо увесь спектр інструментів. Та якщо раніше найдорожча і найзатребуванна реклама була на ТБ, то блекаути внесли свої корегування, ми зараз більш за діджитал-канали, котрі можна дивитись у зручний час та у комфортному форматі. Також ми активно ведемо соціальні мережі та підтримуємо контакт із клієнтами там. Важливим є робота зі зворотнім зв’язком та швидкість реагування.
Зараз люди дуже чуткі, а інфопростір дуже непередбачений, тому важливо робити комунікації вчасно і доречно, необхідно відчувати настрій людей та нашої країни.
– Розкажіть про зміни в меню закладів: чому наважились на такий експеримент і як його сприйняли споживачі? Плануєте подальші оновлення?
– Зміна меню це була вимушена міра для відкриття, якби ми чекали відновлення стандартного ланцюга постачання, наявності усіх інгредієнтів – ми б запустились набагато пізніше: плюс 6-12 місяців.
Ми прийняли рішення відкриватись та адаптуватись до поточних умов, оновили меню та оперативно запустились. Паралельно, маючи відкриті ресторани, працювали над поверненням стандартного меню, так на зараз в нас є всі інгредієнти у наявності, завдяки плідній праці наших постачальників та сертифікації нових. Тепер ми пішли далі, та радуємо споживачів не тільки класикою та і різноманітними новинками: KFСіквел меню з оригінальним соусом сальса, сирна кесаділья, сезонні лимонади.
– Які у вас плани на найближчий час: мережа буде далі розвиватися, поставите розвиток на паузу чи зосередитеся на оптимізації внутрішніх процесів?
– Відповідь очікувана і прогнозована – звісно ми розвиваємось і будемо розвиватися. Ми вже відкрили п’ять ресторанів в період повномасштабної війни й зараз ще декілька ресторанів знаходяться в будівництві. Сподіваюсь, що до кінця року ми як найменш подвоїм статистику. Це наше вольове рішення – ми хочемо розвиватися в Україні та розвивати Україну.
Вже влітку 2022 року ми прийняли рішення будувати новий ресторан! Перший відкритий заклад під час повномасштабного вторгнення – був наш ресторан в Аркадії в Одесі, це дивовижна локація на самому березі Чорного моря.
Було важко як морально, так і фізично. В нас сурові стандарти до будівництва, ми лімітовані у виборі підрядників та матеріалів. З чим ми зіштовхнулись – відсутність затверджених будівельних матеріалів через зруйновані заводи, багато фахівців із досвідом сьогодні не мають змоги працювати, оскільки захищають нас та нашу країну. Питань було більше ніж відповідей….Та це нас не зупинило, ми знайшли варіанти – затвердили нові будівельні матеріали, адаптували дизайн, технології, навчались разом із новими підрядниками та працювали командою.
Для KFC важливо мати кухню, з’єднану із зоною видачі, це запорука швидкості та класика для фаст-фуду. У цій локації це було неможливо. Тому ми разом із підрядником розробили харчові ліфти, котрі з’єднали технологію на першому поверсі та зал із дивовижним видом на другому. Вперше ми використали таке технічне рішення та задоволенні що тепер наші можливості ще ширше.
Аркадія стала знаковою для нас – перший заклад з 24 лютого, перший із кухнею та залом на різних поверхах та 50-й в Україні для KFC. Ми всі розуміємо, що коли міжнародний бренд відновлює розвиток, то це надихає, надає відчуття стабільності та посилює віру в наше майбутнє в нашій країні. «Ми бачимо ціль, а шлях до неї прокладемо. Не існує невіршувальних питань» – це культура, яка багато років живе в моїй компанії та моїх співробітниках.
Після першого далі вже морально легше, шлях розпочато. Я завжди притримуюсь принципу «боятись, та діяти». Так в нас вже проходять щотижневі наради із відділом розвитку, ми розробляємо нові локації, погоджуємо та рухаємось вперед. Ми оновили дизайн, додали до нього української айдентики, ми продовжуємо локалізувати обладнання, зробили те, що декілька років тому здавалось неможливим. Думаю наші дії говорять краще за будь-які слова, ми тут, ми працюємо та віримо у світле, перспективне та прогресивне майбутнє України!
Стосовно оптимізації процесів в бізнесі – це повсякденна рутина над якою ми безперервно працюємо. Оптимізація це дуже важливо, та на мою думку це другий прошарок та другий пріоритет, бізнес повинен думати прогресивно – як рости, як розвиватися – і це перше і головне! А якщо відходячи від питання, головне – ЛЮДИ! Бізнес роблять люди, їх задоволеність запорука успіху.