Розвиток поглинанням: замість BILLA в регіонах можуть з’явиться VARUS

Розвиток поглинанням: замість BILLA в регіонах можуть з’явиться VARUS

13.09.2017 09:00
  1669
Дарья Златьева

Антимонопольний комітет України дозволив компаніям, пов’язаним з власниками мережі VARUS Валерієм Кіптик і Русланом Шостаком, купити частину активів BILLA Україна.

8 вересня АМКУ дозволив ТОВ «Фірма« Аріант »і ТОВ« Мілтон-Груп »придбати активи ПЗІІ« Білла-Україна ». Засновниками цих двох компаній є Kingsbarns Holdings Limited і Mitaly Holdings Limited, контрольна частка в яких з грудня 2016 належить власникам мережі супермаркетів VARUS Валерію Кіптик і Руслану Шостаку. Третя компанія, що одержала дозвіл придбати активи BILLA Україна – ТОВ «Сантора Плюс», проте кому вона належить, і хто її кінцевий бенефіціар – поки не відомо.

Швидше за все, мова йде не про покупку готового бізнесу – дніпровські підприємці і самі за українськими мірками дуже досвідчені рітейлери – а саме про придбання активів з метою відкрити на місці BILLA супермаркети VARUS. RAU розібралася: навіщо бізнесменам з Дніпра приміщення, де раніше працювали супермаркети BILLA, і як це відіб’ється на українському продуктовому ритейлі.

Квиток на вихід

BILLA Україна зовсім недавно повідомила про відхід з регіонів і рішення продати всі супермаркети, крім київських. Поки що компанія управляє 34 супермаркетами. Продати можуть дев’ять об’єктів BILLA: в Дніпрі, Нікополі (Дніпропетровська область), Краматорську (Донецька область), Кременчуці (Полтавська область), Одесі та Херсоні.

BILLA Україна ніколи не входила в п’ятірку лідерів FMСG ні за кількістю об’єктів, ні за темпами розвитку, ні по ефективності з торгового метра. Український підрозділ австрійської REWE Group –  BILLA Україна відкрила перший супермаркет в 2000 році і нарощувала обороти на українському ринку, поки не активувалися інші FMCG рітейлери. «Найбільшого розвитку мережа досягла в кризовий 2014 рік, коли кількість її магазинів досягла 39-ти, а представлені вони були в 16 містах 9 областей країни. З тих пір кількість супермаркетів австрійського рітейлера поступово скорочувалася », – зазначає директор дослідницької компанії GT Partners Ігор Гугля.

У 2014 році мережа відкрила 4 магазини із запланованих 11 і припинила розвиток. Після дворічної перерви, в грудні 2016 року в BILLA Україна анонсувала масштабну експансію, спрямовану на Київ і столичний регіон. «В залежності від економічної ситуації, в найближчі 5 років ми маємо намір плавно збільшити кількість магазинів, відкриваючи від 3 до 5-ти супермаркетів в рік. Також, ми готові розглянути покупку мереж – тема завжди була актуальною для нас », – говорила в інтерв’ю Liga гендиректор BILLA Оксана Мандзюк.

Одночасно компанія вирішує позбутися від неприбуткових об’єктів в регіонах: продала два об’єкти в Харкові, один – в Запоріжжі і виставила на продаж ще 8 торгових точок.

«Догляд мережі BILLA з регіонів наочно демонструє глибину прірви між купівельною спроможністю в Києві та обласними центрами, – коментував ситуацію Ігор Гугля, – Компанія не пошкодувала навіть свої магазини в таких містах, як Харків або Дніпро. Але при цьому залишила супермаркети в Вишгороді і Борисполі ». «Про оптовому продажі мова не йде, і, швидше за все, будівлі продаватимуть по одному, локальним або регіональним гравцям, або ж – в рідкісних випадках – комусь із національних операторів, зацікавлених у зміцненні своїх позицій в конкретному місті чи області», – прокоментував RAU консультант в сфері торговельної нерухомості, який попросив не вказувати його імені.

Поглинути і переварити

Схоже, одним з операторів, зацікавленим у зміцненні своїх позицій, виступить VARUS. Це дозволило б ритейлеру зміцнити позиції в Дніпрі і Нікополі або розширити географію присутності. У власників VARUS вже є успішний досвід поглинання – двічі компанія викуповувала роздрібні мережі, що в підсумку допомогло ій увійти в десятку найбільших рітейлерів по товарообігу.

Перший супермаркет мережі, яка належить Руслану Шостаку і Валерію Кіптик відкрився в 2003 році в Дніпропетровську. З труднощами підприємці зіткнулися з настанням кризи. У 2009 році “Комерсант-Україна” писав про те, що власники мереж EVA і VARUS розробили план санації активів: закриття збиткових магазинів, скорочення штату і реструктуризація заборгованості. Планувалося відкриття 20 магазинів EVA і 3-4 VARUS, для чого було залучено кредит в 10 млн. грн. «Якщо все це не дасть результатів, ми розглядаємо можливість продажу частки бізнесу інвесторам», – говорив тоді Руслан Шостак.

Мабуть, все вдалося, тому що в 2011-му компанія відкриває 8 магазинів, а в 2012-му – ще 14. Зростання об’єктів мережі сталося після поглинання менш щасливих конкурентів: до компанії відійшли 8 магазинів мережі Rainford і 10 – Цент. Тоді ж VARUS потрапляє в топ-10 рітейлерів по товарообігу.

У 2014 році компанія викуповує 10 магазинів російської мережі Перекресток, завдяки чому виходить на ринок Києва. У тому ж році VARUS відкриває 10 магазинів на місці колишніх маркетів бренду SPAR в Дніпропетровську, а на початку 2017 го мережу відрапортувала про відкриття 60-го об’єкта. Також ходили чутки про відкриття супермаркету замість гіпермаркету Там-Там, але сторонам, скоріш за все, не вдалося домовиться.

Проте на початку вересня стало відомо про отримання дозволу компаніям, де Шостак і Кіптик мають контрольну частку, на покупку активів BILLA Україна. Процедура покупки ще не завершена, тому факт угоди і в BILLA Україна, і в VARUS відмовилися коментувати. Руслан Шостак на питання журналіста відповів: «Поки факту угоди не було. Ми ведемо переговори з усіма, через місяць може зможу щось сказати».

Зараз VARUS працює в таких містах як Київ, Дніпро, Бровари, Вишгород, Долинська, Запоріжжя, Кам’янське, Кривий Ріг, Марганець, Нікополь, Новомосковськ, Павлоград, Першотравенськ. Паралельно бізнесмени розвивають мережу магазинів drogerie EVA. Згідно з даними RAU, товарообіг мережі в 2016 році склав 6,4 млрд грн, що на 18,5% більше ніж роком раніше.

Локальні  зміни

Примітно, що в компаніях-учасниках угоди відмовляються розповідати навіть про те, які активи BILLA Україна змінять власника. Але в будь-якому випадку опитані RAU учасники ринку і консультанти не вважають, що поглинання VARUS декількох об’єктів австрійської групи помітно змінить розклади в українському продуктовому ритейлі. Для ринку значно більше помітна і істотніша покупка французьким холдингом АШАН мережі гіпермаркетів Караван. «BILLA вже давно перестала бути сильним гравцем на вітчизняному ринку FMCG-рітейлу, – вважає генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко, – тому їх відхід з регіонів пройде непоміченим».

Локально зміцняться позиції VARUS в окремих населених пунктах (якщо припустити, що мова йде про магазини REWE Group в Дніпрі і найближчих регіонах). Українській мережі зі штаб-квартирою в Дніпрі буде помітно простіше забезпечувати логістику товарів, ніж австрійцям. Саме складності з логістикою найчастіше і називали в якості однієї з основних проблем BILLA Україна: при значній географії присутності мережа не змогла вибудувати ефективну систему доставки і в підсумку прийняла рішення згорнути активність в регіонах.

Читайте також –

https://rau.ua/novyni/bolshaya-rasprodazha-billa/


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку