Головна > Аналітика > Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком
Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком

Топ-200: рейтинг рітейлерів України за доходами, прибутком або збитком

Останній рік перед пандемією та спровокованою нею економічною кризою видався успішним для українського рітейлу: АТБ посів друге місце в країні по виручці, а більшість мереж помітно поліпшила свої фінпоказники. Підсумки 2019-го в рітейлі.

Цей матеріал доступний також російською мовою

Портал Цензор представив черговий рейтинг українських юросіб, які заробили найбільше у минулому році. У списку 200 найбільших підприємств, що працюють в нашій країні, 21-не відноситься до сфери роздрібної торгівлі. Роздрібна торгівля увійшла до топ-5 найбільш прибуткових галузей економіки України – сумарно рітейлери з топ-200 заробили понад 431 млрд грн, істотно збільшивши свою частку, особливо з огляду на падіння виручки у підприємств енергетичної сфери та ГМК.

Виручка зростає

Перше, на що варто звернути увагу, вивчаючи свіжий рейтинг найприбутковіших компаній України: практично всі представники сфери роздрібної торгівлі рухаються по списку вгору, випереджаючи компанії інших галузей. І в топ-200 навіть з’являються нові рітейл-оператори: так, вперше в список потрапила мережа техніки та електроніки Алло.

Найбільший продуктовий рітейлер країни АТБ посів друге місце серед вітчизняних підприємств по виручці. Попереду – лише Нафтогаз України. У минулому році лідера роздрібного сегмента країни випереджало ще й і ДП «Енергоринок», але реформа енергетичної сфери, зміна принципу розрахунку за електроенергію помітно зменшили роль екс-монополіста.

Позаду залишилися й Укрзалізниця, й два металургійних монстра – Азовсталь і ММК ім. Ілліча. Вражаюче досягнення дніпровської компанії, яка за рік збільшила валовий дохід на 19,18 млрд грн.

Гідні темпи зростання демонструє і друга за кількістю магазинів торгова мережа країни – Сільпо, що закріпилася у топ-10 підприємств України по виручці. Зростання обороту в порівнянні з 2018-м – 8,43 млрд грн.

Ростуть й інші. Швидше за всіх в рейтингу найприбутковіших компаній країни піднімається McDonald’s Ukraine. За рік лідеру вітчизняного сегмента fast service food вдалося піднятися на 32 рядки, збільшивши валовий дохід на 1,42 млрд грн, а прибуток – на 289 млн грн.

Практично такі ж темпи показує й іншій галузевий лідер – найбільший інтернет-гіпермаркет України Rozetka. За рік компанія Владислава Чечоткіна зі 108-го місця піднялася на 87-й рядок рейтингу топ-200.

Другий рік поспіль приголомшливі показники демонструє провідна drogerie-мережа України Лінія магазинів EVA. Компанія поліпшила свої позиції на 18 ступенів (цікаво, що такий же результат був зафіксований і роком раніше): дохід збільшився на 2,8 млрд грн. Настільки ж позицій прорвався вгору і Fozzy Cash & Carry, але в його випадку виручка виросла «всього» на 540 млн грн.

У верхній частині списку необхідно зазначити прогрес мережі Фора, яка зуміла піднятися на 17 рядків завдяки зростанню виручки майже на 20% – до 14,25 млрд грн.

Якщо за підсумками 2018-го серед 20-ти рітейлерів в рейтингу найприбутковіших компаній України падіння виручки показав тільки один – Intertop, що втратив відразу 38 позицій, то в 2019 році ситуація змінилася. Крім найбільшої взуттєвої мережі країни зниження оборотів зафіксували Ашан Україна, ЕКО маркет, Нова Лінія і Eldorado.

У процентному вираженні рік до року найактивніше дохід нарощує Rozetka – зростання більш ніж на 40%. Трохи менше ніж на третину оборот збільшила EVA, крім них планку в 20% зростання виручки рік до року подолав лише АТБ, а Сільпо навіть не дотягнув до 15%. Але в абсолютних цифрах зростання все одно вражає.

Втім, в умовах стабільної економіки та низької інфляції такі результати слід визнати більш ніж успішними. З огляду на те, який неприємний сюрприз чекав рітейлерів у I кварталі 2020 року, і те, що наближається відкладений негативний ефект від введення жорсткого карантину, про подібні показники зростання торговельним мережам, швидше за все, доведеться тільки мріяти.

Прибуток править бізнесом

Але, як уже не раз зазначалося, високий валовий дохід аж ніяк не гарантує високий чистий прибуток. Але і тут відбулися довгоочікувані зміни – звання найприбутковішого рітейлера України нарешті перейшло до АТБ. Раніше довгі роки лідером за чистим прибутком залишався Епіцентр. Після декількох років глибоких збитків український підрозділ німецької групи Metro «увійшов у смак» і другий рік поспіль показує солідний прибуток. Якщо, згідно зі звітністю, 2017-й він закінчив зі збитками понад 1,3 млрд грн, то в 2018-му – показав чистий прибуток в 467 млн ​​грн. А за минулий рік мережа задекларувала 1,334 млрд грн прибутку, наростивши цей показник на 90%.

У топ-5 найбільш прибуткових рітейлерів увірвався McDonald’s Ukraine, витіснивши з лідируючої п’ятірки Novus і потіснивши на 4-й рядок Лінію магазинів EVA. 2019-й однозначно став проривом для всеукраїнської мережі fast service, в тому числі завдяки впровадженню нових форматів і додаткових послуг.

Ці ж компанії лідирують за темпами зростання чистого прибутку. Хоча тут варто відзначити дуже гідний результат Фора оборот збільшився за рік на 2,72 млрд грн, а от збитки в 170 млн грн за підсумками 2018го змінив прибуток в 30 млн за 2019й.

На жаль, у деяких компаній сфери роздрібної торгівлі за підсумками року справи йдуть не кращим чином. Друга за розміром мережа будівельних супермаркетів Нова Лінія, що так само належить Олександру та Галині Герегам, закінчила 2019 рік зі збитком 66 млн грн. За минулий рік падіння цього ключового фінпоказники склало 137,66 млн грн: компанія з прибутку пішла в мінуса. Але навряд чи це засмучує власників: зараз багато об’єктів Нова Лінія активно розбудовуються і перепрофілюються під торгові центри флагманської мережі Епіцентр К.

Іншим торгівельним мережам навіть різке скорочення прибутку дозволило все одно закінчити рік в плюсі, хоча падіння продажів Eldorado і ЕКО маркет насторожує: можливо, рітейлерам за прикладом колег по ринку варто задуматися про більш активне оновлення своїх магазинів.

Читайте також –

Рекорди і рекордсмени: топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів і темпам відкриттів

Про автора
Иван Зайцев

Editor-in-chief Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора
Николай Маранчак

Журналист / Head of Digital Marketing Ассоциации ритейлеров Украины

Всі статті від автора