Українські гірки: як змінювалися доходи та прибутки українських рітейлерів у 2016-17 роках

Українські гірки: як змінювалися доходи та прибутки українських рітейлерів у 2016-17 роках

28.09.2018 08:15
  1115
Іван Зайцев

Найдохідніші, найприбутковіші та збиткові компанії сфери роздрібної торгівлі за останні два роки: хто приносить власникам найбільше грошей, а хто – нарощує збитки.

Портал Бізнес.Цензор представив рейтинг 200 найбільших компаній України за підсумками 2017 року. Видання не розкриває своїх джерел інформації, але за непрямими ознаками можна вважати, що рейтинг базується, в першу чергу, на даних Державної фіскальної служби. Зокрема, дані подані по окремих юридичних особах, навіть тих, що входять в орбіту однієї групи (Фоззі-фуд, Експансія і Фора, САВ Дістрибьюшн та Інвестком), а інформація по міжнародних компаніях (Metro Cash & Carry Ukraine, Ашан Рітейл Україна) наводиться саме за календарний рік, хоча самі холдинги традиційно оперують фінансовим роком – з 1 жовтня по 30 вересня.

Це вже не перший рейтинг найбільших компаній, складений за такою ознакою. У минулому році його публікували той же Бізнес.Цензор і журнал «Топ-100», а раніше складанням списку займалося видавництво Економіка. RAU проаналізувала топ-200 найбільших компаній за останні два роки, вибрала з них рітейлерів, і підготувала інфографіку: як змінювалися доходи, прибутки або збитки провідних компаній роздрібної торгівлі країни.

Країна, де переміг рітейл

Сукупний дохід рітейлерів, які потрапили в список 200 найбільших компаній України, склав 335 млрд грн – на 87 млрд грн більше, ніж в 2016-му. Це дозволило роздрібній торгівлі зайняти почесне четверте місце серед галузей України за обсягом валової виручки: після нафтогазової сфери, металургії та аграріїв.

Всього в список потрапили 22 компанії, пов’язані з рітейлом. Найбільш доходною з них звично стала АТБ. На другому місці – Фоззі-фуд (мережа Сільпо), на третьому – Епіцентр К. Вперше в рейтингу фігурує найбільший інтернет-магазин країни Rozetka.ua, який задекларував дохід в 6 млрд грн і прибуток в 6 млн грн.

Найбільше представників продуктового рітейлу – рівно половина всіх компаній роздрібної торгівлі – 11. Три відносяться до рітейлерів техніки і електроніки, по два представника делегували сегменти «food» і DIY, по одному – логістика, fashion, e-commerce і drogerie.

Але сама по собі виручка підприємств за рік, хоч і досить цікавий показник, мало про що говорить. Набагато цікавіше простежити динаміку: як змінювалися доходи рітейлерів за останні кілька років як в процентному співвідношенні, так і в грошовому вираженні.

Лідери зростання

І тут ситуація дещо відрізняється. У відсотках найбільше зросли доходи Comfy – рітейлер зміг заробити в півтора рази більше, ніж в 2016-м, +52,5%.

АТБ продовжує нарощувати темпи зростання виручки: в 2017-му компанія збільшила виторг на 37%, тоді як в 2016-му зростання становило 25%, а в 2015-му – 19%. Також прискорилася мережа EVA: +36,4 до обороту в минулому році в порівнянні з +25% в 2016-м. А ось Novus, навпаки, сповільнився – після ривка в 2016-м, коли виручка виросла відразу на 84% за рахунок відкриття багатьох нових об’єктів, в минулому році мережа обмежилася порівняно скромними +30,8%.

Цікаво, що один з флагманів української продуктового роздробу – Сільпо – вже кілька років помітно відстає від конкурентів за темпами зростання доходів. У минулому році оборот компанії виріс на 21,5%, а в 2016-му навіть скоротився на 1% в порівнянні з 2015-м.

Але це якщо говорити про процентні зміни. У грошовому вираженні у Фоззі-фуд все в порядку – звичне друге місце за ростом товарообігу слідом за АТБ: +9,28 млрд грн проти +17,92 млрд грн. З 2016-му році АТБ збільшило доходи на 10 млрд грн, а ось Сільпо, як уже говорилося, заробила на 300 млн грн менше, ніж у 2015-му.

На третьому місці – Епіцентр К, який збільшив виторг на 5,55 млрд грн (в 2016 році в порівнянні з 2015-м зміни становили ті ж 5,5 млрд грн, завидна стабільність), четверте місце посів Comfy, якому ривок в +52,5% до доходу забезпечив зростання виручки на 3,15 млрд грн. На п’ятому – Metro Cash & Carry Ukraine: завдяки зміни стратегії в Україні та впровадженню нового формату роботи німецька компанія наторгувала на 2,65 млрд грн більше, ніж у попередньому році.

Але навіть позитивна динаміка обороту компаній далеко не завжди є гарантією їх фінансового благополуччя: найдохідніший рітейлер за підсумками звітного періоду може генерувати збитки, а мережі з порівняно скромними показниками – демонструвати відмінну рентабельність. Тому ми вирішили проаналізувати: які компанії закінчили 2017 рік з найбільшим прибутком, а які так і не змогли вийти «в плюс».

Найприбутковіші та найбільш збиткові рітейлери

Перш за все, варто відзначити, що практично всі рітейлери закінчили 2017 рік з прибутком. Винятків всього три: дві мережі з орбіти Fozzy Group – Сільпо і Фора – та Metro Cash & Carry Ukraine.

У всіх трьох випадках збитки спостерігаються вже не перший рік. Так, 2016-й Сільпо закінчило з мінус 383 млн грн, 2015-й – з мінусом в 1,4 млрд грн, 2014-й – зі збитками 406 млн грн. Це пов’язано з високою заборгованістю Fozzy Group, номінованою в валюті. Саме необхідність погашати борги, що накопичилися, і «заганяє» одного з лідерів українського продуктового рітейлу в мінус.

Схожа ситуація і в Metro Cash & Carry Ukraine. Тільки хронічна збитковість компанії пов’язана не з великим кредитним навантаженням, а з особливостями фінансового обліку міжнародних корпорацій, списанням втрат в Донецьку і Луганську, що триває, і переоцінкою активів. Збитки Metro Group в Україні по роках: 2017-й – 1363 млн грн, 2016-й – 671 млн грн, 2015-й – 2001 млн грн, 2014-й – 1969 млн грн.

На противагу їм можна назвати трійку найприбутковіших рітейлерів України. Список звично вже очолює Епіцентр К. Компанія Олександра та Галини Герега в минулому році принесла своїм власникам 2,84 млрд грн чистого прибутку проти 2,34 млрд грн роком раніше. У 2015-му цей показник становив 1,81 млрд грн, а в самому складному для українського бізнесу 2014-му – «всього» 379 млн грн.

Не менш стабільний і АТБ. Геннадію Буткевичу, Євгену Єрмакову і Віктору Карачуну найбільша роздрібна мережа України принесла 2,3 млрд грн чистого прибутку за 2017 рік. Для порівняння – в 2016-му чистий прибуток був 1,6 млрд грн, в 2015-му – 2,36 млрд грн. А ось 2014-й мережу закінчила зі збитками через вторгнення проросійських бойовиків в Донбас і окупації частини території України. Тоді втрати АТБ склали 286 млн грн.

Дивує різкий ривок зі збитків в прибуток ще однієї компанії, що входить в Fozzy Gorup – Експансія. Якщо в 2016-му вона відпрацювала в мінус 245 млн грн, то минулий рік закінчила з плюсом в 458 млн грн, в грошовому вираженні наростивши прибуток більше за всі інші українські компанії сфери роздрібної торгівлі.

Але в процентному співвідношенні найактивніше ріс єдиний fashion-рітейлер в топ-200 – Intertop. Компанія зуміла більш ніж в півтора рази збільшити чистий прибуток – на 56,9%, до 204 млн грн. Також хороші показники в відсотках у АТБ, Comfy і Ашан Україна. Епіцентр наростив прибуток на 16,7%.

Для наочності також наведемо зміну прибутку роздрібних компаній рік до року в грошовому вираженні. Відзначимо, що дві мережі змогли зі збитків перейти в прибуток.

Читайте також –

Підсумки півріччя: топ-10 продуктових мереж України за кількістю магазинів (інфографіка)


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  60
Усі новини ринку