Польський похід Нова пошта: як компанія збирається закріпитися на висококонкурентному ринку

Польський похід Нова пошта: як компанія збирається закріпитися на висококонкурентному ринку

04.11.2022 08:45
  1577
Костянтин Симоненко

Лідер українського ринку доставки готується підкорити Східну Європу. Першою стала Польща, де вже до кінця року мають відкритися відділення НП в усіх великих містах.

Цей матеріал доступний російською мовою

Про плани компанії українському виданню Forbes розповів директор НП у Польщі Дмитро Вергун. За його словами, перше відділеня НП зʼявилось у Варшаві на початку вересня 2022 року, друге – 19 жовтня в Кракові. Між відкриттям точок у цих двох містах, компанія встигла ще й знизити ціни на доставку в Польщу в 2,5 рази. Вихід на польський ринок є першим етапом глобальної експансії, яку задумали власники Нова пошта, Вячеслав Климов  та Володимир Поперешнюк. До повномасштабного вторгнення росії компанія фокусувалась на розвитку в Україні, де здобула домінуюче положення.

Перший етап експансії

Як написав у Facebook співвласник НП Володимир Поперешнюк, за два-три тижні у Польщі відкриється 10 нових відділень. У коментарях до свого посту він розповів, що незабаром відкриють відділення в Познані та Вроцлаві, а в Катовіце та Ґданську відкриють «другою чергою».

За словами Вячеслава Климова, компанія сильно затрималася в реалізації стратегії глобального розвитку. Вона зустріла війну, маючи лише НП Молдова та НП Global, яка обслуговувала доставки зі США, Європи та Китаю до України, а цього явно замало.

За вісім років роботи в Молдові Нова пошта відкрила близько 20 відділень та 130 поштоматів. Також там вона надає кур’єрські послуги. Компанія намагалась закріпитися на ринку Грузії, проте шість пілотних відділень були закриті без пояснення причин. «Ми вивчили цей урок і скоро станемо набагато глобальнішими», – говорить Климов. У фокусі – країни Східної Європи, де велика концентрація українських біженців. Тому НП розраховує на мінімум 30 млн посилок на рік, які надсилатимуть українці.

За словами Поперешнюка, на початку 2023 року НП має зʼявитись у Чехії, також є плани на Литву і Швецію. «Поступово будемо відкривати відділення по всій Європі», – написали з офіційного Facebook-акаунта компанії.

Перспективні розрахунки

На одного українця, за даними НП, припадає близько 10 посилок на рік, поляк відправляє 22–24 посилки. Ексгендиректор Meest Group Марцін Куксіновіч оцінює польський ринок приблизно в 1 млрд відправлень на рік, тобто майже в 2,5 рази більше за український. Ємність польського ринку оцінюється в 1–3 млрд євро.

Для порівняння: у 2021 році українці відправили через Нова пошта 372 млн посилок (+14%) – у кілька разів більше, ніж через державну Укрпошта. Виручка НП за 2021 рік зросла більш ніж на 20% порівняно з 2020-м. НП його завершила з доходом 16,9 млрд грн і чистим прибутком 991 млн грн.

Особливості нового ринку

Польський ринок поділили між собою три потужних гравця: лідер InPost, що зробив ставку на поштомати і захопив 45% ринку, Poczta Polska з розгалуженою мережею відділень та DPD, каже Куксіновіч. Також є світові гравці, такі як DHL, UPS та FedEx. Щоб з ними конкурувати на новому ринку, потрібні нові сервіси і ноу-хау. Тому запропонувати щось нове буде вкрай важко.

Бізнес-модель місцевих гравців суттєво відрізняється. У Польщі, за словами Куксіновіча, небагато гравців віддають перевагу розвитку власних відділень. Логістичні компанії або встановлюють поштомати, або працюють через посередників, наприклад, через мережі магазинів, які видають посилки.

Засновник сервісу з аналітики поштових відправлень Shipoko Ян Ружичка вважає, що у Нова пошта є необхідні сервіси та ноу-хау: класний мобільний додаток, швидкість, якість сервісу.

Водночас керівний партнер консалтингової компанії 3e Consultants Олег Каленський сумнівається, що основне логістичне рішення компанії – доставка «від відділення до відділення» – буде таким настільки популярним у ЄС, як в Україні. Щоб закріпитися на польському ринку, він рекомендує поставити в пріоритет розвиток мережі поштоматів – це найпоширеніший спосіб доставки посилок у Польщі. За оцінкою експерта, у відкриття одного відділення в Польщі треба інвестувати 30 000–50 000 евро.

Можливі труднощі

Стримувати розвиток буде відсутність упізнаваного бренду. “У Польщі його доведеться будувати з нуля”, – каже співзасновник шведсько-українського проекту DYВ Ігор Гут. Тому орієнтуватися спочатку на українців – розумна стратегія. Розпочавши з транскордонної логістики, Нова пошта може розширити спектр послуг. Наприклад, запропонувати українцям в Європі свої фінансові сервіси (грошові перекази). Оскільки в українських мігрантів в Україні залишилися родичі, в тому числі військовослужбовці, з якими вони обмінюються вантажами, грошима.

Інвестуючи в інфраструктуру, НП знадобиться 7–10 років, щоб наблизитися до лідерів європейського ринку адресної доставки, вважає Каленський.

Читайте також –

Сергій Кравченко, Нова пошта: Показники e-commerce сягнули 90% від довоєнних


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку