
Останні гурмани: які торговельні мережі продовжують працювати в елітному сегменті


Сегмент преміальних продуктових магазинів, що активно розвивався в 2010-х, наразі представлений лише кількома великими гравцями, що мають в активі від одного до п’яти таких торгових об’єктів. RAU зібрала основні кейси.
Супермаркети преміум-класу в 2011-13 роках, як зазначав тоді гендиректор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля, лише в столиці мали півтора десятка локацій, а загалом по країні їх було ще більше. Причому значна частина була запущена ритейлерами саме в цей період відновлення після світової економічної кризи. Й хоча даний сегмент не перевищував 1,5% оборотів FMCG-ритейлу, такі торгівельні точки показували найкращий приріст виручки. Але магазини для гурманів першими ж страждали від кризових явищ в економіці та зниження споживацького попиту. Про що свого часу казав тодішній CEO мережі Фуршет, яка однією з перших почала відкривати подібні магазини під назвою Фуршет Гурман.
В нинішніх умовах українці теж схильні до економії, що спонукало до появи форматів жорстких дискаунтерів та швидкого розвитку магазинів формату convenience store. А магазини делікатесів лишилися там, де зберігся потік заможної публіки й майже припинили свій розвиток.
Супермаркети Forta – новий преміальний бренд харківського продуктового ритейлера Чудо Маркет – стали чи не єдиними, хто ще розвивається в цьому сегменті. Обидві мережі належать групі компаній Toliman group. Перший магазин Forta в якості якірного орендаря відкрився 30 березня 2023 року у селі Рованці неподалік від Луцька (вздовж об’їзної траси Луцьк-Львів) в новому ТЦ Baobab. Нагадаємо, Чудо маркет — мережа продовольчих супермаркетів та магазинів біля дому з центральним офісом у Харкові. Через війну локальна мережа почала розглядати можливість релокації бізнесу в більш спокійний західний регіон. Цікаво, що для пілотного проекту був вибраний саме преміальний сегмент, у якому компанія не була представлена. Можливо, саме тому для старту обрали інший бренд, який тепер в компанії називають просто «сучасний супермаркет європейського рівня» без наголосу на преміальність. Forta позиціонується як сучасний супермаркет з кулінарією власного виробництва, стравами на мангалі, піцою та власною пекарнею.
Вже через три місяці, в липні 2023-го, у самому Луцьку на бульварі Івана Газюка, 2 (Дружби народів) відкрив двері другий магазин торгівельною площею 450 кв. м з асортиментом у 6000 SKU. Згодом додалися ще дві локації у місті Стрий Львівської області (по вул. Ольжича, 3 та вул. Богдана Хмельницького, 4, у ТРЦ Стрий City). П’ятий за рахунком супермаркет мережі Forta відкрився у Львові 11 березня цього року за адресою вул. Городоцька, 286 Б, у ТЦ Prime Time.
Rомпанія Fozzy Group, яка володіє мережею супермаркетів Сільпо, значно раніше запустила чотири делікатес-маркети Le Silpo зі стильним дизайном, особливим асортиментом з різних континентів та високими стандартами персонального сервісу. Перший магазин Le Silpo торговою площею 800 кв. м з’явився в Харкові, в середині березня 2012 року за адресою вул Космічна, 23 А. В наступному 2013 році Le Silpo відкрилися в Києві та Дніпрі. Столичний делікатес-маркет з’явився в ТЦ Mandarin Plaza (вул. Басейна, 6), на місці аналогічного магазину мережі Фуршет, яку згодом і поглинула компанія Сільпо Фуд. Це був уже вдвічі більший магазин на 1500 кв. м. Торговельна точка в Дніпрі відкрилася у тільки-но збудованому БФК Cascade Plaza на Катеринославському бульварі, 1. В 2018 році цей магазин пройшов реновацію.
Четвертий Le Silpo був відкритий в Одесі лише у 2017 році (в ТЦ Kadorr City Mall на вул. Генуезька, 24 Б), коли це приморське місто стало осередком морського відпочинку після окупації Криму росією. В цих магазинах приблизно 70% асортименту належить до преміум-сегменту.
Ще одна мережа від Fozzy Group – Фора – має один преміальний food-market Favore в пгт Козин за адресою вул. Обухівське шосе, 39. Гастромаркет загальною площею 2000 кв. м був відкритий 11 травня 2017 року. Цікаво, що розвитком нового формату зайнялася не материнська компанія і навіть не мережа Сільпо, що вже мала досвід роботи в преміальному сегменті з брендом Le Silpo, а саме Фора. Тут представлені продукти з різних куточків світу, а на другому поверсі маркету розмістилося кафе-кондитерська. У власній пекарні Favore випікається хліб, також для відвідувачів магазину готується на замовлення піца. Ще на одному рівні Favore – винотека з професійними сомельє. Цей магазин так і лишився в одному екземплярі – фактично, на рівні експерименту.
Також лише один магазин в преміальному сегменті лишився у компанії Retail Group, яка управляє торговими мережами Велмарт, Велика Кишеня, ВК Експрес. Преміальний маркет ВК Select (Велика Кишеня Select) з’явився через 11 років після відкриття першого супермаркету Велика Кишеня. Його було відкрито 23 липня 2011 року у Києві на вулиці Генерала Матикіна, 1 (нині – Конча-Заспинська), в Конча-Заспі, відомій своєю заможною публікою. Він працює і досі.
Але півтора десятка років тому ритейлер планував створити цілу мережу таких преміум-маркетів, оскільки перший об’єкт показував обнадійливі результати. Вже наприкінці 2011 року в столиці почав працювати ще один ВК Select на Дніпровській Набережній 26 К і ще одна точка у Київській області на Старообухівській трасі. У планах компанії на 2012 рік значилося відкриття до 15 магазинів ВК Select. Восени 2013 року ритейлер придбав чотири магазини Чумацький шлях і два гастрономи Столичний в центрі Києва. За оцінками експертів, ці магазини теж працювали в преміальному сегменті. Однак станом на початок 2014 року було тільки чотири магазини ВК Select. Згодом всі нові точки були закриті.
Одеська компанія Таврія В, яка з 1992 року розвиває однойменну мережу мультиформатних магазинів, в липні 2011 року запустила делікатесний гіпермаркет Космос. Він був розташований на Оболоні в ТРЦ Dream Town 2 за адресою Оболонський проспект, 21 Б, та займав площу близько 5200 кв. м. Другий магазин в Києві з’явився у березні 2013-го в ТЦ GlobalUA, розташованому на Троєщині за адресою вул. Бальзака 2 А (площею 1600 кв. м). Напередодні нового, 2019 року обидва магазини пройшли масштабне оновлення проте вже менше ніж за рік великий магазин на Оболоні зник, а його місце зайняв Сільпо.
Так само в Одесі продовжують свою роботу два делікатес-маркети Космос. Перший із них площею 1900 кв. м відкрив свої двері ще в березні 2007 року на першому поверсі ТРЦ Сади Перемоги (вул. Академічна, 28/1), який тоді був тільки збудований компанією Таврія В. Другий магазин площею 2200 кв. м почав роботу більш ніж через шість років, у жовтні 2013-го в приміщенні ТЦ МегаДом на вул. Толбухіна, 135 (нині – Георгія Липського), який до того позиціонувався як ТЦ з якірними орендарями у вигляді магазинів товарів для ремонту та будівництва, предметів інтер’єру та меблів. Таким чином у Києві та Одесі наразі працює всього три делікатес-маркети Космос загальною площею 5704 кв. м.
У січні 2018 року в хмельницькому ТЦ EL за адресою вулиця Нижньоберегова вулиця, 42/1 почав роботу маркет Delicate Premium. Раніше за цією ж адресою працював супермаркет сімейної покупки Delicate, але оновлений магазин дуже сильно від нього відрізняється розширеною пропозицією делікатесної і преміальної продукції, товарів категорії fresh і здорових продуктів. Також тут облаштовано невелике кафе. Як розповів нещодавно засновник компанії Галапрод Юрій Чупров, мережа супермаркетів Delicate розпочала свій шлях у 2012 році з двох магазинів Щедрослав у Хмельницькому та області (у Шепетівці). В 2015 році відкрився перший супермаркет Delicate у концепції комфорту для покупців, а у 2018-му – другий. На початку поточного року компанія відкрила вже п’ятий магазин, впровадивши нову концепцію зонування товарних груп та нестандартне обладнання.
Мережа супермаркетів преміум-класу Santim з’явилася в Одесі в 2011 році. Ці магазини є частиною групи компаній Алми, яка займається дистрибуцією, а також розвиває торгівельну мережу Копійка, створену в 2001 році. В супермаркетах Santim представлені товари високого цінового діапазону як власного імпорту, так і власні торгівельні марки: продукція високої якості Multico, алкогольні вироби Unico, товари широкого попиту 0.01, товари першої необхідності Пані Цінна.
Наразі працює чотири магазини в Одесі за адресами:
Відкритий наприкінці 2021 року магазин Santim у Чорноморську (пр-т Миру, 14 ТЦ Нептун) наразі закрито. Так само як і магазини, що працювали у новій концепції Santim Fresh Style на Великій Арнаутській, 26 та проспекті Добровольского, 84 А.
Наприкінці 2007 року Володимир Шаповалов і Дмитро Кримський відкрили магазин Goodwine у форматі Cash&Carry площею 1200 кв. м у Києві на вулиці Мечникова. Але перший Goodwine не був «раєм для багатих». Це був досить аскетичний винний магазин дрібнооптової торгівлі. Бізнес модель поєднувала «три в одному» – коли компанія одночасно є імпортером, дистриб’ютором і ритейлером. В 2010‑му з’явився другий Goodwine в престижному районі столиці «Оболонські Липки» (вул. Володимира Івасюка 16 Б), а в 2012‑му – магазин в центрі Донецка (магазин було закрито в 2014 році). Наразі працює ще один винний магазин на шостому поверсі столичного ЦУМ.
В 2012 році у флагманському магазині столиці почали розвивати продуктовий напрямок, переїхавши в нове приміщення вдвічі більшої площі (2500 кв. м) на Мечникова, 9. Тоді ж перейшли з аскетичного формату в більш зручний для клієнтів. Поряд із відділами вина, кімнатою selective wines та бібліотекою віскі, з’явилися відділи бакалії, свіжих овочів та фруктів, риби, м’яса, гастрономії, молочних продуктів, відділ флористики та аксесуарів для дому. А також — пекарня Bakehouse, кав’ярня Yellow Place, ресторани Lucky, Chief’s Table та 101 Wine Bar, суші-бар Shima, школа сомельє. Продукти зайняли половину площ.
Сам супермаркет Goodwine не масштабується, але в структурі компанії Бюро вин (юрособа бренду Goodwine) є однойменний винний дистриб’ютор, мережевий дискаунтер алкоголю Bad Boy, ресторан Lucky і кав’ярні Yellow Place.
Після розділення власниками в 2017 році торгових об’єктів мережі МегаМаркет один із колишніх партнерів – Олег Вишняков – став одноосібним власником частини активів. Зокрема, будівлі біля станції метро Почайна (де раніше знаходився МегаМаркет, а потім працював флагманський магазин Rozetka), а також ТЦ Ультрамарин, де спочатку запустили УльтраМаркет, позиціонуючи його як преміальний супермаркет (тепер тут магазин Сільпо). Вже згодом стався запуск нової мережі Ultramarket та ребрендинг МегаМаркет у столичному ТРЦ Cosmo Multimall, а також на вулиці Монастирського, 3 А (колишня Сурікова).
Перший магазин нової мережі Ultramarket відкрився в Києві в середині травня 2021 року в ЖК San Francisco Creative House на проспекті Берестейському, 67. Його загальна площа 2850 кв. м. Концепцію магазину назвали Health, Craft, Farm, Local. У торговельному залі немає «типових» відділів, зони відрізняються стилем, матеріалами та шрифтами вивісок, але пов’язані єдиною ідеєю з акцентом на екологічність і крафт.
У грудні 2022 року під брендом Ultramarket почав роботу ще один магазин площею 6500 кв. м та величезним паркінгом, розташований на вулиці Глибочицькій, 44, на місці закритого Ельдорадо. В усіх магазинах розширили асортимент за рахунок екологічно чистих і крафтових продуктів. Таким чином Ultramarket можна вважати преміальною версією колишнього МегаМаркет.