Архітектор Андрій Яцентюк: Головні тренди у будівництві ТРЦ

Архітектор Андрій Яцентюк: Головні тренди у будівництві ТРЦ

17.12.2019 08:10
  3004
Іван Зайцев

Колонка засновника і головного архітектора бюро Design Hub International (DHI) про основні тренди у проектуванні та будівництві ТРЦ.

Цей матеріал також доступний російською мовою

У Андрія Яцентюк величезний досвід у проектуванні ТРЦ. Він брав участь у розробці більш 50-ти концепцій комерційних об’єктів в Україні та інших країнах СНД, серед яких такі проекти як Lavina Mall і Blockbuster. В процесі реалізації знаходяться Ocean Mall, Sky Mall (друга черга), Retroville в Києві, а також Alexander Plaza в Запоріжжі. У колонці для RAU він розмірковує, які тенденції та рішення будуть актуальними при будівництві торговельно-розважальних центрів найближчими роками.

Діджіталізація

Діджіталізація – у всіх на устах, немає жодного бізнесу, в тому числі й девелоперського, який не хотів би долучитися до цього тренду. Незважаючи на те, що цифрові рішення часто вимагають капітальних інвестицій, практично кожен девелопер та оператор торгівельних центрів їх застосовує. Важливо тільки дивитися на терміни окупності вкладень.

Перший шлях – найбільш простий в реалізації і самий безпрограшний в плані комунікації з відвідувачами: по всьому застельовому простору ТРЦ розміщуються бікони (електронні маячки). Ці маленькі бездротові пристрої зв’язуються зі смартфонами відвідувачів по Bluetooth або WiFi. Як тільки контакт з людиною встановлено, йому починають приходити персоналізовані повідомлення в залежності від місця перебування. Наприклад, якщо людина знаходиться недалеко від фуд-холу, йому приходить push-повідомлення про знижку на обід або другий гамбургер. А якщо він зупинився перед входом в певний магазин, то може отримати повідомлення про знижки або інші спеціальні пропозиції від бренду.

Цей метод найдорожчий, але і найефективніший – він дає можливість менеджменту ТРЦ збирати максимум інформації про відвідувачів: де знаходиться найбільше людей в певний момент, як розподіляються потоки споживачів в різний час дня/тижня/місяця. Дане рішення дозволяє визначити та виправити проектні помилки.

Наприклад, якщо в ТРЦ утворилася “мертва зона” – як правило, це поперечні галереї, якими розбивають велике кільце бутиків.

В Westfield Stratford City в Лондоні залучати людей в таку галерею стали за рахунок навігації і мотивуючих меседжів в смартфонах відвідувачів. Менеджери за допомогою digital-інструментів виявили проблемні місця в ТРЦ, порахували необхідний трафік для прибутку, провели ротацію орендарів, оновили галерею і мотивувати споживачів заглянути саме в неї.

Другий варіант діджіталізаціі в торговому центрі – розміщення QR-кодів на різних поверхнях: наприклад, на елементах навігації, вітринах при вході в магазини. Людина сканує код, пристрій визначає його місце розташування, і відвідувач отримує інформацію в додатку: де поруч з ним знаходяться вбиральні, виходи, парковка, супермаркет, які бренди пропонують знижки. Є опція сканування QR-коду біля входу в магазин, і людина відразу дізнається про наявність товару та спеціальні пропозиції. Це економить час користувача, оскільки у нього відразу з’являється інформація, що, наприклад, в цьому магазині 50% знижка на товар певного виду, а в сусідньому – 70%. Цей спосіб контакту зі споживачем оптимальний в плані витрат, що й робить його популярним у країнах СНД. Наприклад, в одному з українських супермаркетів розмістили QR-коди на вітринах, щоб клієнти могли ознайомитися з усім переліком продуктів, які входять до страв кулінарії.

Є ще один підхід – цікавий з точки зору технологічності й інтелектуальних рішень: навігація і персональні повідомлення через частоту світла. LED-освітлення в галереї за рахунок своєї частоти може передавати сигнал смартфону відвідувача, оскільки у телефону є свій вбудований датчик світла. І якщо у людини встановлено додаток, блимає цей світ – і в пристрої користувача спрацьовує навігація або приходить push-повідомлення. Це досить інноваційне рішення. Єдине обмеження для цієї технології – телефон відвідувача буде при ньому в руках, щоб спрацював контакт світлового коду галереї та датчика світла.

Енергозберігаючі технології

Цей тренд використовується при проектуванні багатьох ТРЦ вже кілька років, і з кожним разом увага до “зелених” технологій тільки посилюється.

По всьому світу використовують рішення з енергозберігаючими пакетами, тому що теплопередача дуже висока, та за рахунок світлопрозорих конструкцій можна заощадити дуже багато енергії. Наприклад, в ТРЦ Riviera під Одесою порахували, що якщо на відкритій парковці побудувати станцію сонячних панелей, то вона в три рази перекриє потреби в споживанні енергії в пікові дні.

Велике значення для бізнесу має сертифікація будівель за стандартами “зелених” технологій. Наприклад, сертифікати BREEAM або LEED дозволять набагато простіше знайти міжнародного покупця на свій об’єкт.

А сертифікація BREEAM дозволяє досить гнучко оцінювати об’єкт, причому відбувається це відразу за фактом його споруди. Як тільки ТРЦ побудований і сертифікований, девелопер отримує готовий бізнес, який він може при бажанні продати за вищою ціною, тому що в довгостроковій перспективі все інвестори звертають увагу на наявність енергоефективних рішень – від використання змішувачів на фотоелементах і малооб’ємних бачків до теплових насосів. За цим майбутнє або, вірніше, вже трендове сьогодення.

Персональний консультант в режимі онлайн

Технологія консультування відвідувачів в режимі реального часу затребувана, оскільки дуже економить найдорожчі в ТРЦ метри – на першому поверсі, а також дозволяє обслужити набагато більше покупців. Медіаекран встановлюється на видному місці, як тільки підходить відвідувач, включається камера, і у нього з’являється можливість поспілкуватися з живим консультантом, який знаходиться, наприклад, в офісі компанії.

В такому форматі також працюють персональні шоппери: людину консультують, де вона може придбати щось, виходячи з її уподобань. Цей варіант зручний у поєднанні з магазинами click&collect, коли покупець вибирає і замовляє товар в інтернет, а приміряє і забирає – в ТРЦ.

Найсвіжіший приклад подібного рішення – новий аеропорт в Стамбулі, де представлено багато рітейлу. Навігаційні медіарішення працюють так, що відвідувач може поспілкуватися з живою людиною та отримати від неї пораду з приводу покупок і навігації.

Розміщення коворкінгів і офісних просторів в ТРЦ

Об’єкти mixed use – тренд в центральних міських локаціях і точках зі зручною транспортною розв’язкою. У цих випадках є сенс поєднувати простори з розвагами тарітейлом з офісами. По-перше, це забезпечить потік в ранковий і вечірній час в магазини, по-друге, це збільшить трафік на фуд-корти в обідній час, по-третє, таке рішення забезпечує відвідувачами кінотеатри або спортивні клуби, якщо вони є в ТРЦ. Один з яскравих прикладів тренду мультифункціональних рішень – Armada Plaza в Могильові, який об’єднує в одному комплексі бізнес-центр, торговий центр, чотиризірковий готель і багаторівневий паркінг. Кожна зона підсилює потік людей в іншу. Також можу згадати наш недавній проект реновації ТРЦ Victoria Gardens у Львові, де в числі оновлених приміщень з’явилися нові офісні простори і коворкінг.

Збільшення кількості food & beverage-зон

Цей тренд у ТРЦ безпосередньо пов’язаний з тенденцією eating out, коли люди відмовляються від приготування їжі вдома на користь закладів. З огляду на світову міграцію та загальний космополітизм, пропозиція по кухні сильно розширилася. Таким чином, щоб дати досвідченому споживачеві хорошу пропозиціб, необхідні не умовні 5 операторів, як було раніше, а вже 15 або більше. Частка громадського харчування в ТРЦ збільшилася в рази. Якщо раніше можна було говорити про 5% загальної площі, то зараз навіть в Україні фуд-зона доходить приблизно до 12%, а за кордоном може досягати 18% і більше.

Широка пропозиція страв і напоїв приваблює людей в ТРЦ і спонукає там затримуватися. Тому важливо мати операторів, які можуть забезпечити сервісом відвідувачів із різними смаками та бюджетами.

Це світовий тренд, який набирає обертів в Україні, судячи зі стрімкого збільшення кількості кав’ярень, ресторанів і фуд-холів.

Використання сучасних технологій має ряд переваг як для бізнесу, так і для споживача. Цей крок дозволяє підвищити комфорт перебування в ТРЦ і безперервно збирати необхідну для подальшого розвитку статистику. Крім того, впровадження багатьох трендів робить бізнес не тільки соціально відповідальним, але і більш привабливим для інвесторів.

Читайте також –

Retail Hacks by Arricano: Категорії “зіркових орендарів” ТРК збільшуються


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку