Місць немає: чому рітейлери сповільнили темпи розвитку

Місць немає: чому рітейлери сповільнили темпи розвитку

02.07.2018 08:10
  904
Ukrainian Retail Association

У поточному році українські продовольчі рітейлери відкриють менше нових магазинів, ніж в минулому році. Це пов’язано з кількома факторами.

Як пише портал Mind.ua, продажі мереж в натуральному вираженні не ростуть, ринок насичується, а хороших майданчиків для відкриття магазинів все менше. В цьому році рітейлери не ризикнули посилювати фінансові вимоги до постачальників, які повинні платити «за вхід», «за полицю» і повертати продуктовим мережам ретробонуси.

Не кваплячись

До кінця року в Україні з’явиться до 500 магазинів, тоді як в 2017-му було відкрито 511 об’єктів, вважає директор дослідницької компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля. Свої припущення аналітик будує на результатах роботи галузі в першому кварталі 2018 року. Вони виявилися гіршими в порівнянні з січнем-березнем 2017-го.

У першому кварталі цього року продовольчі рітейлери відкрили 79 магазинів, тоді як за аналогічний період минулого року – 111.

Всього в Україні на початок квітня працювало близько 4500 магазинів. У п’ятірці найбільших українських рітейлерів виявилися: АТБ – 929 магазинів (в першому кварталі – 19 нових), Fozzy Group (Сільпо, Le Silpo, Thrash! Фора, Fozzy C&C) – 535 (4 нових), Volwest Group (Наш край, Spar) – 241 (4 нових) і Львівхолод (Рукавичка) – 131 (1 новий). «Темпи розвитку знизили практично всі мережі», – констатує Ігор Гугля.

З чим це пов’язано? На думку партнера компанії Atlas Advisors Олексія Ращупкіна, місць для відкриття нових магазинів стає все менше. «Так, в Києві відкривається менше торгових центрів, а орендні ставки за останній рік виросли приблизно на 10-15%», – констатує він.

Поступове насичення ринку

Поступове насичення українського роздрібного ринку – це ще одна причина, коментує Mind співвласник мережі Таврія-В Борис Музальов. Кількість бажаючих інвестувати в роздрібний бізнес збільшується. Наприклад, в цьому році власники L’Kafa Group відкрили перший «магазин біля дому» під назвою Базар Експрес. Компанія Арітайл створює нову мережу міні-магазинів площею до 100 кв. м під брендом Коло, а власники західноукраїнських рітейлерів Колібріс і Наш край заявили про намір об’єднати активи.

Новачки конкурують зі старожилами за кращі майданчики в місті та в деяких випадках готові платити більше.

Відкривати поруч з ними нові торгові точки мережі не хочуть. Директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко каже, що зараз рітейлери відкривають нові магазини на місці старих гастрономів. Але таких пропозицій теж стає все менше.

Грошей немає…

«Заробітні плати персоналу ростуть в три-чотири рази швидше, ніж купівельна спроможність населення. Це означає, що прибутковість роздрібного бізнесу залишається низькою і мережам складно розвиватися», – перераховує тенденції Борис Музальов. Експерт каже, що за п’ять місяців цього року продажі в натуральному вираженні не змінилися в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

У грошовому еквіваленті продажі ростуть, що пов’язано з підвищенням цін на продукти харчування виробниками. За даними Асоціації постачальників торговельних мереж, в травні цього року капуста подорожчала на 34%, морква – на 6%, пшоно і яблука – на 3%, а варені ковбаси – на 1%.

…але ви тримайтеся

Відносини між постачальниками і рітейлерами не змінилися. «Деякі великі виробники диктують свої умови мережам, тому їм доводиться працювати на старих умовах», – розповідає Дорошенко. Три керівника компаній – постачальників продуктів харчування розповіли, що середня відстрочка оплати – 60-90 днів.

Плата за вхід у великі мережі становить 200 000-300 000 грн за одне найменування продукції, а ретробонуси досягають 6-10% від суми проданих товарів.

«Затримка з оплатою існує у всіх, за винятком міжнародних мереж, наприклад, Ашан або Metro. З усіма іншими доводиться домовлятися і часто очікувати оплати довше встановленого терміну», – повідомив Мind директор великої компанії-постачальника, який побажав залишитися неназваним.

Голова правління компанії Київхліб Володимир Череда зазначає, що відстрочка з оплати його категорії продукції становить 20 днів. «Ми припиняємо відвантаження в тому випадку, якщо мережа допустила прострочення платежу. Тому вони намагаються платити вчасно і не залишитися без хліба», – пояснює він.

Як будуть розвиватися мережі

«Ми постійно займаємося пошуком нових приміщень, тому основний «пік відкриттів» прийдеться на кінець року. Планується, що в цьому році всі мережі будуть працювати над поліпшенням якості своїх магазинів. Це дозволить підвищити продажі в кожній торговельній точці на 10-15%», – говорить Мind директор з розвитку великої торговельної мережі.

Підвищену увагу рітейлери приділяють і регіонам. За даними GT Patners Ukraine, в першому кварталі на сході країни мережі відкрили 31,6% від загального числа магазинів, на заході – 30,4%, в Києві – 15,2%, на півдні – 12,7%, в центрі – 6,3%, а на півночі країни – 3,8%. Київський роздрібний ринок вже перенасичений, тому рітейлери все активніше намагаються знайти цікаві майданчики в різних областях України.

За матеріалами: Mind.ua

Читайте також –

Їжа класу «преміум»: навіщо Сільпо, Фора і АТБ відкривають елітні продуктові маркети


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку