Епоха відродження: топ-10 найдорожчих брендів в світовому рітейлі в 2021 році
Amazon, Alibaba, Home Depot, Walmart та інші. Хто визнаний найдорожчим глобальним брендом у світовому рітейлі
Цей матеріал доступний російською мовою
Глобальна аналітична компанія Kantar представила черговий рейтинг найдорожчих глобальних брендів BrandZ Global Top 100 в 2021 році. Нагадаємо, тут споживчі оцінки комбінуються з аналізом фінансово-господарської діяльності кожного підприємства. Методологія має на увазі оцінку вартості торгових марок як інструментів соціального впливу, що генерує прибуток (нематеріальний актив). Вартість бренду – це сума в доларах, яку бренд вносить в загальну вартість корпорації. Тобто кількісно визначається, який обсяг покупок і яка частина надбавки до ціни, яку платять клієнти, може бути віднесена на рахунок капіталу бренду. У цьому році аналіз включає 18 500 брендів, 3,9 млн споживачів, 512 категорій, 51 ринок.
Розгін після кризи
Згідно з рейтингом Kantar, Amazon четвертий рік поспіль визнається найдорожчим брендом у світі і найдорожчою роздрібною компанією. Тепер вартість бренду Amazon становить $683,9 млрд, що на 64% більше в порівнянні з 2020 роком. Нагадаємо, рік тому brand value світового гіганта електронної торгівлі зріс на 32%, до $415,9 млрд.
Експерти були самі дуже здивовані, відзначаючи, що особливістю рейтингу 2021 року є значне зростання вартості брендів, що перевершує показники попередніх років. В цілому, 100 провідних брендів, які входять до рейтингу, виросли на 42% в порівнянні з минулим роком (це в 4,5 рази більше середніх темпів зростання за останні 15 років), і тепер їх сукупна вартість становить $7 трлн, що більше, ніж ВВП Франції і Німеччини разом узятих.
Таке значне зростання експерти пов’язують з оптимізмом щодо можливого припинення пандемії, а також кроками, зробленими урядом США для поліпшення економічних перспектив країни після складнощів, викликаних карантинними обмеженнями.
На другому місці знаходиться компанія Apple, бренд якої оцінили в $611 млрд, де зростання становить 74%. Як зазначає керівник глобального відділу досліджень BrandZ Мартін Гер’єріа (Martin Guerrieria), вперше в історії склалася ситуація, коли в рейтинг входять відразу два бренди, вартість яких перевищує півмільярда доларів.
Попереду – найтехнологічніші
Унікальність рейтингу 2021-го року не тільки в значному прирості вартості брендів. Вперше в історії кількість китайських компаній в Kantar BrandZ 2021 Top 100 перевершує число американських серед найбільш швидкозростаючих брендів – чотири з п’яти компаній, які подвоїли свою вартість – китайські. Зокрема, вартість китайського роздрібного бренду Pinduoduo виросла за рік на 131%, що зробило Pinduoduo самим швидкозростаючим роздрібним брендом. При цьому в цілому на бренди з КНР і США припадає 88% від загальної кількості представлених торгових марок.
У міру того, як під час пандемії все більше людей в світі зверталися до онлайн-покупок, 20 провідних рітейлерів збільшили вартість свого бренду в цілому на 48%. Крім успіху американського Amazon, китайські бренди електронної комерції продемонстрували впевнене зростання. Так, Alibaba, яка посіла сьоме місце в світовому рейтингу, зміцнила свої позиції в якості другого за вартістю роздрібного бренду з показником в $197 млрд (зростання на 29% до 2020 року).
Гіганти електронної комерції були не єдиними переможцями в роздрібній торгівлі: Home Depot продемонструвала зростання вартості на 22% завдяки зростанню онлайн-продажів на 86%, в той час як Walmart зросла на 30%, а Lowe’s – на 51%.
Хто скористався ситуацією
У першій десятці глобальних брендів міцно влаштувалися технологічні та фінансові компанії. Мало того, технологічно просунуті бренди тягнуть за собою супутні бізнеси, які беруть участь в ланцюжку створення вартості – від рітейлерів до служб доставки FedEx і UPS.
Однак також спостерігається зростання в секторах, багатьом з яких передбачали проблеми на ранньому етапі пандемії. Бренди одягу, наприклад, сукупно виросли навіть більше, ніж бренди засобів масової інформації та розваг в рейтингу, а люксові бренди, незважаючи на скорочення поїздок і карантинні обмеження у всьому світі, переорієнтували свої зусилля (на пошиття масок або виробництво антисептиків) і, як наслідок , продемонстрували зростання. У тому числі за рахунок зрослої репутації компанії.
Як показує аналітика, приблизно 70% того, що робить бренд успішним, полягає в правильному виконанні чотирьох основних принципів: забезпечення чудового купівельного досвіду через послідовно брендовані точки дотику, ряд добре продуманих і функціональних продуктів та послуг, зручність і привабливість за рахунок відмінної реклами.
Очевидно, що потрапляння в топ-10 в наступному році стане величезним випробуванням для будь-якого бренду, навіть для тих, хто найбільше інвестує в акціонерний капітал і займає вагоме становище в світі. Як відзначають експерти, сидіти склавши руки і сподіватися, що якась із передових компаній помилиться і поступиться своїм місцем, такий план не спрацює. Хоча увійти в десятку кращих брендів компаніям з сектора FMCG в нинішніх умовах буде дуже складно.
Топ-10 найдорожчих брендів класичного рітейлу
№ п/п | Бренд | Країна | Вартість бренда, $ млрд |
1 | Amazon | США | 683,852 |
2 | Alibaba | Китай | 196,912 |
3 | The Home Depot | США | 70,522 |
4 | Walmart | США | 59,522 |
5 | JD | Китай | 44,516 |
6 | Costco | США | 35,137 |
7 | Pinduoduo | Китай | 21,732 |
8 | ZARA | Іспанія | 21,382 |
9 | IKEA | Швеція | 21,021 |
10 | Lowe’s | США | 20,672 |
Джерело: Kantar
Читайте також –
Кризовий рейтинг: топ-20 найдорожчих брендів у світовому рітейлі в 2020 році