Чужа марка: в Україні зростає попит на франчайзинг
Кількість запитів на придбання франшизи зросла вдвічі. Заможні українці готові вкладати в бізнес до $50 000.
Ринок франчайзингу отримав нове дихання. У січні-червні цього року кількість угод з купівлі франшизи виросла в півтора рази в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, розповів LIGA.net голова директорату Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос. Абсолютних цифр він не називає. За його прогнозом, в цьому році буде укладено до 1000 угод з купівлі франшизи. Активізація ринку пов’язана з недовірою українців до банків.
По чужим стопам
Кількість укладених договорів з продажу франшизи в першому півріччі зросла на 60% в порівнянні з січнем-червнем минулого року, повідомляє директор з розвитку мережі Універсальний прибиральник Віталій Березанський. “До нас часто звертаються підприємці, які намагалися відкрити свій бізнес з прибирання приміщень або виїзної хімчистки, але не змогли”, – відзначає він. Багато бізнесменів вважають це заняття простим і зазнають збитків, тому вирішили працювати по франшизі, каже Березанський.
Кількість звернень з приводу покупки франшизи в квітні і травні збільшилася майже на 50% в порівнянні з аналогічними місяцями минулого року, додає представник мережі Aroma Kava Олександр Голіков. “Як правило, свої кав’ярні відкривають топ-менеджери великих компаній. Але після інвестицій в кілька об’єктів деякі з них звільняються і займаються своїм бізнесом”, – уточнює він.
Мережі Франс.уа довелося збільшити чисельність команди стартап-менеджерів, які займаються відкриттям нових кав’ярень, вдвічі, каже її директор Олександр Федець. “З липня по середину серпня відкриваємо одразу сім нових франчайзингових точок в Україні”, – повідомляє він.
За словами Андрія Кривоноса, найбільшим попитом у клієнтів користуються франшизи з продажу вуличної їжі, послуг для дорослих і дітей, дитячих курсів. Невелику кав’ярню в столиці можна відкрити за $20 000-30 000, на покупку автомобіля, обладнання та засоби для чищення для власної хімчистки доведеться витратити $10 000, різноманітні курси можна відкрити, вклавши $5000-7000.
Чому зростає попит на франшизи? Люди бояться нести $30 000-50 000 в банк, тому вкладають їх у відкриття власного бізнесу, вважає Олександр Федець. “Окупити вкладення можна за пару років”, – пояснює він.
“Зараз інвестори не довіряють банкам, але ризикувати величезними сумами не хочуть. Тому вкладають гроші в невеликі проекти з невисокими ризиками”, – вважає власник київської мережі Піца Челентано Максим Храмов.
В НБУ ці дані підтверджують лише частково. Депозитний портфель фізосіб в банках істотно не змінюється. Наприклад, якщо в квітні він становив 433,6 млрд грн, то в травні – 437 млрд грн, а в червні – 434 млрд грн.
Приблизно 20% покупців житла в регіонах, як раніше писала LIGA.net, вибирають для інвестицій нерухомість.
Складнощі партнерства
Велика частина компаній, які продають франшизу, обіцяють повернути інвестиції протягом півтора років з початку бізнесу. Але в цьому бізнесі можливі “підводні камені”. Найвідоміший приклад – конфлікт між власником мережі Вареничная Победа Вадимом Гакало і київським франчайзі Марією Адоніної, яка перейменувала мережу в Вареничная Катюша. Тривалі суди закінчилися нічим. Один з франчайзі колишньої мережі Oliva – колишній заступник міністра оборони в період президентства Віктора Януковича Дмитро Пляцук став власником бренду Viva Oliva. Зараз він судиться з власником Oliva Юрієм Колесником, який провів ребрендинг своєї мережі в Файна Фамілія.
Прикладів подібних конфліктів багато, і, як правило, суди не вникають в усі нюанси ведення бізнесу, додає Андрій Кривонос. Як уникнути конфліктів? Асоціація франчайзингу створює власний Третейський суд, який займеться врегулюванням подібних суперечок. Зараз він знаходиться в процесі реєстрації, говорить Кривонос.
Джерело: LIGA.net
Читайте також –
Майже всі перевірені столичні ресторани не дотримуються санітарних норм – ЗМІ