IKEA після Кампрада: Маленькі магазини, інтернет та відкриття в Україні

IKEA після Кампрада: Маленькі магазини, інтернет та відкриття в Україні

19.07.2019 08:10
  589
rau

Як трансформується одна з найвідоміших компаній XX сторіччя та на що очікує в Україні

Цей матеріал доступний російською мовою

Меблевий гігант IKEA став бізнес-легендою багато десятиліть тому. Він входить до топ-50 найдорожчих брендів світу з оцінкою у $15,3 млрд за версією Forbes. Статок засновника компанії Інгвара Кампрада оцінювався у $58,7 млрд, завдяки чому він був восьмим номером у рейтингу мільярдерів Bloomberg та найбагатшим бізнесменом Швеції.

Кампрад пішов з життя 28 січня 2018 року, до останнього не залишаючи компанію попри обіцянки “відійти від справ та працювати менше”. А IKEA продовжує жити за його принципами. Чи ні?

Вперед і вгору

Варто зазначити, що з 1982 року IKEA де-юре є групою компаній зі складною структурою, про склад та взаємозв’язки всередині якої вперше офіційно оголосили лише у 2012-му. І, так чи інакше, таке рішення мало вплив на фінансовий успіх бізнесу.

Впродовж останнього десятиріччя прибутки IKEA зростають, нехай подекуди і з мінімальною динамікою. За результатами 2017-го фінансового року компанія мала понад 350 магазинів по всьому світу. Роздрібні продажі рітейлера досягли 34,1 млрд євро (+3,8% за рік), а прибуток групи зріс на 1,7% – до 3,66 млрд євро.

Наступного фінансового року, який компанія закінчувала вже без Кампрада, зростання продовжилося. За цей період у світі відкрилося 19 нових магазинів, у тому числі і перший на території Індії. При цьому у річному звіті компанія декларує наміри розширитися до 25-ти магазинів на індійському ринку до 2025 року. Також IKEA продовжила експансію у Великій Британії, США, на Близькому Сході та в Азії.

Впродовж 2018 фінансового року IKEA заробила 38,8 млрд євро. Онлайн-продажі збільшилися на 45%.

А от дохід до сплати податків знизився більш ніж на третину – до 2,1 млрд євро. Такий дисбаланс пояснюється тим, що компанія впродовж року робила чималі інвестиції, що досягли 2,8 млрд євро. В першу чергу гроші пішли на будівництво 14-ти логістичних центрів для інтернет-підрозділів, купівлю вітряних електростанцій у Португалії та Фінляндії, а також інші інновації.

Інвестиції в інновації

Власне, IKEA генерувала інноваційні рішення впродовж всієї своєї історії: сам формат магазинів і ресторани для їх відвідувачів, продажі меблів, які потрібно збирати самому, фірмові каталоги, перший з який вийшов у 1951 році. До слова, й інтернет-магазин компанія запустила ще задовго то того, як це стало мейнстрімом, у далекому 2000 році.

А тепер меблева імперія вирішила зосередитися на онлайн-торгівлі всерйоз. Незадовго до публікації звіту за 2018 фінансовий рік IKEA оголосила про масштабні скорочення персоналу, а також про плани розвивати інтернет-напрямок та зосередитися на магазинах формату city-store.

За останньою статистикою, протягом року офлайнові магазини IKEA мають 957 млн відвідувань, тоді як онлайнові – 2,5 млрд.

Це цілком співзвучно з основними принципами компанії, які Інгвар Кампрад сформулював ще у 1976 році у своєму “Заповіті торговця меблями”. Крім прагнення надавати клієнтам якомога нижчі ціни, залишаючи функціональність та якість на найвищому рівні, там декларується й принцип шукати найдешевші рішення, адже “дороге рішення будь-якої проблеми зазвичай є роботою посередності”. А інтернет-продажі якраз і є дешевше рішення.

Крім того, інвестиції IKEA не обмежилися альтернативною енергетикою. Так, у вересні 2018 року компанія придбала успішний американський стартап TaskRabbit, що розробив сервіс для пошуку виконавців різноманітних завдань: від вигулу собак до кур’єрської доставки документів.

А у травні цього року венчурний підрозділ холдингу разом із іншими інвесторами придбав міноритарну частку в індійському стартапі Livspace, що допомагає користувачам створювати та візуалізувати дизайн інтер’єрів. У обох випадках сума угоди не розголошується, проте, за оцінками Economic Times, доля рітейлера у Livspace могла коштувати приблизно $10-15 млн.

Водночас рітейлер діє й у інших напрямках. Наприклад, у 2020 році у Японії стартують продажі роботизованих меблів-трансформерів для маленьких кімнат, створених у колаборації з американським стартапом Ori Living. А у червні цього року IKEA презентувала колекцію товарів з переробленого океанічного сміття. Компанія декларує намір поступово перейти до виробництва з перероблених матеріалів, а речі з непотребу, виловленого у Середземному морі, почнуть продаватися в італійських та іспанських магазинах бренду вже цієї осені.

Довга дорога в Україну

IKEA не полишає активну міжнародну експансію та шукає нові ринки збуту. Як вже згадувалося, великі плани компанія має щодо Індії. Найближчим часом заплановано й розширення на Південну Америку: протягом 10 років рітейлер планує запустити дев’ять магазинів у регіоні, в першу чергу, у Перу, Чилі та Колумбії.

Наприкінці червня у Румунії відкрилася друга IKEA, при цьому магазин у Бухаресті став найбільшим у Південно-Східній Європі, а керівництво компанії оголосило про наміри мати дев’ять магазинів у цій країні, інвестувавши у розвиток румунської мережі 500 млн євро.

А от з українським напрямком все набагато складніше. З одного боку, бренд IKEA зареєстровано в Україні ще у 1994 році. А з іншого – новини про відкриття першого магазину з’являються вже не вперше, але без конкретного результату.

Наприклад, у 2005 році стало відомо про плани збудувати перший великий магазин IKEA між Києвом та Борисполем та імовірні інвестиції у $1 млрд. Але плани так і залишилися на папері. А через п’ять років компанія взагалі розпродала всі свої українські активи.

Наприкінці 2017 року на ринку знову поширилися чутки про “чергове пришестя IKEA”, а згодом з’явилася й офіційна заява з підтвердженням планів. Але як і раніше представники компанії озвучували мінімум інформації, розповідаючи, що: “на даний момент IKEA вивчає варіанти найсприятливішої бізнес-моделі, яка б дозволила компанії реалізувати плани у Києві вже протягом одного-двох років. Рішення про подальші кроки буде прийняте з урахуванням результатів дослідження ринку та уподобань українських споживачів”.

У 2018 році рітейлер почав набирати персонал для першого київського магазину. З’ясувалося, що мова йде не повноформатну “заміську” IKEA, а про невеликий магазин у форматі city-store, що мав розташуватися у новозбудованому ТРЦ Ocean Mall.

Але з локацією вчергове не склалося. Через затримку будівництва та введення в експлуатацію торгівельного центру шведському меблевому гіганту знову довелося переглянути плани. Тоді у прес-службі IKEA зазначили, що компанія розглядає альтернативні опції, які “дозволять вийти на український ринок у найкоротший термін”. Проте вже було зрозуміло, що мова точно йде про мініатюрний міський формат.

Новий формат

Зазначимо, що експерименти з відходом від величезних магазинів на кількадесят тисяч квадратних метрів за межами великих міст рітейлер розпочав кілька років тому. Зокрема, у 2014 році у центрі німецького Гамбургу відкрився пілотний і на той час найменший у мережі магазин “всього” на 18 000 кв. м, у який було вкладено 80 млн євро. Після цього торгові точки у новому компактному форматі почали з’являтися у інших європейських містах. Так, у 2017 році мініатюрні IKEA площею від 900 до 5000 кв. м відкрилися в Іспанії та Швеції, пізніше – у Польщі.

Навесні 2019 року перша американська міні-IKEA запустилася у Нью-Йорку. А компанія заявила, що планує найближчим часом відкрити мінімум 30 таких торгових точок у США, зосереджуючи увагу на таких містах як Вашингтон, Чикаго, Сан-Франциско і т.д.

Такі плани рітейлер пояснює тим, що знаходиться у процесі трансформації, приділяючи велику увагу клієнтам та їхнім потребам. Адже у міських магазинах акцент робиться не стільки на великому асортименті, коли більшість найменувань доступна для онлайн-замовлення, а на тому, щоб підібрати оптимальне рішення для кожного покупця. У тому числі і за допомогою діджитал-інструментів.

Тож чергове відкриття IKEA у Києві заплановане на кінець 2019 року. Скоріш за все, магазин буде розташовано у ТРЦ Blockbuster Mall, який належить Мандарин Плаза Груп Вагіфа Алієва. Проте публічно компанія цю інформацію не підтверджує й не спростовує.

А букмекерам, схоже, вже час приймати ставки на те, станеться епохальне відкриття, яке експерти називають позитивним сигналом для інвестиційної привабливості країни, до нового року, чи знову “не складеться”.

Джерело investory.news

Читайте також –

Крига тане: як IKEA 13 років в Україну виходила


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку