Головна > Досвід > Історія вихідного дня > Фінал нескінченної історії: як IKEA 15 років в Україні виходила
Фінал нескінченної історії: як IKEA 15 років в Україні виходила

Фінал нескінченної історії: як IKEA 15 років в Україні виходила

14 травня 2020 року офіційно почав роботу український інтернетмагазин провідного європейського виробника та рітейлера меблів і товарів для дому IKEA. Після багаторічного очікування продукція корпорації доступна і в Україні.

Read in English

Вперше цей матеріал був опублікований на нашому порталі ще у липні 2018 року. Тоді здавалося, що відкриття магазинів IKEA в Україні – питання лічених місяців. Але, як неодноразово траплялося й раніше, терміни початку роботи торгових точок шведської мережі багато разів переносилися. Лише 14 травня 2020 року рітейлер офіційно оголосив про запуск інтернет-магазину і початок роботи точок видачі товарів. Додатковим бонусом стало підписання договору оренди на розміщення магазину формату City Store в столичному ТРЦ Blockbuster Mall. RAU згадала всі спроби шведської мережі вийти на український ринок.

В кінці червня 2018-го на сайтах пошуку роботи з’явилося кілька вакансій для IKEA в Україні. Те, про що так довго говорили вітчизняні рітейлери і споживачі, нарешті сталося: шведська корпорація перейшла від слів до справи і готується вийти на український ринок – після 13 років непростих переговорів і багаторазово переглянутих планів. Рік однозначно видався багатим на вихід довгоочікуваних брендів: Koton, DeFacto, H&M, Decathlon, а тоді здавалось – ще й IKEA.

У травні 2018 року віце-прем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Іванна Климпуш-Цинцадзе заявила, що шведський рітейлер IKEA повинен вийти на український ринок вже в поточному році. Проте подібні заяви чиновники робили й раніше. У 2012 році тоді ще міністр економіки України Петро Порошенко в інтерв’ю ІА Bloomberg стверджував, що домовленість про вихід IKEA в Україну вже досягнута. Але слова виявилися лише словами.

Грошей немає

Вперше про намір експансії на український ринок IKEA заявила ще в 2005 році. Виходити в Україну рітейлер планував з проектом торгового центру MEGA. Керівники корпорації зустрілися з президентом України Віктором Ющенко і мером Києва Олександром Омельченко, які підтримали плани компанії. За різними даними, заплановані інвестиції шведів у розвиток мережі повинні були скласти від $1 млрд до $1,7 млрд. Перший об’єкт MEGA, із заявленою площею 150 000 кв. м і вартістю $300 млн, IKEA збиралася побудувати під Києвом. З них 20 000 – 30 000 кв. м повинен був зайняти сам рітейлер, інший простір – під міжнародних орендарів.

Проблеми почалися вже на стадії вибору місця. Представники IKEA запросили ділянку в 70 га в районі села Щасливе на автомагістралі Київ – Бориспіль, нібито обрану особисто засновником бренду Інгваром Кампрадом. Але столична влада відмовила, аргументувавши це захистом рідкісних рослин у лісі.

У компанії вирішили, що треба почекати. У коментарі Delo.ua в IKEA підтвердили, що розраховують на зміну розкладів після виборів мера, які повинні були відбутися у 2007 році. Те, що питання з ІКЕА «застрягло» саме на рівні мера Олександра Омельченко, виданню підтвердила також депутат Київради Наталія Новак. Однак Леонід Черновецький, після перемоги на міських виборах, повторно відмовив шведам у виділенні землі. У компанії відреагували вкрай негативно, прямо заявивши про корупцію в українській владі.

У коментарі газеті Коммерсантъ Україна екс-генеральний директор IKEA в Росії Леннарт Дальгрен, який працював також в Україні, сказав: «У системі IKEA немає коштів на підкуп. З чого б земля в Києві коштувала в три рази дорожче, ніж в Москві або в Лондоні».

Кінець надіям

Паралельно з переговорами в Києві, IKEA підбирала місця ще в чотирьох містах – Дніпрі, Одесі, Харкові та Донецьку. В 2007 році Європейський банк реконструкції і розвитку мав намір виділити кредит в обсязі $100 млн дочірній структурі IKEA Group – компанії IKEA Dnipro LLC. Кошти призначалися для купівлі землі і будівництва торгових центрів MEGA в Україні. І одну земельну ділянку компанії все-таки вдалося придбати – 64 га в Біляївському районі Одеської області. Київська влада також схаменулися і запропонували шведам землю на території Київського танкоремонтного заводу в Дарницькому районі, але ті відмовилися. Не вдалося домовитися про придбання потрібних ділянок під будівництво також у Харківській і Львівській областях, хоча переговори з керівництвом міст велося.

Після ряду безуспішних спроб придбати землю і, нарешті, почати будівництво, терпіння шведів вичерпалося. Ситуацію погіршували корупційні скандали в російському підрозділі IKEA, в результаті яких було звільнено кілька топ-менеджерів. В офіційному офісі стали жорстко заявляти про нетерпиме ставлення до корупції. У результаті в 2010 році в IKEA заявили, що не планують в найближчі 3-5 років будувати нові торгові центри в РФ, паралельно оголосивши, що припиняють пошук нових земельних ділянок, як і відкладають будівництво ТЦ MEGA в Одеській області. «Група вважає роздрібний ринок України цікавим в довгостроковій перспективі. Однак поки керівництво IKEA вирішило відкласти плани спорудження тут торговельних центрів. Від майданчика в Одеській області ми не відмовляємося», – прокоментувала рішення служба по зв’язках з громадськістю компанії в Росії і СНД.

У тому ж році IKEA продала свої нечисленні активи в Україні, зокрема, закривши виробництво в Івано-Франківській області.

Стало ясно, що, як і у випадку з більшістю інших світових брендів, ситуацію зможе переломити тільки реальна боротьба з корупцією, а не красиві заяви.

Ситуацію з корупцією навколо земельної ділянки IKEA пізніше підтвердив також екс-міністр закордонних справ України Леонід Кожара. «У IKEA попросили грандіозний хабар у кілька десятків мільйонів доларів. Оскільки IKEA працює публічно, корупції завжди протидіє, вони відмовилися виходити на український ринок», – розповів він порталу Strana.ua.

Бізнес не політика

У наступні роки тема IKEA стала “лакмусовим папірцем” для українських політиків. Вихід IKEA в Україну став символом поліпшення стану вітчизняної економіки та успішності нової влади. Тому про переговори з нею розказував кожен новий уряд. У 2012 році з гучною заявою в інтерв’ю Bloomberg виступив тоді міністр економіки України Петро Порошенко: «Була досягнута домовленість, що IKEA виходить в Україну. IKEA є символом. Коли IKEA не дозволяється входити в ринок, це не IKEA, страждає, це страждає імідж України».

Про імідж згадали і в КМДА, заявивши в 2015 році, що рітейлер підшукує близько 40 га для будівництва торгового центру в Києві, але всі заяви у рітейлера відхилили. «В даний момент група компаній IKEA не планує розвиток на ринку України», – йшлося у відповіді на запит про можливе відкриття магазину в Києві.

Питання спробував лобіювати міністр економічного розвитку Айварас Абромавічус, який раніше працював зі скандинавами і міг на них вплинути. Але обіцяна зустріч з послом Швеції ніяких результатів не принесла. IKEA залишилася байдужа до усіх спроб.

«Лайт» варіант

У травні 2017 року голова правління ПРАТ Мандарин Плаза Олександр Черницький заявив у коментарі агентству Інтерфакс-Україна, що IKEA може стати орендарем одного з найбільших в країні ТРЦ Южный, площа якого складе 450 000 кв. м. Проте терміни відкриття торгово-розважального центру поки невідомі, і навряд чи це станеться в найближчі три-п’ять років.

Втім, для IKEA це не проблема, адже в Україні будь-який девелопер піде на все, щоб привернути такого відомого орендаря.

Три місяці потому начальник управління інвестиційної політики Львівської обласної держадміністрації Роман Матис на своїй сторінці в Facebook написав, що з менеджментом IKEA вдалося досягти домовленості в питанні розміщення виробництв компанії на території Львівщини. Центральний офіс рітейлера знову не відреагував, а соцмережі накрила хвиля жартів і мемів «Шо, знову!?» на тему чергової заяви про вихід IKEA в Україну.

У пошуках відповідей до шведського рітейлера звернулося Громадське, на що раптово отримала підтвердження – плани IKEA є, але точний час їх реалізації не уточнили.

Тим не менш, один важливий нюанс у відповіді був – виходити на український ринок компанія має намір по франшизі.

Цю ж інформацію незабаром підтвердив мер Києва Віталій Кличко, який у грудні 2017-го зустрівся з менеджером з розвитку бізнесу IKEA Південно-Східна Європа Владиславом Лаличем. Під час переговорів йому було обіцяно «усунення адміністративних бар’єрів, бюрократії та спрощення ведення бізнесу». У той же час мова йшла про франчайзинг в Україні, так як IKEA Південно-Східна Європа, яка реалізує стратегію роздрібного бізнесу IKEA в Хорватії, Сербії, Румунії і Словенії, є частиною IKEA Group (Ingka Holding B. V.) – найбільшого франчайзі IKEA в світі.

Через два місяці, в лютому 2018 року, джерело, знайоме з ситуацією, повідомив Delo.ua, що рітейлер дуже обережний у питаннях по Україні. «IKEA буде заходити в «лайт» варіанті… Можливо до кінця року перший (магазин в Україні) буде. Це оптимістичний варіант», – повідомив він.

За інформацією порталу, вихід на український ринок навряд чи буде проходити за схемою «пошук землі – будівництво торгового центру», і, швидше за все, буде супроводжуватися орендою торгової площі, можливо з великим онлайн-магазином і складом. У всякому разі, такий формат шведи вже обкатали у себе вдома і результатом залишилися задоволені. Для швидкого виходу в Україну мережі, якій в цьому році виповнилося 75 років, це може стати оптимальним варіантом.

Слова, слова, слова

У поточному році кількість заяв з приводу IKEA тільки збільшилася. В кінці квітня в Кабміні заявили про плани створити міжвідомчу робочу групу для сприяння процесу виходу IKEA на ринок країни. Про це Офіс по залученню і підтримці інвестицій UkraineInvest повідомив в Facebook. Таким чином, IKEA гарантували «комплексне та ефективне вирішення питань сертифікації продукції, ліцензування, митних та інших питань».

Ще через місяць, у травні 2018 року, віце-прем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Іванна Климпуш-Цинцадзе заявила, що шведський рітейлер IKEA повинен вийти на український ринок вже в поточному році. «Україна є привабливим місцем для багатьох шведських компаній, що бажають розширити свій бізнес. Ми вітаємо той факт, що вже в цьому році відомі шведські компанії IKEA і H&M вийдуть на ринок України», – сказала під час зустрічі з міністром закордонних справ Швеції в Стокгольмі український віце-прем’єр-міністр.

Але всі заяви знову мали швидше політичний характер, та і оптимізму вистачило всього на місяць. У червні в штабі IKEA виявили, що, виявляється, їх мережа давно працює в Україні, з невеликою ремаркою – всі магазини використовують торгову марку незаконно.

Посол Швеції в Україні Мартін Хагстрем в інтерв’ю виданню Бізнес висловив стурбованість відсутністю дотримання прав інтелектуальної власності в Україні. «Я знаю, що для IKEA, як і для інших компаній, залишається дуже важливим питання дотримання прав інтелектуальної власності. В Україні є багато компаній, які працюють під логотипом IKEA, але не мають до неї жодного відношення. І дуже важливо це питання вирішити», – заявив він.

Без зобов’язань

Якщо припустити, що зроблені за останні два роки заяви мають під собою підстави, то в найближчий рік-два про повноцінне відкриття торгового центру IKEA можна забути. Але можна очікувати відкриття франшизи IKEA в одному з новозбудованих столичних ТРЦ і, можливо, запуск виробництва у Львові. Чи, може, в компанії ще згадають про свої активи в Одесі. Тобто старт IKEA в Україні може бути комплексним і включати в себе також інші, поки ще не заявлені, опції.

Але проблема, через яку шведи не змогли закріпитися в Україні, нікуди не поділася, – корупцію і сьогодні міжнародні рейтинги називають однією з ключових проблем країни.

З іншого боку, вихід на український ринок H&M, Decatlon, Koton та деяких інших брендів, що ще півтора роки тому RAU зводила практично в розряд фантастики, може стати позитивним сигналом і для IKEA. І в компанії, схоже, вирішили ризикнути: пошук персоналу вже розпочато.

Цікаво, що в описі вакансій роботодавець вказаний, як IKEA City Shop in Kyiv. Даний формат зменшених магазинів мережа почала розвивати в минулому році. Такі торгові точки розраховані на центральну частину міст з пропозицією більш широкого спектру послуг електронної комерції. Цей крок є відповіддю на зростання інтернет-торгівлі та доставки додому, що є викликом для класичних магазинів ІКЕА, розташованих на околицях міст. Завдяки цифровій технології товари, запропоновані в магазинах нового, «міського» формату, будуть представлені «по-новому». Площа об’єктів буде складати до 5 000 кв. метрів, а це означає, що вони будуть меншими однієї п’ятої розміру стандартного магазину ІКЕА.

Швидше за все, щось подібне варто очікувати в найближчому майбутньому і в київському IKEA City Shop.

Читайте також –

Ігор Гут: Як прихід IKEA вплине на український ринок рітейлу

Про автора
Николай Маранчак

Журналист / Head of Digital Marketing Ассоциации ритейлеров Украины

Всі статті від автора