Сам собі листоноша: чи зможуть поштомати підкорити Україну

Сам собі листоноша: чи зможуть поштомати підкорити Україну

21.02.2019 08:15
  2131
Іван Зайцев

Чому одним компаніям вдається успішно розвивати мережі почтоматів, а інші закривають проект, на чому заробляють оператори та які перспективи цього напряму в Україні

Цей матеріал також доступний російською мовою

На початку цього року в виставковому комплексі «Експоцентр України» представники Книги рекордів Гіннеса зафіксувати світовий рекорд – найбільша автоматизована система видачі посилок. Всього одночасно були доступні 1182 ящика, де зберігалися новорічні подарунки для дітей. Ініціатором незвичайного рекорду стала міжнародна компанія OMNIC, що спеціалізується, в тому числі, й на розвитку мереж почтоматів.

Анна Снітко, регіональний директор компанії OMNIC і засновник проекту OmniCampus розповіла RAU, в чому полягають складності та тонкощі управління мережею поштоматфв, як вибирати локації та партнерів, і чому в майбутньому поштомати обов’язково стануть звичною для українців буденністю.

– Уже багато прикладів, коли компанії, що відкрили в Україні поштомати, в результаті відмовлялися від проекту. Чому «не злетіло»?

– Офіційно закрили проект і пішли з ринку тільки InPost. Всі інші оператори продовжують роботу з різним ступенем успішності. Це говорить про перспективність цього напрямку, незважаючи на певні складнощі впровадження.

– InPost, ПриватБанк, Lamoda, Нова пошта, Інтайм – проаналізуйте кейси цих компаній. Де помилки?

– InPost пішла не тільки з України, а й з Росії, а також ряду інших країн. Причин кілька, але основна: зміна складу акціонерів і перегляд стратегії розвитку. Поштомати перевезли до Великобританії та Польщі. Ефективність їх поштоматів на цьому ринку дуже висока – понад 120% (якщо вважати по обороту – PTD – parcel turnover per day). Для порівняння: в розрахунках, які OMNIC робить для клієнтів, ми беремо за основу прибутковості показник PTD від 40%.

ПриватБанк. Перша велика поштоматна мережа на території України. Швидкому зростанню мережі сприяли синергетичні можливості групи Приват. А складності почалися відразу по декількох напрямках:

  • Продукт, на наш погляд, був досить сирий і управлявся в напівавтоматичному режимі;
  • ПриватБанк був націоналізований, а його фінансові, технологічні та операційні ресурси стали для мережі поштоматів недоступні;
  • Практично всі компанії, які доставляли посилки в мережу Приватні, стали розвивати свої власні мережі, тому або знизили обсяги доставки, або, взагалі, відмовилися від роботи з Приватом.

Зараз, як відомо, мережа викуплена одним з логістичних операторів, Meest Express, і стала частиною поштоматної мережі компанії. Будемо спостерігати за їх розвитком. Можливо це злиття надасть нове життя.

Нова пошта до теми поштоматів підходила фундаментально і кілька разів. Спочатку намагалися самостійно розробити рішення, потім залучили виробника терміналів. Після того звернулися до OMNIC для розробки кастомізованого рішення та запуску поштоматної мережі. Зараз мережа Нова пошта налічує понад 1000 пристроїв і 200 локацій і продовжує розвиваться, спільно з OMNIC і нашим стратегічним партнером Modern-Expo.

ІнТайм дуже довго реалізовував рішення в лабораторних умовах, і тільки недавно почав виставляти поштомати на зовнішніх локаціях. Ринок дуже динамічно розвивається, і не дозволяє розробляти рішення так довго. Як ми спостерігали, їх мережа згортається.

– Чому поштомати так і не стали популярними серед користувачів?

– Головний стримуючий фактор – відсутність клієнтського досвіду. Це «лікується» на етапі запуску: інформування та навчання клієнтів, мотиваційна програма (бонуси, подарунки, промоакції).

Будь-яка інноваційна технологія проходить певний шлях, який може тривати 10-15 років. Якщо вважати, що поштомати в Україні стали розвиватися активно з 2013-го, то пік їхньої продуктивності ми побачимо в 2023 році. А зараз технологія виходить на “нахил просвітлення” і рухається до “плато продуктивності”.

З точки зору зручності користування наведемо кілька інсайтів з різних ринків. Ринок США проводили дослідження разом з групою програми MBA в Berkeley і отримали зворотний зв’язок: з поштоматами знайомі добре і регулярно ними користуються.

Ринок Польщі завдяки активному навчанню ринку компанією InPost не представляє взагалі життя без поштоматів. Ось приклад як використовуються технології

– За вашими розрахунками, скільки треба вкласти в розвиток мережі поштоматів, щоб вони були економічно ефективні?

– Ми використовуємо фінансову модель, яка дозволяє розраховувати поштомат з точки зору юніт-економіки одного ящику. Адже саме це є точкою оборотності й окупності станції.

– А якщо йти по пунктах: яке необхідне мінімальне географічне охоплення? Зі скількома операторами треба налагодити співпрацю? Які локації можуть принести успіх? Які тарифи і що забезпечить дохід?

– Тут немає єдиної виграшної комбінації, варіантів безліч: все залежать від довгострокових цілей компанії.

– Українці – досить консервативні споживачі, хоча потихеньку ситуація змінюється. Скільки треба часу і грошей витратити, щоб переконати їх користуватися поштоматами?

– Зараз відбувається процес прийняття технологія. На Новий рік запустили соціальну акцію на базі найбільшого в світі поштомата, щоб показати що інновації – це просто, а поштомат – легко та зручно. Тисячі людей стали користувачами поштомата.

У кожен з ящиків поклали подарунки для перших 1400 дітей, батьки яких реєструються на сайті. А після того як подарунки були отримані, станція діяла як автоматичний пункт продажу, де більше 1000 дорослих змогли придбати новорічні подарунки, книги та інші приємні дрібниці. Таким чином OMNIC продемонструвала два бізнес-процеси на одночасно працюючих 1182 ящиках: процес видачі подарунків і вендінг в поштоматах, який до цього, як ми знаємо, ніхто не застосовував. Отримали дуже багато позитивних відгуків.

– Ключове питання: як вирішується питання з поверненням товарів? Для будь-якого інтернет-магазину це дуже болючий фактор, та й споживач теж не розуміє, як це здійснювати в разі з поштоматом. Чи є переваги перед кур’єрською доставкою або отриманням у відділенні?

– Насправді це одна з тих складних ділянок електронної комерції, яку за допомогою поштоматної технології можна помітно полегшити. Клієнт вибирає інтернет-магазин, номер замовлення, за яким робить повернення, розмір ящику або сама система пропонує на основі автоматичного вимірювання вагогабаритних характеристик, після цього інтернет-магазин і кур’єр отримують повідомлення: товар очікує. Це процес с2b (CustomerToBusiness).

– Наскільки охоче поштові служби й інтернет-магазини використовують поштомати? Як їх можна зацікавити? І чим?

– Тут все гранично зрозуміло за пріоритетами. Перший – це економічний канал доставки, так як e-commerce – низькомаржинальний бізнес, де логістика становить істотну частину витрат. Другий – це економія часу. І третій – якісний клієнтський сервіс із мінімальним людським фактором (тобто більш легко прогнозований) і в крокової доступності

– В цілому, на підставі чого базується оптимізм настільки багатьох операторів в перспективності цієї ніші, незважаючи на численні негативні приклади.

– Це питання не віри, а стратегічного бачення: самообслуговування розвивається, а поштомат – один з типів станції самообслуговування.

Читайте також –

Остання миля: топ-6 трендів 2019 року в сфері доставки та упаковки товарів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку