
Як українці святкували перші дні літа: Добірка найкращих мемів про операцію Павутина та черговий підрив кримського мосту


Фінансовий директор Leroy Merlin Україна Гжегож Ващькув про принципи роботи компанії, причини поступового розширення та конкурентні переваги.
Мережа французьких DIY-гіпермаркетів (від англ. Do it yourself – «зроби сам») Leroy Merlin вийшла в Україну в травні 2008 року. За цей час мережа відкрила чотири торгові об’єкти і пережила дві важкі кризи. У настільки нестабільних економічних умовах компанії вдалося втриматися на плаву і, на відміну від багатьох міжнародних корпорацій, продовжувати розвиватися.
Не останню роль в цьому зіграв Гжегож Ващькув, CFO Leroy Merlin Україна, що займає свою посаду з моменту виходу мережі в нашу країну 10 років тому. Чому компанія залишилася, про перешкоди і успіхи, переваги перед конкурентами і перспективи українського ринку рітейлу, він розповів в інтерв’ю RAU.
Нагадаємо, що 6 грудня в Києві, в КВЦ Парковий, пройде щорічний захід Асоціації рітейлерів України – Retail & Development Business Summit – 2018. Одним з топ-спікерів саміту буде пан Гжегож. Дізнатися більше про Retail & Development Business Summit і придбати квитки на захід можна за посиланням.
– Почну з прямого питання, але для багатьох цікавого: чому мережа так повільно розвивається в Україні? Всього чотири гіпермаркети за десять років.
– Краще запитати, чому ми досі тут – одні з небагатьох, хто після кризи 2008-09 років залишилися і не пішли. Коли тільки приїхали до Києва – все було чудово: високі ціни, багато землі під будівництво. Але почалася криза, перша девальвація з 5 до 8 грн за долар. Ми тільки найняли людей і уклали з ними договори, і тут такий поворот. Наші конкуренти – Praktiker, OBI – пішли, зарубіжних DIY-операторів в Україні практично не залишилося. Але ми вирішили продовжити роботу. У групі Leroy Merlin сказали: «Спокійно. Криза не перша і не остання в нашому житті. Криза – це можливості». У 2010-му відкрили перший магазин. Чому так повільно? Тому що це не залежало від нас, а від того, що відбувається в Україні.
– Як вплинула Революція Гідності на ваш розвиток?
– Другий гіпермаркет ми відкрили 3 грудня 2013 року на самому початку Євромайдану і вже 4 березня 2014-го-третій. Обстановка в країні була напруженою. Навесні знову впав курс гривні. В той момент ще більше компаній вважали за краще зробити паузу в роботі в Україні. Але ми вирішили продовжити розвиток, триматися, шукати нові варіанти. І не прогадали. У 2017 році нарешті відкрили четвертий магазин.
– Що змінилося в країні до 2017-го?
– Відчулася стабілізація. В цілому, вона стала відчутна вже в другій половині 2016-го. Курс гривні став стійким, почалися реформи, пішов зовсім інший Spirit. Тому, відповідаючи на перше питання, – я не вважаю, що Leroy Merlin розвивається повільно, ми просто тримали ритм. У нас свій підхід до бізнесу.
– В 2015-му повідомлялося, що Leroy Merlin Україна закінчила рік зі збитками. Наскільки вигідніше стало працювати сьогодні?
– Україна пережила два переломні періоди в економіці. Як я вже зазначив, з другої половини 2016-го вже впевнено можна говорити про стабільний курс. Він відображає все: силу економіки, політичну стабільність і дає можливість планувати. Колись Наполеона запитали: «Що нам потрібно на війні?» він відповів: «Гроші, гроші і ще раз гроші». Якщо мене запитати, що потрібно для розвитку Leroy Merlin в країні, я відповім: «Курс і ще раз курс». Дайте нам стабільний курс гривні, і ми будемо далі розвиватися.
– І все-таки, чи є сьогодні зростання продажів?
– Якщо розглядати ситуацію від року до року, то можу сказати, що зараз є двозначне зростання. Ми дуже задоволені.
– Самому новому магазину Leroy Merlin у Києві виповнився рік. Наскільки задоволені результатами його роботи?
– Відбувається саме те, що ми прогнозували, з невеликим плюсом. Для нас це дуже важливо.
– Прогнози на наступний рік робили? Очікуєте такої ж стабільності?
– Очікуємо тільки зростання. Якщо все піде мінімум, як в минулому і цьому році, то це буде взагалі «вау».
– Leroy Merlin дуже чекають в регіонах. Вже розглядали варіанти, куди можна вийти?
– Активно працюємо над новим проектом вже півтора роки. Як тільки він буде завершений, зразу про нього заявимо. Ми не говоримо про проекти, поки їх не реалізуємо. Ще коли я тільки починав працювати в Leroy Merlin Польща, я був призначений в Щецин під час запуску гіпермаркету. Мені сказали, що вже все готово, залишилося трохи і відкриваємося. У підсумку магазин почав роботу через сім років. Довга підготовка і проблеми із запуском об’єкта – далеко не тільки українське питання, воно актуальне всюди. Вважаємо за краще почекати, потім розкривати карти.
– У квітні стало відомо, що Leroy Merlin побудує складський комплекс площею 123 000 кв. м у місті Пентек, Польща. Чи вплине він на роботу з Україною?
– У цей проект вкладені величезні інвестиції, але на Україну він ніяк не вплине, оскільки наша робота базується на співпраці з локальними постачальниками.
– Інша французька мережа гіпермаркетів в Україні Ашан перейшла на мультиформатний принцип роботи і відкрила перший магазин формату «біля будинку». Схоже, такі експерименти стають популярні. Не плануєте щось подібне?
– Розглядаємо різні формати, не тільки гіпермаркети. Потрібно бути різними, адаптуватися до різних умов. Наш магазин на Кільцевій дорозі, відкритий в 2017 році, вже менший за площею. Якщо попередній був 11 000 кв. м, то цей – 8000 кв. м. Клієнтам це подобається. Як ми будемо вибудовувати подальшу стратегію розвитку – залежить від багатьох факторів.
– Наскільки українці охоче купують DIY-товари через інтернет?
– Я б сказав, що в останні кілька років Україна стає прикладом діджиталізації в Європі. Ми дуже задоволені онлайн-продажами. Минулого року ми запустили в українському інтернет-магазині послугу Click & Collect, щоб можна було зробити замовлення на сайті і під’їхати протягом години в магазин забрати товар. Цього року додали доставку.
– Стикаєтеся з проблемами персоналу в Україні?
– Дуже багато хто їде з України. Але це змушує рітейлерів ще краще працювати з тими, хто є. У Leroy Merlin ми пропонуємо навчання і соціальний пакет. І робили так з самого початку. Десять років тому це було практично ноу-хау в Україні, і це перейняли конкуренти. Про страховку, харчування в компаніях говорять лише останні три-чотири роки. У нас ці стандарти були з самого початку. Хто б новий не зайшов в країну – він привносить щось своє в сферу, і на нього починають рівнятися, інакше втрачають або постачальників або співробітників.
– Які ще конкурентні переваги у Leroy Merlin можете назвати?
– Це перш за все наша команда. Гіпермаркети Leroy Merlin відкриваються групою фахівців, що працюють в різних країнах, використовуючи світовий досвід, і при цьому адаптуючись до потреб ринку. Ми не працюємо, як, наприклад, McDonald’s, який приходить в країну з практично однаковим меню. Leroy Merlin, приходячи в країну, каже: “Ми будемо вам допомагати покращувати якість вашого будинку і саду”. Ми слухаємо, що хочуть клієнти, відповідаємо на їхні побажання і додаємо затребувані товари.
Наші власні бренди розробляються з жорстким контролем якості. А локальним постачальникам ми дозволяємо виходити разом з нами на світові ринки.
Основа нашого концепту це: низькі ціни кожен день і оптимальна гамма товарів і послуг. Також одна з переваг наших магазинів – повернення, ми гарантуємо можливість повернення товару протягом 90 днів.
– Чому такий великий термін?
– Бувають випадки, що споживачу потрібна плитка на 9 кв. м. Він бере на всі 10, щоб був запас. Ми не бачимо проблеми, щоб він цей товар повернув. І не важлива причина повернення – колір не сподобався або просто передумав. Якщо все в порядку, товар не використаний, ми повертаємо гроші. Це дає клієнтам додаткове відчуття комфорту.
– В 2013 році Leroy Merlin розглядав покупку мережі Нова Лінія, яка в результаті дісталася Епіцентру К. Щось пішло не так?
– Розглядали, але в кінцевому підсумку не купили. І виявилися праві. Як раз курс гривні різко обвалився, так що нам пощастило.
– Чи є у вас програма лояльності?
– Поки тільки для оптових замовників, але скоро буде для всіх. Ми намагаємося дати хорошу ціну клієнтам без завуальованих, прихованих знижок. Моніторимо ціни конкурентів і просто ставимо нижче. Для нас важливо, щоб клієнти асоціювали Leroy Merlin з низькими цінами. Розуміємо ситуацію в кожній українській родині, тому намагаємося надати таку гаму товарів, яка буде відповідати потребам і можливостям широкої аудиторії. Тому, в тому числі, не розставляємо товар на полицях по брендам, а за потребами.
– Не думали ще запустити франшизу Leroy Merlin в Україні?
– Ми не працюємо в нових країнах по франшизі. Так склалося історично.
– Що буде з українським ринком далі?
– Він розвивається і росте. Заходять нові гравці. І ми, і вони бачимо потенціал. Все буде добре.
Читайте також
Володимир Гончаров, Епіцентр К: Зацікавлені в тому, щоб у нас був сильний конкурент