
Як пройшла RAU HR Conference – конференція, присвячена трансформації ринку праці в умовах великої війни (репортаж)


Співвласник мереж EVA та Varus в інтерв’ю Forbes розповів про свій роздрібний бізнес і зокрема – оновлений формат EVA Beauty, а також про початок власного виробництва побутової хімії, масштабний логістичний проект та інші новації.
Руслан Шостак об’єднав 17 своїх і партнерських компаній у корпорацію Тервін. До рітейлу додались платіжні сервіси та будівництво великого логістичного проекту. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами про те, як зміниться цей бізнес у 2024 році.
Ми завжди розглядаємо кілька сценаріїв розвитку подій, тому готувалися до війни, проте не припиняли відкривати нові магазини та інвестиційну діяльність. За підсумками 2023 року очікується 30% зростання, але фінансові підсумки ще не підбивали. На кінець 2023 року по всіх бізнесах, які входять до корпорації Тервін, товарообіг складе приблизно 65 млрд грн.
Для EVA ключове – розвиток електронної комерції, відкриття нових магазинів, розвиток нових форматів та власних торгових марок (ВТМ). У 2024 році плануємо відкрити до 60 нових магазинів, інвестуючи близько 200 млн грн. Що стосується Varus – ми продовжимо регіональну експансію. Відкриватимемо магазини в нових регіонах. Минулого року вдалося вийти в Одесу. Також у Києві відкрився перший в Україні даркстор Varus. Ключовим для нас залишається розвиток інтернет-магазинів та доставки.
Зараз будується склад в Одесі площею близько 50 000 кв. м. Це перша черга Одеського логістичного хабу на 200 000 кв. м на 60 га. Вже стоїть каркас, підведено комунікації. З середини 2025 року планується запуск. Це не просто складські приміщення, а ціла екосистема, включаючи стоянки, готелі, хостели, заправні та ремонтні станції та інших можливості. Аби логістичні оператори могли зосередитися на веденні свого бізнесу, а ми закриватимемо всі поточні питання. У цьому секторі займатимемо частку до 10%, гадаю.
У 2023 році в Україні пропозиція складів класу А та В не перевищувала 3 млн кв. м. Для порівняння, у Польщі вона перевищує 30 млн кв. м та демонструє приріст в 40% за останні п’ять років. В процесі підготовки до проекту ми провели дослідження та зрозуміли, що лише Київ у 2024 році потребуватиме 500 000 кв. м нових складських приміщень. Решта областей – ще 500 000 кв. м. Мережі EVA та Varus також потребують величезних логістичних площ. Зараз в управлінні (у власності або в оренді) є близько 400 000 кв. м логістичних складів і за наступні п’ять років збільшимо свою потребу до 600 000–700 000 кв. м. Ще у 2021 році почали будувати логістичний хаб в Одеській області. Але готувати глобальний логістичний проект розпочали вже під час війни. Це проект на 1 млн кв. м складських приміщень класу А у чотирьох областях: Львівській, Дніпропетровській, Одеській, Київській. Половину площ, які будуються, орендуватимуть EVA та Varus, решту – українські та західні компанії. Розраховуємо на окупність за 8-9 років.
Цей проект став частиною державної програми із залучення інвестицій – підписано меморандум з UkraineInvest. У них достатньо великий пул міжнародних звʼязків. Зараз йдуть перемовини з кількома західними компаніями.
Ідея розвивати власне виробництво була завжди, але до дій перейшли після початку війни, коли побачили колосальний дефіцит імпортних товарів. В Україні на ринку побутової хімії понад 70% споживчого попиту припадає саме на пральні засоби, імпорт яких становив понад 50%. Саме через дефіцит цієї продукції ми взяли участь у конкурсі АРМА на управління активами «Вінницяпобутхім». На заводі вже розпочато виробництво пральних порошків, рідких засобів для прання, засобів для миття та чищення, косметичних засобів. ТОВ «Крайтекс-Сервіс» випустило близько 100 найменувань товару, а в найближчі чотири роки планує збільшити їх у кілька разів. Подальші дії будуть реалізовані у разі прийняття державою рішень щодо продажу активів та переходу права власності.
Корпорація Тервін є об’єднанням 17 моїх і партнерських компаній та перебуває під моїм керівництвом. Об’єднання активів дозволить посилити співпрацю між учасниками корпорації та прискорить обмін інформацією. Для мене важливо впроваджувати єдині стандарти корпоративного управління в кожен з активів. Так, наприклад, аудит EVA та Varus проводить КPMG вже понад 10 років. Прозорість економічної діяльності – пріоритет. Це філософія нашого управління, а залучення додаткових інвестицій – одна з цілей. Шукаємо можливості в різних сферах. Так, заплановано придбання логістичних і торговельних центрів у Києві та Дніпрі. Але деталі розкривати поки що зарано. У жовтні Антимонопольний комітет дозволив створення ТОВ «Євапей». Це наша спроба структурувати процеси інтернет-магазину eva.ua, зосередити увагу на процесах і сервісах, пов’язаних з оплатою. На першому етапі намірів щодо створення платіжної системи ми не маємо.
Пілотний проект власної доставки у Києві показав хороші результати роботи, тому вирішили масштабувати її на інші міста, де маємо власні розподільчі центри – Дніпро та Львів. Без трансформації рітейлу в діджитальний бізнес через 20 років не зможе існувати ніхто. Хочемо вивести EVA у трійку найбільших інтернет-магазинів України цього року. Скажімо, в день Чорної п’ятниці на eva.ua надійшло більше 40 000 замовлень. Це приблизно на 250–300% більше, ніж зазвичай. Продажі цього періоду склали близько 10% від річного виторгу інтернет-магазину компанії.
Ми запускаємо оновлену EVA Beauty серії “плюс”. Перший магазин у тестовому форматі почав роботу на площі 700 кв. м в ТРЦ Respublika Park у грудні. Там буде ширший асортимент товарів сегменту середній плюс та більш високого сегменту, ніж у інших магазинах. Ми задіяли дуже багато ресурсів компанії до цього проекту. Цей формат будемо розвивати в наступні роки.