Дочекалися: хто з українських модних брендів зберіг свої позиції на ринку після першої хвилі масової моди на made in Ukraine

Дочекалися: хто з українських модних брендів зберіг свої позиції на ринку після першої хвилі масової моди на made in Ukraine

17.05.2023 09:00
  2938
Костянтин Симоненко

Попит на українське знову в тренді. Вітчизняний бізнес має унікальний шанс інтегруватися із світовим рітейлом завдяки шаленому попиту на made in Ukraine: у 2022 році через знищення багатьох українських підприємств словосполучення “Зроблено в Україні” стало на вагу золота.

Зараз деякі українські постачальники, йдучи за клієнтом, виходять за межі національного ринку, зокрема, в Польщу. Водночас, минулого року в Україні представники іноземних рітейлерів такі як Usupso та O!Some, а також бренд б’юті-маркетів ISEI запропонували свої полиці українським виробникам. Як відмічають рітейлери, запит на українське став надзвичайно великим і цією стрімкою тенденцією варто скористатися. Тим паче, коли ряд іноземних конкурентів призупинили діяльність в Україні чи взагалі залишили наш ринок. Це дає можливість українському бізнесу заявити про себе і зайняти власну нішу в Україні та за її межами. RAU представляє добірку вітчизняних брендів у сегменті fashion, які одними з перших «осідлали» цю хвилю ще після 2014 року і наразі змогли втримати свої позиції.

Всі. Свої

Маркетплейс українських брендів, який зробив ставку на відкриття фізичних мультибрендових магазинів, перед повномасштабним вторгненням рф опинився у скрутному фінансовому становищі. В 2021 році Всі.Свої заборгувала кошти за реалізований товар 223 постачальникам із 320, з якими працювала останні роки. Проте вже через шість місяців після російської навали на Київ та попри фінансові проблеми через пандемію, на Хрещатику знову відкрили двері обидва магазини Всі. Свої.

Нагадаємо, перший магазин Всі. Свої відкрився на Хрещатику, 27 у вересні 2016 року – за рік після того, як засновниця Ганна Луковкіна запустила ярмарки (маркети) на Андріївському узвозі, на яких продавали лише українські товари. Тоді багато вітчизняних модних брендів закрили свої шоу-руми аби ексклюзивно бути представленими на Хрещатику, 27.

У 2018 році на Хрещатику, 34 відкрився магазин «Всі. Свої | Дім та декор». Пізніше з’явилися магазини у ТРЦ Lavina Mall (2019 рік) і ТРЦ Retroville (2020 рік). Проте магазин у ТРЦ Retroville так і не став рентабельним, тож його закрили через рік, ще під час пандемії.

Наразі, на відміну від інших схожих проектів на кшталт мультибрендових магазинів U Dress та універмагу українських брендів Names’UA в ТРК Проспект, які не пережили період падіння інтересу споживачів до вітчизняних брендів, мережа Всі.Свої продовжує працювати та готуватися до літнього сезону.

VOVK

Авторський бренд жіночого одягу VOVK в 2012 році заснувало подружжя Тетяна та Віталій Семенченко. Зараз їхня компанія – один з найбільш швидкозростаючих українських рітейлерів.

Перший магазин площею всього 7,5 кв. м відкрився у Вишгороді на Київщині. За 10 років компанія перетворилася на відомий по всій Україні бренд із 47 студіями у 20-ти регіонах країни. У 2023 році, як вказано на сайті компанії, студії розташовані у 24 містах. Лише у Києві відкрито 11 точок, по чотири у Львові, Одесі та Харкові (наразі працює дві), по три – у Вінниці й Полтаві, а також є магазини майже у всіх обласних центрах та деяких містах районного масштабу. Загалом із 50 локацій наразі відкрито 46.

У 2018 році компанія запустила новий бренд – VOVK Accessories, але як показав досвід роботи цих невеликих торговельних точок площею до 30 кв. м, краще реалізовувати аксесуари в одному приміщенні із одягом.

Також компанія вдало поєднує виробництво на власних фабриках з рітейлом, що дає можливість робити все швидко та якісно, реагуючи на потреби ринку. Розташування фабрик у різних регіонах країни підвищує стійкість бізнесу.

Must Have

Національний бренд жіночого одягу MustHаve працює на ринку з 2010 року. Власники компанії – Анастасія Дзюба та Анна Бец (Коваленко). Крім мережі магазинів, в яку зараз входить 10 торгових об’єктів у Києві та Львові (із них вісім в ТРЦ), співзасновниці розвивають інтернет-магазин і власне виробництво в місті Бердичів.

В 2019 році змінили розташування трьох магазинів (зокрема закрили магазини у Харкові та Одесі) і додали два нових, але повернути інвестиції до локдауну не встигли. Аби вижити, довелося перейти на «бережливе виробництво», скоротивши великі колекції (по 150 артикулів) та розбивши їх на маленькі партії по 8–12 артикулів на тиждень. Спеціально для онлайн-продажів запустили демократичний бренд Zoe для Instagram. Перед війною компанії вдалося перевершити показники 2019 року, але війна знову змусила все міняти. Спочатку приблизно 70% завантаження виробництва прийшлося на виготовлення балаклав та тактичних жилетів для військових. Потім компанія запустила нові актуальні товари, наприклад, дроп із патріотичними написами, вишиванки, вперше запустили колекцію чоловічих футболок. Усе це добре продається і допомагає бізнесу залишатись на плаву.

Arber

В листопаді 2022 року українська мережа Arber відкрила свій перший магазин поза межами України – в Грузії. Площа торговельної точки в ТЦ East Point у Тбілісі складає 176 кв. м. В Україні зараз працює 71 магазин в столиці та в 15 областях.

Засновник компанії Григорій Арбер починав у 1990-х з власного ательє з пошиття чоловічих костюмів в Одесі. Станом на 2019 рік компанія мала вже чотири фабрики, розташовані в Одесі, Вознесенську та Тульчині. Тоді ж заявлялося про роботу 107 магазинів. Нинішній власник компанії – одеський бізнесмен Юрій Шпірт.

За три десятки років компанія перетворилася на вертикально-інтегрований fashion-холдинг в Україні й активно експериментувала з різними форматами торгівлі та брендами. Хоча ще у 2006 році було створено лінію жіночого одягу Arber Woman, до 2020 року бренд працював виключно з чоловіками. Але в рік пандемії, коли попит на діловий одяг впав, жіноча колекція вийшла на проектний рівень і 45% покупок вже здійснювали жінки.

В 2020 році запущено новий формат Arber Megastore, який одразу планувався як заміна F’91 з орієнтацією на одяг для всієї родини.

Giulia

Історія бренду Giulia почалася з Новомосковської трикотажної фабрики, заснованої в 1998 році в Дніпропетровській області. Довгий час професійний виробник колготок, безшовної білизни та панчішно-шкарпеткових виробів орієнтувався переважно на експорт, відшиваючи вироби за італійськими технологіями для багатьох світових брендів. Однак в 2013 році була запущена власна роздрібна мережа, яка до 2021 року виросла до більш ніж 70 торгових точок в 16 містах країни. Зокрема в 2018 році Giuliа поглинає торговельну мережу Gatta з десяти магазинів. При цьому власник компанії Михайло Ющенко мав намір відкрити 250 магазинів в Україні. Наразі працює 66 магазинів у 12 містах України.

Під час пандемії в 2020 році рітейлер відкрив інтернет-магазин giulia.com.ua та запустив магазини нового формату, значно розширивши асортимент Giulia і запустили власне виробництво домашнього одягу. Навіть у важкі часи російського вторгнення компанія продовжує розвиватися і відкривати нові торгові точки, в тому числі – перший магазин в Австрії у торговому центрі Westfield Donau Zentrum (м. Відень).

Goldi

Бренд Goldi в 2013 році заснувала сімейна пара Олег і Галина Червонюк. За п’ять років до цього вони придбали Рівненський Льонокомбінат, на потужностях якого почали виробляти жіночий та чоловічий одяг. У 2014 році підприємці прийняли рішення масштабувати мережу Goldi, і на хвилі зростання популярності українських брендів ця ідея повністю себе виправдала. Роздрібна мережа зуміла не тільки успішно закріпитися на українському ринку (29 магазинів в 14 містах), а й вийти за кордон, відкривши в 2017 році два торгових об’єкти в Польщі. Проте під час локдауну керівники не могли потрапити в Польщу, комунікація з польським відділом була мінімальною і тому цей напрямок закрили.

Також у 2014-му розширилися виробничі потужності за рахунок купівлі двох фабрик в містах Нетішин та Шепетівка. В 2016 додалася нова фабрика в місті Волочиську Хмельницької області. В результаті Goldi одним з небагатьох виробництв повного циклу, з власними швейними фабриками та цехами з виробництва тканин і власною роздрібною мережею. І саме виробництво приносить половину доходу компанії.

Yanser Group

Yanser Group – велика українська компанія в області дистрибуції та виробництва спідньої білизни, трикотажу і панчішно-шкарпеткової продукції в Україні. Компанія належить українському бізнесменові Сергію Клименко. Спочатку підприємець займався виробництвом у Польщі та імпортом в Україну панчішно-шкарпеткової продукції (в тому числі й інших виробників). Свій перший спеціалізований магазин під брендом К-Маркет відкрив в 2001 році. Потім були магазини під брендами 75В (2004 рік), L’etude (2007 рік), Білизна.Street (2010 рік) і Kleo (2015 рік). Під час світової економічної кризи 2008 року компанія першою в Україні реалізувала в торгівлі білизною систему cash & carry: відкрили сім оптових центрів Янсер Market4Pro по всій країні. Ця стратегія успішно працювала в 2009-17 роках. У 2018-му всі оптові центри закрили та інвестували в розвиток B2B-платформи (b2b.yanser.com), перевівши в онлайн всі замовлення, оплати та відвантаження. Від фабрики в Польщі теж відмовилися, збільшивши виробництво у Києві та Харкові. До війни в портфелі компанії було тільки три роздрібних мережі магазинів: магазини жіночої білизни та домашнього одягу Кleo (38 торгових точок в Україні), магазини панчішно-шкарпеткової продукції для жінок та чоловіків Legs (К-Маркет, 25 точок), та Білізна.Street (20 точок) де серед іншого представлена продукція під брендом Naviale. Загалом 83 магазини (проти більш ніж 200 торгових точок у 2017 році).

Estro

Бренд Estro працює на українському ринку з 2012 року і представлений 29 роздрібними магазинами в 11 регіонах України та інтернет-магазином estro.ua. Найбільше торгових точок компанії працює в Києві (8 локацій), Луцьку (5) та Львові (4). Окрім різноманітної лінійки взуття для жінок та чоловіків, бренд Estro відомий колекціями сумок та портфелів, гаманців, ременів та сонцезахисних окулярів. Останніми роками компанія активно розвивала напрямок створення одягу, переважно для жінок. Існує окрема спортивна лінійка для активної аудиторії.

RicaMare

Розвиток українського бренду жіночого одягу RicaMare розпочався в 2004 році з невеликого сімейного бізнесу – дизайнерського бюро. У 2012-му компанія почала розвиток власної роздрібної мережі, перший фірмовий магазин RicaMare був відкритий в ТРЦ Караван в Харкові. В 2015-му компанія запустила продаж франшизи. Найбільший стрибок у розвитку виробництва був в 2014-15 роках, коли тільки з’явилася мода на все українське. У цей період виробництво зросло вчетверо.

Наразі мережа фірмових магазинів налічує тільки чотири торгових об’єкти у Харкові, Кропивницькому, Кам’янці-Подільському та партнерський магазин у столичному ТРК Проспект. З 2019 року рітейлер зосередився на розвитку онлайн-комерції, в тому числі на польському ринку.

RITO Group

Бренд заснований в 1991 році. Перші вироби засновниця фірми Тетяна Абрамова з подругою шили за допомогою маленької в’язальної машинки Brother, а зараз RITO управляє власною фабрикою в Броварах. Окрім трикотажного одягу з 2016 року випускають подушки, пледи й інший домашній текстиль. У компанії два власних магазини в Києві та мережа оптових і роздрібних покупців в Україні та за кордоном. Крім цього, у 2018 році RITO запустила новий преміальний бренд дизайнерського трикотажу 91 LAB, орієнтований на світовий ринок.

W8less

W8Less – це український бренд жіночого та чоловічого одягу та аксесуарів. Його заснували Анна і Данило Шаш в 2014 році. Весь одяг бренду створюється і виробляється в Києві на власному виробництві, а продається в інтернет-магазині та декількох офлайнових точках. Підприємці починали з невеликого шоу-руму, потім відкрили аутлет на Воздвиженці, а в кінці 2017-го – торговий об’єкт площею 420 кв. м на столичному ВДНГ. Крім цього, продукція бренду представлена в магазині Всі.Свої на Хрещатику. Наразі працює шоурум на ВДНГ, Воздвиженці та на вул. Велика Васильківська, 27.

Promin

Довгий час Promin випускав на Львівській трикотажній фабриці в основному мас-маркет: футболки і нижню білизну, які реалізовувалися оптом. Однак в 2015 році рада директорів компанії вирішила виводити на ринок власний бренд одягу. Перший магазин роздрібної мережі був відкритий в столичному ТРЦ New Way. Зараз більшість торгових точок компанії працює в Києві (12), дві у Львові та три у Вінниці. Ще по одній – в Борисполі та Чернігові.  В них тепер продають й інший одяг штани, куртки і т.д.

Week

Week – відносно молодий український бренд жіночого одягу, вся продукція якого виготовляється на власному виробництві в Дніпрі. Асортимент представлений в фірмовому інтернет-магазині week.life, а також мережі роздрібних дрес-маркетів. Виробництво започаткували у 2015-му, а розвиток магазинів стартував у березні 2017 року. В 2019 році мережа управляла вісьмома торговими точками. Вони працювали як в street-форматі, так і у великих ТРЦ. Наразі відкриті лише два магазини в Дніпрі та по одному у Києві та Львові. Співзасновники та співвласники компанії – Олена Семенова та Андрій Терещенко.

Mida

Запорізька взуттєва фабрика Mida була заснована в 1992 році. Зараз це один з лідерів українського взуттєвого ринку. Перші фірмові магазини з’явилися 2003 році в Запоріжжі. Володіють компанією запорізькі підприємці Сергій Зубов та Віктор Пріт. До війни мережа фірмових магазинів Mida складалася з більш ніж 100 торгових точок в різних регіонах України. Наразі мережа налічує 12 фірмових торгових точок в Києві та Запоріжжі.

A.Tan

Бренд Andre Tan – дітище одного з найвідоміших дизайнерів України Андре Тана. Перший фірмовий магазин бренду розпочав роботу в 2010 році в Києві. Станом на початок 2019 року в 23 містах України працювало 50 магазинів бренду загальною площею понад 3000 кв. м. У 2014 році компанія також запустила власний інтернет-магазин atan.ua. Проте зараз на сайті компанії вказано лише 24 торгових точки у 15 містах, з яких працюють лише 20 магазинів.

OLKO

Український бренд жіночого одягу та аксесуарів OLKO заснований в 2002 році. Компанія відшиває продукцію на фабриках України, Польщі, Туреччини та Китаю, реалізуючи її у власній роздрібній мережі. Перший магазин бренду відкрився в Києві, а в 2019 році мережа OLKO була представлена вже 41 торговим об’єктом загальною площею понад 7000 кв. м в 14 містах країни. Наразі на сайті рітейлера вказано лише 33 локації, з яких після початку війни відкрилися тільки 23 точки в 13 містах. Як вказано на сайті мережі онлайн-замовлення тимчасово не приймаються.

Kacho Group

У 2015 році Kacho Group, заснована Аліною Качоровською, запустила серійну лінію готового взуття. З того часу компанія Kachorovska з сімома співробітниками перетворилася на повномасштабне виробництво в Житомирі із сотнею фахівців і власним дизайн-бюро. Колодки для взуття на спецзамовлення почала виготовляти одна з фабрик Італії. У січні 2021 року було створено fashion-холдинг Kacho Group, та запущено новий бренд взуття Melly й бренд одягу K.everywear. Зараз в структуру бізнесу Качоровської входять три офлайн-магазини (два в Києві та один в Одесі), два онлайн-магазини, три бренди одягу та взуття, а також кав’ярня.

Gepur

Gepur – український бренд жіночого одягу, який був створений в Одесі в 2010 році як перший на українському ринку, що працює у форматі Fast fashion. Такий формат передбачає швидке оновлення продукції бренду, що дозволяє постійно підлаштовуватися до мінливих тенденцій світу моди. Співзасновники бренду Катерина й Олег Садовські спочатку відшивали речі в інших цехах, потім відкрили власне виробництво, де працювали десять швачок. Перший магазин відкрився в столичному ТРЦ Lavina Mall у 2016 році. До війни бізнес зростав у геометричній прогресії і за чотири роки планувалося відкрити 30 торгових точок. На 24 лютого 2022 року вже було відкрито сім магазинів в Києві та Одес. Наразі працює п’ять магазинів мережі в Києві та один в Одесі. Всі вони розташовані в ТРЦ.

Anabel Arto

Anabel Arto – це відомий український бренд, який виробляє білизну, купальники та домашній одяг. Був створений в 2008 році, а вже з 2009-го компанія розвиває однойменну монобрендову мережу магазинів в Україні та за кордоном. Засновники компанії – подружжя Андрій та Анастасія Дуліни. У 2021 році було випущено дочірню торгову марку OBRANA.

Станом на жовтень 2016 року в країні працювало понад 30 торгових точок Anabel Arto, а до війни мережа налічувала понад 100 власних та франчайзингових бутиків по всій Україні. А також п’ять бутиків Anabel Arto у Польщі (м. Варшава) та чотири бутики у Болгарії (м. Софія та Пловдив). Наразі лишилися працювати 76 магазинів дилерів у 21 місті України та сім магазинів за кордоном.

До того ж через війну компанія була змушена вдруге за час свого існування перенести виробництво: 2014 році потужності перевозили з Луганська в Харків, а в 2022 – з Харкова у Вінницю та місто Червоноград Львівської області. У Харкові теж іще виготовляють домашній одяг, купальники та військову форму.

Cat Orange

Модний дім Cat Orange був заснований у 2004 році в Києві з першим бутіком на Подолі, в якому представили першу колекцію коктейльних і вечірніх суконь. Зараз мережа магазинів бренду налічує лише 5 торгових точок в Україні з 11, які мережа налічувала в 2019 році, всі вони працюють в столиці. Засновники компанії – Сергій та Олена Азаренко. Крім роздрібної мережі, в структуру їх бізнесу також входить власний дизайнерський центр, виробництво одягу та інтернет-магазин.

VD One

Історія VD One бере свій початок на зорі 90-х, коли двоє українських бізнесменів – Дмитро Мороз і Валерій Родін – заснували компанію Vuldi, яка займалася виробництвом і роздрібною торгівлею одягу. Після розставання партнерів в кінці 90-х Родін заснував VD One та став власником Барської швейної фабрики. На піку свого розвитку мережа магазинів бренду об’єднувала більше 50 торгових точок в Україні. Станом на 2019 рік мережа скоротилася до 26 магазинів в 18 містах країни, а зараз на сайті вказано лише 14 локацій. Причому дві точки в столиці – це магазини Lookraine.

Tuto Vzuto

Виробництво взуття марки Tuto розпочалося на на сімейній мануфактурі у 2013 році. Було відкрито чотири монобрендові магазини в Києві та Броварах, також були плани відкриття фірмових магазинів в Одесі, Львові та Дніпрі. Але щось пішло не так й наразі лишилося працювати тільки два магазини: один в київському ТРЦ Lavina Mall, а другий – в місті Бровари.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку