Як торгові мережі справляються з дефіцитом сигарет
Конфлікт силових органів і монополіста тютюнової дистрибуції TEDIS Україна призвів до зникнення з торгових точок майже всіх марок сигарет. Як викручуються рітейлери?
Дефіцит тютюнової продукції на ринку виник кілька тижнів тому, коли правоохоронці провели масштабні обшуки в TEDIS Україна – компанії, яка контролює майже всю дистрибуцію сигарет в країні. За інформацією LIGA.net, послугами TEDIS користуються чотири найбільших виробника: Філіп Морріс Україна, JTI Україна, Імперіал Тобако Юкрейн і BAT Україна, які займають 98% ринку сигарет. Як заявляв глава Генпрокуратури Юрій Луценко, обшуки в компанії були пов’язані з викриттям схеми ухилення від сплати податків та виведення коштів за кордон, в тому числі — для фінансування тероризму. Зрозуміло, що в компанії спростовували ці звинувачення.
Як пише портал UBR, деякі експерти не виключають, що така ситуація є частиною переділу тютюнового ринку, який в Україні оцінюють в 30-50 млрд грн. Щоденний оборот галузі доходить до 100 млн грн. І не виключено, що за місце компанії-монополіста вирішило поборотися ще кілька фірм.
Пекло курця
Вже через кілька днів після початку обшуків в TEDIS на українському ринку виник значний дефіцит сигарет. У самій компанії дефіцит тютюнової продукції на ринку оцінювали в 40%. «В даний час ринок тютюнових виробів перебуває у стані певної турбулентності у зв’язку з наявністю нездорового і непрогнозованого попиту на тютюнові вироби. Дефіцит сигарет на ринку зараз становить 40%, чого ніколи раніше не було», – говорив директор TEDIS Іван Бей агенції Інтерфакс-Україна.
При цьому він зазначав, що менеджмент спробував адаптувати бізнес-процеси до нових умов і намагається по максимуму забезпечити продукцією як великі роздрібні мережі, так і інших роздрібних контрагентів.
LIGA.net повідомляє, що великі торговельні мережі старань тютюнового дистриб’ютора не помічають. «Протягом останніх трьох тижнів ми дійсно спостерігаємо дефіцит тютюнової продукції в торгових центрах нашої мережі. На сьогоднішній день попит на тютюнову продукцію в ТЦ METRO перевищує пропозицію в 5-6 разів», – говорить директор з питань співпраці з органами влади та зв’язків з громадськістю METRO Cash&Carry Україна Олеся Оленицька.
Підтверджують перебої в поставках і в АТБ. «В магазинах мережі в останні дні спостерігається ажіотажний попит з боку споживачів на тютюнову продукцію, що посилює її дефіцит», – повідомили LIGA.net у прес-службі компанії. Втім, проблеми помітили не всі. «Торгуємо запасами, поки дефіциту немає. Є точкові випадання, але некритичні», – відзначають в PR-службі мережі Varus.
Виробники сигарет, в свою чергу, повідомляють про складнощі з дистрибуцією. «Система поставок знаходиться в складному становищі. Ринок повністю розбалансований, існує величезний ризик зростання контрабанди та контрафакту», – говорить топ-менеджер однієї з компаній-виробників.
неЗдорова альтернатива
Складна ситуація підштовхує виробників і рітейлерів до перегляду взаємовідносин з TEDIS Україна. Як розповіли LIGA.net в АТБ, мережа веде переговори з виробниками тютюнової продукції щодо прямих поставок. «Якщо переговори пройдуть успішно, ситуація на ринку тютюнової продукції вирівняється», – запевнили в компанії. Такі ж дії проводять і в мережах Varus і METRO.
«Протягом декількох років компанія METRO Cash&Carry Україна веде переговори з тютюновими виробниками про прямі контракти. На даний момент вдалося досягти певних домовленостей тільки з одним з чотирьох великих виробників сигарет», – каже Олеся Оленицька.
«В даний момент ми розглядаємо можливості, які дозволять забезпечити безперебійні поставки нашої продукції споживачам», – зазначає Олександр Когут з JTI Україна. Інші виробники визнають, що кількість пропозицій про співпрацю від рітейлерів і дистриб’юторів зашкалює. Але від конкретики утримуються.
За матеріалами: LIGA.net, UBR, Інтерфакс-Україна
Читайте також –
https://rau.ua/news/fotoreportazh/oko-zub-fotoreportazh/