
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Український журнал Forbes опублікував черговий рейтинг 100 найбільших приватних компаній країни за обсягами виручки. Як і минулого року, у першу п’ятірку потрапили АТБ і Fozzy Group, а всього в списку 21 компанія рітейлу та суміжних сфер.
Цей матеріал доступний російською мовою
Видання Forbes Ukraine в своєму жовтневому номері представило рейтинг 1000 найбільших приватних компаній, які працюють в Україні, за розміром доходу. Серед них є 21 компанія сфери роздрібної торгівлі та суміжних галузей (включаючи мережі АЗК), e-commerce і ресторанного рітейлу. Згідно з розрахунками редакції, сукупна виручка всіх учасників рейтингу виросла за рік на 8% до 2,3 трлн грн. І не останню роль в цьому відіграють оператори роздрібної торгівлі. Після входження в першу п’ятірку компаній АТБ і Fozzy Group минулого року ці рітейлери продовжують активний розвиток. Найбільша мережа магазинів формату DIY – Епіцентр К – після потрапляння у першу десятку за рік покращила свою позицію, зайнявши 9-те місце.
У серпні 2021 року АТБ відкрив у супермаркеті під Києвом перше повноцінне кафе. В меню 42 позиції: салати, гарніри, м’ясо, риба та солодощі. Загалом рітейлер планує відкрити 25 подібних закладів. Кафе – ще один спосіб підвищити привабливість АТБ для середнього класу. Процес стартував у 2016-му, коли компанія запустила проект «чорний АТБ», доповнивши біло-сині АТБ, що бідненько виглядали, супермаркетами з чорним облицюванням. З початку року АТБ оновив 26 магазинів. Тепер у мережі третина модернізованих торгових точок. Крім редизайну, АТБ збільшив асортимент товарів середньої цінової категорії, та впровадив нові сервіси – пекарні, кава-пойнти тощо.
З початку 2021 року АТБ відкрив 61 магазин, усього в мережі 1257 супермаркетів. У фокусі Одеська, Київська та Львівська області. За шість місяців 2021 року товарообіг АТБ зріс на 20% до 85,3 млрд грн.
Один з найбільших продуктових рітейлерів країни енергійно освоює нові напрями. У 2020-му Fozzy Group зайшла одразу до двох торгових ніш, запустивши мережу товарів для хобі OffTop і міні-маркети FoodPod. У першому форматі працює вже 10 точок у Києві, в другому – п’ять магазинів у столиці й передмісті.
Також Fozzy Group відкриває спортивні клуби Apollo Next. Фішка закладів – групові тренування за новою для України методикою Les Mills. Основний бізнес Fozzy, мережа Сільпо, розвиває власну доставку. Причому не тільки в Києві, де добре розвинені подібні сервіси, а й у п’яти десятках менших міст. Влітку 2021 року компанія відкрила віртуальний ресторан із доставкою Сільпо Resto. Страви в ньому готуються «з-під ножа», а час від замовлення до доставки займає не більше 40 хвилин: у структурі дев’ять dark kitchen. Сервіс доступний лише у Києві, в планах – Одеса та Львів.
На початку року найбільший в Україні виробник курятини змінив назву з Миронівський хлібопродукт на МХП. Це частина трансформації компанії з сировинної в кулінарну, яку Юрій Косюк задумав у 2019 році. У 2020 році птахівництво принесло компанії 68% доходу. Компанія хоче виробляти більше готової їжі та напівфабрикатів. Влітку 2020-го МХП відкрив R&D центр у Вишневому під Києвом. Проектом займається дружина засновника Олена Косюк. Тут розробляють продукти ready to cook і ready to eat, створюють упаковки, тестують якість, навчають кухарів. Крім м’яса птиці у нових продуктах використовуватимуть яловичину – сировину забезпечить Лубним’ясо, за 51% акцій якого МХП заплатив $788 000. Компанія позбувається неперспективних активів: за $2,7 млн продано Снятинську птахофабрику, за $671 000 – Добропільський елеватор.
Найбільший непродуктовий рітейлер України переживає період реновації. Замість відділів – тепер shop-in-shop з новим дизайном і готовими інтер’єрними рішеннями. В Епіцентр відкрилися студії світла, сну, інтер’єрів. Рітейлер також розвиває нові напрями – аптеку та продуктовий маркет, де продаються свіжа випічка та делікатеси. Щоб іти в ногу з часом, компанія почала відкривати точки видачі й запустила власний маркетплейс. Довгострокова мета команди digital – маркетплейс має давати 25% обороту Епіцентр.
Роздрібна торгівля нафтопродуктами на 400 АЗС під брендом ОККО залишається основним бізнесом концерну Галнафтогаз. У 2020 році компанія скоротила частку на ринку на 3%, до 16%, зберігши друге місце в паливному роздробі після Укрнафта. Реалізація всіх видів пального знизилася в середньому на 10%. «Причина – скорочення мобільності через карантинні обмеження», – констатує прес-служба компанії. За 2020 рік ОККО наростила у продажу частку товарів непаливного сегменту з 20% до 25%. Мета – довести цей показник до 30% у найближчі роки.
Група не залишає планів будівництва гірськолижного курорту у Славському, за 70 км від Стрия – малої батьківщини засновника групи Віталія Антонова. Вартість проекту – приблизно $500 млн. Роботи мали розпочатися в 2019 році, але через проблеми з викупом землі старт перенесли на 2021 рік, а потім – на весну 2022 року. Але й ця дата не остаточна – на закриття всіх земельних питань і отриманні необхідних дозволів може знадобитися більше часу.
Найбільшим українським продавцям пального тісно у профільному бізнесі. «Відбувається змагання у побудові convenience store – невеликих цілодобових магазинів із міні-кафе», – говорить аналітик консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко. Продаж «непаливних товарів» через WOG Market і WOG Cafe приносить 20% обороту мережі. Мета – довести цей показник до 30%. З початку 2020 року в 15-ти містах можна замовити доставку продуктів та їжі з магазинів WOG. У березні 2021 року на двох АЗС відкрили фуд-хол «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова». До кінця року заклади від Борисова з’являться ще на п’ятьох АЗС.
WOG входить в трійку найбільших в Україні за кількістю заправок, займаючи, за власною оцінкою, 10% нафтопродуктового ринку. У структурі групи 20 нафтобаз, понад 400 АЗК, 245 WOG Market, 388 WOG Cafe. «У планах на 2021 рік – будівництво п’яти концептуально нових об’єктів, – розповіла RAU операційний директор WOG Владлена Русіна. – Буде модернізовано до 20-ти працюючих АЗК».
Roshen посідає 29-те місце в рейтингу найбільших світових виробників солодощів Global Top 100 Candy Companies за 2021 рік. Кондитерська компанія Петра Порошенка значно випереджає конкурентів по українському ринку – Millennium і Конті, які займають у світовому рейтингу 73 і 89 місця. Наприкінці 2019 року корпорація планувала відкривати по 10 фірмових магазинів щорічно, але втрутилася пандемія. У 2020 році мережа не розширилася, у ній, як і раніше, 71 магазин в 11-ти містах. Компанія не публікує консолідовану звітність. Судячи з річних результатів дочірнього підприємства КК «Рошен», на яке припадає близько двох третин виторгу холдингу, кондитерський бізнес Порошенка стабільно нарощує доходи. У 2015 році підприємство продало солодощів на 10,6 млрд грн, а у 2020-му – на 17,4 млрд грн.
У Metro Cash & Carry 26 гіпермаркетів у 18 містах. Компанія робить ставку на власні торгові марки. До 2026 року їхня частка в асортименті має зрости мінімум на 7%, до 24%.
Сайт Rozetka – четвертий за популярністю в Україні. Конкуренти-рітейлери далеко позаду. За даними аналітичної компанії Kantar, інтернет-магазин Епіцентр на 15-му місці, маркетплейс Allo – на 23-му. Компанія розширює свою фізичну присутність. Взимку 2021-го Rozetka оголосила про запуск франшизи і за перші шість місяців відкрила 15 партнерських точок. Список охочих співпрацювати довгий – у листі очікування близько 1500 людей, готових сукупно вкласти в розвиток мережі $40 млн, говорив засновник компанії «Франч» Роман Кирилович, який допомагав Rozetka запустити партнерську мережу. «Місткість ринку – понад 1000 точок», – запевняє Владислав Чечоткін.
Samsung уперше детально пояснив, чим займається його R&D підрозділ в Україні. З моенту заснування в 2009 році компанія інвестувала в київський центр розробки $365 млн і зайняла близько 600 осіб, розповів у червні 2021 року CTO Samsung R&D Institute Ukraine Андрій Фусієнко. Підрозділ фокусується на розробках у сфері комп’ютерного зору, графіки і кібербезпеки. З моменту заснування центр подав 232 патентні заявки. Компанія вклала $1 млн у програми співпраці з київськими КНУ та КПІ, харківськими ХАІ та ХНУ.
Стабільне зростання Нова пошта мало не затьмарили два колосальні штрафи на 326 млн грн, які виписав компанії харківський підрозділ Держпродспоживслужби. Одного клієнта нібито обрахували у відділенні в Чугуєві, іншому не повернули 500 грн за розбитий акваріум. «Рекет у законі», назвав рішення чиновників співзасновник Нова пошта Вячеслав Климов. «Такого штрафу не буде. Бо він неадекватний порушенню», – повідомила після розгляду глава Держпродспоживслужби Владислава Магалецька.
Упродовж решти часу на порядку денному – швидке масштабування й технологічні рішення. До кінця 2021 року Нова пошта планує збільшити кількість поштоматів з 7000 до 17 000. Для порівняння: найбільший логіст Польщі, компанія InPost, оперує мережею з 15 000 поштоматів. У січні InPost вийшла на Амстердамську біржу з капіталізацією $9,7 млрд. Інша точка зростання – платіжна система NovaPay. За 2020 рік через неї провели грошових переказів на 121 млрд грн. «Власна платіжна система – це впевненість у завтрашньому дні, – говорить директор NovaPay Андрій Кривошапко. – Ідея в тому, що ми можемо самі керувати своїм ключовим бізнесом».
Продавець електроніки та побутової техніки почав торгувати дитячими товарами. У вересні 2021-го на його сайті з’явився великий розділ Comfy Kids. Крім іграшок в асортименті товари для майбутніх мам і безпеки малюків, памперси, дитячий текстиль, меблі і транспорт – від візочків до самокатів та велосипедів. У травні 2021-го в одному із київських торгових залів Comfy відкрився Apple Shop площею 80 кв. м. Мережа налічує 86 магазинів. За даними компанії, вони продають близько 800 товарів на годину.
Один з найбільших продавців електроніки та побутової техніки нарощує темп. Фокстрот доставляє інтернет-замовлення не довше ніж за дві години, а збирає іх за 30 хвилин. У покупців також з’явилась можливість отримувати споживчі кредити за наданням електронних документів у додатку «Дія». Як і конкуренти, рітейлер розширює віртуальну вітрину – вона налічує близько 100 000 найменувань товарів. В асортименті не лише профільна продукція, а й товари для спорту, відпочинку, ремонту та саду. До мережі входить 165 магазинів загальною площею понад 153 000 кв. м.
Українська мережа Ашан налічує 28 гіпермаркетів. Три з них відкрили в першій половині 2021 року, вказується в звіті холдингу ELO, що володіє торговельною мережею. Рітейлер повернувся до фізичної експансії після трирічної паузи. «Великі формати на 10 000 – 15 000 кв. м будуть тепер винятком», – констатує на форумі RAU Invesment директор з розвитку мережі Ігор Ковальов. Рітейлер розвиватиме формат pick-up-point і спробує себе у вуличному рітейлі.
Мережа EVA, найбільший в Україні гравець на ринку drogerie, у 2020 році через карантин не виконала план із відкриття нових торгових точок, зате у шість разів наростила продажі онлайн. Компанія реорганізувала склад інтернет-магазину в Броварах і модернізувала розподільний центр у Львові. «Ми адаптувалися до дистанційної роботи, зберегли магазини і співробітників», – говорить виконавчий директор EVA Ольга Шевченко. Розвиток онлайн-роздробу залишається пріоритетом компанії і на 2022 рік. Інше важливе завдання – будівництво розподільчого центру в Одесі.
Наприкінці 2020 року мережа з Дніпра відкрила сотий магазин. А вже влітку 2022-го власники планують мати 200 торгових точок. Розвиток мережі прискорює зміна споживацької поведінки – люди віддають перевагу магазинам біля дому. Щоб задовольнити попит Varus будує супермаркети площею 300-700 кв. м і переформатовує великі магазини. У кількох з них частину торговельних залів виділили під робочу зону для збирачів онлайн-замовлень, аби скоротити кількість несвоєчасно зібраних пакунків (35% від усіх замовлень). Наступного року Varus планує відкрити dark store, що дозволить знизити частку затримок до 1-2%. Varus співпрацює із сервісом Glovo і тестує власну доставку.
Головний фокус продуктового рітейлера в 2021 році – інтеграція 35-ти магазинів Billa, які компанія викупила минулого року. Поглинання Billa обійшлося Novus, за оцінкою операційного директора мережі Олексія Панасенка, у суму близько $100 млн. У ребрендинг кожного магазину компанія вкладає 12-15 млн грн, говорить він. У вересні 2021 року Novus налічує 82 супермаркети, більша іх частина – в Києві та Київській області.
Мережа Retail Group нараховує 62 продуктових супермаркети: 10 працюють під брендом Велика кишеня, 35 – Велмарт, 15 – ВК Експрес, один – ВК Select. «Ми відходимо від бренду Велика кишеня і проводимо ребрендинг частини магазинів ВК», – каже директор з маркетингу Олена Грабовська.
З часом усі магазини Велика кишеня переформатують у дисконтні гіпермаркети Велмарт. Нова модель управління передбачає делегування повноважень на рівень магазинів, щоб оперативніше реагувати на вимоги покупця. «Кожен магазин самостійно визначатиме асортимент, цінову політику, залучатиме постачальників», – пояснює Грабовська.
Мережа Віктора Поліщука залишає територію низьких цін. «Конкурувати на рівні широкої полиці й ціни немає можливості», – пояснює CEO Віра Вітинська. Eldorado змінює підхід до сервісу: місце видачі інтернет-замовлень розмістили біля входу в магазин, касу та зону Hi-Technic – у центрі, дитячу і лаунж – неподалік від столиків видачі кредитів. Це дає змогу рівномірно розподіляти трафік покупців і не залишити жоден відділ «холодним». У 2020 році мережа відкрила дев’ять магазинів та налічує понад 120 точок у 59-ти містах. У першій половині 2021 року, за даними компанії, їх відвідало близько 10 млн осіб.
До мережі UPG входить 73 автозаправки у 17 областях – за цим показником компанія у десятці найбільших операторів українського паливного ринку. У 2020 році UPG відкрила сім АЗС – удвічі менше від запланованого. Скорегувати плани змусило зниження мобільності через пандемію. «Рік був важким, але ми розвиваємося», – каже власник компанії Володимир Петренко. З початку 2021 року UPG відкрила ще п’ять АЗС. Петренко не залучає позиковий капітал, фінансуючи розширення завдяки прибутку. Одна заправка йому обходиться у $1,5-2 млн. До кінця 2021 року UPG планує встановити на всіх своїх АЗС зарядні станції для електромобілів.
Мережа супермаркетів Таврія В братів Музальових запустила новий напрям – мінімаркети біля дому Таврія В Express Уже працює чотири об’єкти в Одесі та Хмельницькому. Площа торгових точок – від 150 кв. м, асортимент – близько 2500 найменувань.
У 2020 році найбільша за оборотом компанія у сфері громадського харчування не дорахувалася 20% відвідувачів. Як і у всього ринку, доставка стала для McDonald’s головним каналом зростання під час пандемії. Продажі через McDelivery зросли в 4,5 рази. У 2020-му McDonald’s відкрив в Україні 10 ресторанів – удвічі більше, ніж роком раніше. Компанія інвестувала в нові заклади $68 млн, збільшивши свою частку ринку на 0,5 процентного пункту, до 14%. Стратегічна мета – розширення мережі в містах-мільйонниках, їхніх передмістях і обласних центрах.
«Маємо намір повністю закрити всі сателіти Києва», – сказав директор з розвитку українського McDonald’s Віталій Стефурак. Ключовий критерій розміщення – великий потік людей та можливість організації McDrive. На черзі відкриття ресторанів швидкого харчування у Кропивницькому, Маріуполі, Чернівцях та Ужгороді. Це будуть заклади нового формату: диджіталізовані, з виразним дизайном. McDonald’s розраховує скористатися можливостями, які відкриває бізнесу програма «Велике будівництво», і домовляється з мережами АЗС про відкриття ресторанів уздовж автомагістралей. «Дороги в Україні активно оновлюються. Ми бачимо зростання внутрішнього туризму, – каже Стефурак. – Кількість транспорту що проїжджає в тому чи іншому напрямку, дозволяє інвестувати і отримати нормальний термін окупності».
Читайте також –
Топ-15 найприбутковіших торгових мереж України за версією Forbes