Топ-21 найприбутковіших торгових мереж України за версією Forbes

Топ-21 найприбутковіших торгових мереж України за версією Forbes

11.10.2021 08:30
  9212
Костянтин Симоненко

Український журнал Forbes опублікував черговий рейтинг 100 найбільших приватних компаній країни за обсягами виручки. Як і минулого року, у першу п’ятірку потрапили АТБ і Fozzy Group, а всього в списку 21 компанія рітейлу та суміжних сфер.

Цей матеріал доступний російською мовою

Видання Forbes Ukraine в своєму жовтневому номері представило рейтинг 1000 найбільших приватних компаній, які працюють в Україні, за розміром доходу. Серед них є 21 компанія сфери роздрібної торгівлі та суміжних галузей (включаючи мережі АЗК), e-commerce і ресторанного рітейлу. Згідно з розрахунками редакції, сукупна виручка всіх учасників рейтингу виросла за рік на 8% до 2,3 трлн грн. І не останню роль в цьому відіграють оператори роздрібної торгівлі. Після входження в першу п’ятірку компаній АТБ і Fozzy Group минулого року ці рітейлери продовжують активний розвиток. Найбільша мережа магазинів формату DIY – Епіцентр К – після потрапляння у першу десятку за рік покращила свою позицію, зайнявши 9-те місце.

АТБ-Маркет (2 місце)

  • Виручка: 123,9 млрд грн
  • Зростання виторгу: 18%
  • Прибуток: 5,8 млрд грн
  • Співробітники: понад 55 000
  • Центральний офіс: Дніпро
  • Керівник: Наталія Шаповалова
  • Власники: Геннадій Буткевич, Віктор Карачун, Євген Єрмаков

У серпні 2021 року АТБ відкрив у супермаркеті під Києвом перше повноцінне кафе. В меню 42 позиції: салати, гарніри, м’ясо, риба та солодощі. Загалом рітейлер планує відкрити 25 подібних закладів. Кафе – ще один спосіб підвищити привабливість АТБ для середнього класу. Процес стартував у 2016-му, коли компанія запустила проект «чорний АТБ», доповнивши біло-сині АТБ, що бідненько виглядали, супермаркетами з чорним облицюванням. З початку року АТБ оновив 26 магазинів. Тепер у мережі третина модернізованих торгових точок. Крім редизайну, АТБ збільшив асортимент товарів середньої цінової категорії, та впровадив нові сервіси – пекарні, кава-пойнти тощо.

З початку 2021 року АТБ відкрив 61 магазин, усього в мережі 1257 супермаркетів. У фокусі Одеська, Київська та Львівська області. За шість місяців 2021 року товарообіг АТБ зріс на 20% до 85,3 млрд грн.

Fozzy Group (5 місце)

  • Виручка: 80,2 млрд грн
  • Зростання виторгу: 3%
  • Прибуток: н/д
  • Співробітники: 65 000
  • Центральний офіс: Вишневе (Київська область)
  • Керівник: Володимир Костельман
  • Власники: Володимир Костельман, Олег Сотников, Роман Чигир

Один з найбільших продуктових рітейлерів країни енергійно освоює нові напрями. У 2020-му Fozzy Group зайшла одразу до двох торгових ніш, запустивши мережу товарів для хобі OffTop і міні-маркети FoodPod. У першому форматі працює вже 10 точок у Києві, в другому – п’ять магазинів у столиці й передмісті.

Також Fozzy Group відкриває спортивні клуби Apollo Next. Фішка закладів – групові тренування за новою для України методикою Les Mills. Основний бізнес Fozzy, мережа Сільпо, розвиває власну доставку. Причому не тільки в Києві, де добре розвинені подібні сервіси, а й у п’яти десятках менших міст. Влітку 2021 року компанія відкрила віртуальний ресторан із доставкою Сільпо Resto. Страви в ньому готуються «з-під ножа», а час від замовлення до доставки займає не більше 40 хвилин: у структурі дев’ять dark kitchen. Сервіс доступний лише у Києві, в планах – Одеса та Львів.

МХП (8 місце)

  • Виручка: 51,5 млрд грн
  • Зростання виторгу: -3%
  • Збиток: 3,5 млрд грн
  • Співробітники: 30 500
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Юрій Косюк
  • Основний власник: Юрій Косюк

На початку року найбільший в Україні виробник курятини змінив назву з Миронівський хлібопродукт на МХП. Це частина трансформації компанії з сировинної в кулінарну, яку Юрій Косюк задумав у 2019 році. У 2020 році птахівництво принесло компанії 68% доходу. Компанія хоче виробляти більше готової їжі та напівфабрикатів. Влітку 2020-го МХП відкрив R&D центр у Вишневому під Києвом. Проектом займається дружина засновника Олена Косюк. Тут розробляють продукти ready to cook і ready to eat, створюють упаковки, тестують якість, навчають кухарів. Крім м’яса птиці у нових продуктах використовуватимуть яловичину – сировину забезпечить Лубним’ясо, за 51% акцій якого МХП заплатив $788 000. Компанія позбувається неперспективних активів: за $2,7 млн продано Снятинську птахофабрику, за $671 000 – Добропільський елеватор.

Епіцентр К (9 місце)

  • Виручка: 50,4 млрд грн
  • Зростання виторгу: 10%
  • Прибуток: 3,2 млрд грн
  • Співробітники: 27 028
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Петро Михайлишин
  • Власники: Олександр і Галина Гереги

Найбільший непродуктовий рітейлер України переживає період реновації. Замість відділів – тепер shop-in-shop з новим дизайном і готовими інтер’єрними рішеннями. В Епіцентр відкрилися студії світла, сну, інтер’єрів. Рітейлер також розвиває нові напрями – аптеку та продуктовий маркет, де продаються свіжа випічка та делікатеси. Щоб іти в ногу з часом, компанія почала відкривати точки видачі й запустила власний маркетплейс. Довгострокова мета команди digital – маркетплейс має давати 25% обороту Епіцентр.

Концерн Галнафтогаз (17 місце)

окко

  • Виручка: 33,1 млрд грн
  • Зростання виторгу: -19%
  • Прибуток: 2,7 млрд грн
  • Співробітники: 000
  • Центральний офіс: Львів
  • Керівник: Віталій Антонов
  • Власники: Віталій Антонов, ЄББР

Роздрібна торгівля нафтопродуктами на 400 АЗС під брендом ОККО залишається основним бізнесом концерну Галнафтогаз. У 2020 році компанія скоротила частку на ринку на 3%, до 16%, зберігши друге місце в паливному роздробі після Укрнафта. Реалізація всіх видів пального знизилася в середньому на 10%. «Причина – скорочення мобільності через карантинні обмеження», – констатує прес-служба компанії. За 2020 рік ОККО наростила у продажу частку товарів непаливного сегменту з 20% до 25%. Мета – довести цей показник до 30% у найближчі роки.

Група не залишає планів будівництва гірськолижного курорту у Славському, за 70 км від Стрия – малої батьківщини засновника групи Віталія Антонова. Вартість проекту – приблизно $500 млн. Роботи мали розпочатися в 2019 році, але через проблеми з викупом землі старт перенесли на 2021 рік, а потім – на весну 2022 року. Але й ця дата не остаточна – на закриття всіх земельних питань і отриманні необхідних дозволів може знадобитися більше часу.

WOG (22 місце)

  • Виручка: 24,5 млрд грн
  • Зростання виторгу: -21%
  • Прибуток: н/д
  • Співробітники: 7 000
  • Центральний офіс: Луцьк/ Київ
  • Керівник: Михайло Романів
  • Власники: Степан Івахів, Сергій Лагур, Роман і Софія Єремеєви

Найбільшим українським продавцям пального тісно у профільному бізнесі. «Відбувається змагання у побудові convenience store – невеликих цілодобових магазинів із міні-кафе», – говорить аналітик консалтингової компанії Upeco Олександр Сіренко. Продаж «непаливних товарів» через WOG Market і WOG Cafe приносить 20% обороту мережі. Мета – довести цей показник до 30%. З початку 2020 року в 15-ти містах можна замовити доставку продуктів та їжі з магазинів WOG. У березні 2021 року на двох АЗС відкрили фуд-хол «Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова». До кінця року заклади від Борисова з’являться ще на п’ятьох АЗС.

WOG входить в трійку найбільших в Україні за кількістю заправок, займаючи, за власною оцінкою, 10% нафтопродуктового ринку. У структурі групи 20 нафтобаз, понад 400 АЗК, 245 WOG Market, 388 WOG Cafe. «У планах на 2021 рік – будівництво п’яти концептуально нових об’єктів, – розповіла RAU операційний директор WOG Владлена Русіна. – Буде модернізовано до 20-ти працюючих АЗК».

Roshen (25 місце)

 

  • Виручка: 24 млрд грн
  • Зростання виторгу: 0%
  • Прибуток: н/д
  • Співробітники: 8 500
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: В’ячеслав Москалевський
  • Власник: Петро Порошенко

Roshen посідає 29-те місце в рейтингу найбільших світових виробників солодощів Global Top 100 Candy Companies за 2021 рік. Кондитерська  компанія Петра Порошенка значно випереджає конкурентів по українському ринку – Millennium і Конті, які займають у світовому рейтингу 73 і 89 місця. Наприкінці 2019 року корпорація планувала відкривати по 10 фірмових магазинів щорічно, але втрутилася пандемія. У 2020 році мережа не розширилася, у ній, як і раніше, 71 магазин в 11-ти містах. Компанія не публікує консолідовану звітність. Судячи з річних результатів дочірнього підприємства КК «Рошен», на яке припадає близько двох третин виторгу холдингу, кондитерський бізнес Порошенка стабільно нарощує доходи. У 2015 році підприємство продало солодощів на 10,6 млрд грн, а у 2020-му – на 17,4 млрд грн.

Metro Cash & Carry (29 місце)

  • Виручка: 21,5 млрд грн
  • Зростання виторгу: 20%
  • Прибуток: 1,7 млрд грн
  • Співробітники: 3482
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Олена Вдовиченко
  • Власник: Metro Group

У Metro Cash & Carry 26 гіпермаркетів у 18 містах. Компанія робить ставку на власні торгові марки. До 2026 року їхня частка в асортименті має зрости мінімум на 7%, до 24%.

Rozetka (33 місце)

  • Виручка: 18 млрд грн
  • Зростання виторгу: 48%
  • Прибуток: 110 млн грн
  • Співробітники: 5 000
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівники: Владислав та Ірина Чечоткіни
  • Власник: Владислав та Ірина Чечоткіни, Horizon Capital

Сайт Rozetka – четвертий за популярністю в Україні. Конкуренти-рітейлери далеко позаду. За даними аналітичної компанії Kantar, інтернет-магазин Епіцентр на 15-му місці, маркетплейс Allo – на 23-му. Компанія розширює свою фізичну присутність. Взимку 2021-го Rozetka оголосила про запуск франшизи і за перші шість місяців відкрила 15 партнерських точок. Список охочих співпрацювати довгий – у листі очікування близько 1500 людей, готових сукупно вкласти в розвиток мережі $40 млн, говорив засновник компанії «Франч» Роман Кирилович, який допомагав Rozetka запустити партнерську мережу. «Місткість ринку – понад 1000 точок», – запевняє Владислав Чечоткін.

Samsung Electronics Ukraine (34 місце)

  • Виручка: 17,7 млрд грн
  • Зростання виторгу: 21%
  • Прибуток: 324 млн грн
  • Співробітники: 684
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Десонг Ра
  • Власник: Samsung Group

Samsung уперше детально пояснив, чим займається його R&D підрозділ в Україні. З моенту заснування в 2009 році компанія інвестувала в київський центр розробки $365 млн і зайняла близько 600 осіб, розповів у червні 2021 року CTO Samsung R&D Institute Ukraine Андрій  Фусієнко. Підрозділ фокусується на розробках у сфері комп’ютерного зору, графіки і кібербезпеки. З моменту заснування центр подав 232 патентні заявки. Компанія вклала $1 млн у програми співпраці з київськими КНУ та КПІ, харківськими ХАІ та ХНУ.

Нова пошта (35 місце)

  • Виручка: 16,9 млрд грн
  • Зростання виторгу: 26%
  • Прибуток: 991 млн грн
  • Співробітники: 27 176
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Олександр Бульба
  • Власник: Вячеслав Климов, Володимир та Інна Поперешнюк

Стабільне зростання Нова пошта мало не затьмарили два колосальні штрафи на 326 млн грн, які виписав компанії харківський підрозділ Держпродспоживслужби. Одного клієнта нібито обрахували у відділенні в Чугуєві, іншому не повернули 500 грн за розбитий акваріум. «Рекет у законі», назвав рішення чиновників співзасновник Нова пошта Вячеслав Климов. «Такого штрафу не буде. Бо він неадекватний порушенню», – повідомила після розгляду глава Держпродспоживслужби Владислава Магалецька.

Упродовж решти часу на порядку денному – швидке масштабування й технологічні рішення. До кінця 2021 року Нова пошта планує збільшити кількість поштоматів з 7000 до 17 000. Для порівняння: найбільший логіст Польщі, компанія InPost, оперує мережею з 15 000 поштоматів. У січні InPost вийшла на Амстердамську біржу з капіталізацією $9,7 млрд. Інша точка зростання – платіжна система NovaPay. За 2020 рік через неї провели грошових переказів на 121 млрд грн. «Власна платіжна система – це впевненість у завтрашньому дні, – говорить директор NovaPay Андрій Кривошапко. – Ідея в тому, що ми можемо самі керувати своїм ключовим бізнесом».

Comfy (38 місце)

  • Виручка: 16,2 млрд грн
  • Зростання виторгу: 19%
  • Прибуток: 81 млн грн
  • Співробітники: близько 4 000
  • Центральний офіс: Дніпро
  • Керівник: Ігор Хижняк
  • Власник: Станіслав Роніс

Продавець електроніки та побутової техніки почав торгувати дитячими товарами. У вересні 2021-го на його сайті з’явився великий розділ Comfy Kids. Крім іграшок в асортименті товари для майбутніх мам і безпеки малюків, памперси, дитячий текстиль, меблі і транспорт – від візочків до самокатів та велосипедів. У травні 2021-го в одному із київських торгових залів Comfy відкрився Apple Shop площею 80 кв. м. Мережа налічує 86 магазинів. За даними компанії, вони продають близько 800 товарів на годину.

Фокстрот (40 місце)

  • Виручка: 14,3 млрд грн
  • Зростання виторгу: 9%
  • Прибуток: 70 млн грн
  • Співробітники: 4 500
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Олексій Зозуля
  • Власники: Валерій Маковецький, Геннадій Виходцев

Один з найбільших продавців електроніки та побутової техніки нарощує темп. Фокстрот доставляє інтернет-замовлення не довше ніж за дві години, а збирає іх за 30 хвилин. У покупців також з’явилась можливість отримувати споживчі кредити за наданням електронних документів у додатку «Дія». Як і конкуренти, рітейлер розширює віртуальну вітрину – вона налічує близько 100 000 найменувань товарів. В асортименті не лише профільна продукція, а й товари для спорту, відпочинку, ремонту та саду. До мережі входить 165 магазинів загальною площею понад 153 000 кв. м.

Auchan Ukraine (41 місце)

  • Виручка: 14,1 млрд грн
  • Зростання виторгу: -0,4%
  • Збитки: 627 млн грн
  • Співробітники: 5 828
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Вікторія Луценко
  • Власник: ELO

Українська мережа Ашан налічує 28 гіпермаркетів. Три з них відкрили в першій половині 2021 року, вказується в звіті холдингу ELO, що володіє торговельною мережею. Рітейлер повернувся до фізичної експансії після трирічної паузи. «Великі формати на 10 000 – 15 000 кв. м будуть тепер винятком», – констатує на форумі RAU Invesment директор з розвитку мережі Ігор Ковальов. Рітейлер розвиватиме формат pick-up-point і спробує себе у вуличному рітейлі.

EVA (44 місце)

  • Виручка: 13,4 млрд грн
  • Зростання виторгу: 5%
  • Прибуток: 540 млн грн
  • Співробітники: 14 330
  • Центральний офіс: Дніпро
  • Керівник: Ольга Шевченко
  • Власники: Руслан Шостак, Валерій Кіптик

Мережа EVA, найбільший в Україні гравець на ринку drogerie, у 2020 році через карантин не виконала план із відкриття нових торгових точок, зате у шість разів наростила продажі онлайн. Компанія реорганізувала склад інтернет-магазину в Броварах і модернізувала розподільний центр у Львові. «Ми адаптувалися до дистанційної роботи, зберегли магазини і співробітників», – говорить виконавчий директор EVA Ольга Шевченко. Розвиток онлайн-роздробу залишається пріоритетом компанії і на 2022 рік. Інше важливе завдання – будівництво розподільчого центру в Одесі.

Varus (49 місце)

  • Виручка: 13 млрд грн
  • Зростання виторгу: 15%
  • Прибуток: 116 млн грн
  • Співробітники: 9 000
  • Центральний офіс: Дніпро
  • Керівник: Наталія Азюковська
  • Власники: Валерій Кіптик, Руслан Шостак

Наприкінці 2020 року мережа з Дніпра відкрила сотий магазин. А вже влітку 2022-го власники планують мати 200 торгових точок. Розвиток мережі прискорює зміна споживацької поведінки – люди віддають перевагу магазинам біля дому. Щоб задовольнити попит Varus будує супермаркети площею 300-700 кв. м і переформатовує великі магазини. У кількох з них частину торговельних залів виділили під робочу зону для збирачів онлайн-замовлень, аби скоротити кількість несвоєчасно зібраних пакунків (35% від усіх замовлень). Наступного року Varus планує відкрити dark store, що дозволить знизити частку затримок до 1-2%. Varus співпрацює із сервісом Glovo і тестує власну доставку.

Novus (51 місце)

  • Виручка: 12,7 млрд грн
  • Зростання виторгу: 16%
  • Збитки: 344 млн грн
  • Співробітники: 6 264
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Марк Петкевич
  • Власник: Раймондс Туменас

Головний фокус продуктового рітейлера в 2021 році – інтеграція 35-ти магазинів Billa, які компанія викупила минулого року. Поглинання Billa обійшлося Novus, за оцінкою операційного директора мережі Олексія Панасенка, у суму близько $100 млн. У ребрендинг кожного магазину компанія вкладає 12-15 млн грн, говорить він. У вересні 2021 року Novus налічує 82 супермаркети, більша іх частина – в Києві та Київській області.

Retail Group (54 місце)

  • Виручка: 12,2 млрд грн
  • Зростання виторгу: 10%
  • Прибуток: 63 млн грн
  • Співробітники: 7 000
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Ігор Душко
  • Власник: Роман Лунін

Мережа Retail Group нараховує 62 продуктових супермаркети: 10 працюють під брендом Велика кишеня, 35 – Велмарт, 15 – ВК Експрес, один – ВК Select. «Ми відходимо від бренду Велика кишеня і проводимо ребрендинг частини магазинів ВК», – каже директор з маркетингу Олена Грабовська.

З часом усі магазини Велика кишеня переформатують у дисконтні гіпермаркети Велмарт. Нова модель управління передбачає делегування повноважень на рівень магазинів, щоб оперативніше реагувати на вимоги покупця. «Кожен магазин самостійно визначатиме асортимент, цінову політику, залучатиме постачальників», – пояснює Грабовська.

Eldorado (56 місце)

  • Виручка: 11,4 млрд грн
  • Зростання виторгу: 18%
  • Збитки: 344 млн грн
  • Співробітники: 3 093
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Віра Вітинська
  • Власник: Віктор Поліщук

Мережа Віктора Поліщука залишає територію низьких цін. «Конкурувати на рівні широкої полиці й ціни немає можливості», – пояснює CEO Віра Вітинська. Eldorado змінює підхід до сервісу: місце видачі інтернет-замовлень розмістили біля входу в магазин, касу та зону Hi-Technic – у центрі, дитячу і лаунж – неподалік від столиків видачі кредитів. Це дає змогу рівномірно розподіляти трафік покупців і не залишити жоден відділ «холодним». У 2020 році мережа відкрила дев’ять магазинів та налічує понад 120 точок у 59-ти містах. У першій половині 2021 року, за даними компанії, їх відвідало близько 10 млн осіб.

UPG (65 місце)

  • Виручка: 9,6 млрд грн
  • Зростання виторгу: -26%
  • Прибуток: 69 млн грн
  • Співробітники: 2 100
  • Центральний офіс: Коростень (Житомирська область)
  • Керівник: Анатолій Можар
  • Власник: Володимир Петренко

До мережі UPG входить 73 автозаправки у 17 областях – за цим показником компанія у десятці найбільших операторів українського паливного ринку. У 2020 році UPG відкрила сім АЗС – удвічі менше від запланованого. Скорегувати плани змусило зниження мобільності через пандемію. «Рік був важким, але ми розвиваємося», – каже власник компанії Володимир Петренко. З початку 2021 року UPG відкрила ще п’ять АЗС. Петренко не залучає позиковий капітал, фінансуючи розширення завдяки прибутку. Одна заправка йому обходиться у $1,5-2 млн. До кінця 2021 року UPG планує встановити на всіх своїх АЗС зарядні станції для електромобілів.

Таврія плюс (75 місце)

  • Виручка: 8 млрд грн
  • Зростання виторгу: 7%
  • Прибуток: 69 млн грн
  • Співробітники: 3 476
  • Центральний офіс: Одеса
  • Керівник: Сергій Карпухін
  • Власники: Михайло і Борис Музальови

Мережа супермаркетів Таврія В братів Музальових запустила новий напрям – мінімаркети біля дому Таврія В Express Уже працює чотири об’єкти в Одесі та Хмельницькому. Площа торгових точок – від 150 кв. м, асортимент – близько 2500 найменувань.

McDonald’s Ukraine (76 місце)

  • Виручка: 7,9 млрд грн
  • Зростання виторгу: 1%
  • Прибуток: 644 млн грн
  • Співробітники: 10 000
  • Центральний офіс: Київ
  • Керівник: Юлія Бадрітдінова
  • Власник: McDonald’s

У 2020 році найбільша за оборотом компанія у сфері громадського харчування не дорахувалася 20% відвідувачів. Як і у всього ринку, доставка стала для McDonald’s головним каналом зростання під час пандемії. Продажі через McDelivery зросли в 4,5 рази. У 2020-му McDonald’s відкрив в Україні 10 ресторанів – удвічі більше, ніж роком раніше. Компанія інвестувала в нові заклади $68 млн, збільшивши свою частку ринку на 0,5 процентного пункту, до 14%. Стратегічна мета – розширення мережі в містах-мільйонниках, їхніх передмістях і обласних центрах.

«Маємо намір повністю закрити всі сателіти Києва», – сказав директор з розвитку українського McDonald’s Віталій Стефурак. Ключовий критерій розміщення – великий потік людей та можливість організації McDrive. На черзі відкриття ресторанів швидкого харчування у Кропивницькому, Маріуполі, Чернівцях та Ужгороді. Це будуть заклади нового формату: диджіталізовані, з виразним дизайном. McDonald’s розраховує скористатися можливостями, які відкриває бізнесу програма «Велике будівництво», і домовляється з мережами АЗС про відкриття ресторанів уздовж автомагістралей. «Дороги в Україні активно оновлюються. Ми бачимо зростання внутрішнього туризму, – каже Стефурак. – Кількість транспорту що проїжджає в тому чи іншому напрямку, дозволяє інвестувати і отримати нормальний термін окупності».

Читайте також –

Топ-15 найприбутковіших торгових мереж України за версією Forbes

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку