Об’єднуй і перемагай: як з магазинів різного формату була створена найбільша мережа гіпермаркетів Китаю
Поглинання маленьких мереж, доставка за годину, безпілотні магазини – ось тільки деякі складові успіху рітейлера.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Auchan, Alibaba і Ruentex Group створили найбільшу мережу гіпермаркетів в Китаї – RT-Mart, що належить Sun Art Retail Group. Виручка компанії за 2017 рік перевищила $ 14,3 млрд. У середині 2018 року RT-Mart налічувала 395 інтегрованих гіпермаркетів в Китаї із загальною площею 9,9 млн кв. м. Кількість співробітників – більше 147 000.
Завдяки чому компанія змогла домогтися таких вражаючих успіхів.
Від текстиля до рітейлу
Історія Sun Art Retail Group почалася в Шанхаї в 1943 році з виробництва і торгівлі текстилем. У 1945-му компанія переміщається на Тайвань, так як материковий Китай охоплений громадянською війною. Тоді компанія називалася Runtai Global, а в 1976-му змінила назву на Ruentex Group. У 60-і роки компанія вийшла за рамки свого бізнесу і почала проникати в різні сфери тайванської економіки – починаючи від страхування і закінчуючи будівництвом.
У тому числі Ruentex Group почала відкривати магазини і займатися роздрібною торгівлею, поки в 1996 році повністю не переорієнтувалася на ритейл, заснувавши мережу гіпермаркетів RT-Mart. Уже в 1997-му мережа виходить за межі Тайваню, відкриваючи перший гіпермаркет RT-Mart в Шанхаї.
Прагнучи розширити бізнес, Ruentex Group об’єднується з іншим тайванським рітейлером Treasure Island Shopping Center і активно освоює ринок материкового Китаю, завдяки чому доходи компанії почали різко зростати. Так, вже в 1999 році доходи RT-Mart досягли 24 млрд юанів ($3,3 млрд).
Об’єднання з Auchan
Доленосним для тайванської компанії став 2000 рік, коли Ruentex Group почала співпрацювати в Китаї з французькою компанією Auchan. У грудні 2000 року Ruentex Group і Auchan підписали угоду, за якою 67% акцій RT-Mart стали належати французам. Тоді ж було прийнято рішення заснувати спільну холдингову компанію Sun Art Retail Group, штаб-квартира якої розташовується в Гонконзі. Магазини Auchan почали відкриватися в материковому Китаї разом з RT-Mart, відділення обох мереж в Китаї належали Sun Art Retail Group.
Французький рітейлер по суті виявився «рятівним колом» для Ruentex Group, так як на рубежі XXI століття вся Азія переживала важку фінансову кризу, і тайванська компанія зіткнулася з дефіцитом фінансування. Одночасно для Auchan об’єднання з Ruentex Group дозволило вийти на ще неосвоєний західними ритейлерами китайський ринок.
Шлях до успіху
До 2008 року RT-Mart відкрив вже більше 100 гіпермаркетів по всьому Китаю, домігшись зростання виручки на 31% до 33,5 млрд юанів. А через два роки доходи компанії зросли до 50,2 млрд юанів, що зробило RT-Mart найбільш швидкозростаючим рітейлером в світі.
Одна з головних причин успіху RT-Mart полягає в розширенні магазинів шляхом поглинання місцевих немережевих магазинів.
В кінці 2013 року Sun Art Retail Group запустив платформу для електронної комерції Feiniu.com, що також прискорило темпи зростання компанії. Уже в 2016 році об’єднана компанією Sun Art Retail Group мережа гіпермаркетів RT-Mart і Auchan China стала найбільшою в Китаї, і утримує ці позиції вже третій рік поспіль.
Свіже, дешеве, якісне і вигідне
У гіпермаркетах RT-Mart відвідувачі можуть купити практично все: побутову техніку, електроніку, книги, одяг, предмети інтер’єру, косметику, товари для дітей та продукти харчування. Кожен продуктовий відділ облаштований власними пекарнями та фуд-кортами, де готують страви китайської, гонконгської та тайванської кухні. Залежно від розташування торгового центру в ньому можуть розміщуватися автомайстерні, поштові відділення, цілодобові магазини і аптеки.
Гасло RT-Mart – «Свіже, дешеве, затишне і вигідне». Мережа супермаркетів намагається слідувати своїй філософії.
Так, «свіжість» пояснюється не тільки буквально, як свіжість продуктів харчування, а й як новизна і якість товарів домашнього вжитку та одягу. З «дешевизною» все простіше – завдяки співпраці з Auchan RT-Mart продає не тільки китайські, але і закордонні товари за невисокими цінами.
А ось «зручність» RT-Mart пояснює вже з традиційними для Китаю відсиланнями до феншую. Так, побудова торгових рядів магазину заснована на каліграфії ієрогліфа 丰, де вертикальна лінія – головний прохід магазину, а три горизонтальні лінії – товарні ряди. Так будується «географія» як всього торгового центру, так і всіх магазинів, якими він наповнений. Крім того, 丰 в перекладі з китайської означає «багатий» – це досить символічно.
Замикає ж складова девізу – «вигода» – виходить із поєднання перших трьох обов’язкових ознак RT-Mart.
Приєднання Alibaba до конгломерату
У листопаді 2017 року гігант китайської електронної комерції Alibaba придбав 38,18% акцій Sun Art Retail Group. Завдяки цьому компанія отримала вихід на фізичні магазини Китаю.
«Фізичні магазини грають незамінну роль для споживачів, і вони повинні бути вдосконалені за рахунок використання інтернет-технологій і персоналізованих послуг в цифрову економіку», – заявив виконавчий директор Alibaba Даніель Чжан після покупки акцій Sun Art Retail Group.
Лідер електронної комерції почав оживляти онлайн-платформу Feiniu.com. Заснована ще в 2013 році, коли інтернет-торгівля тільки починала пронизувати китайський ринок, особливих успіхів вона не домагалася, відстаючи від JD.com, який співпрацює з Walmart.
«Годинна» доставка і безпілотні Ашан
У березні 2018 року Sun Art Retail Group разом з Alibaba запустили спеціальну «годинну» доставку на Feiniu.com, коли товар доставляється замовнику протягом години. Така швидка доставка вже користується великою популярністю у китайських споживачів.
А в травні 2018 року Китай почали заповнювати безпілотні малогабаритні магазини Auchan One Minute. Двері в такі магазинчики відкриваються тільки тоді, коли клієнт сканує QR-код свого облікового запису WeChat. Покупець вибирає необхідні продукти і самостійно оплачує їх зі свого мобільного телефону. У телефоні він же може дізнатися ціну, термін зберігання і харчову цінність продукту. Вся оплата проводиться через Alipay – платіжну систему Alibaba. До серпня 2018 року по всій Піднебесній відкрилося вже 200 відділень Auchan One Minute.
Крамниці TMall
Уже кілька років Alibaba, який вже не раз відзначав важливість фізичних магазинів, просуває проект TMall Little Store. Суть проекту дуже проста: Alibaba «оцифровує» невеликі незалежні магазини, пропонуючи їм включатися в програму TMall Little Store. Alibaba поповнює асортимент таких магазинів товарами, найбільш популярними у онлайн-покупців TMall в регіоні/районі, де розташований магазин. Завдяки співпраці з Sun Art Retail Group, багато крамниць і невеликі магазинчики, зазвичай розташовані при входах в гіпермаркети, «одягаються» в атрибутику TMall і тим самим сприяють розвитку сектора фізичних магазинів Alibaba.
Sun Art Retail Group представляє собою приклад успішної співпраці рітейлерів різних профілів з різних країн. Завдяки досвіду Auchan, Sun Art Retail Group розвинув мережу гіпермаркетів по всьому Китаю. Інноваційний підхід Alibaba дозволив «оцифрувати» успіхи фізичних магазинів компанії і просуватися одночасно по шляху електронної комерції. Все це робить Sun Art Retail Group на даний момент найбільшою мережею гіпермаркетів в КНР.
Джерело: Retail.ru
Читайте також –
Топ-10 FMCG-рітейлерів України: у кого більше площі і де відкривали магазини