Рітейл-парки нарощують свою частку в Східній Європі, але не в Україні (+інфографіка)
Як розвивається ринок рітейл-парків в Західній та Східній Європі, в яких країнах найбільше нової пропозиції та скільки площ такого формату буде введено в експлуатацію в найближчі роки?
Цей матеріал доступний російською мовою
У 2018 році площа рітейл-парків у Європі збільшилася на 2,2%, досягнувши 50,1 млн кв. м. Як свідчить дослідження міжнародної консалтингової компанії Cushman & Wakefield, найбільше нових рітейл-парків з’явилося у Франції та Іспанії.
Нова пропозиція у сегменті рітейл-парків у Європі в минулому році склала 995 000 кв. м, що на 15% менше показника 2017 року.
Протягом 2019-2020 рр. прогнозується покращення тенденції – в планах введення 1,4 млн кв. м нових площ. При цьому кількість нових об’єктів збільшиться завдяки спрощеним технологіям будівництва та зростанню попиту на об’єкти площею менше 5 000 кв. м.
Вплив онлайн-шопінгу на фізичну торгівлю більшою мірою відбивається на заміських локаціях. Проте, як зазначено в звіті, ринок рітейл-парків виявився стійким і продовжує приваблювати рітейлерів та покупців ціновою перевагою, гнучкістю, зручністю та транспортною доступністю.
Анна Марсова, керівник департаменту агентських послуг у сфері торговельної нерухомості, Cushman & Wakefield в Україні, пояснила: «В Європі рітейл-парки виявилися ефективною альтернативою торговельним центрам. В той час, як девелопмент торговельної нерухомості знижується, частка рітейл-парків у загальному обсязі торговельних площ збільшилася. Зміна споживчого попиту та зростання витрат змушують рітейлерів шукати нові формати та концепції, тож рітейл-парки стають прийнятним варіантом для багатьох операторів. Нижчі орендні ставки та сервісні збори і гнучкість торговельної площі – ось основні фактори, що привертають увагу рітейлерів».
Сегмент рітейл-парків у Європі наближається до зрілості, тож тенденції девелопменту в різних європейських країнах все більше відрізняються.
У Західній Європі девелопмент, як і раніше, зосереджений на великих містах із сильними зонами охоплення і активними пішохідними потоками. У Центральній та Східній Європі девелопмент переходить до дрібніших об’єктів у невеликих містах і передмістях. У країнах з економікою, що активно розвивається, таких як Болгарія, рітейлери прагнуть розширюватися в містах районного значення. Це забезпечує малі та середні рітейл-парки хорошим набором орендарів.
У звіті також йдеться про те, що у деяких європейських країнах великі мережеві оператори включають до своєї стратегії розвитку невеликі об’єкти в передмістях. Це дає змогу наблизитися до потенційних клієнтів, оскільки в мегаполісах споживачі надають перевагу громадському транспорту та все більшого значення надають близькому розташуванню.
Топ-10 європейських країн за обсягом нової пропозиції в сегменті рітейл-парків у 2018 році (Джерело: Cushman & Wakefield)
Західна Європа
На зрілих ринках Західної Європи нова пропозиція представлена в основному невеликими об’єктами, де активними орендарями є продуктові дискаунтери, спортзали та заклади харчування. Деякі застарілі рітейл-парки першого покоління в Великобританії і Франції планується перепрофілювати для альтернативного використання через зростання рівня вакантності.
Загальний обсяг торговельних площ рітейл-парків у Західній Європі станом на 1 січня 2019 року склав 44,4 млн. кв. м, причому Німеччина, Великобританія і Франція залишаються найбільшими ринками у регіоні, на які припадає понад 74% від загального показника. В цілому, очікується, що в 2019-2020 рр. нова пропозиція складе 1,3 млн кв. м, що на 21% менше, ніж у 2018-2019 рр.
У Франції девелопмент рітейл-парків сповільнюється (-22% в порівнянні з 2017 р.), проте обсяг річної нової пропозиції в сегменті перевищив обсяг нової пропозиції торговельних центрів. На етапі девелопменту знаходиться 782 тис. кв. м нових рітейл-парків, що становить 54% від загального обсягу будівництва в Європі. Покращений дизайн рітейл-парків нового покоління сприяє привабливості цих об’єктів як для орендарів, так і для відвідувачів.
Центральна та Східна Європа
Нова пропозиція в сегменті рітейл-парків у Центральній та Східній Європі в 2018 році склала 219 тис. кв. м (+17% порівняно з 2017 р.). Чехія, Румунія і Польща залишаються найбільшими ринками в сегменті, на які припадає 66% всього обсягу рітейл-парків у регіоні.
За останні два роки прискорились темпи девелопменту рітейл-парків у Польщі. У 2018 році нова пропозиція склала 74 тис. кв. м торговельних площ, що означає річне зростання на рівні 21%, оскільки даний формат все більше позиціонується як спосіб залучення покупців.
«В Західній Європі відбувається зниження девелоперської активності в сегменті рітейл-парків через зрілість ринків та структурні зміни в рітейлі. В сусідніх з Україною європейських країнах рітейл-парки збільшують свою частку у відповідь на експансію брендів. Щодо України, то серед об’єктів, що знаходяться на етапі девелопменту, включаючи ті, які плануються до відкриття у 2019-2020 рр. (а це майже 0,9 млн кв. м торгових площ), жоден не позиціонується як рітейл-парк. Тож єдиним об’єктом із таким позиціонуванням залишається «Рітейл Парк Петрівка» в Києві», – підсумувала Анна Марсова.
Читайте також –
Якірними орендарями нового ТЦ в Житомирі стануть будівельний гіпермаркет OLDI та Сільпо