Супермаркет у смартфоні: тенденції, прогнози, виклики

Супермаркет у смартфоні: тенденції, прогнози, виклики

26.04.2023 08:30
  1128
Костянтин Симоненко

За деякими прогнозами онлайн-шопінг стане основним способом закупівель, а обсяги доставки з супермаркетів зростуть в десятьразів до 2030 року.

Як пише LIGA.net, пандемія, цифрова трансформація та гостра конкуренція змінюють правила гри на ринку світового рітейлу. Як нові обставини вплинули на продуктовий рітейл у світі, які тенденції його розвитку і як, зокрема, війна змінила поведінку українських споживачів. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.

Світові тенденції купівлі продуктів онлайн

Продуктовий онлайн-шопінг (e-grocery) почав стрімко зростати з часів пандемії COVID-19. Тепер майже у кожного рітейлера в світі  є онлайн-магазин та мобільний додаток. Найчастіше клієнти замовляють продукти онлайн через брак часу, лінощі та страх заразитися вірусом. Під час пандемії у 2020 році на 50 мільйонів більше людей в США купували продукти онлайн, ніж у 2019 році. Вже у 2022 році електронна комерція забезпечувала третину продажів товарів повсякденного попиту (CPG) в усьому американському рітейлі, виторг якого збільшився на 9% або $127 млрд.

В Азії диджиталізація ще просунутіша. За останню п’ятирічку передбачалося, що до 2022 року продуктовий онлайн-канал зросте на 194%. Південна Корея, Китай і Японія лідирують у сфері онлайн-покупок харчів. Китай – другий за розміром ринок онлайн-рітейлу у світі, який, на думку аналітиків, випередить американський вже цього року.

Найбільший ринок Європи за обсягом роздрібної торгівлі продовольством і харчами – Німеччина, де близько третини споживачів купують принаймні деякі продукти в інтернеті. Проте у Великій Британії вже близько 60% споживачів купують продукти онлайн (у США – не більше половини).

Розвиток онлайн-торгівлі продуктами харчування суттєво стримує негативний користувацький досвід. Найпоширеніші проблеми для сегмента e-grocery — заміна товарів, їхня якість та дорога доставка.

Молодь більш охоче купує в інтернеті. Що молодша людина, то більше вона витрачає онлайн. Переважно замовлення роблять зі смартфонів (70%), потім — комп’ютер (20-30%) і на третьому місці — голосовий помічник (5-7%).

Український досвід

В Україні сегмент e-grocery став за часи пандемії також звичним явищем. На початку повномасштабного вторгнення росії він завмер, проте вже з квітня рітейлери почали поступово відновлювати свою онлайн-діяльність. Ще одним викликом стало відключення світла та мобільного зв’язку, проте компанії впорались і з цим. Зокрема, Metro Cash&Carry, Varus, Auchan Україна, Fozzy Group вже підтвердили повернення на довоєнний рівень онлайн-продажів. Водночас, згідно з дослідженням Deloitte, частота онлайн-покупок продуктів протягом місяця у середньому зменшилась утричі, якщо порівняти з періодом до 24 лютого 2022 року (з 2,3 разів до 0,8 на місяць). Хоча середній чек став більшим на 22% (1322 грн). В офлайн він став меншим на 8% (798 грн). Водночас українці зі статусом ВПО є лідерами за розміром середнього чеку майже за всіма категоріями товарів порівняно з тими, хто не змінював місце проживання.

“Одна з головних переваг покупок онлайн — доставка важких пакунків, тож під час формування онлайн-кошика гість чітко розуміє, що яка б не була вага та об’єм обраних товарів, все доставлять прямо додому”, — зазначила директор з трансформації мережі Фора Оксана Жебчук. В Auchan Україна кажуть, що раніше чек онлайн-шопінгу був вищим у два рази за офлайн, але з появою у клієнтських кошиках продуктів харчування, середній чек онлайн-шопінгу зріс у чотири рази. “Розмір середнього онлайн-чеку залежить від типу доставки. У fast/ultra-fast доставці він трохи більший за oфлайн-чек. В плановій або при самовивозі може п’ятикратно бути більшим від oфлайн-чеку”, — каже директор департаменту e-commerce Varus Олег Спірін.

Прогнози на майбутнє

В мережі Фора впевнені, що за найближчі пару років частка онлайну зросте в рази. Продуктові рітейлери, які навчаться надавати якісний онлайн-сервіс покупцям, матимуть частку обороту на рівні 10%. Позитивно налаштований і директор з продажів Metro Україна Андрій Цвих: “Онлайн-шопінг стане основним способом закупівлі клієнтами сектору HoReCa, тож до 2030 року ми очікуємо зростання наших обсягів доставки майже в 10 разів, що дорівнюватиме 70% від усіх наших продажів професійним клієнтам”. Поділяють прогноз на зростання цього ринку й Fozzy Group і Varus.

У мережі Auchan Україна зазначили, що до війни Україна демонструвала один із найвищих темпів приросту частки онлайн-шопінгу. Зараз доля е-commerce в середньому становить 8% (до війни — 6%).

Рітейлери, які діють рішуче і здійснюють стратегічні інвестиції сьогодні в цей сегмент, матимуть хороші можливості для того, щоб зайняти виграшну та стійку позицію в майбутньому.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку