Як за рік війни змінилися споживацькі настрої в Україні– дослідження Deloitte

Як за рік війни змінилися споживацькі настрої в Україні– дослідження Deloitte

30.03.2023 12:30
  2180
Костянтин Симоненко

Як з’ясували представники компанії Deloitte в Україні, минулого року споживачі витрачали менше, економили на дозвіллі та донатили на ЗСУ.

Дослідження «Споживацькі настрої українців після повномасштабного вторгнення» стало третім щорічним детальним оглядом фахівців Deloitte споживацької поведінки українців під час вибору різних категорій товарів. Зокрема, дослідники з’ясували, як вплинуло повномасштабне вторгнення на споживацькі настрої українців, що вони купували протягом 2022 року, як ставилися до товарів, пов’язаних з рф, скільки донатили на ЗСУ, на чому економили, а за що, навпаки, були готові заплатити дорожче. Загалом на початку грудня минулого року було опитано онлайн 1100 споживачів включно з тими, хто вимушено тимчасово перебуває за кордоном. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цього дослідження.

Економія понад усе

З початком повномаштабної війни українці почали більше економити та рідше здійснювати покупки майже по всіх категоріях товарів. Як зазначає керівник галузевої групи з рітейлу та оптової дистрибуції Deloitte в Україні Олександр Ямпольський, незважаючи на те, що за офіційною статистикою ціни у 2022 році зросли на понад 25%, середній чек українців зменшився, наприклад, на продукти харчування – на 8%, на електроніку – на 11%, на дитячі товари – на третину.

Залежно від категорії товарів, економлять від 47% до 86% опитаних громадян. Найменше заощаджують на ліках, водночас у третини респондентів витрати на цю категорію товарів зросли.

Значно зросла частка українців, які готові заощаджувати на купівлі продуктів харчування. У 2022 році цей показник сягнув 63% респондентів, тоді як минулого року становив 48%. Так, 33% українців вже почали менше витрачати на продукти харчування.

Найбільше це характерно для жителів північних областей (80%), найменше  — західних (65%). Водночас 58% українців купують їжу як стратегічний запас й понад 80% українців зазначили, що мають удома певний запас їжі.

Менше за середні показники (на 8-11%) економлять респонденти із статусом ВПО в таких категоріях, як продукти харчування, косметичні засоби, товари домашнього вжитку та побутова хімія, а в решті категорій – українці, які переїхали за кордон (на 5-10%). Серед наймолодших українців частка тих, хто схильний економити, в більшості випадків є меншою, як порівняти з іншими респондентами (на 6-12%).

Так само повномасштабне вторгнення унеможливило активне дозвілля громадян. Найбільше це стосується відвідування кінотеатрів і концертів (86% опитаних), ресторанів, спортклубів тощо. Більш ніж половина українців почала частіше готувати вдома та рідше користуватися послугами таксі (55% та 66% відповідно).

Офлайн vs онлайн

Більшість українців, як і торік, віддає перевагу традиційним магазинам, зокрема через можливість побачити товар, проте частка таких покупців суттєво скоротилась (з 83% в 2021 році до 55% у 2022 році). Кожен четвертий респондент не почувається безпечно в традиційних магазинах, і все ж у війну цей показник знизився на 8%, як порівняти з ковідним 2021 роком. Інші фактори менше впливають на вибір купувати офлайн. По 15% респондентів зазначили важливість кожного з факторів: незалежність від графіка доставки, розрахунок готівкою та консультація працівника магазину. Проте важливість цих факторів зросла у порівнянні з 2021 роком.

Онлайн-магазини дедалі більше набувають статусу звичного, буденного місця купівлі товарів. Найбільшими їх перевагами респонденти вважають економію часу та доступну ціну (по 19% респондентів).

Порівняно з 2021 роком фактор доступної ціни випередив за важливістю одного з минулорічних лідерів – широкий асортимент товарів. Досить вагомими перевагами є фактори зручна система пошуку та можливість переглядати відгуки – ці причини разом із великим асортиментом зазначають по 15-16% респондентів.

Продукти харчування

В середньому українці минулого року ходили в магазин за продуктами приблизно 15 разів на місяць. Це трохи менше ніж у 2021-му. Крім того, знизилась і середня вартість покупок – зараз це 798 грн, що на 8% менше, ніж роком раніше. Молодь віком 18-27 років витрачає на одну покупку на 42% більше, ніж середньостатистичний українець, і в 3,1 рази більше, ніж люди похилого віку.

Цікаво, що й раніше продукти онлайн купували рідше, але в 2022-му частота покупок скоротилася майже втричі (з 2,3 разів до 0,8 на місяць). Хоча середній чек став більшим на 22% (1322 грн).

Варто також відзначити, що 48% українців від початку повномасштабної війни почали купувати алкоголь рідше та витрачати на нього менше коштів.

Товари для дому та побутова хімія

Українці у 2022 році купували товари домашнього вжитку та побутову хімію в онлайн-магазинах значно рідше, ніж у традиційних магазинах (54% проти 96%). До того ж, якщо порівняти з 2021 роком, кількість українців, які купують онлайн, скоротилася з 71% до 54%, що пов’язано, зокрема, з виїздом мільйонів українців за кордон та припиненням роботи онлайн-магазинів на окупованих територіях і в районах проведення активних бойових дій.

Війна зменшила купівельну спроможність більш ніж 40% українців. Лише третина респондентів зберегла витрати на предмети домашнього вжитку та побутову хімію на довоєнному рівні. Саме в цій категорії товарів сталося найбільше зниження витрат на одну покупку в традиційних-магазинах – на 33% (з 677 грн до 455 грн), а також у онлайн-торгівлі – на 38% (з 970 грн до 597 грн).

Інші категорії товарів

Серед інших категорій товарів перш за все звертає на себе увагу побутова техніка та електроніка. В цьому сегменті відбулося найбільш значне падіння частоти покупок в офлайн магазинах – аж на 71% (з 1,4 разів на місяць до 0,4). Аналогічна ситуація склалася з онлайн-торгівлею будматеріалами: порівнюючи з 2021 роком середня частота покупок в інтернет-магазинах DIY зменшилась на 69%, а середній чек – на 22%. Як і у випадку з традиційними магазинами, найчастіше купують онлайн будматеріали та товари для ремонту українці із статусом ВПО, витрачаючи за раз більше, ніж в середньому українці.

На вибір окремих категорій товарів й активність покупок суттєво вплинула вимушена зміна місця перебування цих людей. Громадяни зі статусом ВПО є лідерами за розміром середнього чеку в більшості досліджених сегментів та частотою здійснення покупок. Майже у третини українців, що мають статус ВПО, частота покупок зросла як в офлайн-, так і в онлайн-магазинах, що майже вдвічі перевищує середні показники по Україні. Ця категорія респондентів найчастіше купує, зокрема, меблі та товари для дому (одна покупка на місяць), проте їхній середній чек на зазначену категорію товарів (2073 грн) майже на 25% нижчий за середньоукраїнський показник.

Повну версію дослідження «Споживацькі настрої після повномасштабного вторгнення» читайте за посиланням.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Руслан Шостак, співвласник Eva і Varus: Ми маємо конкурувати ідеями, пропозицією для клієнта, а не зв’язками на митниці

Руслан Шостак, співвласник Eva і Varus: Ми маємо конкурувати ідеями, пропозицією для клієнта, а не зв’язками на митниці

Засновник і співвласник національних торговельних мереж Eva і Varus, президент корпорації Terwin в ході свого виступу на...
time icon  
  253
Усі новини ринку