Створення спільної цінності (ССЦ) проти Цілей сталого розвитку (ЦСР): відмінності та чому це важливо
Створення спільної цінності (ССЦ) анг. Creating Shared Value (CSV) — це бізнес-модель, яка прискорить досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) анг. — Sustainable Development Goals (SDG). Це зміна від корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та традиційного мислення, що бізнес може або принести користь, або отримати прибуток, до моделі, яка може покращити світ.
Дослідники та бізнес-стратеги Майкл Портер (Michael Porter) та Марк Крамер (Mark Kramer) вперше представили ідею спільної цінності у статті, яку вони написали для Harvard Business Review у 2006 році; а згодом розширили концепцію у 2011 році зі статтею «Створення загальної цінності». Вони визначили концепцію загальної цінності як «політику та практику роботи, що підвищує конкурентоспроможність компанії, одночасно сприяючи економічним та соціальним умовам у громадах, в яких вона працює».
Спираючись на прагнення перейти від зменшення негативного впливу до створення позитивного, модель ССЦ стала бізнес-моделлю, що пронизує стійкий глобальний бізнес та капітал. Модель загальної цінності підтримує позитивний вплив на суспільство, навколишнє середовище, фінанси та всі залучені сторони. Вона характеризується принципом: робити добре і робити добро не є взаємосуперечливими. Фінансовий успіх не повинен приходити коштом суспільства чи навколишнього середовища; і створення позитивного впливу на суспільство та навколишнє середовище не потрібно коштом прибутку.
ССЦ показує, що фінансові, суспільні та екологічні вигоди можна досягти одночасно. Насправді в основі моделі лежать суспільні та екологічні проблеми, які слугують рушійними силами у пошуку вигідних бізнес-кейсів із загальною вартістю у широкому спектрі компаній та галузей. У зв’язку з цим ССЦ є ідеальною бізнес-моделлю для підтримки реалізації цілей ООН щодо сталого розвитку (ЦСР).
ССЦ та ЦСР
Портер і Крамер розмежовували спільну діяльність, пов’язану з усталеною моделлю корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та їх новою бізнес-концепцією створення загальної цінності (ССЦ). Вони пояснили, що: «Загальна цінність — це не соціальна відповідальність, благодійність чи стійкість, а новий спосіб для компаній досягти економічного успіху».
Створення спільної цінності (ССЦ) | Цілі сталого розвитку (ЦСР) |
вирішення суспільних потреб та викликів шляхом відшкодування + не заподіяння або заподіяння меншої
шкоди |
вирішення суспільних потреб та викликів за допомогою бізнес-моделі |
робити добро | робити добре, роблячи добро |
дискреційна чи у відповідь на зовнішній тиск, ніякого відношення до конкурентоспроможності | інтегрування в конкурентні змагання: сприяє конкурентній перевазі на нових, невідкритих ринках |
сепарація від максимізації прибутку, філантропії | невіддільний від максимізації прибутку |
порядок денний визначається зовнішніми чинниками та часто особистими вподобаннями чи уподобаннями департаментів | порядок денний компанії, сектора та ринку |
немає реального впливу на інновації, крім поступового | ініціює радикальні інновації та поступові інновації в масштабах |
оперативні й тактичні проблеми | стратегічний пріоритет в основі бізнесу |
масштабованість, але з точки зору витрат | масштабованість зі збільшенням прибутку |
розглядається як витрати та легітимізація операцій для інвесторів | розглядається як комерційні можливості для інвесторів |
Глобальна зміна
Компанії всіх розмірів у всьому світі використовують спільну цінність. На саміті ССЦ у 2019 році сотні лідерів компаній, некомерційних організацій та урядів зібралися, щоб допомогти формувати стратегії та обговорювати інноваційні ідеї, які прискорять цю модель. Ці компанії та багато інших визнають переваги загальної цінності й готові рухатися вперед від уникнення негативних наслідків і до створення позитивного впливу.
Компанії дійсно можуть зробити свій внесок змістовним. Портер і Крамер оцінили вплив ССЦ на сільське господарство, говорячи, «хоча справедлива торгівля може збільшити доходи фермерів на 10% до 20%, інвестиції із загальною цінністю можуть збільшити їх доходи більше ніж на 300 відсотків». Позбавлення людей від бідності — це один зі способів, яким ССЦ може допомогти досягти ЦСР — фактично, бізнес-справи, що мають спільну цінність, часто стосуються багатьох ЦСР одночасно.
Приклад: Nestlé
Амбіції Nestlé полягають у створенні спільної цінності, позитивно впливаючи на суспільство та навколишнє середовище, покращуючи добробут фермерів та сприяючи екологічній стійкості у виробництві та споживанні кави. Вони вважають, що для того, щоб їхній бізнес процвітав у довгостроковій перспективі, так само повинні бути й громади, з якими вони працюють. Nestlé описує себе як «каталізатор змін, що виходять за межі власних операцій».
Компанія Nestlé взяла на себе 42 зобов’язання щодо створення спільної цінності, пов’язаної з трьома загальними амбіціями: «Увімкнути здоровіше та щасливіше життя; Допомогти розвинути успішні, стійкі громади; Необхідні ресурси для майбутніх поколінь». Амбітні цілі компанії входять в ініціативу Позитивного Кубка, яка вирішує ці зобов’язання. В рамках цього бачення їхня дочірня компанія «Nespresso» ставила нові цілі у сфері пошуку кави та соціального забезпечення. У зв’язку з цим вони концентрують зусилля в кількох ключових сферах — закупівлі алюмінію, використанні ресурсів, утилізації продукції та стійкості до зміни клімату — які стали важливими рушійними зобов’язаннями компанії відігравати свою роль у досягненні ЦСР.
Компанія Nestlé ставить ці цілі своїми 169 проєктами зі спільною цінністю. Одним із прикладів є те, як співпрацювати з кавовими фермерами, щоб провести навчання з удосконалення їх практики. Це призводить до отримання вищої якості бобів, більшого врожаю та більших доходів, з меншим екологічним наслідком. Ця стратегія, яка має загальну цінність, допомагає цим хліборобам вдосконалити методи вирощування та управління господарствами та стати стійкішими.
Сильна позиція Nestlé щодо інновацій підтримала зростання обсягів, причому 30 відсотків продажів припадає на продукцію, представлену чи оновлену протягом останніх трьох років. Удосконалюючи ефективність та зменшуючи відходи, впроваджуючи інновації для відповідального виробництва та споживання, Nestlé працює над тим, щоб створити позитивний вплив на регіони, де вони отримують кавові зерна. Наприклад, Nespresso створює робочі місця та економічне зростання шляхом пошуку інноваційних рішень для добробуту фермерів, включаючи розширення своєї програми майбутнього ААА Farmer Future через пенсійний заощаджувальний план для фермерів у Колумбії та забезпечення навчання та залучення 63 000 фермерів у 11 країнах. Nespresso також підготували команду з понад 300 висококваліфікованих агрономів, які створили спільну цінність для своїх партнерів у ланцюжку цінності завдяки широкій програмі агро лісгоспу та навчанням щодо управління землекористуванням в регіонах AAA.
Крім того, було створено Інноваційний фонд сталого розвитку Nespresso для ініціації та залучення змішаних рішень щодо фінансування — для пошуку нових фінансових механізмів для зацікавлення інвесторів у соціально-екологічних проєктах, що спричиняють позитивні наслідки.
Подібно до практики Nestlé зі співпраці та освітніх програм для кавових фермерів, може діяти будь-який напрямок. Якщо бізнесу потрібен якісний, етичний товар, найкраще та довготривале рішення — інвестування у виробника даного продукту.
Cage-Free Альянсу українського бізнесу — об’єднання брендів та виробників, які хочуть розвивати свій бізнес поступово з метою досягнення довготривалої стабільності на ринку. Представники корпоративної сфери, які зацікавлені у продажі та виробництві яєць безкліткового виробництва, для більшої ефективності мають просувати цей товар разом. Альянс має на меті підтримати бізнес у поширенні тренду на безкліткові яйця серед споживачів, корпоративного сектору та допомогти у знаходженні потенційних клієнтів і партнерів серед брендів.
ССЦ — це бізнес-модель, яка прискорить досягнення ЦСР. Це означає зміну від корпоративної соціальної відповідальності та традиційного мислення, що бізнес може або принести користь, або отримати прибуток, до бізнес-моделі, яка має силу змінити планету.
Джерело: https://sustainablebrands.com/read/business-case/csr-v-csv-the-difference-and-why-it-matters
Переклад з англійської: Наталя Олекшій, представниця Cage-Free Альянсу українського бізнесу
(fb https://www.facebook.com/cagefreeUA/)
Адаптація: Ліза Северіна, керівниця департаменту зі сталого розвитку Cage-Free Альянсу українського бізнесу (fb https://www.facebook.com/cagefreeUA/)