Савелій Лібкін, Реста: Ідеї мені не приходять в голову, я піднімаю їх з підлоги

Савелій Лібкін, Реста: Ідеї мені не приходять в голову, я піднімаю їх з підлоги

24.01.2017 12:17
  1459
rau

Найбільш успішний і відомий одеський ресторатор, власник ресторанів «Дача», «Стейкхауз», мережі «Компот» Савелій Лібкін про особливості українського ресторанного бізнесу, пошуках нових ідей і планах розвитку компанії.

Власник холдингу “Реста” Савелій Лібкін за кількістю закладів не женеться, він шукає ідеї, які надихають його команду і без зайвих слів зрозумілі його гостям. Ресторатор будує свій бізнес не на голих грошах, для нього в центрі увазі – задоволення гостей. В інтерв’ю газеті Бізнес Савелій Лібкін розповів про тонкощі розвитку ресторанних мереж в нинішніх умовах, складнощі продажу франшизи, терміни життя концепцій закладів. RAU публікує витяги з інтерв’ю.

– Ви якось казали, що в Україні є дві кухні: закарпатська та одеська. Може, відкрили для себе ще одну?

– Закарпатська кухня — це великий пласт, який включає в себе елементи австрійської, польської, угорської та єврейської кухні. Є маніфест одеської кухні. Я займався цим питанням дуже багато років, шукав смисли і правильні формулювання.

Зараз люди з комерційним чуттям відкривають ресторани одеської кухні. Чому? Тому що є прописана ідея, її складові, з яких можна щось зробити. Скажу вам більше: моя глобальна завдання полягає в просуванні Одеси. Просуванні усвідомленому, з розумінням того, що з’являться сурогатні або навіть фейкові версії одеської кухні “на виїзді”.

– Україна може стати об’єктом гастротуризма?

– Зараз це сумнівно.

– А якщо, наприклад, консолідувати зусилля з іншими відомими рестораторам, наприклад з Худо (Андрій Худо, ресторанна мережа “!FEST”), щоб виробити єдину гастрономічну стратегію просування України…

– Потрібно, щоб у всіх учасників процесу збігалися цінності. Кожен з нас намагається щось робити самостійно в межах свого розуміння і своєї бізнес-моделі.

– А які цінності ви декларуєте?

– Гості — ось моя цінність, а прибуток — це результат правильної роботи з гостями, а не самоціль. Так я роблю вже 23 роки і не планую нічого міняти.

– Які проекти вам доводилося закривати?

– “Пан Піца”, бо його час минув. І я закрив його в один момент.

З моменту відкриття піцерій я розумів, що таймер їх закриття запущений. Не було сенсу покращувати і розвивати цей дивний для України формат.

Піцерій стало нескінченно багато, і мені вже не цікаво перебувати в цьому полі. На момент відкриття ідеєю “Пан Піца” був формат quick&casual”, і це був на той час відмінний інструмент, щоб конкурувати в зрозумілих смислових полях з McDonald’s. Замість “Пан Піца” з’явилася мережа “Компот”, у форматі якої я бачив і бачу сенс — ідеологічний і грошовий. Це довгограюча, завжди актуальна платівка.

– Коли вам було цікавіше займатися бізнесом: у часи “Пан Піца” чи зараз?

– Це питання з розряду: коли цікавіше фліртувати в 20 років чи 50?

– Як ви зважилися на франшизу “Компоту”?

– Дещо поспішив з цим кроком. Потрібно було починати з договору і формалізації всіх домовленостей. А ми за фактом почали це робити зараз і будемо опрацьовувати до тих пір, поки не прийдемо до єдиного знаменника. Питання в тому, що у партнерів свої ідеологія і цінності.

– Київську мережу “Компот” заберете під своє управління?

– Бренд належить мені, а партнери інвестували гроші. Саме тому ми в переговорному процесі. “Компоти” в Києві будуть братами-близнюками одеських ресторанів. савелій лібкін

– Навіщо вам київський ринок? Можливо, поглядаєте в бік інших міст?

– У мене була мета відкрити ресторани у Києві. Коли на мене вийшли з пропозицією про продаж франшизи “Компоту”, я подумав, а чому б і ні, тим більше, що дотримання всіх нюансів роботи ресторанів гарантувалося.

Лише через деякий час виявилося, що досить складно (але можливо) повторити одеський дух “Компотів”.

“Риба в огні” — це ресторан з безкомпромісно нашим підходом. Він буде не єдиним київським проектом “Реста”. Крім Києва я розглядаю тільки Харків, Дніпро, Львів, більше перспективних для себе міст в країні я не бачу.

– Якщо говорити про Львів, не боїтеся конкуренції з “!FEST”?

– “!FEST” працює у своєму сегменті, і це досить непогана компанія. Я дуже поважаю Андрія Худо і думаю, що ми знайшли б можливості співпраці. Заклади “!FEST” працюють у відмінному від мого сегменті, наші шляхи паралельні. савелій лібкін

– Ви займаєтеся операційним управлінням у “Ресті”?

– Я стільки часу витрачаю на стратегію, що на щось інше мені просто не вистачає часу. “Операційкою” я займався в самому початку розвитку бізнесу. У 2014-початку 2015-го мені потрібно було залишитися одному, щоб зрозуміти, що робити далі. Зараз в “Рестф” є СЕО Інна Дворська, і ми знаємо, що ми робимо.

– Те, що в 2014 році ви залишилися самі, пов’язано з кризою?

– Криза торкнулася всіх без винятку. Я змушений був економити, в 2014-му вперше за дуже багато років я змушений був купувати дешевий китайський фарфор замість якісного німецького.

– Зараз відкривається величезна кількість різноформатних закладів. Можна говорити про бум в ресторанній сфері?

– Насим Талеб сказав геніальну фразу, що на кладовищі закритих ресторанів дуже тихо.

Буму ніякого немає. Ви знаєте про відкриття закладів, але не знаєте, скільки їх закривається.

В Одесі, наприклад, є місце, яке змінює вивіску раз в чотири місяці, виходить, що відкрили чотири заклади, але ж і закрили стільки ж. А з урахуванням того, що Україна залишається країною “чорного” бізнесу, то зрозуміло, що ніякої фінансової і статистичної звітності в ресторанному сегменті немає.

Заклади будуть закриватися й надалі, інших варіантів немає. Людей, готових витрачати до 1000 гривень за обід, більше не стане, це точно.

І це ще оптимістичний погляд на ситуацію, тому що в Україні бюджет з “дірками”, а політики тільки позичають гроші.

– Якого ресторану не вистачає Україні?

– Це і для мене питання (посміхається). савелій лібкін

– Про який проект думаєте?

– Без ідеї верхнього рівня я не займаюся рестораном. Якщо вона є, я можу і готовий “вдихнути” її в голови своєї команди, і тоді вони будуть розуміти, що потрібно робити. За радянської влади була геніальна ідеологічна платформа, у якій був тільки один конкурент — церква. І подивіться, навіть коли мильна бульбашка країни Рад лопнула, ідеологія утриманства залишилася.

У сучасному ж суспільстві ідея у кожного своя, на рівні держави є тільки декларації: то ми йдемо в Європу, то дружимо з Азією. У підсумку 25 років ходимо-ходимо й нікуди не прийшли. Коли Мойсей водив євреїв 40 років по пустелі, то робив це свідомо. У нас же броунівський рух.

– Як до вас приходить ідея верхнього рівня?

– Це усвідомлення того, що потрібно насправді. Ідеї мені не приходять в голову, я піднімаю їх з підлоги.

Наприклад, я усвідомив, що потрібна одеська кухня, що це якісно, стильно і затребуване. Цей тренд я побачив 20 років тому.

Коли відкривав “Компот”, знав, що такий формат буде користуватися популярністю, тому що ця їжа знайома з дитинства. Дитинство — це ж шикарна тема, ми всі родом звідти. Саме тому на наші котлетки почали приїжджати з усієї України. савелій лібкін

Ідеологія — це коли зрозуміло, про що. Буває, я заходжу в ресторан і не розумію, про що він. Є гарні декорації, є кухня, а ідеї немає.

– Свого часу ви активно просували тему фермерського господарства. У ваших ресторанах готували салат з помідорів сорту “Бичаче серце”…

– У кожній країні є свої культові продукти, які завдяки глобалізації представлені і в інших країнах, і таким чином несуть із собою культуру своєї країни.

Я щоразу намагаюся зрозуміти, який продукт культовий для України. Сало? Сумнівно. Воно набагато смачніше в Італії і Франції. Горілка і борщ? Без коментарів.

Я, наприклад, сумую по ресторанному картопляному пюре і салату з огірків і помідорів з крапелькою масла і оцту без сторонніх деталей. Але це повинні бути сезонні продукти. Сумую за чорноморської риби, бо такого смаку немає ніде в світі.

Кухня є смисловим ідентифікатором нації. Ми є те, що ми їмо. савелій лібкін

– То який все-таки наш ідентифікатор?

– Я намагаюся зрозуміти це вже дуже багато років, але, на жаль, поки ці знання мені недоступно. Найчастіше за ідентифікатор видають кліше, ті ж сало, борщ, горілку.

Кухня сучасності — це бургери і різні загравання з іноземцями у вигляді кольорових вареників.

– Скільки коштує відкрити ресторан з ідеєю?

– Дорожче знайти ідеолога. савелій лібкін

Джерело: газета Бізнес

Читайте також –

Де раки зимують: як створити успішний фаст-фуд стартап і почати продавати франшизу


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  42
Усі новини ринку