Застигла в русі: огляд торгової нерухомості Харкова

Застигла в русі: огляд торгової нерухомості Харкова

18.04.2019 08:05
  889
Микола Маранчак

Експерти про ринок торговельної нерухомості Харкова – стан, перспективи, прогнози.

Цей текст доступний також російською мовою

Харків з населенням 1,4 млн осіб – вагомий і досить місткий споживчий ринок на торговельній карті  України, – пише журнал Commercial Property. При цьому тут досі один з найнижчих показників забезпеченості сучасними торговими площами. Істотно пригальмували процес девелопменту нових ТЦ / ТРЦ економічна криза і близькість до зони бойових дій.

Сегмент торговельної нерухомості Харкова – другий в Україні за обсягом квадратних метрів (після Києва), але показник насиченості професійними площами і з розрахунку на 1000 мешканців – один з найнижчих серед ключових міст країни. Цей фактор поряд з невеликими обсягами нового пропозиції та інтересом рітейл-операторів до розвитку у Харкові роблять цей ринок перспективним для інвестицій в нові проекти ТЦ/ТРЦ. Крім того, серед позитивних обставин, за словами Вікторії Рильцевої, генерального директора компанії Проконсул, – висока чутливість жителів міста до тенденцій у fashion і бажання купувати модні речі, а також наявність великого IT-кластеру з фахівцями з високим рівнем доходів.

Тим не менш, вже кілька років активність на ринку торговельної нерухомості Харкова низька, що в цілому обумовлено економічними і політичними тенденція в країні. Регіон знаходиться в безпосередній близькості до зони Операції об’єднаних сил, і для багатьох інвесторів це є «червоною карткою».

Обсяг ринку

За останні два роки в місті не вводилися в експлуатацію великі ТЦ/ТРЦ, а нові об’єкти становлять в основному невеликі по площі мікрорайонні формати. Серед основних об’єктів, що відкрилися в 2017-2018 роках в Харкові, в компанії Проконсул називають наступні: ТЦ РОСТ Одеський по проспекту Гагаріна (загальна площа – 5000 кв. м), ТЦ Клас-12 по вул. 23 серпня (4100 кв. м), ТОЦ по вул. Заміської, 68 (3600 кв. м) і ТРЦ Клас по вул. Дубинській (орендна площа – 25 000 кв. м).

За даними компанії UTG, на кінець 2018 року в Харкові функціонувало три регіональних, сім окружних, 21 мікрорайонний, 11 спеціалізованих торгових центрів.

Згідно класифікації ICSC без урахування малих магазинів площею до 3000 кв. м, приміщень формату стріт-рітейл, ринків та окремих супер – і гіпермаркетів, сукупна площа торговельних об’єктів міста становить майже 429 000 кв. м (у три рази менше, ніж у Києві), що відповідає показнику 296 кв. м на 1 000 жителів.

У компанії Проконсул наводять дані з урахуванням торгових ринків: загальний обсяг складає близько 1,45 млн кв. м, близько третини з цієї пропозиції припадає на якісні ТЦ/ТРЦ.

Ставки оренди

Також в місті зростання орендних ставок і тенденція до фіксації таких платежів в іноземній валюті. З початку минулого року середнє значення ціни оренди в доларах США збільшилося на 29% і на кінець IV кварталу досягла $12/кв. м/місяць (без урахування ПДВ і експлуатаційних витрат). В національній валюті зростання склало майже 28% (близько 325 грн/кв. м/місяць).

“У ТЦ/ТРЦ рівень операційних витрат у 2018 році збільшився в середньому на 20-50% і склав 30-100 грн/кв. м / місяць залежно від політики менеджменту об’єкта. Комунальні платежі оплачуються окремо», – зазначила Вікторія Рильцева. За її прогнозами, з причини низького обсягу нової пропозиції передумов для зниження орендних ставок в сучасних ТЦ/ТРЦ Харкова в найближчій перспективі не очікується.

Найбільші ТЦ/ТРЦ Харкова

Попит є, площ немає?

Відсутність в останні роки нових великих відкриттів послабило конкуренцію на ринку торговельної нерухомості Харкова і дозволило багатьом ТРЦ посилити tenant-mix і скоротити вакантність. За даними компанії UTG, частка вільних площ в діючих об’єктах знаходиться на рівні 8%. У ТРЦ, розташованих на перетині транспортних вузлів і пішохідних потоків, і пропонують широкий асортимент брендів, розваг і закладів харчування, вакантні лоти відсутні. «В сучасних об’єктах у найближчій перспективі збережеться максимальна заповнюваність, при цьому керуючі компанії все ж готові розмістити цікавого для торгового центру орендаря, наприклад, відомий бренд», – зазначила Вікторія Рильцева.

А вакантність в комплексах з неефективною концепцією або невдалим місцем розташування досягає 20-50%.

«Харківський ринок протягом останніх років досить стабільний. Всі основні тенденції пов’язані з найбільш успішними торговими комплексами міста: Караван, Дафі і Французький бульвар. З огляду на те, що нові об’єкти не вводилися в експлуатацію, перераховані ТРЦ отримали можливість поліпшити теннант-мікс”, – відзначили в компанії Colliers International Україна.

Наприклад, в ТРЦ Караван, вакантність якого в 2018 році становила 0%, сформований лист очікування. «В даний момент у нашому об’єкті є так звана “штучна вакантність”: проводимо роботи по ротації магазинів з метою розміщення в галереї якісних орендарів великого формату, посилення якірної складової. Перш ніж підписати договір, ретельно аналізуємо потенційних кандидатів з точки зору привабливості для нашого відвідувача, якості пропонованого продукту, зовнішнього вигляду магазинів», – розповіла Олександр Негода, комерційний директор DCH Infrastructure & Real Estate (управляє мережею ТРЦ Караван).

Серед знакових угод в ТРЦ Караван в 2018 році відзначають відкриття LC Waikiki, Under Armour, iOn, Salateira, OBag, Naf Naf, Gerry Weber. У 2019 році В ТРЦ планується відкриття потужного fashion-якоря, бренд поки не називають.

ТРЦ Дафі також заповнений на 100%. У 2018 році тут було відкрито близько десяти магазинів, з яких можна виділити Zara Home і Jack Wolfskin, а також ресторан швидкого харчування McDonald’s. «У великих містах, таких як Харків, оборот формують не тільки місцеві жителі, але і приїжджі. Проте, ринкова ситуація змушує докладати зусиль для підвищення іміджевої привабливості, а також збільшення рівня комфортності ТРЦ”, – розповіла Ірина Гориславська, директор відділу маркетингу керуючий компанії мережі ТРЦ Дафі.

Структура сукупного обсягу торгових площ Харкова

Вакантність ТОЦ AVE Plaza також нульова. Як повідомили в «Рустлер Нерухомість сервіс”, керуючій компанії цього об’єкта, в 2018 році шляхом ротацій і пошуку нових партнерів нечисленні вільні приміщення були здані в оренду.

Наприклад, тут відкрили магазини Collin’s і Andre Tan. З багатьма орендарями в 2018 році були продовжені договори.

Найбільш активні в пошуку приміщень оператори фуд-корту: їм цікаві майданчики в центральній частині міста і концептуальних ТРЦ. Стабільним залишається попит з боку продуктових мереж середнього і нижнього цінового сегмента, drogerie-мереж, digital-рітейлу, ювелірних та стокових магазинів, аптек.

У 2018 році в Харкові досить активно розвивалися вже представлені бренди, проте нових дебютів було небагато. Так, серед найбільш знакових подій можна назвати відкриття першого в місті магазину New Yorker, який зайняв 1111 кв. м в ТРЦ Французький бульвар. Крім того, відкрився другий в Харкові магазин міжнародної мережі LC Waikiki-1025 кв. м в ТРЦ Караван (перший магазин бренду був відкритий в ТРЦ Французький бульвар в 2016 році).

Низька динаміка збережеться?

Компанія UTG оцінює дефіцит торгових приміщень в Харкові приблизно в 134 000 кв. м (GLA). “Іншими словами, поточний рівень доходів харків’ян здатний забезпечити успішне функціонування такого обсягу перспективної пропозиції торгових площ”, – зазначив Костянтин Олійник, керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG. Майже третина обсягу, якого потребує ринок, може бути виведена до кінця поточного року – це ТРЦ Нікольський (GBA – 150 000 кв. м, GLA – 52 000 кв. м) по вул. Пушкінській, реалізований Budhouse Group. Відкриття проекту не раз переносилося. Однак експерти високо оцінюють потенціал проекту.

«За фактом відкриття у нього є всі шанси стати найкращим у місті з точки зору локації, концепції та інтересу з боку орендарів», – вважають експерти Colliers International Україна.

За словами Максима Гаврюшина, комерційного директора Budhouse Group, ТРЦ Нікольський був заповнений орендарями на 70% ще в 2013 році. «У 2014-18 роках велася поступова робота з рітейлерами, в тому числі і з новими на ринку брендами. Зараз пошук орендарів не ведемо, оскільки приблизно 90% площ вже заповнені. Умови співпраці з операторами стандартні для ринку – фіксація ставки у доларах США плюс відсоток від товарообігу», – прокоментував Максим Гаврюшин.

На його думку, пропозиція торгових площ Харкова не задовольняє попит, головним чином у центральній і східній частині міста, тому в перспективі 3-5 років ринок може поглинути ще один проект, крім ТРЦ Нікольський.

Однак все буде залежати від його якості і місце розташування. Говорячи про компанію Будхаус, ми не розглядаємо реалізацію нових торгових проектів в Харкові в найближчій перспективі», – додав він.

Що стосується інших проектів, то, як повідомили в компанії Проконсул, в 2018 році на одному з недобудованих об’єктів – торгово-виставковому центрі з офісними приміщеннями «Куля в кубі» по проспекту Гагаріна – поновилися будівельні роботи. Готовність проекту, в якому із загальної площі 13 210 кв. м передбачено 3500 кв. м торгових приміщень, становить 70%. Його відкриття можливе в 2019-20 роках.

Крім того, за даними компанії, в 2017-18 роках Харківською міською радою було виділено низку ділянок під будівництво об’єктів торгового призначення загальною площею понад 5,5 гектара. Наприклад, компанії “Аудит Центр Харків” під багатофункціональний торгово-розважальний та офісний комплекс в провулку Донецькому, і компанії “Ковчег-сервіс” для завершення будівництва адміністративно-торгового центру на перетині вулиць Клочковської та Космічної.

«Втім, реалізація нових проектів буде цілком залежати від економіко-політичної ситуації в країні», – резюмувала Вікторія Рильцева.

Джерело: журнал Commercial Property

Читайте також

Як буде розвиватися ринок торговельної нерухомості Києва в 2019 році – прогноз CBRE


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  42
Усі новини ринку