Пройтися по ланцюгу. Що буде важливо при плануванні ланцюжка поставок в найближчому майбутньому

Пройтися по ланцюгу. Що буде важливо при плануванні ланцюжка поставок в найближчому майбутньому

03.12.2019 08:15
  1063
Костянтин Симоненко

Рітейлери повинні розширювати можливості ланцюжка поставок, щоб задовольнити потреби клієнтів. Одночасно їм доводиться ефективно управляти витратами, щоб зберегти свій прибуток.

Цей матеріал доступний російською мовою

Як показують міжнародні дослідження, ключовими для рітейлу зараз стають чотири завдання: точне прогнозування потреб, прозорість процесів по всьому логістичному ланцюгу, здатність швидко перебудовувати процеси в компанії, реагуючи на зміни, а також системна інтеграція. Зокрема, в дослідженні 2020 State of retail supply chain report, проведеному EyeforTransport в партнерстві з Dassault Systèmes, автори відзначають, що сьогодні, більш ніж коли-небудь, ефективний ланцюжок поставок стає вирішальним фактором зростання як для роздрібних продавців, так і для виробників.

Трохи цифр

Прогнозування, прозорість, здатність реагувати і системна інтеграція – найбільші проблеми для роздрібного ланцюга поставок. Приблизно третина виробників і рітейлерів відзначають, що прогнозування поставок – це для них найголовніший виклик. І тільки у 14% є аналітичні системи, здатні допомогти їм зробити висновки про ймовірність успіху їх поточних планів та витратах щодо їх втілення.

При цьому більше 60% продовжують користуватися Excel як основним інструментом при плануванні поставок, а 32,1% рітейлерів не мають можливості тестувати кілька сценаріїв поставки.

Цікаво, що навіть в Європі 94% керівників говорять про брак належного рівня контролю над ланцюжком поставок. У їх числі 16,2% компаній, які погано або дуже погано можуть бачити «наскрізь» весь ланцюжок. Всього рік тому, в 2018-му, таких було лише 5,4%.

У підсумку тільки 19 компаній зі 100 можуть похвалитися повним «оцифруванням» і автоматизацією управління своєю логістикою (SCM-система). А у 35% виробничих і торгових підприємств системна інтеграція дуже слабка. Особливо якщо врахувати, що переважна більшість рітейлерів передають частину або всю свою підтримку логістики на аутсорсинг, і тільки 7,7% контролюють всю роботу самі.

Тому, як вважають експерти, потреба в оцифруванні всіх процесів, щоб впоратися зі зростаючою швидкістю роздрібного ланцюжка поставок, буде тільки зростати. За прогнозами, в найближчі роки будуть спостерігатися такі тренди:

  • Поліпшення консолідації (перш за все, замовлень) по всьому ланцюжку поставок
  • Зростання доставки додому
  • Іще більша автоматизація

Ключові точки змін

Швидкість і точність – головні вимоги, що пред’являються до сучасної логістики. Основна конкурентна перевага – здатність гравців створювати швидко змінюваний ланцюжок поставок, який реагує на зміни ринку і точно відстежує продукти на етапі доставки, зберігаючи при цьому низькі витрати.

Споживачі чекають гнучкості, швидкості і зручності. Щоб забезпечити безпроблемну роботу з покупцями по всіх каналах, рітейлерам вже зараз треба думати над застосуванням нових аналітичних технологій. Зокрема, компанії, які починають використовувати Big Data, можуть управляти потоком товарів і послуг до споживача і назад по всіх каналах поставок в режимі реального часу.

Збір та швидка обробка масивів різних даних можуть поліпшити прогнозування, що в свою чергу допоможе зберігати менше запасів на складах, а також скоротити маршрути і ресурси, необхідні для управління поставками. В результаті скорочуються транспортні витрати, використання робочої сили (тільки потрібні люди знаходяться в потрібному місці в потрібний час), а за рахунок підвищення загальної ефективності можна поліпшити якість обслуговування клієнтів.

При плануванні маршрутів поставок також вкрай важливо «бачити», що відбувається з товаром на кожному етапі транспортування.

Але традиційні рішення планування (наприклад, за допомогою таблиць Exсel) більше не підходять для вирішення складних завдань сучасного ланцюжка поставок. Фрагментація систем планування, необхідність вводити ряд даних вручну і т.п., серйозно обмежує можливості контролю в цілому, що призводить до прийняття окремих неефективних рішень і збільшує непотрібні витрати.

Як відзначають автори дослідження, компанії важливо зрозуміти і визначити своє місце в довгостроковій перспективі, розробити свою стратегію досягнення цього результату, щоб потім лише скористатися технологічними досягненнями як сходинками на шляху до цієї мети. На ринку багато нових технологій, але вони можуть допомогти тільки в тому випадку, якщо будуть відповідати конкретній стратегії.

Що можна зробити

Прогнозування часто зазнає невдачі, тому що доводиться враховувати дуже багато параметрів. Наприклад, є промо-акції виробника, погода, акції в магазині, маркетингові заходи конкурентів і так далі. Додатково завдання ускладнюється наявністю декількох тисяч товарних позицій (SKU).

Якщо прогноз відхиляється від фактичної кількості замовлень, це різко знижує ефективність ланцюжка поставок. Поліпшити прогнози можна, краще зрозумівши поведінку своїх клієнтів за допомогою декількох точок даних і завчасно погодивши операційні і маркетингові стратегії. Потрібно, щоб планувальники ланцюжків роздрібних поставок були здатні розуміти, що відбувається «на місцях» по кожній операції, і в прогнозованому майбутньому.

Менеджерам з логістики та закупівель також потрібно спеціальне програмне забезпечення, щоб вони могли зрозуміти, як будуть виконуватися плани, тестувати сценарії, а також за допомогою штучного інтелекту (AI) поліпшити свої операції.

Згідно з опитуванням 450 логістів, проведеним в 2019 році компанією Zetes, 87% респондентів впевнені, що повністю видимий ланцюжок поставок з оновленнями в режимі реального часу дасть конкурентну перевагу для їхнього бізнесу. І в середньому підвищить задоволеність і лояльність клієнтів більш ніж на 30%.

На оперативному рівні ефективність може бути навіть більш важливою, ніж підвищення якості обслуговування клієнтів і їх утримання. Підвищення прозорості логістики, особливо коли справа доходить до управління поверненнями, призведе до значного скорочення втрат, як з точки зору вартості товарів, які потім повинні бути дисконтовані або викинуті, так і з точки зору бронювання непотрібної доставки.

Збільшивши точність прогнозування і бачення всього ланцюжка поставок рітейлери і виробники зможуть краще адаптувати замовлення і виробництво до фактичного попиту і доставляти на ринок товари, затребувані покупцями, що збільшує загальні продажі.

Найчастіше рітейлери використовують ПО для управління складом (55,1%). Однак інші технології автоматизації, і що більш важливо, системної інтеграції всіх процесів, поширені значно рідше. Наприклад, незважаючи на те що прогнозування є найбільшою проблемою, з якою вони стикаються, тільки 32,1% – менше третини – заявили, що впровадили цю технологію. Також приблизно третина використовує програмне забезпечення для планування запасів і систему управління транспортом

Повернути під свій контроль

Щоб уникнути складнощів з управлінням ланцюгами поставок, де задіяно багато партнерів, деякі рітейлери задумуються про повернення логістики під свій контроль. Так, квітневе опитування компанії TLT серед 100 британських компаній сфери торгівлі показало, що майже половина (45%) хочуть інвестувати у власний автопарк. Замість того, щоб все більше покладатися на 3PL операторів, багато хто намагається полегшити тягар координації і знизити свої витрати на логістику.

Спільні склади – це наступний рівень. У всьому світі зростає кількість покупців-городян, які до того ж більш платоспроможні. А доставка «останньої милі» – це, як правило, найбільший компонент витрат. Експерти очікують, що все більше рітейлерів перейдуть на спільне використання своїх складів, а також більш дрібних складських приміщень, які ближче до кінцевого споживача.

Це допоможе вирішити питання доставки в той же день і зіставлення моделей споживчого попиту. Сучасний магазин може стати ключовою частиною «мозаїки», на якій роздрібні продавці хочуть зосередитися. Магазини можуть перетворитися в міні-міські склади, що при невеликих додаткових витратах дасть роздрібним торговцям критично важливі складські площі поруч з їх клієнтами для доставки інтернет-замовлень.

Але саме в цій справі можуть стати в нагоді 3PL оператори, які обробляють більшу частину замовлень «останньої милі», а значить саме вони можуть бути краще інформовані стосовно моделей очікуваного попиту і необхідної кількості транспорту.

Переваги переходу до більш «оцифрованої» системи управління ланцюгами поставок дають ефект відразу в декількох аспектах. Дослідження Gravity показало, що 54% ​​рітейлерів заявили, що це покращило якість обслуговування клієнтів, що призвело до більшої лояльності, 47% заявили, що експлуатаційні витрати стали нижче, а 45% змогли швидше вивести продукцію на ринок.

Крім того, єдине інтегроване рішення при цифровому плануванні дасть лише одну «версію правди», що важливо для збереження конкурентоспроможності компанії.

Читайте також –

Як збільшити пропускну здатність складу на 20% і підвищити ефективність логістики в магазині – досвід Fozzy Group


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку