
43,5 млн грн на ЗСУ і підтримка економіки: три роки повномасштабної війни у цифрах від Фокстрот


Чому найбільша паливна компанія України ОККО купує 50% одного з лідерів ринку електрозаправок: київську Тoka. І як своєю чергою Тoka планує використати цю інвестицію.
За девʼять місяців 2024-го виторг Тoka – 67 млн грн, що вдвічі більше, ніж за весь 2023 рік, за даними Youcontrol. Прибуток за цей період виріс на 51%, до 5,7 млн грн. Мережа має 200 електрозарядних станцій по всій країні. З ОККО компанія співпрацює з 2019-го. На відміну від паливного ринку, який торік впав на 8%, ринок електрокарів рекордно зростає. За 2024 рік українці придбали 51 700 електромобілів, що на 38% більше, ніж у 2023-му, за даними Укравтопром. Водночас власник Toka Стефан Благовісний розраховує, що гроші ОККО допоможуть його компанії зростати швидше ринку та відкрити перші зарядні станції у ЄС, йдеться в матеріалі Forbes. RAU публікує основні тези з бліц-інтервʼю зі співвласником Тoka.
Наші основні конкуренти – це Екофактор і GO TO-U. Загалом компаній близько 20. Але компанія Toka перша в Україні за кількістю ультрафаст-чарджерів. У нас 125 надшвидкісних зарядних станцій, відповідно, 28% ринку, у Екофактор – 26%, у GO TO-U– 26%. Всього в Україні 441 ультрафаст-чарджер. Серед «повільних» станцій ми посідаємо четверте місце.
Фото: Instagram
Ринок зріс у півтора раза. У 2023 році загальна кількість станцій в Україні збільшилася на 153 станції. А у 2024-му – на 227.
Ми з ОККО багато років партнери, і вирішили разом посилити наші зусилля в розвитку зарядних станцій. Бренд Тoka як був, так і лишається, управління і команда – також. Моя частка в компанії залишиться вагомою (до продажі – 50%, згідно з Youcontrol – прим. Forbes). Не міноритарною. Я залишаюся керувати компанією, як і до угоди.
Завдяки угоді з ОККО, ці інвестиції розподілимо на три роки. До прикладу, у 2025-му плануємо щонайменше подвоїти мережу зарядних станцій – збільшити кількість ультрашвидких зарядок зі 125 до 250. Але плани можуть коригуватися, зважаючи на темпи продажів електромобілів. Зараз у нашій мережі заряджаються понад 110 000 клієнтів.
Також інвестуватимемо у мобільний додаток, збільшимо дистрибуцію обладнання і продажі нашого програмного забезпечення. IT-команда зросте щонайменше на 20%, залучимо додаткових інженерів та електриків. Зараз у Тoka працює близько 30 людей.
У наступному році компанія Тoka планує вихід за кордон, зокрема в Польщу та Румунію. Збираємось не лише встановлювати станції, а й продавати програмне забезпечення для управління зарядною інфраструктурою. Воно може інтегруватися з іншими програмами, зокрема іноземними, тож з додатком Тoka можна буде подорожувати Європою.