Посилки, паливо, шопінг. Як Meest Пошта розвиває формат партнерських відділень
Meest Пошта розвиває формат партнерських відділень як альтернативу класичним автономним пунктам прийому та видачі посилок — і саме у такій співпраці бачить велику перспективу, що вже приносить реальні результати.
Кілька послуг в одному місці
Формат партнерських відділень передбачає співробітництво логістичної компанії з бізнесом. Точки прийому та видачі посилок розміщуються у магазинах, АЗС, кав’ярнях, інших закладах. Їх створення потребує мінімальних ресурсів та зусиль, водночас такі пункти можуть забезпечувати значний додатковий дохід до основної діяльності бізнесу. А для клієнтів — це зручність отримання послуг в місцях, які вони відвідують щодня.
Такий підхід особливо поширений у європейських країнах. В Україні ж він почав отримувати популярність відносно нещодавно через певні економічні та історичні причини. «Коли Європа розвивала партнерські відділення, там було достатньо, власне, партнерів. В Україні, особливо в 90-ті та „нульові“, малий бізнес був значно менш розвинутий, не було основи для подібних колаборацій. Тож українські логістичні компанії пішли шляхом відкриття власних пунктів, і таким чином „привчили“ українського споживача до певного формату роботи поштових відділень», — каже Андрій Хоменко, заступник генерального директора Meest Пошта.
Зараз формат партнерських відділень вже став стандартом у Європі, каже топ-менеджер, наводячи приклад мережі польських супермаркетів Żabka: «Це тисячі магазинів „біля дому“, у кожному з яких є пункти прийому від 3–4 логістичних компаній. Це велика мережа, що дозволяє клієнтам купувати продукти і водночас забирати чи відправляти посилки — яскравий приклад, якою може бути така модель в Україні».
Андрій Хоменко додає, що Meest як міжнародна група компаній увесь цей час спостерігала за форматом і бачила всі його переваги. Останні роки, особливо після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, компанія зосередила зусилля на залученні нових партнерів. І результати лише підтверджують переваги цього підходу. Це дозволило не тільки швидко адаптуватися до нових умов, а й створити зручну інфраструктуру для обслуговування клієнтів в Україні в умовах кризи.
Переваги для клієнтів
Наразі мережа партнерських відділень Meest Пошта налічує понад 5000 пунктів. Серед партнерів — Rozetka, Епіцентр, Сільпо, OKKO, lifecell, БРСМ, а також велика кількість середніх і малих бізнесів. Загалом — понад 300 партнерів. Причому для такої мережі важливі як національні гравці, так і локальні — на перших припадає 60% виданих посилок, на других — 40%.
По типам бізнесів переважає ритейл — зокрема продуктовий та офлайн-точки e-commerce-компаній — а також АЗС. Ця модель дозволяє клієнту об’єднати свої найактуальніші потреби в одну дію: можна забрати і відправити посилку, купити продукти на вечерю, заправити автомобіль чи взяти каву.
Партнерська модель дає можливість логістичній компанії швидко розширювати свою присутність та ставати ближчою до клієнта. Для Meest Пошта оптимальною відстанню між відділеннями є один кілометр — 10 хвилин пішої прогулянки. Такий формат дозволяє стало «ущільнювати» мережу, роблячи поштові послуги доступнішими та комфортнішими.
«Зрештою, є й психологічний нюанс. Якщо наш пункт розташовується у магазині, що популярний у районі, або на відомій заправці, клієнту не треба запам’ятовувати додаткову локацію. Він може просто продовжувати свій звичний маршрут», — зазначає Андрій Хоменко.
Переваги для партнерів
Головна особливість формату партнерських відділень розкривається у повній мірі, якщо подивитися з боку партнерів. Для них поштові послуги — це не лише додатковий сервіс, а й джерело доходу та збільшення трафіку.
Останній аспект є особливо важливим для Ірини, власниці кав’ярні Злата Пінкі. Підприємниця почала співпрацювати з Meest Пошта трохи менше року тому. На початку, зізнається вона, обсяги були невеликими: лише кілька десятків посилок на місяць. Але поступово, коли система стала зрозумілішою, а клієнти дізналися про пункт, кількість відправлень значно зросла.
На піку кав’ярня обробляла до 1500 посилок на місяць, але приміщення фізично не могло вмістити більше. Це стало однією з причин, чому підприємниця вирішила переїхати до просторішої локації, яка вміщує до 1000 пакунків одночасно.
Це важливо, бо за кожну оброблену посилку Meest Пошта виплачує партнеру агентську винагороду. Для невеликих закладів, як-от кав’ярні, це значна фінансова підтримка. «Завдяки цим виплатам ми можемо покривати частину витрат на оренду», — підкреслює Ірина.
Однак поштовий пункт приносить партнерам не лише прямий дохід, а й залучає нову аудиторію. «До мене приходять люди за посилками, які в іншому випадку навряд чи зайшли б до кав’ярні. За моїми спостереженнями, кожен десятий клієнт щось купує. Ми спеціалізуємося на випічці, яку не знайти у супермаркетах, і такі додаткові чеки можуть сягати 500-1000 гривень», — ділиться власниця.
Андрій Хоменко з Meest Пошта додає, що саме додатковий трафік та відповідно зростання доходу — одна з ключових переваг для бізнесу, який обирає модель партнерських відділень. «У Європі компанії, що працюють за такою моделлю, заробляють у середньому на 20% більше завдяки „поштовим“ клієнтам. В Україні ці показники різняться залежно від типу бізнесу, але результати схожі», — зазначає він.
Це все — з урахуванням того, що створення поштового пункту Meest Пошта вимагає мінімальних вкладень. Ірина підтверджує: навчання та налаштування процесів прості та швидкі. «Хоч видача посилок дійсно додає роботи, це цілком реально виконувати без найму додаткового персоналу. Мені допомагає донька, але я, як і раніше, працюю сама. І у нас ще не було жодного випадку, щоб посилка загубилася або не була видана, якщо перебувала на місці», — розповідає вона.
Точки все-в-одному
Розвиток офлайн-торгівлі та послуг формує нові тенденції на ринку, відзначає Андрій Хоменко. Зростання вартості оренди та зміна поведінки клієнтів змушують бренди шукати креативні рішення. Об’єднання товарів і послуг у єдиному просторі стає одним із найперспективніших підходів.
«Це загальний тренд. Ми спостерігаємо, як магазини „біля дому“ відкривають піцерії, а кав’ярні додають кондитерські. Офлайн-бізнес переходить до мультифункціональності, і це вигідно як компаніям, так і споживачам», — пояснює він.
І для логістичних компаній цей підхід є особливо перспективним. Наприклад, малазійський оператор Pos Malaysia відкрив уже понад 35 локацій «все-в-одному». Там можна не лише отримати або відправити посилку, а й купити продукти, випити каву, поповнити мобільний рахунок чи сплатити за комунальні послуги.
Щодо майбутнього Meest Пошта, то компанія планує зосередитися на підвищенні якості сервісу. «Ми вже не так сильно женемося за кількістю пунктів. Ми можемо подвоїти кількість партнерських відділень наступного року, але наша головна мета — вдосконалювати модель, як із чинними партнерами, так і з новими. Адже, хоч безпосередньо посилки видає бізнес, усе це робиться під нашим брендом. І саме наш бренд отримує зворотний зв’язок від клієнтів. Ми хочемо, щоб їх досвід був максимально комфортним», — підсумовує Андрій Хоменко.