Максимум товарів та послуг в одному місці: як Епіцентр підкорює сегмент за сегментом
Епіцентр – це вже давно не про будівництво. Як компанія заходить в індустрію ТРЦ, планує захопити сегмент побутової техніки, розваг та ринок АЗС.
В матеріалі Forbes йдеться про те, як за 20 років компанія Епіцентр підкорила не тільки сегмент товарів будівництва, а заходить на ринок девелопменту, енергетики, логістики та розваг. RAU публікує основне з матеріалу.
Плануючи свій перший магазин на початку нульових, подружжя Олександр та Галина Герег рівнялися на французький будівельний гіпермаркет Castorama, потім надихалося ритейлерами Walmart та Home Depot. В Епіцентр зразка 2023 року продається понад 4 млн товарів – від їжі до цементу, а на будматеріали та товари для ремонту припадає трохи більше ніж 20% виторгу. У велику війну група майже не збавила інвестиційних обертів, сума CAPEX за останні два роки – 14,2 млрд грн, і 90% з них – власні кошти компанії. За наступні шість років у планах вкласти 120–150 млрд грн у розвиток та будівництво проєктів у галузях ритейлу, виробництва, агропромисловості, логістики та e-commerce.
Про те, як розвивався Епіцентр
За свою історію Епіцентр змінював бізнес-модель принаймні чотири рази, а все через навколишні негаразди. Економічна криза 2008 року дала поштовх на появу нових товарів для дому, декору, подарунків та дитячих товарів. Події 2014 року спонукали до розвитку агробізнесу та онлайн-торгівлі, епідемія COVID дала поштовх продовольчому ритейлу і новим shop-in-shop форматам, а повномасштабна війна з росією – девелопменту й енергетичному бізнесу.
Як кажуть Гереги, йшли від потреб клієнта. До середини 2010-го під дахом Епіцентр вже було чотири десятки тематичних відділів. З 2018-го їх почали виділяти в окремі магазини із власним дизайном, вивісками та позиціонуванням. У 2020 році цей формат поставили на потік, що поліпшило показники торговельних центрів.
Бізнес-модель Епіцентру – максимум товарів/послуг в одному місці, зазначає аналітик і засновник аналітичного ресурсу ShareUaPotential Тарас Вінтерко.
Про формат shop-in-shop
У деяких нішах формат shop-in-shop виборов лідерство. ЦеТе разом із не оновленими відділами побутової техніки та електроніки мають 71 торгову точку та займають 55 000 кв. м. А це виводить компанію Епіцентр до топ-5 серед мереж побутової техніки та електроніки за кількістю магазинів.
Також компанія активно розивається у сегменті меблів, де у мережі фактично 40 магазинів загальною площею 100 000 кв. м. «Сама компанія оцінює свою частку десь у 20% ринку, але це без урахування ринків та «сірих» торговців меблями у регіонах. Об’єктивно частка Епіцентр – приблизно 15% в офлайні і близько 10% в онлайні», – каже член правління Української асоціації меблевиків та засновник інтернет-магазину Mebelok Святослав Амелін.
Герега вважає, що, якщо тематичні магазини Епіцентр не будуть під його дахом, вони все одно будуть життєздатні. Такі експерименти почалися ще у 2020 році, коли магазин Галереї Деко відкрили у столичних ТРЦ Dream та Retroville. І як каже директорка напряму Деко, наразі шукають нові локації для подальшого розвитку, зокрема і за межами Києва.
В 2020 році цим же шляхом пішов магазин дитячих товарів E.Pic. Ще планується вихід за межі гіпермаркетів магазинів Mon Chéri, які пропонують товари для краси, а також проєкту з товарами побутової хімії та особистої гігієни, який ще не має назви, розповідає директор однойменного департаменту Віктор Шабунін. Експерти скептично ставляться до того, що більшість shop-in-shop Епіцентр зможуть рушити в самостійне плавання.
Зокрема, Віктор Шолошенко, експерт з розвитку ритейлу, колишній маркетинг-директор мережі Цитрус каже, щоб ЦеТе зміг розміститися поруч з Цитрус, Allo чи Comfy треба пошукати точки диференціації та перевершити вже існуючий рівень клієнтського досвіду. Проте додає, що мережа може бути успішною в регіональних ТЦ, де буде єдиним орендарем.
Попри те, що експерти маркетингу критикують Епіцентр за олдовий бренд-стиль, дивні назви відділів, дизайн торговельних залів та заплутаний клієнтський досвід, компанія за 20 років активно зростає, і втративши у велику війну 10% магазинів, все одно працює з прибутком.
Уже у 2023-му Епіцентр повернувся на траєкторію зростання, виторг перевищив довоєнний більш як на 10 млрд грн і досяг 71,6 млрд грн (разом із Нова лінія, яку придбали у 2013-му).
Про власні ТРЦ
Наразі у Львова доробляється концепція третього поверху та компанія планує запустити цьогоріч два ТРЦ у Київській області, які не будуть називатися Епіцентр, а матимуть власні назви, зокрема, Green Gallery та Bucha Gallery. Для цих проєктів Гереги найняли на посаду керівниці департаменту розвитку ТРЦ колишню топ-менеджерку консалтингових компаній Cushman & Wakefield та JLL Катерину Весну. В її портфоліо – відомі ТРЦ: ЦУМ, Victoria Gardens, Spartak, Проспект, Караван.
Тож ТРЦ Green Gallery, площею 53 000 кв. м будується на місці Нова Лінія у Чабанах та матиме сторонніх орендарів. Також крім звичного набору магазинів мережі Епіцентр, там буде розважальний центр, а 9000 кв. м площ буде віддано під оренду. Другий комплекс Bucha Gallery загальною площею 97 000 кв. м будується замість зруйнованого Епіцентр в Бучі та матиме 15 000 кв. м для сторонніх орендарів.
Наповнення сторонніми орендарями йде за планом, запевняє Катерина Весна. За підписаними попередніми договорами у ТРЦ Green Gallery, відкриття якого заплановано на липень, зайнято вже 72% площі галереї, а у ТРЦ Bucha Gallery – 47% (відкриття – грудень 2024-го).
Про підкорення інших сегментів
У 2020-му, в розпал епідемії COVID, Гереги запустили власний продуктовий Food Market. І наразі відкрито вже 24 Food Market. А ще є аграрний напрям, який компанія розвиває з 2016 року, і який, за словами Гереги, становить понад третину бізнесу групи. Наразі це 166 400 га та 1,5 млн кв. м елеваторів. «Ми перейшли до втілення третього етапу розвитку – виробництво із сировини кінцевого продукту. Наприклад, біопалива, кормів, олії тощо. Коли зробимо, частка агро в бізнесі досягне 50%», – каже Герега. Агрохолдинг будує індустріальний парк «Вуглецево-нейтральний Еко Агро Хаб Поділля «Городок» у Хмельницькій області, де планує переробляти власну агропродукцію. У 2023 році виторг напряму сягнув $307 млн, частка переробки – 26%.
Також у групи є велике виробництво керамічної плитки та керамограніту. На початку 2021 року було відкрито два заводи – в Калинівці (Київська область) та Калуші. Вони увійшли до складу компанії Epicentr Ceramic Corporation. У 2023-му Епіцентр також експортував 800 000 кв. м плитки у 25 країн світу. Також група представлена компанією Осмолода у деревообробці.
Крім усього вище переліченого, Гереги розвивають власну логістичну компанію, в роботі проєкти із побудови біоетанолових заводів та сонячних електростанцій на 3 млн кв. м, відкриває свої парки розваг Epiland і власну мережу поштоматів.
Про подальший розвиток
Новація 2024-го – паливний ритейл та новий формат магазину біля дому Епіцентр Express, площею 300-350 кв, м. У березні 2024 року відкрилося два маркети на лівому березі Києва, один – у Львові, а в Рівному вже шукають співробітників.
Більш ніж на десятці парковок біля мережі Епіцентр уже є зарядні станції для електромобілів Е1. Forbes стало відомо, що Епіцентр шукає мережу АЗС для поглинання. «Ми активно працюємо над цим проєктом», – підтверджує Герега.
А до 2030 року у групи має бути вісім великих ТРЦ зі сторонніми орендарям і 50 нових традиційних Епіцентр плюс понад 1000 центрів видачі замовлень із маркетплейсу. Загальні площі ритейлера мають збільшиться вдвічі і перевищити 4 млн кв. м. «План – за наступні 20 років довести кількість Епіцентр в Україні мінімум до 500», – стверджує Олександр Герега. А ще з цікавого, засновники Епіцентр Гереги люблять символічні цифри та є прихильниками нумерології. До прикладу, найбільший магазин за межами Києва відкрили на західній околиці Львова о 10 годині 10 хвилин 10 вересня 2022 року.