В очікуванні труднощів: як Епіцентр інвестує в енергетичну безпеку країни
Епіцентр вкладає мільярди гривень в енергоефективні проєкти: почав встановлювати сонячні панелі на дахах власних ТЦ, розширює мережу локацій для зарядки електрокарів під брендом Е1 та розглядає можливість реалізації наземних сонячних електростанцій.
Інвестиція в майбутнє
Епіцентр інвестував у енергонезалежність задовго до того, як це стало мейнстримом. Компанія вже давно почала встановлювати на власних об’єктах теплові помпи, геліосистеми та інше обладнання, що допомагало економити електроенергію. Ба більше, для забезпечення власних потреб у разі відсутності центрального енергопостачання ритейлер встановлював на своїх торгових центрах потужні генератори. Вони дозволили не лише забезпечувати свої ТЦ електроенергією, але й стати своєрідними хабами незламності для українців.
Восени 2022 року, коли в країні почалися віялові відключення електроенергії через масовані ракетні обстріли критичної інфраструктури, Епіцентр запустив проєкт «Ділимось світлом», що передбачав встановлення станцій підзарядки гаджетів та електроніки у всіх торгових об’єктах мережі по Україні.
«В умовах енергетичної кризи ми вирішили надати відвідувачам торгових центрів можливість підзарядити свої гаджети, щоб вони могли залишатися на зв’язку зі своїми рідними, а також отримувати інформацію про ситуацію в країні», — пояснював директор з роздрібної торгівлі мережі Епіцентр Дмитро Танько.
Тоді ж компанія почала завозити в країну великі партії генераторів, ліхтариків, зарядних станцій, павербанків, акумуляторів та інверторів, які були життєво необхідними для українських військових та цивільного населення в умовах віялових відключень електроенергії. Зрештою це дозволило не лише забезпечити цією продукцію всі регіони країни, але й знизити ажіотаж на ринку та стримати зростання цін. Вже наступного року Епіцентр започаткував новий амбітний проєкт, направлений на енергонезалежність та екологічність.
Енергія сонця
Влітку минулого року компанія заявила про плани встановити на дахах власних торгових центрів сонячні електростанції (СЕС). Перші десять тисяч сонячних панелей потужністю близько 6 МВт Епіцентр встановив на п’яти торговельних центрах у Києві та Вінниці. Зрештою лише за допомогою цих СЕС ритейлер зумів досягти енергозаміщення близько 30% потреб торговельних центрів та скоротити обсяги викидів вуглекислого газу в атмосферу на декілька мільйонів тонн на рік. Тож в компанії прийняли рішення суттєво збільшити інвестиції в проєкт.
«Враховуючи фактори економії та екологічності, Епіцентр прийняв рішення подвоїти інвестиції в проєкт та оснастити сонячними панелями близько 3 млн кв. м площ. Таким чином компанія робить свій внесок в енергетичну безпеку країни. Внаслідок недавніх обстрілів об’єктів генерації в країні вже відчувається дефіцит електроенергії. А наші енергетичні проєкти дозволять державі перенаправити частину потужностей на інші стратегічні об’єкти», — зазначила директорка напрямку Електротехніка мережі Епіцентр Ангеліна Бурлакова.
Цьогоріч компанія вже ввела в експлуатацію нову сонячну електростанцію потужністю понад 1 МВт на даху відкритого у Києві ТЦ Епіцентр на вул. Бальзака. В планах компанії на 2024 рік — обладнати сонячними панелями ще 17 торгових та логістичних об’єктів, що дозволить збільшити сумарну потужність власних СЕС ще на 25 МВт.
Діючий інвестиційний план Епіцентру передбачає виділення $76,5 млн на обладнання сонячними панелями близько 1 млн кв. м площ дахів власних підприємств вже до кінця 2025 року. Загалом же група компаній планує укласти договори на фінансування проєктів по зеленій енергетиці, що дозволить використовувати сонячні електростанції на близько 3 млн кв. м площ. Водночас Епіцентр розглядає можливість будівництва наземних сонячних електростанцій, які зможуть забезпечувати потреби виробничих потужностей групи компаній.
Зарядити на максимум
В контексті нових бізнес-проєктів компанії, спрямованих на екологічність, варто згадати й про старт розвитку локацій для заряджання електромобілів під брендом Е1. Проєкт зі встановлення електрозарядок поруч з торговельними центрами ритейлера розпочався минулого року. З того часу Епіцентр відкрив понад десять локацій Е1 на парковках власних ТЦ в різних регіонах країни: Києві, Житомирі, Рівному, Тернополі, Чернівцях, Полтаві, Умані, Львові та Одесі. Тепер компанія вирішила активізувати розвиток мережі Е1 з акцентом на якість зарядного обладнання та зручність сервісу. Цьогоріч Епіцентр планує відкрити 30 нових локацій для підзарядки електромобілів у різних регіонах країни.
В першу чергу ритейлер обладнає зарядними станціями парковки торговельних центрів у західних та центральних регіонах країни: Києві, Черкасах, Вінниці, Луцьку, Ужгороді, Мукачеві, Кам’янці-Подільському, Стрию та інших містах. Але також планується відкривати зарядні станції на півдні та сході країни (Дніпрі, Харкові, Запоріжжі), де інші оператори практично призупинили розвиток через безпекові ризики. Таким чином компанія не лише демонструє ринку впевненість у завтрашньому дні, але й мотивує інших гравців активізувати інвестиції, створюючи нові підприємства та нові робочі місця.
Сам Епіцентр навіть попри збитки, понесені внаслідок знищення шести торговельних центрів, не змінював свій інвестиційний план. «Я не бачу потреби нічого змінювати. Якщо ми не будемо любити країну, в якій виросли, якщо не будемо в неї вірити та вкладати кошти, то хто ж тоді це робитиме? Сусіди не полюблять нас так, як наші власні батьки», — сказав засновник компанії Олександр Герега в інтерв’ю Forbes.
У 2022-23 роках компанія вклала в різні проєкти понад 14,2 млрд грн. Завдяки цьому тільки в галузі ритейлу було створено майже 2500 нових робочих місць. При чому частка інвестицій, здійснена коштом компанії, у цей період склала близько 90%. В цілому ж інвестиційний план групи компаній Епіцентр до 2030 року передбачає розвиток проєктів у галузях роздрібної торгівлі, виробництва, агропромисловості, логістики, e-commerce та енергетики на загальну суму близько 100 млрд грн.
Джерело – NV