
Фінансова директорка Eva Лілія Воленко визнана однією з найкращих CFO України


Пандемія коронавірусу закінчилася, а безконтактність стала трендом. Чому самокаси так популярні серед покупців та як рітейлери залучають роботів до праці.
В матеріалі Liga.net проаналізували, як компанії впроваджують самокаси та роботів задля спрощення людської роботи та зведення до мінімуму помилок. RAU публікує основне.
Каси самообслуговування (КСО) вже цілком звичні для клієнтів, бо є чи не в кожному супермаркеті. Популярність самокас все одно зростає. Це підтверджують у великих продуктових мережах України.
«Якщо говорити в цифрах, то частка чеків КСО показує помітну позитивну динаміку з квітня 2023 року – 27,97%. А в серпні ця цифра вже становила 32,04%», – кажуть у мережі Varus.
В Auchan 33% клієнтів використовують КСО в супермаркетах та кожен другий в магазинах біля дому. Як коментують в мережі, це залежить від величини покупки: у великих магазинах кошик більший і зручніше розрахуватися на звичайній касі. Але під час війни популярність самокас зросла через те, що клієнт хоче максимально оптимізувати час в магазині та все встигнути.
У мережі Фора більше третини покупців обирають каси самообслуговування, в Novus цей показник сягнув вже близько 50%. В супермаркетах Сільпо щороку на касах самообслуговування здійснюється понад 40 млн покупок, а в 2022 році майже 20% від усіх купівель відбулося саме через самокасу.
«Але за наявності в необхідній кількості персоналу для роботи на класичних касах, КСО не збільшують продажі», – каже Дмитро Агапов, СЕО компаніії CHM-сервіс, що розробляє та впроваджує POS-систему Chameleon.
Але, якщо мережі мають брак касирів та через це великі черги, це призводить до роздратування клієнтів. Тож, КСО в цьому сенсі частково розв’язує проблему та зберігає рівень продажів.
«Один зі способів порахувати окупність інвестицій в КСО – це економія на фонді оплати праці. За нашими розрахунками, термін окупності КСО лише від економії на фонді оплати праці, – до 18 місяців. Це модель Стандарт, яка приймає тільки оплату банківськими картками. Але слід зазначити, що багато покупців все ж таки йдуть на класичні каси. При чому будь-якого віку. Вважаю, що це пов’язано з низкою причин. Наприклад, прагнення до живого спілкування після довгих періодів ізоляції на карантині, наслідки війни. Також важливим фактором є банальна лінь, яка притаманна людині. Бо коли в кошику багато покупок, людина просто не хоче самостійно сканувати таку кількість товарів і йде на звичайну касу», – ділиться своїми спостереженнями Агапов.
Альтернативою КСО є додаток у смартфоні Scan&Go, який дозволяють покупцю сформувати чек, перебуваючи в торговому залі. І такий сервіс вже працює в деяких мережах країни: Varus, Auchan, Фора тощо.
Нова пошта має 15 500 поштоматів в 600 населених пунктів, а в 2024 році планується збільшення до 700 міст. Кожна п’ятнадцята посилка відправляється або доставляється через поштомат. Попит на них зріс у період пандемії коронавірусу і досі тримається. До того ж Нова пошта використовує роботів для сортування, щоб полегшити роботу працівникам та зменшити кількість людських помилок. До цього процесу залучено три види роботів:
Роботи використовують і в мережі АТБ: Delivery Cobot інформують покупців про певні товари власних торговельних марок та акційні пропозиції. Наразі є кілька таких роботів в Дніпрі та Києві.
В мережі EVA в 2024 році теж хочуть придбати 20 роботів на склади, щоб пересувати стелажі.
В Фора будуть продовжувати впроваджувати електронні цінники та автоматизацію внутрішніх операційних процесів.
У Novus на черзі системи Self-Scanning та електронні цінники.
В Varus відкрили DarkStore – магазин-склад, який працює автоматизовано та дозволяє швидко комплектувати онлайн-замовлення. Та наразі охоплює замовлення правого берега Києва. Проте в планах компанії розширити межі доставляння на всю столицю, а згодом охопити й інші міста України.
Auchan працює над автономним магазином без касирів.
Нова пошта тестує роботизоване відділення, яке зможе приймати та видавати посилки безконтактно.