Інтерв’ю з топом: СЕО корпорації АТБ про розвиток e-commerce та діджиталізацію бізнесу
Генеральний директор і голова ради директорів корпорації АТБ Борис Марков розповів про запуск онлайн-торгівлі та діджиталізацію роботи FMCG-рітейлера в умовах форс-мажору.
Цей матеріал доступний російською мовою
Епідемія коронавірусу та карантинні обмеження змусили рітейлерів по всьому світу перебудовуватися і освоювати нові канали продажів. Звичайно, в першу чергу мова йде про інтернет-торгівлю і в цьому плані Україна не стала винятком. За останні кілька місяців власний e-commerce запустили навіть продуктові мережі, які раніше не робили акцент на розвиток онлайну. Серед них і корпорація АТБ, яка розвиває найбільшу в Україні мережу з більш ніж 1000 магазинів по всій країні. Про те, чому компанія почала рух в онлайн і яких результатів планує досягти в e-commerce розповів СЕО АТБ Борис Марков, який став гостем пілотного випуску відеопроекту «Інтерв’ю з топом». Редакція RAU публікує текстову версію і відео-нарізку інтерв’ю.
– Приблизно рік тому ви говорили, що торгівля онлайн для вас не в пріоритеті. Тепер, ймовірно, все змінилося в умовах пандемії коронавірусу?
– Життя внесло свої корективи. Ми розуміли, що за e-commerce майбутнє торгівлі, але не хотіли форсувати цей напрямок, щоб бути серед першопрохідців в FMCG-рітейлі.
Розуміли, що спочатку зростання онлайн-торгівлі буде млявим і тому займали вичікувально-підготовчу позицію. Все кардинально змінилося після введення карантину. І на те були як суб’єктивні, так і об’єктивні причини.
– Що ви маєте на увазі?
– До об’єктивних обставин відноситься, наприклад, зустріч представників великого бізнесу з президентом України в березні, на якій рітейлерів попросили організувати онлайн-доставку товарів першої необхідності. Перш за все для тих, хто потрапляє в зону підвищеного ризику зараження.
Прямо на цій зустрічі наші представники спільно з компанією Rozetka екстрено домовилися про доставку наборів таких товарів. Це рішення було реалізовано буквально за лічені дні.
– Це був якийсь обмежений перелік товарів?
– Звичайно, вибір був обмежений, але в той момент ніхто ще толком не розумів, що нас чекає і наскільки затягнеться карантин. Тому головним завданням було забезпечити найнеобхіднішим найбільш незахищені верстви населення. Перш за все тих, у кого немає поблизу магазинів у межах пішої доступності. Спочатку це було два продуктових набори, потім три. Пізніше ми частково змінили їх наповнення на прохання споживачів.
– Коли стартував цей проект?
– З 20 березня АТБ спільно з Rozetka і Нова пошта запустили доставку спочатку в Дніпрі й області, а через два тижні розширили проект на всю Україну. Це майже 8000 населених пунктів, де працює Нова пошта.
– Тим не менш, він триває і зараз, коли умови карантину істотно ослабли?
– Звичайно, проект триває. Не скажу, що він користується дуже великою популярністю, так як подібні сервіси запустили й інші мережі. Також варто враховувати швидкість його запуску.
– На якій стадії розвитку зараз перебуває ваш інтернет-магазин, які сервіси в ньому вже доступні?
– Інтернет-магазин був підготовлений і запущений за два місяці. З 6 квітня запустили технологію click & collect, за допомогою якої можна замовити товар в інтернеті, обрати тимчасовий слот в зручному для споживача магазині та забрати замовлення, оплативши його на місці.
Спочатку запустили сервіс в Дніпрі й області, а з 24 квітня – по всій Україні, приблизно в трьох сотнях міст, де є магазини АТБ.
Нарешті, зовсім нещодавно відбулися важливі зміни – запустили доставку до дверей клієнта. Тобто вже працює технологія попереднього формування замовлення, а також технологія попередньої оплати. І в Дніпрі запущена технологія доставки.
Протягом тижня ми запустимо доставку в Дніпропетровській області, а потім по всій країні. Спочатку запустимо доставку в містах-мільйонниках, потім – в обласних центрах, і згодом підключаться інші з більш ніж 1100 наших магазинів.
– Тобто вже в червні система буде розгорнута по всій Україні?
– Так, плануємо в червні. Хоча ще є складнощі, пов’язані з інфраструктурою, різними доопрацюваннями, тестуваннями тощо.
– Як вам вдалося фактично з нуля так швидко все організувати?
– Мені дуже подобається вислів «Іноді великий крок вперед – це результат добрячого стусана ззаду». З початком карантину вся галузь отримала такий потужний поштовх, що і ми, перегрупувавши сили і сконцентрувавши ресурси, витратили на створення проекту лічені тижні, а не квартали чи місяці.
– Хто здійснює доставку?
– Поки тільки Нова пошта, хоча ми розглядаємо варіанти розширення кола наших партнерів. Але це буде вже наступний етап розвитку.
– Яких результатів плануєте досягти в сфері онлайн-продажів в цьому році?
– На цей рік у нас точно немає ніяких KPI, так як і сам проект запуску інтернет-магазину не планувався. Крім того, наші плани формуються вже в процесі впровадження проекту. Що стосується перспектив розвитку, то вони будуть залежати від декількох факторів.
Головний з них – терміни ослаблення карантину і можливість нової хвилі захворювання, що дуже сильно впливає на попит, а значить на всіх рітейлерів, не тільки продуктових.
– Чи будете робити ставку на розвиток власної доставки?
– У нашому проекті Нова пошта є нашим логістичним партнером і без її участі ми не бачимо можливостей розвитку в доступному для огляду майбутньому. Ми не будемо як Fozzy Group запускати insourcing оператора. Нова пошта зарекомендувала себе як надійний і якісний партнер як в рамках соціального проекту з Rozetka, так і в звичайній доставці з наших магазинів. Ми не хочемо ускладнювати там, де можна цього не робити.
– Які ще проекти плануєте запровадити в частині діджиталізації бізнесу?
– Частково такими можна вважати впровадження лідів, модулів у ERP системи, пов’язані з плануванням, поповненням і прогнозуванням. Зараз проходить перезапуск WMS системи (управління складом) Manhattan. Їхні фахівці дистанційно допомогли нам запустити пілот системи на одному з наших розподільчих центрів.
І хоча це не зовсім відноситься до e-commerce, дана система дозволить нам значно швидше розвивати цей напрям.
Також в червні місяці плануємо запустити свій мобільний додаток, який допоможе покупцеві сканувати товар і відразу дізнаватися його ціну, наявність та іншу інформацію. До кінця місяця плануємо запровадити в тестовому режимі технологію scan&go, яка дозволить оплачувати покупки за допомогою мобільного додатку.
– Ця технологія вже була кимось реалізована в Україні?
– Тією чи іншої мірою окремі оператори намагаються впровадити її, але поки це більше схоже на режим тестування. Ми ж сподіваємося цього літа вийти в режим промислової експлуатації.
– Яка динаміка продажів вашого інтернет-каналу? Чи є спад у міру ослаблення карантинних обмежень?
– Поки що вибірка дуже мала для аналізу такої статистики. Про це можна буде судити вже після повноцінного запуску доставки з усіх магазинів по Україні. Тільки тоді ми інтенсивно почнемо просувати і рекламувати свій онлайн-канал.
Але в будь-якому випадку і при будь-якому сценарії розвитку подій онлайн-торгівля не займе вагоме місце в наших продажах.
– Якою, за вашими оцінками, може бути максимальна частка цього каналу у продуктового рітейлера масштабу АТБ?
– Якщо не брати до уваги Польщу і тим більше країни Західної Європи, які далеко попереду, то на сусідньому ринку – Росії – досягнення 1% від загального обсягу продажів вже вважається успіхом. Ми ще дуже далекі від подібних показників, але думаю, що протягом декількох років при форсованому розвитку цього каналу, зможемо досягти такого ж результату.
Читайте також –
Як пережити кризу: поради генерального директора АТБ Бориса Маркова