Два в одному: рітейл і офіси в одному ТРЦ – в чому ключові переваги
У чому особливості офісних приміщень, розташованих в ТРЦ і БФК, і чому рітейл теж виграє від цього.
Останні роки багато ТРЦ розширюють свій перелік пропозицій, здаючи в оренду приміщення не тільки для магазинів, але і під офіси. Приміщення під магазини і під офіси мають різні технічні вимоги, різне оформлення і обслуговування, тому ТРЦ, що розширюють свою пропозицію, після реновації інвестують у створення офісних приміщень чималі гроші.
У чому особливості сусідства рітейлу і офісів в торгово-розважальних комплексах (ТРЦ) і багатофункціональних комплексах (БФК), і кому це вигідно – читайте в матеріалі RAU.
Кому це вигідно?
Один з найяскравіших прикладів ефективної взаємодії торговельної та офісної складової – столичний МФК Gulliver, офіси в якому орендують такі компанії як Coca-Cola, Colin’s, Grammarly, Yves Rocher, Bacardi-Martini Ukraine, Ciklum, Lego Ukraine та інші. Також більше 10 000 кв. м в Gulliver займають коворкінги, серед яких Creative Quarter, Creative State і Regus. За словами генерального директора МФК Gulliver Ірини Круппи, саме повноцінна комплексність і багатофункціональність об’єкту стали запорукою привабливості, зручності і додаткових вигод для всіх орендарів.
“Просте сусідство, а саме, перебування поруч на одній вулиці або в одному районі ТРЦ, БЦ і житлового комплексу – це один підхід. Я ж бачу перспективність в іншому – багатофункціональному комплексі. Для всіх наших орендарів великим плюсом є і залишається наша багатофункціональність. А саме: присутність на території відділення банку, якісного супермаркету, який працює 24/7, магазинів, кафе, ресторанів, численних сервісів, які доповнюють один одного і дають можливість в одному місці вирішити більшу частину завдань, не виходячи за територію БФК “, – розповідає Ірина Круппа.
Комерційний директор компанії Dragon Capital Property Management Наталія Кравець також бачить багато вигод як для всіх орендарів, так і для самого девелопера від подібної багатофункціональності ТРЦ: “Резиденти офісних приміщень, які входять до складу ТРЦ мають можливість користуватися всіма перевагами і сервісами торгового центру і можуть задовольнити всі свої потреби в одному місці, не витрачаючи багато часу. Такі додаткові зручності не доступні в звичайних БЦ. Наприклад, у львівському ТРЦ Victoria Gardens співробітники компаній, які орендують там офіси, можуть в будь-який час скористатися послугами кінотеатру, хімчистки, Нової пошти, боулінгу, автомийки, сходити на шопінг або в найбільший супермаркет Сільпо в місті. Крім того, вони користуються безкоштовним паркуванням на 1500 місць. Такого немає ні в одному іншому БЦ Львова “, – відзначає Наталя.
Рітейлери в таких ТРЦ і БФК також виграють – резиденти офісних приміщень можуть забезпечити стабільний і гарантований трафік в їх магазини. Природно, що від такої синергії у виграші виявляється і девелопер.
“Поєднання торгової та офісної складової в комерційній нерухомості може істотно посилювати роботу обох сегментів. Завдяки близькості торгової складової орендарі офісних приміщень отримують більш високий рівень сервісу. У свою чергу рітейлери за рахунок близькості до офісів отримують додатковий платоспроможний трафік клієнтів, які забезпечують їм більш високий рівень продажів, – відзначає партнер RDA і співзасновник Асоціації рітейлерів України Андрій Жук. – При грамотному формуванні tenant-mix з акцентом на потреби цільової аудиторії офісів торгова складова може бути ще ефективнішою. В даному випадку у виграші залишаються і девелопери, які за рахунок синергії торгової та офісної складової можуть розраховувати на мінімальну вакантність і збільшення свого орендного доходу “. На думку Андрій Жука, відмінним прикладом синергетичного ефекту торгової та офісної складової є столичний Smart Plaza Polytech, який отримав в минулому році нагороду RAU Awards в номінації Кращий малий ТРЦ в містах-мільйонниках.
Додаткові послуги для офісних резидентів в ТРЦ і БФК
Для рітейлерів наявність у складі ТРЦ чи БФК офісних приміщень може мати додаткові вигоди і зручності – це дозволяє розмістити свій бек-офіс в безпосередній близькості від власного торгового об’єкту. Наприклад, власники ресторанів, які знаходяться на території Victoria Gardens, там же орендують і офісні приміщення. Офіс Західного регіону Сільпо знаходиться поруч з власним найбільшим супермаркетом у Львові в цьому ж ТРЦ. А головний офіс Сільпо також розташований в одній будівлі з власним супермаркетом з столичному ТЦ Silver Breeze.
Генеральний директор БФК Gulliver Ірина Круппа розповідає, що приділяючи велику увагу потребам резидентів БЦ в підборі операторів торгової частини, девелопер робить перебування співробітників на роботі більш комфортним. “Ми намагаємося розмістити в ТРЦ багато операторів сервісної та розважальної частини, весь час розширюємо коло послуг, що надаються, так як розуміємо, що зараз найбільше люди цінують час і комфорт. В таких умовах обидві частини комплексу працюють завжди у великій синергії “, – зазначає Ірина. Так, резиденти БЦ Gulliver крім додаткових послуг ТРЦ (поштове відділення, хімчистка, ремонт одягу та взуття та інші) мають доступ до трирівневого паркінгу з 12-ма станціями для 26-ти точок зарядки електроавтомобілів і велопарковки на понад 200 веломісь, де можна прийняти душ і залишити речі на зберігання.
Також девелопери пропонують послуги ремонту під орендаря з можливістю вибрати конфігурацію офісу і дизайн. На вибір оформлення офісного приміщення впливають не тільки корпоративний стиль, але і сфера діяльності орендарів. Наприклад, IT-компанії надають перевагу офісам з відкритим простором для роботи (open space), а юридичні або фінансові компанії – кабінетній системі.
Куди не підуть орендарі офісів
При виборі офісу орендарі звертають увагу на локацію приміщення, його клас, вартість і технічні характеристики. Важливими чинниками також є сучасні системи кондиціонування і вентиляції, системи безпеки, безшумні ліфти, системи освітлення приміщень, клінінгові та IT-послуги, фасіліті менеджмент. Але місце розташування і наближеність до транспортних розв’язок часто виявляється вирішальним фактором.
Для керівників компаній дуже важливо, щоб їх співробітники могли швидко і зручно добиратися в офіси. Тому офіси, що входять в ТРЦ, розташовані далеко від метро і громадського транспорту будуть менш затребувані на ринку.
Компанія Dragon Capital Property Management, яка управляє більше ніж 30-ма об’єктами комерційної нерухомості, враховує всі нюанси, на які звертають увагу орендарі, і пропонує офісні приміщення тільки в тих ТРЦ, які поєднують в собі гарне місце розташування, відмінну інфраструктуру і відповідність всім технічним вимогам. Так, крім ТРЦ Victoria Gardens офісний центр також є і в складі вінницького ТРЦ Sky Park. Його загальна площа становить 5500 м2, а основними орендарями є Генеральне консульство Республіки Польща у Вінниці, IT-компанії і два коворкінг-простори. “Ці офіси мають такі значні переваги, як відмінна локація в історичному центрі міста, чудова інфраструктура ТРЦ, парковка і інші послуги. Крім того, технічна команда Sky Park може зробити ремонт в офісах по проекту орендаря “, – розповідає комерційний директор компанії Dragon Capital Property Management Наталія Кравець.
Після реконструкції сучасний шестиповерховий бізнес-центру класу А також з’явиться і в складі ТРЦ Piramida: “Загальна площа цього БЦ складе 5300 кв. м, а його перевагами буде зона охоплення (близько 300 000 жителів) і зручна інфраструктура ТРЦ Piramida, а саме – супермаркет, магазини, ресторани і фуд-корт, послуги і паркування “, – поділилася інформацією Наталія Кравець.
Як пандемія вплинула на комерційну нерухомість
За час пандемії умови на ринку комерційної нерухомості змінилися: якщо раніше орендарю доводилося вибирати з того, що залишилося вільним, то зараз все навпаки. “Пандемія COVID-19 мала значний вплив на всю галузь комерційної нерухомості. Вона виявилася під ударом через впроваджуваних урядами усього світу карантинних обмежень. Багато ТРЦ були закриті значну частину 2020 року і продовжують простоювати в 2021-м. Також постраждала і офісна нерухомість, адже багато компаній перейшли на віддалений графік роботи, повністю або частково відмовившись від оренди офісів. Внаслідок цього попит на офісні приміщення знизився, а вакантність офісних об’єктів почала зростати “, – пояснює партнер RDA і співзасновник Асоціації рітейлерів України Андрій Жук.
Девелопери визнають, що ситуація дійсно змінилася і зараз орендарі мають значно більший вибір на ринку, але саме тому зараз найкращий час, щоб орендувати “той самий заповітний офіс”.
Читайте також –
Між онлайн і офлайн: як ТРЦ вибудовують омніканальну комунікацію зі споживачами