Дивіться, хто пішов: іноземні та вітчизняні мережі, що вирішили згорнути свою діяльність в Україні 2025 року

Дивіться, хто пішов: іноземні та вітчизняні мережі, що вирішили згорнути свою діяльність в Україні 2025 року

Сьогодні
  296
Костянтин Симоненко

Виїзд українців за кордон, падіння купівельної спроможності тих хто лишився, проблеми з логістикою та невідповідністю бізнес моделі новим економічним умовам призвели до закриття семи ритейлерів.

Злет і падіння Carlo Pazolini

Як російській Carlo Pazolini вдалося зберегти бізнес в Україні

Як пише NV Бізнес, мережа з продажу взуття та аксесуарів Carlo Pazolini наприкінці жовтня 2025 року закрила свій останній магазин і пішла з українського ринку. Це журналістам підтвердили в контакт-центрі ритейлера, без конкретизації «багатьох факторів», що вплинули на це рішення. Сайт інтернет-магазину мережі ще продовжує працювати і там можна замовити товар. Водночас сторінка компанії у Facebook не оновлюється з травня 2022 року, а Telegram-канал — з листопада 2023 року, а Instagram-сторінка — з серпня 2025 року. Один з останніх магазинів Carlo Pazolini в Україні працював у Києві на просп. Берестейський, 21 А.

Перший магазин Carlo Pazolini в Україні відкрився у 2007 році, коли російський власник псевдо італійського бренду (Carlo Pazolini створено в 1992 році, перші магазини в рф відкриті в 1995-му) Ілля Рєзнік вирішив зайнятися експансією в інші країни та повністю переніс виробництво взуття в Китай. До 2007 року Рєзнік відкрив два магазини в Празі, а потім почав запускати точки в країнах Балтії, в Україні та Молдові. У 2010 році відкрився магазин Carlo Pazolini в Італії, а у 2011 році – більше десяти точок у США. Загалом магазини були в 11 країнах світу.

Зокрема, в Україні розвитком мережі займалося ПрАТ “Карло Пазоліні Трейдінг” (визнано банкрутом в 2016-му і ліквідовано влітку 2024 року), яке на той момент належало Menaville Holdings Ltd (Кіпр). За два роки почали роботу зо два десятки магазинів у Києві, Одесі, Дніпрі, Харкові, Полтаві, Маріуполі, Черкасах, Вінниці, Рівному та Донецьку. Але фінансова криза 2008-го змусила частину точок закрити. На жовтень 2012 року мережа управляла 21 магазином у Києві, Одесі, Дніпрі Харкові, Донецьку, Запоріжжі, Вінниці та Рівному. Піку розвитку материнська компанія досягла у 2013-му, коли взуттєва мережа Carlo Pazolini налічувала 200 магазинів у росії та управляла приблизно 50 роздрібними точками в Європі та США.

Проблеми почалися після вторгнення рф до України і значної девальвації рубля та гривні в 2014 році. Через російських власників деякі українці почали бойкот ритейлера. Тому замість ПрАТ “Карло Пазоліні Трейдінг”, яким на той час формально володіли генеральний директор мережі і громадянин рф Анатолій Греков та громадянка України Алла Гракова, у 2015 році була заснована нова юридична особа ТОВ «Дет Груп», яка надалі й розвивала українську мережу Carlo Pazolini. Її власник і по сумісництву директор з розвитку мережі Ростислав Різун розповідав у травні 2017-го, що компанії розділилися і тепер це окремий бізнес. Як уже зазначалося, в липні 2016-го збанкрутувала українська дочка, що заборгувала кредиторам 400 млн грн, а через рік та ж доля спіткала і материнський бізнес (АТ «Фірма «Анта», остаточно процес завершено в 2021-му).

У травні 2017 року кількість магазинів Carlo Pazolini в Україні скоротилася до 16 точок у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Херсоні та Львові. Ритейлер намагався оновити формат магазинів і першим восени 2018-го став мультибрендовий простір на 840 кв. м у Києві на проспекті Перемоги, 19.

Carlo Pazolini відкрив магазин в новому форматі та анонсував оновлення інших (+фото)

Проте це не дуже допомогло і під час повномасштабної війни справи ритейлера погіршилися. Так, в 2024 році виторг компанії впав на 75,3%, а збиток збільшився майже на 942% до 2,3 млн грн. У лютому 2025 року Господарський суд Рівненської області визнав ТОВ «Дет Груп» банкрутом і розпочав ліквідаційну процедуру. На жовтень 2025 року оплату за обраний товар в інтернет-магазині компанія пропонує перерахувати на ФОП Винничук Марія Степанівна.

Український похід турецького Flo

Перший в Україні магазин взуттєвої мережі FLO відкрився в ТРЦ Forum Lviv (+ фото)

Перший в Україні магазин турецької взуттєвої мережі Flo відкрився в ТРЦ Forum Lviv лише п’ять років тому – в листопаді 2020 року. Спочатку ритейлер заявляв, що пропонуватиме споживачам взуття у цінових сегментах «середній» та «середній+». Окрім власних торгових марок споживачам пропонували за ексклюзивною ліцензією багато ТМ світових виробників (Kinetix, Polaris, Lumberjack, Butigo, Dockers by Gerli та інших). Бренд взуття Flo, заснований у 1960 році в невеликій майстерні Ахметом Зійланом, є лідером турецької взуттєвої галузі. Flo Shoes, в якій безпосередньо працює понад 10 000 людей, а побічно – приблизно 30 000 співробітників, щорічно продає понад 50 млн пар взуття.

В 2020 році найбільший ритейлер взуття в Туреччині (тоді майже 500 магазинів по всій Туреччині та ще близько 100 торгових точок в 22-х країнах світу) мав плани за три роки створити в Україні мережу з більш ніж 30-ти торгових точок. А світові продажі довести до $300 млн, розширивши географію присутності до 47 країн.

Тому вже наприкінці листопада 2020 року ще один магазин Flo відкрився в столичному ТРК Проспект, а ще через рік – у жовтні 2021-го – почав роботу найбільший магазин в Україні площею 1200 кв. м у ТЦ Караван (Харків). Цей магазин став сьомим в українській мережі. Також у травні 2021 року почав роботу перший Flo Outlet в Києві на вул. Здолбунівська, 17 в ТРЦ Rive Gauche. Зокрема, в магазині були представлені спортивні моделі взуття Flo sports за зниженими цінами.

Планувалося до кінця 2021 року розширити мережу до 10 магазинів. Як зазначав директор Flo International Retail Мехмет Айїлдиз, ритейлер прагнув зберегти такі темпи й надалі, аби досягти відкриття 20-ти магазинів до кінця 2022 року. Проте вдалося виконати тільки першу частину цього плану – 25 грудня 2021 року в ТРЦ Respublika Park відкрився п’ятий в столиці і 10-й в Україні магазин мережі. Ще були точки у Харкові, Одесі, Дніпрі, Львові та Сумах. Подальший розвиток Flo в Україні загальмував початок великої війни.

Вже в середині осені 2025-го стало відомо про вихід мережі з України. Як пише видання NV Бізнес, компанія Flo скоротила свою мережу до одного магазину в Одесі у ТРЦ Fontan Sky. Виторг ТОВ «Фло Рітейл Україна» за січень-червень 2025 року зменшився на 39,3% до 53,3 млн грн. За словами операційного директора Budhouse Group Максима Гаврюшина, у ТРЦ Forum Lviv та ТРЦ Nikolsky у Харкові товарообіг магазинів Flo був у 4−5 разів менший за очікуваний і це не дозволяло сплачувати встановлену орендну плату. Формат дешевого взуття «на один сезон» українцям був не до вподоби – взуття має бути якісним або дуже яскравим і модним. Тому концепція взуттєвого дискаунтера не спрацювала.

Чого не скажеш про бізнес компанії в росії, де турецький холдинг Flo Retailing весною 2022-го викупив понад 100 магазинів російського підрозділу Reebok. Так само ТОВ «Фло Рітейл Україна» продовжує шукати працівників у магазини Reebok у Києві, свідчать дані сайту з пошуку роботи Work.ua, оскільки Flo Group володіє ліцензією на продаж. На жовтень 2025 року магазини FLO продовжують працювати близько 800 магазинів у 25 країнах світу, включно з рф.

English Home пішов по-англійськи

У жовтні цього року стало відомо про вихід з України ще одного турецького бренду – English Home, який пропонував товари для дому та декору. Про це RAU повідомили власні джерела на ринку. Проте ще у лютому 2025 року клієнти English Home помітили, що на сайті, на якому можна було здійснити онлайн-замовлення, спочатку зникли ціни і не можна було зареєструватися, а потім він зовсім перестав працювати, як і деякі магазини. Офіційних заяв турецький ритейлер не робив. На офіційному сайті компанії Україну прибрали з-поміж близько 20 країн присутності. Компанія продовжує працювати, зокрема, в росії, Ірані, Венесуелі та інших країнах.

Згодом виданню NV Бізнес директор з міжнародних продажів English Home Явуз Бекар розповів, що рада директорів компанії прийняла стратегічне рішення про припинення роботи власних магазинів мережі в Україні. За його словами, наразі компанія перебуває у процесі закриття і передачі своїх магазинів в Україні франчайзинговому партнеру. Проте він не уточнив, скільки магазинів бренду працювали за франшизою в Україні та хто був їхнім франчайзі. У другій половині жовтня 12 магазинів все ще були відкриті й не відомо, коли планується їхнє остаточне закриття. Топ-менеджер також зазначив, що бізнес-операції в Україні не були прибутковими, але не назвав причини.

Виторг ТОВ “ЕХМ Україна”, яка розвиває English Home в Україні, у 2024 році склав майже 282 млн грн у 2024-му, що на 12 млн грн менше, ніж роком раніше. Виторг першого півріччя 2025-го – 88,6 млн грн. Минулого року компанія вийшла у збиток у майже 30 млн грн у порівнянні з прибутком 2,4 млн грн роком раніше. За першу половину 2025 року ТОВ “ЕХМ Україна” збільшила свій збиток на 47,5% до 43,1 млн грн. Серед можливих причин учасники ринку називають виїзд з України основної категорії покупців текстилю та товарів для дому, а саме жінок – у віці від 20 до 40 років з дітьми. А також високу орендну плату в кращих ТРЦ країни, яку не могли перекрити продажі товарів, ціна яких через інфляцію «перейшла» у категорію преміум.

Нагадаємо, бренд English Home (засновано в 1992 році) став відомим у світі в 2008 році, коли власники холдингу Тургут Айдин (Turgut Aydın Holding), придбали мережу із трьох магазинів. Кінцеві бенефіціари українського підрозділу – Айдін Айдан та Айдін Ахмет Яшар (громадяни Туреччини). Для швидкого розвитку обрали схему відкриття магазинів по франшизі. Попри назву, концепція бренду поєднує турецьке виробництво та британську естетику. Компанія пропрацювала на українському ринку щонайменше з 2011 року та на піку розвитку мала 33 магазини (восени 2020-го) щонайменше 11 містах країни. Більшість торгових точок ритейлера працювали у кращих ТРЦ.

Як зазначив CEO English Home Казім Чимен (Kazım Çimen), на початок 2025 року компанія мала 306 магазинів у Туреччині та за кордоном й мала плани додати ще близько 25 точок у нинішньому році. Додавши до свого портфоліо Марокко та Казахстан.

Athletics не втримвся

У серпні 2025 року мережа спортивних супермаркетів Athletics оголосила про згортання діяльності в Україні. В ексклюзивному інтерв’ю для RAU СЕО Athletics Людмила Книш розповіла, що формальне рішення було прийнято ще в червні 2025 року після серії засідань ради директорів і стрес-тестів бюджету. Переломним моментом стало поєднання стійкого падіння реальних доходів покупців, подорожчання логістики з військовими ризиками і неможливості узгодити економіку офлайн-формату при поточних орендних ставках і вартості енергії. Серед трьох можливих варіантів дій – «продовжуємо і скорочуємося», «заморожування», «контрольований вихід» – обрали останній. В компанії затвердили план розрахунків з партнерами, врегулювання питань з орендодавцями та намагаються допомогти співробітникам працевлаштуватися в інші компанії. На момент прийняття рішення про закриття мережа спортивних товарів Athletics налічувала 29 магазинів у 15 містах України.

Хоча ритейлер припиняє комерційну діяльність роздрібної мережі, але зберігає права на торговельну марку. Це може дати можливість у майбутньому розглянути перезапуск або ліцензійну модель, якщо ринкові умови покращаться.

Нагадаємо, під брендом Athletics з березня 2022 року почала працювати вся роздрібна мережа магазинів Sportmaster (таке написання з 2018 року). Торговельна мережа Спортмастер Україна веде свою історію з липня 1996 року. Перший магазин був відкритий в 2001 році у Києві на бул. Лесі Українки, 28. На початку 2021-го сінгапурська компанія Sportmaster Operation Pte.Ltd – власник ТОВ «Спортмастер Україна» –  була включена до списку санкцій РНБО, які, втім, так і не були втілені. Sportmaster Operations Pte. Ltd. та Sport&fashion Тanagement pte. Ltd., які є материнськими компаніями ТОВ «Спортмастер Україна», у липні 2021 року ухвалили рішення про припинення інвестиційної та бізнес-діяльності в Україні.

Тоді ж топ-менеджмент українською мережі запропонував власникам ТОВ «Спортмастер-Україна» створити новий бізнес та придбати ключові активи: ексклюзивні ліцензійні права на низку торгових марок, технологій, ІТ-підтримки тощо. Тому в липні 2021 року була підписана угода між новими інвесторами: Pulau Artis Limited (Гонконг), Felix Ltd (Сингапур) та членами топ-команди, які отримали контроль над компанією, і отримали 50% в ТОВ «Атлетікс». Наразі його єдиним власником є голова ради директорів Athletics Ігор Чернов (через Felix Trade Pte. Ltd.). Основною умовою угоди було зафіксовано проведення ребрендингу всіх магазинів роздрібної мережі. З початком війни колектив компанії прийняв оперативне рішення про відмову від бренду Sportmaster.

Станом на 24 лютого 2022 року мережа Athletics нараховувала 33 магазини. На 1 березня 2023 року було вже тільки 30 точок (два – втрачено через обстріли у Харкові та Херсоні). Також в Україні працювало більше 50 франчайзингових магазинів Sportlandia (в 2022році подано заявку на ребрендинг), Columbia і мультибрендових магазинів для активного відпочинку Weekender. Проте в 2023 році у Athletics лишилася тільки франшиза Columbia.

Зниклий Континент

3 листопада 2025 року у Києві закрився останній супермаркет Континент – однієї з найстаріших мереж столиці. Він знаходився за адресою вул. Мокра (Кудряшова), 20 В. Про це ритейлер повідомив на своїй сторінці у соцмережах, анонсуючи фінальний розпродаж перед повною ліквідацією. Мережа Континент відкрила свій перший магазин у Києві ще в 1993 році, а в 1996-му відкрився перший повноцінний супермаркет за адресою: м. Київ, вул. Академіка Єфремова (вул. Командарма Уборевича, 23).

Згодом з’явилися точки на вул. Якуба Коласа, 10 (1998 рік), проспекті Свободи, 26 А (2004), Якуба Коласа, 15 (2010), вул. Дмитрівській, 96-98 (2011) та Мокра (Кудряшова 20 В) в 2013-му. У 2016 році ритейлер провів ребрендинг, однак втриматися на ринку не вдалося. Окрім мережі супермаркетів компанія Континент розвивала й інші бізнеси, зокрема, клініку, салон краси, центр краси та шейпінг клуб під вивіскою Red Line. Згодом стало відомо, що на місці супермаркетів Континент з’являться нові точки Сільпо. Що підтверджується появою актуальних вакансій від Сільпо за цими адресами.

Як зазначав комерційний директор Континент Дмитро Каширін, .цей бізнес був не типовим для продовольчого ритейлу, радше нагадуючи «італійську сімейну» модель. Позиковий капітал не залучали, бізнес розвивався виключно на власні обігові кошти і на ті, що заробляються на власних площах. Це, природно, уповільнило її розширення, але стало запорукою стабільної роботи з щорічним зростанням прибутку від 3 до 10% LTL в операційній маржі. В 2014-15 роках власники перестали грати на полі мереж, які позиціонуються як класичний супермаркет й почали боротися за клієнта, який проживає в радіусі 500 метрів від магазину. Тому магазини не мали великих паркінгів та були не пристосовані під масову «закупівлю вихідного дня».

Натомість тут запровадили модель кулінарних барів самообслуговування – «острівні» марміти з салатами, першими, другими стравами. Будь-який покупець міг самостійно скомпонувати собі страву, зважити її, тут же розігріти і з’їсти в спеціально обладнаній закасовій зоні. При площах магазинів від 400 до 1000 кв. м, Континент дозволив собі і пекарню повного циклу, і ті ж чай і каву з професійних апаратів FRANKE по системі самообслуговування задовго до того, як це почали впроваджувати більш великі мережі. Континент став другою мережею в Україні після Велика Кишеня, яка запустила безготівкові каси самообслуговування (КСО). Проект було запущено в 2015 році, а вже у 2016-му кожен з шести магазинів мав 2-3 каси самообслуговування.

Континент переглянув асортиментну політику у бік зменшення на початку другої кризи. Якщо у 2014 році магазин в 1000 кв. м в середньому мав 20 000 позицій, то потім трохи більше 5000 SKU. На кінець 2024 року мережа налічувала 5 магазинів, розташованих у м. Київ. Попередня управляюча компанія ТОВ «Столиця -Торг» (власники Людмила та Олег Кондратій) знаходиться в стані припинення. Проте ТОВ «Континент Фуд» тих же власників продовжує роботу.

Харків не втримав ще двох

З початку 2025 року харківський ринок продуктових мереж залишили магазини Basket та МакМаркет, про що повідомила пресслужба Харківської міської ради.

Супермаркети Basket

Харківська мережа магазинів Basket була заснована у 2011 році. Станом на лютий 2020 року вона складалася з 10 магазинів площею від 200 до 700 кв. м, а асортимент варіювався від 2000 до 6000 товарних позицій залежно від формату. Судячи з кількості філій, перерахованих на сайті Харків інфо загалом в різний час було відкрито 15 точок, але працюючих одночасно так само було близько десятка. Проте вже на кінець першого кварталу 2025 року мережа налічувала тільки 6 магазинів, розташованих в Харкові. А в другому кварталі магазини закрилися.

Власний сайт компанії не працює, а Facebook сторінка не оновлювалася з 2020 року. Саме навесні 2020 року засновник Basket Вадим Кубіца розповідав про новий торговий об’єкт, реалізований в модернізованому city-форматі з розширеною пропозицією групи товарів food to go і оновленим зонуванням. Випускник DYB / Advisory Board Вадим Кубіца постійно експериментував з асортиментом і форматами магазинів, аналізуючи власні помилки. Перші магазини були не дуже великі, площею 200-300 кв. м, але щоб зайти в спальні райони почали відкривати супермаркети більшого розміру (700-800 кв. м). Проте більші інвестиції не принесли більше прибутку і компанія знову звернулася до магазину міні-формату в центрі міста.

Рітейл в помаранчевих тонах: як виглядає магазин Basket оновленого формату (+фото)

Площа – до 100 кв. м, асортимент – близько 1600 SKU, а ключова товарна категорія, яка дозволяє забезпечувати високу маржу – це food to go – хот-доги, кава і таке інше. За його словами, це була така собі «заправка для людини» на пішому трафіку. Після запланованої оптимізації витрат запуску магазину на 20-40% очікувалося зробити їх більш ефективними, щоб сплачувати вищу орендну плату в прохідних місцях. Потенційно планувалася мережа на 30 таких точок. Хоча виторг міні-магазину був удвічі меншим за флагманський супермаркет.

Також Вадим Кубіца не виключав розробку франчайзингового проекту та подальший розвиток мережі через партнерів. Власне, така спроба вже була в 2017-2018 роках. Basket обіцяв знайти приміщення, скласти бізнес-план та кошторис витрат. А потім створити нове підприємство, де інвестори є засновниками – з частками, пропорційними до сум вкладень. Один із інвесторів може бути директором підприємства. Після цього укладався договір оренди приміщення під магазин на 10 років, а його приміщення передавалося до суборенди Basket. Перетворити гроші інвесторів на готові магазини обіцяли за два місяці.

Можливо через це тепер власником управляючої компанії ТОВ “Баскет Трейд” вказаний Владислав Пух, що з вересня 2025 виконує обов’язки директора. Так само як і в інших ТОВ «Баскет» під номерами 6,7 та 8, а також ТОВ «Смайл Фудс». А Вадим Кубіца вже не є ані власником ані керівником. Натомість можна знайти скарги постачальників на неоплачений ним товар. Не вдалося компанії завоювати прихильність ні споживачів, ні співробітників – ще у 2020 році плинність персоналу в мережі становила близько 140%.

МакМаркет

Ця мережа магазинів формату «біля дому» в Харкові та області була заснована в липні 2013 року. Власником ТОВ «Український торгівельний будинок» є Олег Колмиков. Магазини мережі MакМакркет пропонували продукти харчування та супутні товари щоденного попиту за вигідними цінами. Ритейлер мав власну пекарню «Хлеб Соль», м’ясний цех «Поросятко», де вироблялася копчена та м’ясна продукція. Станом на початок 2022 року мережа налічувала всього шість магазинів – чотири в Харкові та по одному в місті Дергачі й селищі Тернова. У кращі часи мережа не мала навіть десяти магазинів.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку