Кордон на замку: чи буде дефіцит та подорожчання товарів у торговельних мережах

Кордон на замку: чи буде дефіцит та подорожчання товарів у торговельних мережах

04.03.2024 09:00
  4829
Валерія Байда

Польські фермери продовжують блокувати та заважати руху вантажних транспортних засобів на кордоні. Як це позначається на українському ритейлі та чи очікувати дефіцит і подорожчання товарів для кінцевих споживачів. 

Як повідомляє Укрінформ, в ефірі телемарафону речник Державної прикордонної служби України Андрій Демченко розповів, що польські фермери блокують шість напрямків – «Ягодин», «Устилуг», «Угринів», «Рава-Руська», «Шегині» та «Краківець». А сукупно на всіх цих напрямках на території Польщі в чергах перебуває приблизно 2200 вантажних транспортних засобів. RAU розпитала провідних українських ритейлерів, які наслідки наразі відчувають торговельні мережі.

Fashion-ритейл

Через блокування мітингувальниками українсько-польського кордону, в мережі взуття, аксесуарів та одягу Estro товар, який планували отримати на початку лютого, очікують вже в березні. Також є проблеми з поставкою певних матеріалів для виробництва. Це означає, що клієнтам наразі не можуть запропонувати повний асортимент нової колекції взуття весна-літо 2024, що суттєво вплине на продаж мережі. До того ж специфіка fashion-ритейлу – це саме нові трендові моделі, тому не можна закупити товар, зберігати його на складах та продавати кілька років. Тож в Estro чекають, коли ситуація на кордоні покращиться і вони зможуть отримати в повному обсязі нову колекцію.

Hard discounter

В мережі мультимаркетів Аврора відмічають, що проблеми на кордоні з Польщею почалися ще до початку офіційних повідомлень, а 19 лютого ситуація стала критичною. Попри це в мережі поки не відчули значний вплив на товарні залишки чи продажі, тому що завжди закладають більше логістичного часу при плануванні поставок. До того ж як тільки в ЗМІ з’явилася інформація про можливість повного блокування пунктів пропуску, нові поставки, які прибули у польські порти, перенаправили на інші пункти пропуску. «Враховуючи досвід блокування кордону наприкінці минулого року ми диверсифікували наші маршрути постачання. Наразі по вантажах ми не фіксуємо збільшення тривалості проходження кордону», – зазначає Олександр Доценко, комерційний директор мережі мультимаркетів Аврора.

Продуктовий ритейл

В продуктовому ритейлі запевняють, що наразі ситуація з наявністю товару контрольована, адже постачальники ще мають товарні запаси. 

Проте в Auchan Україна відмічають, що критична ситуація склалася з фруктами, а саме з бананами необхідного ступеню зрілості. «У зв’язку з блокуванням кордону даний товар стоїть на кордоні в середньому два-три тижні, тож є його дефіцит в магазинах, а отже і підвищення ціни. Також можливі подорожчання цін до 15% на алкогольну продукцію», – кажуть у відділі закупівель Auchan Україна.

В мережі супермаркетів Novus кажуть, що через блокування кордону товар затримується та псується. «Ми отримуємо продукцію, частина якої вже непридатна для продажу. Сьогодні ми навіть не можемо будувати плани, бо термін очікування невідомий. А за останній місяць вартість логістичних послуг зросла на 39%», – каже Олексій Панасенко, заступник генерального директора з операційної діяльності Novus.

В мережі супермаркетів ЕКО маркет зазначають, що є певні проблеми з блокуванням українсько-польського кордону, але вони здебільшого пов’язані саме з продуктами польського виробництва. «Варто розуміти, що це блокування б’є не лише по Україні, але й по самій Польщі та її виробниках. Адже багато польських компаній працювали, в тому числі з орієнтацією на наш ринок. А тепер контракти з ними зриваються через форс-мажорні обставини. Продукти, що вже були виготовлені для українського споживача та не були відвантажені в зв’язку із блокуванням кордону, мають свої обмеження по терміну придатності. І навіть якщо пройшла лише половина цього періоду, то товар все одно втрачає свою актуальність і стає незатребуваним. Адже його потрібно не тільки довезти до магазинів, але й мати час на реалізацію», – коментує Наталія Краснікова, заступниця генерального директора з логістики ЕКО маркет. Наразі в мережі ЕКО маркет основним маршрутом для доставки товарів є Румунія. Така зміна не позначається критично на вартості, проте терміни збільшуються.

В Metro Україна мають проблеми з поставкою абсолютно усіх імпортних товарів, транзитний шлях яких проходить територією ЄС. «З боку України в чергах з експортом чи порожнього транспорту стоїть 17 722 вантажівки, з них 6816 під польськими пунктами перетину з очікуваним часом на перетин кордону від 9 днів до 2 місяців. Це призведе до повторення кризи транспорту листопаду-грудня 2023 року, коли зривалися заплановані відвантаження у постачальників через запізнення або відсутність транспорту на узгоджені дати завантаження, а вартість фрахту зростала автоматично на 250-300% через дефіцит вільного транспорту у Європі, перепробіг та простої авто в чергах до пунктів пропуску на виїзд з Європи, що своєю чергою негативно вплинуло на зростання цін для кінцевого споживача», – коментує прес-служба Metro Україна. Щоб розв’язати проблеми на кордоні, в мережі супермаркетів Metro Україна змінюють план відвантажень, віддаючи пріоритет певним категоріям товарів, використовують доступні пункти перетину кордону, що призводить до збільшення транзитного часу в два рази, бо на кордонах Словаччини та Угорщини великі черги, а до кордонів з Румунією досить довгий шлях з північної Європи. І як результат, ціни на фрахт вже почали зростати через перепробіги та простої вантажівок в очікуванні перетину кордону.

Ритейл зоотоварів 

Компанія Suziria Distribution, що разом із найбільшою мережею зоомагазинів MasterZoo входить до Suziria Group, є найбільшим оператором зоотоварів в Україні та працює з понад 5000 B2B клієнтів, що представляють спеціалізований офлайн-роздріб (наприклад, MasterZoo), сучасний роздріб (великі магазини широкого спектру товарів — наприклад, Сільпо чи Епіцентр) та онлайн-магазини (MasterZoo, Pethouse та інші). Як кажуть в компанії, блокування польського кордону негативно впливає на весь ланцюжок роботи з імпортом в Україну, та з імпортом зоотоварів, зокрема. По-перше, відбувається затримка доставлення імпортованих вантажів як мінімум на тиждень. Відповідно це впливає на всі канали збуту, з якими компанія працює. «Наші клієнти-ритейлери недоотримують товар, та, відповідно, й прибуток, а споживачі не знаходять на полицях корми, ласощі, наповнювачі, іграшки та інші товари, до яких звикли їх улюбленці», – коментує Марія Бабко, керівниця департаменту маркетингу Suziria Distribution.

По-друге, зростає вартість логістики: вантажівки змушені тижнями стояти на кордоні, а це – додаткове паливо, час та інші витрати. По-третє, вартість логістики призводить до зростання цін. Це буде стосуватися не лише зоотоварів, але й всього FMCG-сегменту. 

Меблевий ритейл та DIY

В компанії Епіцентр є свій власний потужний автопарк для здійснення експортно-імпортних операцій, тож тут намагаються йти на випередження подібних ситуацій. «Раніше більшість наших вантажів з імпортованою продукцією потрапляли до України саме через Польщу. Наразі ми дедалі частіше перенаправляємо наші вантажі на угорський і словацький кордони, будуючи завчасно нові логістичні маршрути. Відстані, звісно, довші й вартість доставки збільшується внаслідок росту витрат на додаткове пальне, але це дає змогу вчасно доставляти власні вантажі, уникаючи черг та простоїв. Окрім того, ми вже маємо досвід використання доставки контейнерів з польських морських портів «Гдиня» і «Гданськ» на залізничних платформах. Імпортні вантажі з європейських морських портів безперебійно прибувають залізничним транспортом в Україну, хоча слід зазначити, що цей варіант доставки товарів займає більше часу, ніж автомобільний», – коментує Юлія Пінтескул, заступник голови товариства з інноваційного розвитку в сферах виробництва й митно-логістичної діяльності ТОВ «Епіцентр К». Також в компанії запевняють, що ситуація з блокуванням кордону не нова для України та багато бізнесів адаптувалися, тож незначні затримки є, але дефіциту товарів на полицях не прогнозують. «Товарні запаси на цей час становлять 3-4 місяці та формуються залежно від груп товарів з урахуванням термінів зберігання окремих видів продукції», – доповнює Юлія Пінтескул.

150 вантажівок із товаром JYSK стоять у чергах на польському кордоні. З них орієнтовно 60 – це товари, закуплені JYSK в українських виробників для продажу в європейських магазинах. Про це пише Forbes. Як каже Святослав Амелін, засновник мережі МебельОк, яка налічує 10 точок по Україні: «Мережеві ритейлери не мають великих залишків товарів і переважно планують поставки за чітким графіком. Зрив поставок зриває продажі». В його мережі до 10% – це польські бренди. Щоб не стояти на кордоні, є можливість розвертати фури та їхати на кордон з Румунією, Угорщиною чи Словаччиною. Щоправда, затримка може бути до трьох тижнів. Компания Морган експортує дивани та інші м’які меблі зокрема ІKEA, Next, Mio, XXXLutz та інших ритейлерів до 24 країн. Вони теж переправляють товар на Румунію. Проте черга на цьому кордоні може бути п’ять днів, а кожен день затримки збільшує ціну перевезення. 

Про дефіцит та подорожчання товару для кінцевого споживача

Українські ритейлери відмічають, у зв’язку з продовженням блокуванням кордону подорожчання товарів для кінцевого споживача ймовірно буде, але поспішають запевнити, що мінімальне. До того ж деякі ритейлери попри всі складнощі будуть намагатися стримувати ріст цін. 

«На подорожчання товару впливає багато чинників, основні з яких – це вартість матеріалів, закупки безпосередньо готового товару та логістики. Тому звичайно, що додаткові витрати можуть потягнути за собою певні підвищення кінцевої ціни», – зазначає Ірина Бігун, СМО мережі Estro.

В мережі мультимаркетів Аврора кажуть, що без значних наслідків витримують затримки до 14 днів. «Для нас важливо підтримувати населення доступними цінами. Затримки і нові шляхи доставки товарів поки що не мають значного впливу на собівартість з подальшим здорожченням товарів на полиці. Ціноутворення ми формуємо, виходячи з нашого формату дискаунтера, а також з попиту і цінності товарів. Підвищення – це вимушена міра, яку ми застосуємо лише у випадку критичних для компанії показників та за умови збереження стратегії позиціювання», – зазначає Олександр Доценко, комерційний директор мережі мультимаркетів Аврора.

В мережі Auchan Україна відмічають збільшення вартості міжнародних перевезень на 20-30 % та як наслідок – збільшення ціни на всі імпортовані товари. Auchan Україна вже мінімізували поставки молочних продуктів та сирів з короткими термінами реалізації, що впливає на товарообіг всієї мережі. Прогнозуючи, що ситуація з блокуванням кордону може повторюватися, в мережі Auchan Україна одним зі стратегічних напрямків є розвиток українських виробників та фермерів. «Ми продовжуємо надавати перевагу локальним виробникам. Окрім цього, розвиваємо власні торговельні марки від локальних виробників високої якості за доступними цінами», – зазначають у відділі закупівель Auchan Україна. 

В Novus кажуть, що поки будуть намагатися стримувати зростання цін, але при подальшому подорожчанні вартості послуг зіткнуться як з подорожчанням, так і з дефіцитом товару. Перш за все мова про овочі, фрукти та дешеві соціально важливі товари. До того ж зараз вже в мережі вимушені відмовитися від імпорту деяких товарів.

Вартість меблів в Україні може вирости через порушення ланцюгів і нерегулярність постачання сировини, каже Forbes Оксана Донска, член правління Української асоціації меблевиків (УАМ). Але оскільки імпортні меблі становлять до 20% частки ринку меблів Україні, то споживач не сильно відчуває вплив. 

В мережі ЕКО маркет запевняють, що наразі не бачать передумов для дефіциту, адже мають багато запасів та й кордон з Румунією працює справно. До того ж в Україні харчова промисловість доволі розвинена, тож полиці супермаркетів не будуть пустими. «А ті товари, що вироблялись в Польщі, ми активно закриваємо аналогічними позиціями з інших країн, в тому числі й вітчизняного виробництва», – доповнює Наталія Краснікова. Вона каже, що зростання цін для кінцевого споживача ймовірно буде, але мінімальне.

В мережі Епіцентр кажуть про те, що збільшення вартості доставки впливає на кінцеву собівартість імпортованої продукції, але в компанії будуть уникати підвищення цін шляхом зменшення маржинальності товарів і відповідно власних доходів. «Слід зазначити, що збільшення собівартості деяких харчових продуктів призводить до нерентабельності їх імпорту. У таких випадках відбувається імпортозаміщення або зменшення асортиментних позицій в межах однієї групи товарів. Також є додаткові ризики затримки поставок в європейські морські порти через напруженість у Червоному морі, що впливатиме на загальні терміни очікування вантажів. Сподіваємось, що питання з блокування кордону найближчим часом буде врегульоване й український бізнес зможе безперебійно здійснювати свою зовнішньоекономічну діяльність», – доповнює Юлія Пінтескул.

В компанії Suziria Distribution сподіваються, що критичний дефіцит товарів не виникне, але прогнозують, що ритейлерам доведеться дещо коригувати промо-програми з урахуванням залишків товарів.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку