Гаджети атакують: прогнози і очікування-2017 на ринку побутової техніки і електроніки України
Редакція RAU зібрала думки експертів ринку побутової техніки та електроніки про те, що чекає ринок електроніки і технологічних пристроїв України в наступному році.
Минулий 2016 рік українські рітейлери визначають як “неоднозначний”. Згідно з дослідженням компанії GfK Ukraine, у першій половині 2016 року ринок побутової техніки та електроніки демонстрував деяке зростання відносно того ж періоду в 2015-м. Але мова йде про зростання виручки в національній валюті, а не про збільшення продажів у штуках або іноземній валюті. Наприклад, як вже писала RAU, у січні-червні продаж побутової техніки і електроніки в мережі Ельдорадо в натуральному вираженні скоротилився на 15% і склав 11 млн одиниць товару. При цьому в гривні рітейлер наторгував на 5,6% більше, ніж роком раніше.
Найбільш затребуваним товаром у минулому році в сегменті ПТіЕ стали смартфони, а найменш – велика побутова техніка. Передбачається, що за підсумками 2016 року продажі можуть зрости максимум на 10%, а в грошовому вираженні обсяг ринку складе близько 50 млрд грн. І поки рітейлери зайняті новорічними акціями, вони вже готуються до наступного року. Говорити про однозначність прогнозів не доводиться, проте всі експерти сходяться в одному – не дивлячись на проблеми з купівельними можливостями у населення, які поки нікуди не дінуться, великі гравці ринку побутової техніки та електроніки продовжать успішно розвивати свої торговельні мережі.
Занадто багато змінних
Компанія F.ua, чия частка в загальному обсязі інтернет-продажів ПТіЕ в Україні в 2015 році наблизилася до 7%, не чекає істотних змін. За винятком того, що у зв’язку з введенням РРО техніка може подорожчати, і можливі тимчасові перебої з поставками в невеликих магазинах. Основні гравці навряд чи здадуть нинішні позиції, а можливо, ще більше збільшуватимуться, – такої думки дотримується керуючий партнер інтернет-магазину F.uа Дмитро Покотило.
“Якщо все-таки знизять мито на посилки з-за кордону до 22 євро, як планували в цьому році, то тоді вітчизняні магазини отримають певний приплив клієнтів, – говорить він. – Що стосується асортименту інтернет-магазинів, то він продовжить розширюватися, в тому числі, за рахунок продуктів тривалого зберігання, наприклад, кави. Однак робити більш-менш точні прогнози нинішньої ситуації вкрай складно – занадто багато змінних: це і курс гривні, і нормативно-законодавчі зміни, і рівень доходів українців”.
Зміна форматів
“Ринок змінюється, тренд на омніканальність”, – так вважає генеральний менеджер мережі магазинів техніки та електроніки MOYO Дмитро Басов. За його словами, класичні рітейлери шукають більше можливостей в інтернеті, а інтернет-магазини намагаються вийти в оффлайн, як наприклад, це зробив Amazon, відкривши кілька фізичних магазинів і зараз експериментуючи з форматом та розміром торговельних майданчиків.
Тренди також задаються роздробом вендорів. Всі знають про успіх роздробу Apple і багато в точу тренди задає саме ця компанія. Це курс на поглиблені консультації, створення з магазину якогось простору, де ви можете не тільки придбати товар, але й отримати додатковий сервіс. “Магазин повинен бути місцем, куди б хотілося повернутися або зайти приємно провести час. У зв’язку з тим, що сам по собі продукт за останні роки змінився, ускладнився – людям дійсно важлива експертиза продавця, можливість отримання консультацій та додаткових послуг, – вважає Дмитро Басов. – В українському рітейлі, як ми бачимо, і лідери, і гравці другого-третього ешелону експериментують з форматами. Всі намагаються скорегувати свої пропозиції. Ми не виняток, ми плануємо зміни формату”.
Згідно зі спостереженнями компанії MOYO, світові тренди в Україні будуть з’являтися так швидко, як буде рости купівельна спроможність населення. Масова зацікавленість в екшн камерах, дронах, роботах, інтернет речах, розумних будинках – все це стримується лише фінансовими можливостями українців, хоча навіть в поточних умовах зростання в цих категоріях є. Сучасні гаджети і пристрої – це додаткова зручність, можливості, економія часу для людей, і, звичайно ж, фан, веселощі, нові емоції. “Коли наша економіка піде вперед, повернеться економічне зростання, люди захочуть оновити і умовно звичну техніку, і захочуть чогось нового, цікавого, багато рітейлери вже готові це запропонувати”, – констатує Дмитро Басов.
Про платіжні карти доведеться забути
У компанії ЖЖУК, що відзначила в цьому році п’ятиріччя відкриттям 300-го магазину електроніки і цифрової техніки, вважають, що перше, чого треба чекати в наступному році – це підвищення цін. “Ми нікуди від цього не дінемось, оскільки, по-перше, нас все одно очікує зростання курсу долара, по-друге, ситуація з банківською системою тільки ускладниться – кредитування зміниться і більше не буде таким, як зараз”, – стверджує керівник відділу маркетингу мережі ЖЖУК Володимир Поліщук.
У ситуації з розмитненням товару може скластися ситуація, яка призведе до підвищення цін і ускладнення роботи приватних підприємців або неорганізованого роздробу. “З урахуванням прийнятих законів, цивілізований ринок трохи підніметься і перестане так сильно конкурувати з дрібним роздробом, почавши значніше вигравати в обсягах продажів”, – говорить Володимир. Не залишиться осторонь і питання довіри до роботи банків: обіг готівкових коштів в найближчий рік збільшиться. Українці довго привчалися до роботи з платіжними картками, зараз, швидше за все, доведеться забути про них.
Незважаючи на проблеми, сама мережа ЖЖУК зараз продовжує впевнено розвиватися, відкриваючи по 25-30 об’єктів в місяць. “У 2017 році ми плануємо, як мінімум, не збавляти темпи зростання і навіть їх збільшувати, правда планувати щось довгостроково в нашій країні важко, -розповідає Поліщук. – Що стосується асортименту, то активніше інших будуть розвиватися китайці, які прекрасно себе зараз почувають на українському ринку – це бренди Xiomi, Meizu, Huawei”.