
У селищі Ружин Житомирської області відбулося святкове відкриття супермаркету SPAR (+фото)


Як невеликим компаніям стати оптовими постачальниками для мережі Епіцентр, які об’єми товару та інвестицій необхідні та до чого треба бути готовим.
Видання Forbes розпитало представників МСБ, як оптова співпраця з мережею Епіцентр допомогла їм масштабуватися. RAU пропонує ознайомитися з головними тезами.
Мережа Епіцентр складається з 71 торгового об’єкта, які сумарно мають 2,2 млн кв. м – удвічі більше за сумарну торговельну площу АТБ і Fozzy Group. Виторг групи компаній за перше півріччя 2024 року зріс на 19,1%, до 37,6 млрд грн, порівняно з аналогічним періодом торік. Операційний прибуток скоротився на 12,2%, до 1,6 млрд грн, за даними YouControl.
Співпраця з ритейлером можлива у двох форматах – через маркетплейс, де підприємці самостійно комунікують з клієнтами та відправляють їм товар, та через поставки партій товару для магазинів Епіцентр.
Виробник товарів для дозвілля і дому Orner вирішив виходити у великий ритейл в 2017-му – на п’ятому році своєї діяльності. Як розповів комерційний директор компанії Orner Андрій Горбул, листування з мережею зайняло пів року, поки Orner за умовами співпраці не відкрив юридичну особу. За його словами, з Епіцентр можна відкрито говорити про свої потужності та попросити спочатку представленість у 5–10 магазинах. Згодом можна буде наростити обсяги.
Своєю чергою меблева фабрика Viant з 2017-го виготовляла меблі тільки за замовленням для приблизно сотні клієнтів, зокрема – меблевого онлайн-магазину MebelOk, каже власник компанії Антон Перваченко. Такі точкові замовлення не задовольняли потреби бізнесу і в 2022 році остаточно вирішили виробляти меблі за єдиним стандартом та вийти у великий меблевий офлайн-ритейл.
Вийти на контакт з Епіцентр допомогла Українська асоціація меблевиків (УАМ). Керівниця розвитку експорту УАМ Оксана Донска. розповіла, що для входу в мережі Jysk чи Leroy Merlin компанія не мала необхідних міжнародних сертифікатів, зокрема FSC та PEFC. Тож почати з Епіцентр було простіше. Виробник уклав договір на поставку партії кухонь для Епіцентр, які ритейлер мав самостійно продати на маркетплейсі. Епіцентр визначає попит й після цього пропонує заходити в офлайн-точки.
В компанії Orner кажуть, що Епіцентр дає універсальний зріз по товарам – якщо там є продажі, можна міркувати про вхід до спеціалізованих мереж. Найбільше компанія Orner продає через Епіцентр декоративну кераміку – в наявності на сайті ритейлера 45 товарів виробника. У 2023-му Orner отримав 58,1 млн грн виторгу, а частка Епіцентр в продажах становила 2,4–6%.
Власник Viant додає, що при оптовій співпраці мережа оплачує товар після його продажу, на практиці кошти надходять протягом трьох-чотирьох тижнів. Сам ритейлер не розкриває подробиць співпраці в цьому форматі, посилаючись на таємницю бізнес-інформації. Виторг Viant за 2023 рік – 19 млн грн, а замовлення Епіцентр становить 50–60% продажів.
Ритейлер пропонує продажі 3385 категорій товару, йдеться у переліку на сайті компанії. Оптові поставки найкраще починати з 5–10 SKU в категорії та мати 300–500 одиниць товару на перше відвантаження, радить на прикладі товарів Orner Андрій Горбул. З однією товарною позицією можливо заходити, лише якщо вона унікальна. Потрібно постійно поповнювати залишки, щоб завантаження було 30–40 одиниць товару на точку. Для цього необхідний зрозумілий цикл виробництва і перший рік доведеться інвестувати у збільшення запасів на складі, бо для Епіцентр комфортний темп поставок – раз на два тижні.
Співпраця з Епіцентр дає додатковий канал маркетингу, розповів на умовах анонімності власник меблевої компанії, що співпрацювала з ритейлером у 2019–2022 роках. Епіцентр рекламував компанію в друкованих матеріалах під час акційних пропозицій виробника. Представленість на полицях і на сайті Епіцентр збільшила пізнаваність цих товарів.
З іншого боку, підтримання запасів ускладнює припинення співпраці з мережею. Тобто швидко вийти і вивільнити кошти не можна, поки мережа не розпродасть товар зі складів.
Постачальник має доставляти товар у логістичний центр за власний кошт, тож без достатніх об’ємів складно забезпечити найнижчу ціну, кажуть у Viant. Компанія починала поставки поштучно, зараз везе палетами в середньому по 130 кухонь на місяць. Проте необхідність підтримувати власні запаси та залишки на складах Епіцентр означає, що в постачальника постійно заморожені кошти на півтора-два місяця.