Ресторан на дивані: як в Україні працюють Uber Eats і Glovo
Чому доставка їжі з ресторанів стає все більш популярною, наскільки швидко українці звикають до нових можливостей і як в найближчому майбутньому будуть розвиватися сервіси, що пропонують такі незвичні для пересічних громадян послуги.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Журнал Новое Время проаналізував: наскільки швидко українці вчаться використовувати можливості, які пропонують служби доставки готової їжі, що й чому замовляють, і як оцінюють перспективи цього бізнесу. RAU публікує скорочену версію матеріалу.
Столичні жителі відчули смак Uber Eats і Glovo – офісні клерки, бізнесмени та просто зайняті городяни все частіше користуються подібними сервісами доставки готової їжі. Мова вже не йде про банальну піцу або суші – кур’єри везуть клієнтам страви з кафе, мережевих ресторанів і закладів вищого рангу.
Справи у Glovo пішли успішно: їх кур’єри з яскравими незграбними рюкзаками – пішки, на велосипедах або на моторолерах – вже стали частиною звичного міського пейзажу. Особливо багато їх біля ресторанів мережі McDonald’s: вони збирають тут замовлення і розвозять клієнтам. Сервіс уклав договори на доставку їжі не тільки з McDonald’s, але і з сімома сотнями інших ресторанів і магазинів. Іспанський сервіс декларує, що возить всі категорії споживчих товарів, але основна маса замовлень – саме готова їжа. “Ми обіцяємо доставити клієнту замовлення протягом 45 хвилин”, – розповідає Дмитро Расновскій, менеджер українського представництва Glovo.
В Україні працює й конкурент Glovo в Європі – американська Uber Eats. Принципи її роботи ті ж, але вона обіцяє доставляти замовлення за 35 хвилин.
Красиво їсти не заборониш
Поява світових гравців в Україні не випадкова: ринок доставки готових страв із закладів громадського харчування зростає зі швидкістю 10-20% на рік. За підсумками 2018 го його оборот склав 75 млн євро, або приблизно 12% всього ресторанного ринку країни. Так його оцінюють фахівці вітчизняного інтернет-сервісу Eda.ua – одного з найбільших гравців в цій сфері, який почав роботу чотири роки тому.
Якщо раніше замовлення готової їжі в Україні в основному було віддалене придбання піци або суші, то нині кур’єри возять практично все: починаючи з фаст-фуду і закінчуючи стравами з преміальних ресторанів.
“Більшу частину замовлень (75%) клієнти роблять безпосередньо у закладах, по телефону або через інтернет-сайти ресторанів”, – розповідає Євген Казанцев, генеральний директор сервісу Eda.ua. У цьому випадку за доставку клієнт, як правило, не платить. Решта 25% припадають на так звані агрегатори – компанії, які везуть страви з великого списку закладів. Тут вартість роботи кур’єра може стартувати від 20 грн за замовлення.
Компанія Казанцева якраз і є подібний агрегатор, до якого підключені 1500 закладів. При цьому загальна кількість унікальних клієнтів Eda.ua становить 400 000 осіб, і останні кілька років їх число зростає зі швидкістю 30% на рік.
Про ці останні роки згадує й Ольга Насонова, засновник компанії Ресторанний консалтинг. За її словами, саме в цей період доставка їжі з ресторанів і кафе почала зростати лавиноподібно.
Тепер на цей ринок задивляються навіть ті, хто раніше був по інший бік, – ресторатори. Наприклад, Дмитро Борисов, співвласник Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова, хоче доставляти клієнтам їжу зі своїх закладів. На реалізацію цього проекту він збирається витратити 2-2,5 млн євро.
Бургер додому
Поява в Україні Glovo і Uber Eats – це відображення світових тенденцій. За даними міжнародної консалтингової компанії McKinsey, цей сегмент щорічно зростає на 20-30%. “Люди стають більш інтровертні, зайвий раз взагалі не хочуть нікуди виходити”, – пояснює Ольга Насонова.
Так, покоління Z, тобто ті, хто з’явився на світ у другій половині 1990-х – першій половині 2000-х, в 38% випадків вибирають доставку готових продуктів або страв, а мілленіали – тобто ті, чия юність припала на початок XXI століття, – в 30% випадків.
А ось їхні батьки – покоління X і бебі-бумери – їду додому або в офіс замовляють в 3-6 разів рідше.
Сервісам доставки, як в глобальному, так в українському масштабі, сприяє проникнення інтернету, особливо мобільного. І хоча більша частина замовлень робиться офлайн, частка інтернету, в тому числі мобільного, растет.
Географні зони найбільш частих замовлень збігаються з картою покриття мобільного швидкісного інтернету 3G і 4G, доступного, як правило, в найбільших мегаполісах країни. Так, за даними сервісу Eda.ua, який працює в 29 містах, 80% замовлень припадає на п’ять населених пунктів: Київ, Харків, Дніпро, Одеса та Львів. Причому близько 60-65% з них приходить на Eda.ua з мобільних пристроїв.
Тому Glovо, за словами Расновского, почавши зі столиці, в перших числах березня з’явився і в Харкові. А тепер ще й в Дніпрі. А у II кварталі року іспанці планують провести експансію ще в кілька великих міст країни.
Великі населені пункти привабливі ще й тому, що тут найбільш платоспроможне населення. “А високий добробут – чи не найважливіший фактор, що стимулює ринок доставки готової їжі”, – впевнена Насонова. Вона зазначає, що як тільки курс гривні падає, а доходи йдуть вниз, сервіси доставки їжі тут же втрачають заробіток.
Грає свою роль й така дрібниця, як звичка. Для тих, хто вже спробував доставку їжі, подібний сервіс стає звичайною справою. І так до процесу залучаються всі нові замовники. “Якщо раніше повернення клієнтів [тих, хто, скориставшись сервісом, робить це знову] було на рівні 10-15%, то зараз цей показник становить десь 20-25%”, – пояснює Казанцев з Eda.ua.
Розвиває доставку такої неочевидний для цієї галузі фактор, як зростання кількості особистих автомобілів. “Через пробки в містах стає важче пересуватися, а люди все більше цінують власний час”, – говорить Андрій Курський, генеральний директор Zakaz.ua. Його компанія теж доставляє їжу, але не готову, а з супермаркетів. За останні два роки обсяг замовлень у неї виріс на 300%.
А ще для цього ринку важливі невеликі форс-мажори. За словами Казанцева, в сильний дощ або сніг різко зростає число замовлень. Аналогічно впливає на поведінку клієнтів і спека.
Їжа – двигун ринку
Сфера швидкої доставки до клієнтів готової їжі до клієнтів в країні лише формується, впевнений Казанцев. А тому ринок доставки продовжить розростатися, – за оцінками Насонової, мова йде про щорічнк зростання в 20%.
“Ми вважаємо, що в українського ринку величезний потенціал зростання”, – заявив недавно Рамі Ель-Рафаю, менеджер Glovo по запуску нових ринків в інтерв’ю Ain.ua.
Він пояснив свою впевненість тим фактом, що більшість українців воліють самі готувати їжу. І в ресторани вони ходять не поїсти, а “посидіти”. Ель-Рафаю впевнений: як тільки жителі України оцінять можливість отримати за 30-40 хвилин обрану ними їжу, ця національна звичка зміниться на користь готових ресторанних страв.
Зіграє свою позитивну роль і все більше проникнення інтернету, вважає Казанцев. Зараз доступ до Всесвітньої павутини є у 65% українців, це приблизно 20 млн людей. З них 3-4 млн замовляють сніданки, обіди або вечері із закладів громадського харчування.
Розганяє ринок і поява сервісів типу Glovo і Uber Eats, – завдяки їм ресторанний бізнес теж зможе розвиватися швидше, пропонуючи споживачам все більший вибір.
Читайте також –
Геннадій Медведєв, Star Burger: Ми готові відкривати по 10-12 ресторанів на рік