Великий розпродаж: BILLA продає свої магазини в регіонах

Великий розпродаж: BILLA продає свої магазини в регіонах

27.06.2017 09:00
  2538
Іван Зайцев

На продаж виставлені об’єкти BILLA в Дніпрі, Кременчузі, Нікополі, Краматорську, Одесі та Херсоні.

Read in English

Як стало відомо RAU, український підрозділ австрійської REWE Group – BILLA Україна – активно шукає покупців на дев’ять своїх магазинів в шести містах країни. Найімовірніше, що BILLA вирішила зосередитися на розвитку в столиці і містах-сателітах.

Підтвердженням цьому служить недавно офіційно підтверджений продаж рітейлером свого магазину в Запоріжжі – об’єкт площею понад 4000 кв. м фігурує в списку виставлених на продаж площ, який є у розпорядженні RAU. Всього BILLA готова розстатися з 28 000 кв. м, у тому числі 4000 «квадратів» – магазин в Запоріжжі – вже знайшли нового господаря. До решти поки що покупці прицінюються, а австрійський рітейлер нікуди не поспішає.

Повільний відступ

Директор дослідницької компанії GT Partners Ігор Гугля зазначає, що BILLA вийшла в Україну на початку 2000-х років, відкривши свої перші магазини в Києві, Харкові та Дніпрі. Найбільшого розвитку мережа досягла в кризовий 2014-й рік, коли кількість її магазинів досягла 39-ти, а представлені вони були в 16 містах 9 областей країни. З тих пір кількість супермаркетів австрійського рітейлера поступово скорочувалася.

Без зайвого шуму за два роки BILLA закрила об’єкти в Сумах, Кам’янському та Маріуполі. І тільки вихід з харківського ринку привернув досить багато уваги. Після підтвердження в кінці минулого року продажі двох супермаркетів в Харкові, мережа в середині 2017-го повідомила, що залишає і Запоріжжя. Втім, список виставлених на продаж об’єктів значно обширніше.

Звістка про закриття ряду магазинів BILLA в регіонах могла стати сюрпризом для споживачів, але не для учасників і експертів ринку: чутки про згортання роботи рітейлера в областях ходили давно. «Про зміну планів про присутність компанії у всіх найбільших регіонах України стало відомо трохи менше року тому, – стверджує генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко. – Частина угод із продажу магазинів локальним гравцям вже завершилася. Це не стало несподіванкою, виходячи з того, що присутність австрійської мережі на місцевих ринках ніхто з конкурентів не відчував».

Інші експерти менш категоричні, але теж схиляються до думки, що український підрозділ REWE Group готується піти з ряду локальних ринків.

«Кілька місяців тому були продані магазини BILLA в Харкові, тому не виключено, що компанія розглядає можливість продажу магазинів і в інших містах, – констатує керівник департаменту ринків капіталу компанії Cushman & Wakefield в Україні Володимир Мисак. – Більшість магазинів BILLA знаходяться у власності компанії, мова йде, швидше за все, саме про продаж торгової нерухомості. Покупцем може виступити будь-яка національна або локальна мережа».

До речі, про покупців об’єктів рітейлера єдиної думки немає. Подібний формат міг бути цікавий АШАН Україна, але французька компанія тільки оголосила про придбання дев’яти гіпермаркетів Караван, і до остаточної інтеграції їх в свою мережу навряд чи буде далі нарощувати площі. «Інший потенційний претендент – Сільпо. Але, за моєю інформацією, мережа не розглядає маркети BILLA як вигідне вкладення, і не готова їх купувати, – стверджує консультант в сфері торговельної нерухомості, який попросив не вказувати його імені. – Так що про оптовий продаж мова не йде, і, швидше за все, будівлі продаватимуть по одному, локальним або регіональним гравцям, або ж – у рідкісних випадках – комусь із національних операторів, зацікавлених у зміцненні своїх позицій в конкретному місті чи області».

Billa у Харкові

Доцентрова сила

Є кілька основних причин, чому австрійці вирішили відмовитися від роботи в регіонах. На першу звертає увагу Ігор Гугля: «BILLA встигла зняти кращі «вершки» ще десять років тому, коли ринок сучасної роздробу в Україні перебував на початковій стадії свого розвитку. Але провідні вітчизняні торговці з тих пір методично нарощували свої позиції, в тому числі відвойовуючи ринкову частку у зарубіжних операторів».

Відповідно, посилення конкуренції з лідерами FMCG-сегменту України, такими як АТБ і Fozzy Group, підштовхувало REWE або вкладати значні гроші в маркетинг і просування, або відмовлятися від боротьби з національними операторами.

Про це ж в якості другої причини виходу BILLA з деяких областей згадує Олексій Дорошенко. «Австрійці вели консервативну стратегію, спрямовану на отримання невисокою, але стабільного прибутку. Тому для мене ще на початку 2000-х років постало питання про доцільність присутності компанії в ряді регіонів, – каже Олексій. – Однак зростаючий ринок рітейлу в Україні давав впевненість в перспективних планах на отримання від української дочки прибутку. В умовах багаторічного падіння ринку, і відсутності перспектив на його пожвавлення в найближчі роки, плани центрального офісу на Україну не могли не змінитися».

Третя причина, по якій компанія могла переглянути свою стратегію розвитку в Україні – глобальна різниця в платоспроможному попиті між жителями столичного регіону та інших областей.

«Вихід мережі BILLA з регіонів наочно демонструє глибину прірви між купівельною спроможністю в Києві та обласними центрами, – вказує Ігор Гугля, – Що говорити, якщо компанія не пошкодувала навіть свої магазини в таких містах, як Харків або Дніпро. Але при цьому залишила супермаркети в Вишгороді і Борисполі».

Але основна проблема, яку, схоже, REWE так і не змогла вирішити: логістика. Занадто широка присутність в регіонах, в тому числі і поза обласних центрів, при централізації поставок надмірно ускладнювало забезпечення периферійних супермаркетів товарами.

На користь цього припущення говорить те, що BILLA залишила у своїй власності лише магазини в столичному регіоні і в Житомирі, перспективи якого, втім, поки залишаються неясними.

«Таке рішення може бути обумовлено оптимізацією внутрішніх бізнес-процесів. Особливість географії цієї торгової мережі в тому, що більшість магазинів BILLA сконцентровані в Києві, – погоджується Володимир Мисак. – У регіонах вони «розкидані» досить далеко один від одного, що не дуже ефективно з точки зору логістики. Оптимізація логістики і зміна стратегії розвитку мережі з фокусуванням на Києві може бути досить вагомою підставою для продажу магазинів в регіонах, навіть зараз, при низькій вартості нерухомості». Цю точку зору відстоює й Ігор Гугля: «Закриття всіх магазинів BILLA в регіонах України багато в чому пов’язано з логістикою: повноцінно забезпечувати невелике число магазинів в таких віддалених містах виявилося для мережі непосильним завданням».

Останній крок

Чи стане відступ австрійської групи до Києва і околиць першим етапом для остаточного відходу з українського ринку? Думки експертів розійшлися. Катерина Весна, керівник відділу торговельних площ компанії JLL в Україні, відзначає, що останні кілька років BILLA фокусується на столиці та запрошує приміщення тільки в Києві і містах-сателітах.

«Ми не очікуємо догляду мережі з України», – коротко відповіла Катерина в коментарі RAU.

Олексій Дорошенко, навпаки, допускає, що після продажу частини менш ходових активів група вирішить продати і більш прибуткові об’єкти в Києві. При цьому він переконаний, що на регіональному рітейлі відступ групи ніяк не відіб’ється: «Також, як місцеві гравці ринку не відчували присутність BILLA, також вони і не відчують її відсутності. Частка рітейлера була така мала, що її перерозподіл нікого з локальних гравців не стривожив».

Ігор Гугля не виключає жодного з двох можливих варіанти розвитку подій. «В цілому, поки рано робити остаточні висновки про подальші перспективи BILLA в Україні. Чи буде закриття регіональних філій мережі лише так званими «непопулярними» реформами перед подальшим розвитком, або ж це перший дзвінок перед остаточним виходом з України – покаже час», – підводить підсумок експерт.

Читайте також –

Караван пішов: АШАН Україна викупив активи мережі Караван (ОНОВЛЕНО)


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку