Головна > Економіка > Розвиток > Андрій Жук, RAU: У минулому році найбільш активно зростали фуд-рітейл і фаст-фуди
Андрій Жук, RAU: У минулому році найбільш активно зростали фуд-рітейл і фаст-фуди

Андрій Жук, RAU: У минулому році найбільш активно зростали фуд-рітейл і фаст-фуди

Колонка співзасновника Асоціації рітейлерів України Андрія Жука про причини зростання товарообігу підприємств роздрібної торгівлі, напрямки, які зростають швидше за інші, нові тенденції ринку та перспективи галузі на 2020 рік.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Згідно офіційної статистики, роздрібна торгівля зросла на 10,5% загалом у минулому році. Початок року був дуже стриманим щодо великих покупок через президентські вибори в країні, але в цілому за рахунок стабільності рік був вдалим для рітейл-бізнесу в Україні.

На мою думку, загальне зростання пов’язано з багатьма факторами, передусім – зі стабілізацією економіки України, укріпленням національної валюти, індексацією заробітних плат, поширенням технології PayPass та розвитком e-commerce.

В той же час, в професійному середовищі рітейлу є термін “like to like”, який означає порівняння продажів. І якщо ми порівняємо продажі минулого року з позаминулим по вже діючим магазинам, без відкриття нових та без угод поглинання чи об’єднання, то побачимо, що в середньому темпи росту продажів у 2019 та 2018 роках за показником “like to like” уповільнилися в порівнянні з показниками 2018 та 2017 років.

Якщо аналізувати не рітейл взагалі, а зосередившись на окремих напрямках торгівлі, то помітні наступні тенденції. Рітейл має сезонні коливання продажів, але все залежить від категорій товару. Наприклад, влітку, коли ювелірні мережі фіксують рекордні продажі весільних обручок, продавці панчох та колгот фіксують найнижчі обороти.

За нашими аналітичними даними, в 2019 році продажі у різних сегментах системного рітейлу суттєво відрізнялися. Так, ювелірка зросла на 9-10%, аптеки – приблизно на 13%, спортивні мережі на 6,7%, fashion (в якого був провальний осінній сезон у зв’язку з теплою весною) на 10%, фуд-рітейл на 10-20%, фаст-фуди – 20-30%, аутлети – 36%. Магазини електроніки та побутової техніки, навпаки, показали найгірший результат. Ймовірно, це пов’язано із значним зростанням продажів в минулих роках.

Хочу також відмітити декілька нових тенденцій, а саме: поширення форматів магазинів «біля дому» і збільшення попиту на кафе/ресторани. Окремої уваги заслуговує загальний екотренд – упаковка, матеріали та інше.

При цьому найактивніше відкривали нові торговельні точки мережі FMCG. Наприклад, drogerie-мережа EVA в минулому році збільшилась на 219 магазинів і швидко наближається до психологічної позначки в 1000 торгових точок. Що стосується продуктових мереж, то найбільшу кількість магазинів вже не перший рік відкриває АТБ. У 2019-му році дискаунтер відкрив 88 нових торгових точок та ще більше 40 оновив. Другий за обсягами товарообігу продовольчий рітейлер в Україні – компанія Fozzy Group – також активізувала розвиток. Компанія відкрила або перезапустила в новому форматі близько 50-ти торгових об’єктів, сконцентрувавшись на розвитку флагманського бренду – мережі Сільпо.

Серед найбільш гучних подій на ринку, які відбулися в 2019 році, можна відзначити:

  • банкрутство мережі Брусничка, яка свого часу входила до десятки найбільших продуктових мереж;
  • запуск нових масштабних ТРЦ в Києві (Blockbuster Mall, River Mall) та реконцепти застарілих ТЦ;
  • вихід на ринок нових міжнародних брендів, в тому числі французького Decathlon;
  • активний розвиток сфери громадського харчування і запуск у Києві першого фуд-холу.

Роздрібна торгівля – дуже динамічна галузь бізнесу, тут постійно відбуваються зміни, впроваджуються нові технології та інновації, з’являються нові бренди, торговельно-розважальні центри, нові імена та компанії. За умови відсутності загострення на Сході України, збереження політичної та макроекономічної стабільності темпи зростання товарообігу рітейлерів можуть залишитися на високому рівні, а сама галузь – стати рушійною силою розвитку економіки України. Особливо враховуючи, що споживчі очікування українців досягли найвищих значень за останні десять років.

Разом з тим, торгівля дуже вразлива для зовнішніх факторів. Будь-яка нестабільність та загрози негативних змін, миттєво призводять до різкого скорочення витрат споживачів. У такому разі можлива ситуація 2014-15 років, коли рітейл опинився у надскладному становище, а багато компаній були змушені зупинити свій розвиток або взагалі скоротити торговельні мережі.

Читайте також –

Андрій Жук, RAU: Основні ризики українського рітейлу як бізнесу

Про автора