Спроба номер три: Spar знову намагається закріпитися в Україні
Нідерландський рітейлер підписав договір про розвиток продовольчої мережі по франчайзингу з луцькою VolWest Group (управляє мережею Наш край). В планах – відкриття 50 магазинів.
Як розповів LIGA.net генеральний директор компанії Spar Україна Корпорейшн Сергій Шавлукевич, бренд робить вже третю спробу створити в Україні велику мережу, але до цього його зусилля не приносили результату.
«Зараз Spar нараховує чотири магазини в Харківській області», – уточнює Сергій Шавлукевич. До кінця цього року, за його словами, планується відкрити не менше 15 об’єктів на заході і півдні країни. Мережа планує розвиток чотирьох різних форматів: Spar Express (площа торгового залу до 200 кв. м), Spar (200-800 кв. м), EuroSpar (800-3000 кв. м) і InterSpar (більше 3000 кв. м).
VolWest Group буде відкривати свої магазини під брендом Spar, а також може передавати право на використання бренду іншим компаніям, повідомив Шавлукевич. За три роки планується відкрити 50 магазинів переважно на заході та півдні України. Сума інвестицій в кожен об’єкт – $300-500 за один квадратний метр.
Стара історія
Вперше Spar вийшов на український ринок у 2002 році, розвитком бізнесу тоді займалася компанія Центр Спар Україна. Справи йшли непогано, і вже через два роки мережа нараховувала 12 магазинів у Києві, Броварах, Вишгороді і Луганську. У 2005 році власник київських торгових точок продав їх російській компанії X5 Retail Group, яка виводила в столицю мережу Перекресток.Через дев’ять років росіяни продали свій український актив дніпропетровському рітейлеру Varus.
Другу спробу створити в Україні велику мережу Spar зробив у 2006 році. Розвитком зайнявся Черкаський торговий дім Спар-Україна. “За кілька років нам вдалося відкрити 35 магазинів у різних регіонах країни”, – згадує колишній директор з розвитку черкаського торгового дому Наталія Радько. З кризою 2008 року у Спар-Україна виникли проблеми з обслуговуванням валютних кредитів. Право розвивати мережу спочатку перейшло власнику луганської мережі Андрію Мельникову, а потім харківської – Максиму Удовиченко.
Хороші шанси
Попередній досвід розвитку бренду Spar в Україні змушує багатьох гравців ринку сумніватися в успіху їхніх нинішніх планів, говорить директор компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля. «З іншого боку, досить успішний досвід самої групи VolWest у напрямку франчайзингу дає привід для оптимізму. Головний виклик для них – витримати рівень, який вимагає Spar», – говорить він.
Зараз VolWest – єдиний український рітейлер, який успішно продає франчайзинг під своїм брендом Наш Край, говорить голова директорату Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос. «В Україні є попит на покупку бренду і технологій великої мережі з боку власників гастрономів і невеликих мереж з двох-трьох магазинів. Їхні власники готові заплатити за таку франшизу до 1 млн грн», – говорить Кривонос. Але успішним бізнес стане тільки в тому випадку, якщо сторони зуміють домовитися про умови спільної роботи, зазначає він.
У 2015 році продажі нідерландської Spar Group склали 33 млрд євро, на 3,5% більше порівняно з попереднім роком, говориться в звіті компанії. Зростання пов’язане з активізацією продажів у Європі, а також розвитком Spar у нових країнах. У 2015 році магазини мережі відкрилися в Індонезії, Камеруні, Омані та Азербайджані. Рітейлер присутній у 42 країнах світу та управляє мережею з більш ніж 12 000 торгових точок.