Закляті друзі: які російські мережі продовжують працювати в Україні

Закляті друзі: які російські мережі продовжують працювати в Україні

11.08.2017 09:00
  6728
Микола Маранчак

Незважаючи на три з половиною роки конфлікту, російські мережі не поспішають згортати свій бізнес в Україні. Багато з них пішли з країни, але не менше залишилося і цілком успішно працюють.

Рішення українського підрозділу мережі Kari згорнути свій бізнес в Україні знову відновило інтерес до тих компаній з РФ, що ще продовжують працювати в нашій країні. RAU розібралася: які рітейлери з російським капіталом пішли з України і з якої причини, хто з них залишився, кого сайти бойкоту російських брендів підозрюють необгрунтовано, а хто намагається приховати свою приналежність. Перша публікація присвячена російським fashion-мережам, широко представленим у нашій країні до Революції Гідності, анексії Криму і вторгнення проросійських бойовиків в Донбас.

Просто банкрути

За останні три роки з України пішло чимало російських рітейлерів. Але причини – найрізноманітніші. Наприклад, у 2014 році пішла російська компанія X5 Retail Group. Всі супермаркети Перекресток, що належали їй, купив дніпропетровський рітейлер VARUS. На той момент мережа об’єднувала 13 магазинів.

У 2016 році про закриття мережі в Україні заявив бренд Kira Plastinina, створений в 2006 році російським підприємцем Сергієм Пластиніним, засновником і колишнім головою ради директорів компанії Вімм-Білль-Данн, для його 14-річної дочки Кіри. На той момент в Україні працювало 18 магазинів бренду і ще 18 були відкриті по франшизі. У 2017 бренд був визнаний банкрутом.

Інша російська мережа Carlo Pazolini також визнана в Росії банкрутом, однак проблеми материнської компанії не відразу торкнулися її українських активів.

Через девальвацію рубля засновник бренду Ілля Рєзнік в 2014 році заборгував банкам десятки мільйонів доларів, але, як виявилося, в Україні рітейлер безпосередньо не належав росіянам. Спочатку магазини управлялися ліквідованим зараз Карло Пазоліні Трейдінг, кінцевими бенефіціарами якого були генеральний директор мережі Анатолій Греков і Алла Гракова. Правонаступником фірми стала черкаська компанія з аналогічною назвою і тим же переліком власників. Пізніше українська Carlo Pazolini перейшла в управління іншої юридичної особи — компанії Дет Груп, якою володіє директор з розвитку мережі Ростислав Різун. «Я є засновником компанії Дет Груп. Мережа не належить російським власникам. Ми розділилися, і зараз це окремий бізнес», — повідомив в коментарі порталу Liga.net Різун, однак на запитання, чи викупив він бізнес російської мережі, не відповів.

В кінці 2016 року ряд ЗМІ заявив про банкрутство компанії в Україні, однак на серпень 2017 року в Україні все ще працює 16 магазинів Carlo Pazolini: у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Херсоні та Львові.

Зносилися

Ще один російський бренд одягу в Україні, який залишив вітчизняний ринок, – Bosco Sport, що входить до групи компаній Bosco di Ciliegi, головного акціонера московського ГУМ. З 2009 року Bosco di Ciliegi був офіційним екіпіровником української олімпійської збірної. У 2014 році Gazeta.ua, посилаючись на директора одного з магазинів одягу Андрія Сєдих, заявила, що бренд Bosco Sport внаслідок бойкоту російських товарів в Україні втратив 70% виручки, тому мережа залишає країну. В результаті в Україні діє лише інтернет-магазин бренду, зареєстрований в Одесі.

У 2016 році розпочався вихід з України російських брендів дешевого взуття. Першим пішов Centro, так і не розрахувавшись з усіма своїми партнерами.

У 2016 році Господарський суд Києва зобов’язав компанію Трейдшуз, яка, як зазначається в українському реєстрі юросіб, належить одному з засновників ЦентрОбувь Анатолію Гуревичу і литовському бізнесменові Гедрюсу Пукасу, повернути близько 1,5 млн грн заборгованості компанії Аве-Плаза (управляє однойменним харківським ТЦ). У березні 2017-го в Росії була визнана банкрутом і компанія ЦентрОбувь, яка була представлена в Україні 12 магазинами.

Тепер на «низькому старті» з України знаходиться взуттєва мережа Kari, заснована, згідно з даними Єдиного реєстру, в 2012 році російським бізнесменом, засновником Ельдорадо, Ігорем Яковлєвим. Рітейлер розіслав девелоперам повідомлення про закриття магазинів у жовтні 2017 року, — пише Liga.net. «До одного з наших торгових центрів прийшов лист про розірвання договору оренди з жовтня», — підтвердив комерційний директор девелоперської компанії Будхаус Груп Максим Гаврюшин. Kari керує в Україні мережею з 26 магазинів в Києві, Харкові, Одесі, Львові та інших великих містах.

Що послужило причиною закриття мережі – поки загадка. На думку директора мережі ССС Максима Кінаша, причиною могла стати неправильна робота зі стоками і високі орендні ставки. «Наприклад, навесні на вітринах магазину можна було побачити зимове взуття», — наголосив він у коментарі для Liga.net.

Цікаво, що до російських взуттєвих брендів, що пішли з України, зараховують дискаунтер Plato. Але насправді, як Braska і Lobster, Plato був придуманий компанією MTI, також розвиваючої мультибрендові магазини Intertop. А «легенди» для цих брендів були створені виключно з маркетингових міркувань.

З привітом із Сінгапуру

Вихід російських компаній з України пов’язаний в першу чергу не з бойкотом чи політичними причинами, а з внутрішніми проблемами самих брендів. Але відкрито бути російським брендом в Україні зараз не модно.

За даними російського Forbes, власниками ГК Спортмастер є брати Микола і Володимир Фартушняк, а також Дмитро Дойхен і Олександр Михальський. У компанію, окрім Спортмастер, входить мережа магазинів одягу O STIN, заснована в 2003 році. Обидві працюють в Україні.

На початку серпня цього року генеральний директор Спортмастер Ігор Чернов заявив на своїй сторінці в Facebook про намір продовжити в Україні розвиток обох мереж. Також він додав, що засновники Sportmaster Ukraine знаходяться в Сінгапурі.

Однак сінгапурська компанія Sport & Fashion Management, якій сьогодні належить товарний знак українського підрозділу Спортмастер, була створена в 2014 році і входить до складу російської групи компаній Спортмастер.

Про це, зокрема, на початку 2014 року казав керуючий партнер консалтингової компанії CONFIDERI Марат Савелов. Його слова на тому ж ресурсі підтвердив також представник Sport&Fashion Management Дмитро Барков, який до того, відповідно vedomosti.ru, був заступником генерального директора Спортмастер Росія. Таким чином, Sportmaster Ukraine, як і раніше входить до складу групи російських компаній.

Піти не можна залишитися

Але ще більше рітейлерів залишилося. Крім згаданих вище, це мережі Експедиція (засновник Олександр Кравцов, два магазини в Україні), Savage (власник ТОВ Саваж, по магазину в Осеап Plaza і DreamTown), Читай-город, пізніше було перейменований в Буква (заснована мережа російським видавництвом Ексмо-АСТ) та інші. В їх числі і Gloria Jeans. Ростовській компанії «вдалося» привернути до себе увагу українського суспільства роботою її фабрики в окупованому Луганську. 8 липня 2017 року активісти громадського руху “Відсіч” пікетували відкриття нового магазину в київському ТРЦ ArtMall, після чого, 13 липня, Служба Безпеки України заявила про перевірку бренду стосовно цієї інформації.  15 липня активісти спробували провести мирну акцію проти іншого нового магазину Gloria Jeans — у ТРЦ SkyMall, що призвело до нападу та побиття активістів охоронцями торгово-розважального центру.

Серед інших найбільших російських рітейлерів одягу в Україні – Melon Fashion Group, що володіє брендами befree і Love Republic. Компанія була створена в 90-і роки в Санкт-Петербурзі трьома російськими бізнесменами Галиною Синцовою, Михайлом Уржумцевим і Девідом Келлерманном. Згідно офіційного сайту Love Republic, сьогодні в Україні працює принаймні три магазини бренду в Києві (ТРЦ Ocean Plaza, SkyMall, DreamTown) і один у Львові (Forum Lviv). А магазини BeFree представлені в київських ТРЦ Ocean Plaza, SkyMall, DreamTown і Аркадія, в запорізькому CityMall та одеському Сіті Центр.

Розвитком російського бренду Oodji в Україні займається компанія MD group (також представляє в країні Tommy Hilfiger, Walker, STEM, Accessorize, G-Star, Diesel, Gant тощо). Всі свої бренди група розвиває за принципом франчайзингу, так що говорити про повністю російські корені компанії не вірно. Магазинів Oodji (раніше OGGI) в Україні налічується 69, з яких 22 розташовані у київських торгових центрах. Компанія була заснована в 90-і в Санкт-Петербурзі Дмитром Гарбузовим, якому належить 75% компанії, і його партнером Дмитром Єрмаковим.

Прекрасно відчуває себе в Україні також бренд INCITY, створений в 2015 році російським ВАТ Модний Континент. Згідно каталогу компаній list-org, засновниками значаться 8 громадян Росії, на частку яких припадає 70% бізнесу. Ще 27% належить інвестиційній компанії United Capital Partners російського підприємця Іллі Щербовича, який зайняв в 2017 році за версією Forbes 111-е місце в списку найбагатших бізнесменів Росії.

У продовження серії публікацій, незабаром на RAU вийде стаття про російських компаніях інших сфер діяльності, які продовжують працювати в Україні.

Читайте також –

Гра на виліт: російські рітейлери йдуть з України


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  122
Усі новини ринку