Закляті друзі: які російські мережі продовжують працювати в Україні

Закляті друзі: які російські мережі продовжують працювати в Україні

11.08.2017 09:00
  7394
Микола Маранчак

Незважаючи на три з половиною роки конфлікту, російські мережі не поспішають згортати свій бізнес в Україні. Багато з них пішли з країни, але не менше залишилося і цілком успішно працюють.

Рішення українського підрозділу мережі Kari згорнути свій бізнес в Україні знову відновило інтерес до тих компаній з РФ, що ще продовжують працювати в нашій країні. RAU розібралася: які рітейлери з російським капіталом пішли з України і з якої причини, хто з них залишився, кого сайти бойкоту російських брендів підозрюють необгрунтовано, а хто намагається приховати свою приналежність. Перша публікація присвячена російським fashion-мережам, широко представленим у нашій країні до Революції Гідності, анексії Криму і вторгнення проросійських бойовиків в Донбас.

Просто банкрути

За останні три роки з України пішло чимало російських рітейлерів. Але причини – найрізноманітніші. Наприклад, у 2014 році пішла російська компанія X5 Retail Group. Всі супермаркети Перекресток, що належали їй, купив дніпропетровський рітейлер VARUS. На той момент мережа об’єднувала 13 магазинів.

У 2016 році про закриття мережі в Україні заявив бренд Kira Plastinina, створений в 2006 році російським підприємцем Сергієм Пластиніним, засновником і колишнім головою ради директорів компанії Вімм-Білль-Данн, для його 14-річної дочки Кіри. На той момент в Україні працювало 18 магазинів бренду і ще 18 були відкриті по франшизі. У 2017 бренд був визнаний банкрутом.

Інша російська мережа Carlo Pazolini також визнана в Росії банкрутом, однак проблеми материнської компанії не відразу торкнулися її українських активів.

Через девальвацію рубля засновник бренду Ілля Рєзнік в 2014 році заборгував банкам десятки мільйонів доларів, але, як виявилося, в Україні рітейлер безпосередньо не належав росіянам. Спочатку магазини управлялися ліквідованим зараз Карло Пазоліні Трейдінг, кінцевими бенефіціарами якого були генеральний директор мережі Анатолій Греков і Алла Гракова. Правонаступником фірми стала черкаська компанія з аналогічною назвою і тим же переліком власників. Пізніше українська Carlo Pazolini перейшла в управління іншої юридичної особи — компанії Дет Груп, якою володіє директор з розвитку мережі Ростислав Різун. «Я є засновником компанії Дет Груп. Мережа не належить російським власникам. Ми розділилися, і зараз це окремий бізнес», — повідомив в коментарі порталу Liga.net Різун, однак на запитання, чи викупив він бізнес російської мережі, не відповів.

В кінці 2016 року ряд ЗМІ заявив про банкрутство компанії в Україні, однак на серпень 2017 року в Україні все ще працює 16 магазинів Carlo Pazolini: у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Херсоні та Львові.

Зносилися

Ще один російський бренд одягу в Україні, який залишив вітчизняний ринок, – Bosco Sport, що входить до групи компаній Bosco di Ciliegi, головного акціонера московського ГУМ. З 2009 року Bosco di Ciliegi був офіційним екіпіровником української олімпійської збірної. У 2014 році Gazeta.ua, посилаючись на директора одного з магазинів одягу Андрія Сєдих, заявила, що бренд Bosco Sport внаслідок бойкоту російських товарів в Україні втратив 70% виручки, тому мережа залишає країну. В результаті в Україні діє лише інтернет-магазин бренду, зареєстрований в Одесі.

У 2016 році розпочався вихід з України російських брендів дешевого взуття. Першим пішов Centro, так і не розрахувавшись з усіма своїми партнерами.

У 2016 році Господарський суд Києва зобов’язав компанію Трейдшуз, яка, як зазначається в українському реєстрі юросіб, належить одному з засновників ЦентрОбувь Анатолію Гуревичу і литовському бізнесменові Гедрюсу Пукасу, повернути близько 1,5 млн грн заборгованості компанії Аве-Плаза (управляє однойменним харківським ТЦ). У березні 2017-го в Росії була визнана банкрутом і компанія ЦентрОбувь, яка була представлена в Україні 12 магазинами.

Тепер на «низькому старті» з України знаходиться взуттєва мережа Kari, заснована, згідно з даними Єдиного реєстру, в 2012 році російським бізнесменом, засновником Ельдорадо, Ігорем Яковлєвим. Рітейлер розіслав девелоперам повідомлення про закриття магазинів у жовтні 2017 року, — пише Liga.net. «До одного з наших торгових центрів прийшов лист про розірвання договору оренди з жовтня», — підтвердив комерційний директор девелоперської компанії Будхаус Груп Максим Гаврюшин. Kari керує в Україні мережею з 26 магазинів в Києві, Харкові, Одесі, Львові та інших великих містах.

Що послужило причиною закриття мережі – поки загадка. На думку директора мережі ССС Максима Кінаша, причиною могла стати неправильна робота зі стоками і високі орендні ставки. «Наприклад, навесні на вітринах магазину можна було побачити зимове взуття», — наголосив він у коментарі для Liga.net.

Цікаво, що до російських взуттєвих брендів, що пішли з України, зараховують дискаунтер Plato. Але насправді, як Braska і Lobster, Plato був придуманий компанією MTI, також розвиваючої мультибрендові магазини Intertop. А «легенди» для цих брендів були створені виключно з маркетингових міркувань.

З привітом із Сінгапуру

Вихід російських компаній з України пов’язаний в першу чергу не з бойкотом чи політичними причинами, а з внутрішніми проблемами самих брендів. Але відкрито бути російським брендом в Україні зараз не модно.

За даними російського Forbes, власниками ГК Спортмастер є брати Микола і Володимир Фартушняк, а також Дмитро Дойхен і Олександр Михальський. У компанію, окрім Спортмастер, входить мережа магазинів одягу O STIN, заснована в 2003 році. Обидві працюють в Україні.

На початку серпня цього року генеральний директор Спортмастер Ігор Чернов заявив на своїй сторінці в Facebook про намір продовжити в Україні розвиток обох мереж. Також він додав, що засновники Sportmaster Ukraine знаходяться в Сінгапурі.

Однак сінгапурська компанія Sport & Fashion Management, якій сьогодні належить товарний знак українського підрозділу Спортмастер, була створена в 2014 році і входить до складу російської групи компаній Спортмастер.

Про це, зокрема, на початку 2014 року казав керуючий партнер консалтингової компанії CONFIDERI Марат Савелов. Його слова на тому ж ресурсі підтвердив також представник Sport&Fashion Management Дмитро Барков, який до того, відповідно vedomosti.ru, був заступником генерального директора Спортмастер Росія. Таким чином, Sportmaster Ukraine, як і раніше входить до складу групи російських компаній.

Піти не можна залишитися

Але ще більше рітейлерів залишилося. Крім згаданих вище, це мережі Експедиція (засновник Олександр Кравцов, два магазини в Україні), Savage (власник ТОВ Саваж, по магазину в Осеап Plaza і DreamTown), Читай-город, пізніше було перейменований в Буква (заснована мережа російським видавництвом Ексмо-АСТ) та інші. В їх числі і Gloria Jeans. Ростовській компанії «вдалося» привернути до себе увагу українського суспільства роботою її фабрики в окупованому Луганську. 8 липня 2017 року активісти громадського руху “Відсіч” пікетували відкриття нового магазину в київському ТРЦ ArtMall, після чого, 13 липня, Служба Безпеки України заявила про перевірку бренду стосовно цієї інформації.  15 липня активісти спробували провести мирну акцію проти іншого нового магазину Gloria Jeans — у ТРЦ SkyMall, що призвело до нападу та побиття активістів охоронцями торгово-розважального центру.

Серед інших найбільших російських рітейлерів одягу в Україні – Melon Fashion Group, що володіє брендами befree і Love Republic. Компанія була створена в 90-і роки в Санкт-Петербурзі трьома російськими бізнесменами Галиною Синцовою, Михайлом Уржумцевим і Девідом Келлерманном. Згідно офіційного сайту Love Republic, сьогодні в Україні працює принаймні три магазини бренду в Києві (ТРЦ Ocean Plaza, SkyMall, DreamTown) і один у Львові (Forum Lviv). А магазини BeFree представлені в київських ТРЦ Ocean Plaza, SkyMall, DreamTown і Аркадія, в запорізькому CityMall та одеському Сіті Центр.

Розвитком російського бренду Oodji в Україні займається компанія MD group (також представляє в країні Tommy Hilfiger, Walker, STEM, Accessorize, G-Star, Diesel, Gant тощо). Всі свої бренди група розвиває за принципом франчайзингу, так що говорити про повністю російські корені компанії не вірно. Магазинів Oodji (раніше OGGI) в Україні налічується 69, з яких 22 розташовані у київських торгових центрах. Компанія була заснована в 90-і в Санкт-Петербурзі Дмитром Гарбузовим, якому належить 75% компанії, і його партнером Дмитром Єрмаковим.

Прекрасно відчуває себе в Україні також бренд INCITY, створений в 2015 році російським ВАТ Модний Континент. Згідно каталогу компаній list-org, засновниками значаться 8 громадян Росії, на частку яких припадає 70% бізнесу. Ще 27% належить інвестиційній компанії United Capital Partners російського підприємця Іллі Щербовича, який зайняв в 2017 році за версією Forbes 111-е місце в списку найбагатших бізнесменів Росії.

У продовження серії публікацій, незабаром на RAU вийде стаття про російських компаніях інших сфер діяльності, які продовжують працювати в Україні.

Читайте також –

Гра на виліт: російські рітейлери йдуть з України


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Торговельні мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, що входять до холдингу Retail Group, повідомили про свою участь у...
time icon  
  153
Усі новини ринку