Головна > Економіка > Розвиток > Застій на Київщині: продуктові мережі втратили інтерес до столичного регіону
Застій на Київщині: продуктові мережі втратили інтерес до столичного регіону

Застій на Київщині: продуктові мережі втратили інтерес до столичного регіону

FMCG-оператори відкривають нові торгові точки в областях з низькою конкуренцією, де працює менше маркетів всеукраїнських брендів.

Хто є лідером в Київській області за темпами відкриття в 2017 році, у кого найбільше торгових точок, як змінюються позиції, охоплення і плани продуктових мереж в регіоні – в матеріалі RAU.

Київщина не в пріоритеті

У Київській області стало відкриватися значно менше торгових точок FMCG -рітейлеров, ніж роком раніше. Якщо за 2016 з’явилося 49 нових точок, то в I півріччі 2017 року поки відкрито всього 17, відзначають в GT Partners.

Відбувається це в тому числі з причини переорієнтування розвитку мереж, що динамічно розвивалися на Захід і в Центр України. Дискаунтер АТБ більше уваги приділяє розвитку в західному і південному регіонах країни. Fozzy Group розвиває мережу дискаунтерів Thrash !: в 2017 році мережа збільшилася на 10 точок в в Харкові, Дніпрі, Запоріжжі, Херсоні, Бердянську та Черкасах. У липні Volwest Group відкрила другий магазин мережі супермаркетів SPAR і планує відкриття ще 15 магазинів у Волинській, Львівській, Закарпатській, Івано-Франківській, Сумській і Чернігівській областях.

spar
Spar в Тернополі

На відміну від Київської області, відкриття магазинів сегмента FMCG в цілому по країні в 2017 році зростає. Згідно з дослідженням компанії GT Partners Ukraine, в січні-червні 2017 року продуктові мережі відкрили 229 нових магазинів, в той час як в минулому році було відкрито всього 202. Станом на 1 липня в країні працювало понад 4300 торгових точок мережевих гравців.

“Мереж, що активно розвиваються в Київській області небагато, масово відкриваються Фора, Лоток. Якщо раніше проявляли активність АТБ, Економ+, Наш Край, то зараз для них Київська область відійшла на другий план, можливо тимчасово “, – вважає директор дослідницької компанії GT Partners Ігор Гугля.

Cтоличні рокіровки

За даними GT Partners, в Київській області(без урахування м. Києва) працює 17 FMCG-операторів.

FMCGритейл Киевской области
FMCGрітейл Київскої області

За останні три роки в регіоні з нових з’явилася тільки мережа Бджілка Маркет, ще раніше зайшов запорізький оператор Економ +. У 2015-2017 роках з ринку Київської області пішли торгові мережі Бимаркет, West line і Край.

На ринку з’явилася інформація про швидкий вихід мереж компанії Євротек, проте підтвердження поки немає. Компанія все ще оперує двома магазинами в Славутичі.

Рітейлер Там-Там закрив єдиний гіпермаркет в Києві, який не пропрацював і трьох років. Керуюча компанія Кропперс Груп прийняла рішення розвивати комплекс не як гіпермаркет, а як торговий центр. Замість Там-Там відкрився  МегаМаркет.

Мегамаркет
Мегамаркет на Березняках

За підсумками першого півріччя 2017 го найбільш активно розвивалася мережа Лоток – вона збільшила мережу на сім магазинів. Fozzy Group відкрила п’ять супермаркетів Фора і один Favore, в мережі АТБ – всього дві нові точки. Також в області з’явився ще один NOVUS.

За підсумками 2016 року лідером по відкриттях в Київській області була Fozzy – компанія відкрила 12 магазинів біля будинку Фора і один Сільпо, з’явилося 11 точок АТБ, мережа Лоток збільшилася на 10 магазинів, Наш Край – на 8, і по дві торгові точки відкрили Бджілка Маркет і Економ +.

Велика п’ятірка за кількістю

Хоча в першому півріччі цього року Fozzy Group і АТБ менш активно розвивають мережі в київському регіоні, за кількістю точок вони все одно залишили далеко позаду інших рітейлерів.

Лідирує Fozzy – компанія управляє в області магазинами всіх своїх брендів окрім Trash! і Le Silpo. Вона має 90 торгових точок в регіоні, серед яких 82 Фори, 6 Сільпо, один Fozzy Cash & Carry і один Favore.

Favore
Favore

В целому, за даними GT Partners, п’ятірка лідерів виглядає так:

  1. Fozzy Group – 90 магазинів
  2. АТБ-Маркет – 51
  3. ЛотОк – 23
  4. Наш Край  – 20
  5. ЭКО-маркет – 15

Якщо порівнювати за площею, то лідером серед FMCG так само залишається Fozzy – загальна площа її об’єктів в Київському регіоні становить 43 255 кв. м. Об’єкти АТБ – займають 20 980 кв. м, NOVUS – 18 020 кв. м, п’ятірку замикають ЕКО-маркет – 17 600 кв. м і МегаМаркет з двома об’єктами, в Гатному і Броварах, загальною площею 16 740 кв. м.

У 2016 році 39% відкритих магазинів працюють в форматі магазини біля будинку і мінімаркети. У першому півріччі 2017 картина дещо змінилася: найбільше рітейлери відкривали мінімаркетів – 38%, трохи менше – 31% – супермаркетів, і всього дві точки відкрилося в форматі “магазин біля будинку”. GT Partners відзначає точки до 200 кв. м як мінімаркети, 200-400 кв. м як магазини біля будинку і від 400 до 3000 як супермаркети.

Фора
Фора

Velcom, retail!

Київська область характеризується щільністю продуктових магазинів 82 кв. м на 1000 жителів. Це показник не вище середнього: для порівняння, за даними GT Partners, в Одеській області він становить 105 кв. м / 1000 жителів, а у Львівській – 54 кв. м / 1000 осіб. “Не можна сказати, що Київська область – наднасичений регіон, є великі смт, де взагалі поки немає мережевих операторів, є такі, де дуже низький рівень насиченості. Сателіти Києва, такі як Буча, Вишневе, Бровари – так, там спостерігається надлишок, але в радіусі 100 км від Києва є де відкриватися “, – говорить Ігор Гугля.

Передмістя Києва активно забудовується і частина рітейлерів оперативно відкриває магазини на територіях житлових комплексів. Нові ЖК – перспективний напрямок для розвитку, особливо для формату “магазин біля будинку”.

pchelka-market

В середньому один новий житловий комплекс передбачає 400-800 квартир, а за словами Ігоря Гуглі, це обсяг, який задовольняє запитам виключно минимаркета або магазину біля будинку, саме тому в житлових комплексах часто відкривається Лоток, рідше ці площі займає АТБ. Фора також має досвід відкриття нових магазинів в житлових комплексах – її точки працюють в Ірпені, Софіївській, і в Петропавлівській Борщагівці.

Експерименти з форматами

Крім зміщення вектора розвитку мереж в інші регіони, рітейлери зайняті відновленням маркетів і зміною форматів. Фора в цьому році експериментує з форматами і аудиторією. Стандартні точки мережі працюють у форматі “магазин біля будинку”, але в 2017 році в мережі запустили новий формат – супермаркет. Таких об’єктів відкрито вже три: в селі Щасливе, Міла і смт Гребінки. Планується відкриття найбільшого супермаркету в смт Глеваха. В травні 2017 року було відкрито перший преміальний food-market Favore. Favore відрізняється від звичайної Фори – починаючи від асортименту і закінчуючи спектром послуг, що надаються. “Супермаркети відкриваються в смт і селах поблизу Києва. Якщо локація дозволяє – відкриваємося в більшому форматі “, – говорить Оксана Міцкевич, маркетинг-директор мережі Фора.

Уже влітку, в другому півріччі в київських магазинах зробили масштабні зміни BILLA, Фуршет, АТБ, Велика Кишеня, Наш Край.

Billa
Один з елементів нового дизайну Billa

Навесні 2017 року про масштабне оновлення магазинів оголосив ритейлер Фуршет – були перезапущени дві точки. До кінця року мережа буде тестувати нову концепцію. За словами генерального директора мережі Кшиштофа Конраді, за її результатами компанія буде впроваджувати формат в свої 77 магазинів.

У липні почала оновлення магазинів мережа Наш Край. У вересні BILLA перезапустила перший магазин в новому концепті. Компанія, незважаючи на розпродаж об’єктів в регіонах, прийняла рішення залишитися в Києві. У 2017 році змінилися і дискаунтери АТБ – останні точки відкривалися в оновленій концепції, в чорному кольорі. Проте зміни не торкнулися київських точок.

FMCG: Хто далі

Причому більшість рітейлерів і в III кварталі продовжують посилювати позиції в регіонах. Магазини АТБ відкривалися у Львівській, Волинській, Дніпропетровській, Вінницькій областях та всього одна точка з’явилася в київському регіоні – в Білій Церкві.

Наш Край відкривався в Івано-Франківській, Рівненській, Житомирській областях.

Varus відкрила гіпермаркет навесні в Academ-City, але їй належить інвестувати в нові об’єкти мережі в Дніпрі і Запоріжжя, які компанія викупила у Billa.

АТБ

АТБ

“Експансія торговців багато в чому відбувається ситуативно. В цілому, в другому півріччі розвиватися будуть ті ж що і раніше рітейлери -Лоток, АТБ, Фора”, – говорить Ігор Гугля.

Магазини мережі Фора в другому півріччі будуть відкриватися як в самому Києві, так і в невеликих містах, смт і селах поблизу, говорять в компанії. В кінці вересня відкриється найбільший в мережі супермаркет Фора в смт Глеваха, до кінця жовтня планується ще два відкриття – в Борисполі та Коцюбинському.

Читайте також –

АШАН відкриває гіпермаркети в мережі ТРЦ Караван

Про автора